Sticktips, virktips: Tricks för dig som stickar och virkar

Behöver du hjälp med billiga garner, stickning och virkning? Gör ditt stickande och virkande lite smartare, mycket skojsigare och så väldigt mycket skönare. Hitta och dela med dig av dina bästa tips när det hantverkets själva hantverk: maskandet.

Är du mer intresserad av stickning och virkning som terapi berusningsmedel livsstil? Gå till En garngalnings liv för de riktigt tunga råden.

Tips och tricks för dig som stickar och virkar

Har du stick- och virkfrågor av typen "Hjälp! Jösses! [Fruktansvärt fult ord]! Hur gör jag för att ...?"

Eller har du lärt dig eller listat ut ett superduper-smart sticktips eller virktips?

På Billigt-garn.net:s tips och tricks-sidor kan du båda skryta om dina skills ... och hitta svar på den där frågan du inte vågade ställa till din syslöjdsfröken, eftersom hon/han/den inte verkade ha koll på fler sorters trådspänning.

VIKTIGT: Du ska inte sticka och virka med någon annans pekpinnar

Stickning och virkning är gamla konstarter som utvecklats — och fortsätter att finslipas — under många år och på många kontinenter och av flera fiberfascister och mer subversiva skaparsjälar. Det finns inte ett rätt sätt att göra något. Kom ihåg det. 

Vill du lämna en pekp... ett tips? Eller ställa en fråga om något du vill veta för att få rätsida på din stickning eller virkning? Gör det, så får du svar från "Billigt garn"-Anna eller någon annan självutnämnd garnguru.

Vård & omsorg av garn (inklusive förvaring)

Att leva med garn är inte bara en lek. Då måste tvätta dem, skydda dem från fiender som vill sluka dem och möblera så att de trivs. Måste de verkligen ha ett eget rum, eller kan de börja med att ligga och sussa i en liten korg innan du sätter igång att sticka med dem? 

Avmystifiera dina mysteriegarner (och de normala)

Va? Kommer inte alla garn med en bruksanvisning? Nix. Om du har fyndat på rea eller köpt märkliga nystan på loppis (eller tittat längst ned i din egen garnkorg) har du säkert stött på ett par bollar som saknar banderoll eller gördel. Vilka stickor eller virknålar ska du använda? Är det fårhår eller syntetget? 

Redskapsgympa: stickor, virknålar och andra nödvändiga attiraljer

Woman In Curlers Knits
Woman In Curlers...
Köp på AllPosters.se

För den oinvigde verkar stickning och virkning vara en så simpel och billig "hobby": ett par pinnar och lite tråd. Men inget kunde vara mer fel. Stickning och virkning är materialsporter. Du behöver stickor och virknålar i olika storleker, olika former, olika material. Du behöver — eller kanske inte — maskmarkörer, måttband, påtringar, rostfria knappnålar och en liten tomte som plockar upp efter dig. 

Pimpa din beskrivning

Behöver du hjälp att tolka och förstå ett mönster? Vill du anpassa andras stickbeskrivningar och virkbeskrivningar till ditt garn, din masktäthet, din kroppsform, ditt huvud? Vill du räkna ut en egen design? Här är tipsen och teknikerna.

Handarbetet: tekniktips för maskare ... typ, riktiga sticktips och virktricks

Hur lägger du upp och maskar av? Hur gör du XXX, för att inte tala om XXX? Här hittar du tips om utformning och upprumping av själva maskorna. Det är ett hårt jobb, men någon måste maska. Konventionella sticktips och virktips med en liten touch av långfinger.

Lär dig hur man stickar och virkar på Billigt-garn.net:s vis