Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Jun 20, 2017

Toppa garn-sommaren med en solhatt

Solen är här! Jaja, den är på plats hela tiden, men nu *syns* den. Och om du själv vill synas i solen, utan att solen sticker dig i ögonen, är det snajdigt med en solhatt. Du som gillar att maska ditt eget mode kan antingen virka eller sticka en. Ja, faktiskt. För att få en unik virkad solhatt kan du till exempel förvandla en mössa till en hatt genom att följa en formel för ett virkat brätte, eller en skärm. Och stickade solhattar är ovanliga, eftersom det kan vara svårt att få stuns i brättet med stickade maskor. Men ändå finns det gott om gratis stickbeskrivningar till sommarhattar, till baby, barn och vuxen. Sola snyggt!

Virka en solhatt, utan beskrivning.

Continue reading "Toppa garn-sommaren med en solhatt"

Jun 17, 2017

Sol, inte bad: sticka och virka strandens snyggaste bikini

Om du inte siktar på nakenbad ska du nog inte försöka att ta ett dopp i en bomullsbikini. Men för att sola — med sans och solskyddsfaktor, förstås — fungerar de toppen. Och självklart kan du sticka och virka en egen bikini! Det går fort att maska själva tutt-täckarna, sedan drar knytbanden ut lite på tiden. Vill du glida runt i en trekantsbikini, en bandåmodell, något heltäckande eller vågat? Det finns massor av sköna gratisbeskrivningar att välja bland.

Virka och sticka en bikini efter gratis mönster - stor samling av länkar

Continue reading "Sol, inte bad: sticka och virka strandens snyggaste bikini"

Jun 16, 2017

Nämen, se på påsen! (Stickad i återvunnet garn)

Försöker butiken ge dig dåligt samvete för plastpåsarna? Om du stickar dina egna shoppingkassar behöver du inte bekymra dig om just den specifika miljöpåverkan. Använder du dessutom återvunnet garn är du ännu trevligare mot Moder Jord. Anna-Maja stickade raskt inte bara en utan två nätkassar av gamla plagg. Spana in och bli inspirerad till att handla grönt med egenstickad stil!

Stickad nätkasse i återvunnet garn efter gratis och enkel beskrivning

Continue reading "Nämen, se på påsen! (Stickad i återvunnet garn)"

Jun 15, 2017

Färgstarka tunnisar: vinn goa garn i sommartävlingen

O, det där med att räkna ut ett maskantal utifrån stick- och virkmönster klunsiga formulering var knepigt för många. Det vill säga att hålla reda på "delbart med" och "plus". Men vinnaren Monica Karlsson klarade av det, och kunde alltså fylla på bokhyllan med tre stick- och virkböcker. Och i tävlingen som pågår under sommaren har du chansen att vinna garn som verkligen längtar efter ett nytt hem. Det är nämligen tunna ullgarn i lila-grönt och rött, som tidigare låg lämnade i sticket i en korg på Myrorna. Sedan fick de en välbehövlig tvätt och omnystning, och är nu redo att bli något fräscht. Tävlingsfrågan? Den handlar om strumpor. Eller snarare en liten del av sockan, som du måste sticka eller virka på vissa strumpmodeller. Svara senast den 14 augusti!

Vinn tunna garn lämpliga till spetsstickning i augusti-tävlingen.

Continue reading "Färgstarka tunnisar: vinn goa garn i sommartävlingen"

Jun 10, 2017

Virknål och stickor på flyget? Jajamen! Eller?

Hur knepigt är det egentligen att resa med garn? Om du ska iväg på en semestertripp eller sommarresa tar du säkerligen med dig dina stickningar och virkningar. För inte kan du väl lämna dem hemma? Alldeles ensamma och utan tillsyn? Nä, klart att att garnen ska med! Men det finns en hel del att tänka på, utöver den där eviga frågan om det går att ta med sig nålar och stickor på flyget. Hur mycket garn ska du packa? Vilken sort? Vad mer behöver du ta med dig? Räcker det med en tandborste och ett ombyte underkläder, så att du kan packa ner en virkning till? Spana in checklistan för semesterstickningar och -virkningar.

Dags att packa stickningen ... stickningarna ... inför semestern.

Continue reading "Virknål och stickor på flyget? Jajamen! Eller?"

Jun 09, 2017

Sticka eller virka ros till fina festen

Ska du på mottagning, fest eller middag? En klassisk bonuspresent till värden eller festföremålet är en bukett rosor. Fast om du stickar eller virkar rosorna kan det räcka med en enda. Här hittar du ett och ett halvt dussin ros-beskrivningar av varierande svårighetsgrad. Anna har till exempel hittat en lättvirkad ros med stjälk, där du följer beskrivningen på YouTube. Det är tv i min smak!

Sticka eller virka en ros

Continue reading "Sticka eller virka ros till fina festen"

Jun 06, 2017

Vinn sommarläsningen: Virka smått, sticka amerikanskt

Snart är det deadline för junitävlingen. Och vad har du möjlighet att vinna? Jo, spännande stick- och virkböcker. Nygamla sådana, eftersom de är loppisfyndade. I bokpaketet hittar du en nybörjarvänlig amigurumi-bok, en virkbok fylld av kakor (både bakade och virkade) och uppföljaren till Stitch n' bitch-storsäljaren. Tävlingsfrågan passar dig som kan multiplicera maskor och tolka beskrivningar. Svara senast den 12 juni!

Vinn stickbok och virkbok i tävlingen i juni 2017.

Continue reading "Vinn sommarläsningen: Virka smått, sticka amerikanskt"

Jun 05, 2017

Snabbt! Virka en duk på max 16 varv

Sugen på ett snabbvirkat projekt? Min farmor kunde ägna flera månader åt att virka dukar. Det gör inte jag. Framför allt för att jag inte har något behov av salongsbordsdukar, och för att jag virkar med betydligt grövre garner. Men att bli klar med en duk över en förlängd fikarast eller utesittarkväll? Det är grejer, det! Här har du en lista över gratismönster på runda dukar, bordstabletter och mandalas där du inte behöver virka fler än 16 varv. Puh!

Virkade dukar - gratis mönster på max 16 varv.

Continue reading "Snabbt! Virka en duk på max 16 varv"

Jun 03, 2017

Plocka upp maskor? Så här kan du sticka kantmaskorna

Ska du plocka upp nya maskor längs en stickad kant? Vilka kantmaskor passar i sådana fall bäst? Ja, det beror förstås på när och varför du ska plocka upp de nya maskorna. Lena stickar strumpor med hällapp och vill ha den där fina kanten som hon har sett i olika videor, den som är mer känd som kedjekant. Den passar finemang till just hällappar och är buslätt att sticka. Och sedan kan du också plocka upp maskorna på ett gäng olika sätt. Minst tre!

Vilka sorts kantmaskor ska du sticka när du plockar upp maskor?

Continue reading "Plocka upp maskor? Så här kan du sticka kantmaskorna"

May 29, 2017

När akrylgarnen tar över ... sticka en dammvante!

Å, spana in den fantastiskt vackra dammvanten som Emma, @love_knit_life på Instagram, har stickat! Även om du är ytterst kräsen när det gäller garnmaterial måste du erkänna att det finns fall där akrylgarn rular, regerar, knäcker, äger. De är helt enkelt överlägsna på vissa områden. Som när det gäller att bli statiskt elektriska och suga upp damm. Och när du stickar en dammvante kan du dessutom få användning för riktigt korta garnstumpar.

Dammvante av akrylgarn! @billigtgarn Länk: http://www.billigt-garn.net/sticka-en-dammvante.html

Ett inlägg delat av Emma Johanson (@love_knit_life)

Continue reading "När akrylgarnen tar över ... sticka en dammvante!"

May 22, 2017

Fler Star Wars-prylar att sticka och virka

När jag gick in i värdfamiljens kök såg jag den: Darth Vader-grytlappen! Ja, det var inte ett dugg märkligt, eftersom samtliga festfixande familjemedlemmar har särdeles god smak och dessutom råkar vara släkt med den som stickat grytlappen. (Ja, den är maskad av mig, i återvunnet garn.) Hur som helst blev jag väldigt sugen på mer Stjärnornas krig. Nej, inte filmerna och tv-serierna, utan alla sköna prylar som du kan sticka och virka. Listan över gratis Star Wars-beskrivningar som du kan sätta stickorna och virknålarna i är alltså nu nästan så lång att den sträcker sig till en galax långt, långt borta.

Star Wars! Grytlapp med Darth Vader och Stormtrooper

Continue reading "Fler Star Wars-prylar att sticka och virka"

May 15, 2017

Och hur garngalen är du?

Jodå, det finns många personer som stickar och virkar och älskar garn. Och sedan finns det entusiaster som gillar en särskild sorts garn, eller snarare garn från särskilda källor. Ja, jag talar om loppisgarn, restgarn, upprepade garn. Gosiga garn som övergivits och som längtar efter nya ägare och skötare. Idegumman vet vad detta särskilda trassel innebär, vet du?

Continue reading "Och hur garngalen är du?"

May 09, 2017

Istället för plastpåse: Sticka en nätkasse

Oj, vad jag har diskuterat plastkassar på senaste tiden. Måhända har jag hävdat att det finns mer djup- och vittgående miljöförändringar att göra än att införa ett plastpåse-förbud i ett litet land som är hyfsat bra på att ta hand om soporna. Och kanske är det väl lätt för mig att säga, eftersom jag tillverkar mina egna shoppingkassar. En av mina absoluta favoriter är den rätstickade nätkassen, som inte bara passar för att handla mandelmjölk och äpplen, utan som även slukar allt som behövs för vårens och sommarens uteliv: filtar, vattenflaskor, baddräkter, solskyddsmedel, engångsgrillar, pocketböcker ... Och du kan sticka den i nästan vilket slitstarkt garn som helst. För tricket är att kombinera stickning med ett par normala stickor och ett par riktigt feta.

Gratis beskrivning på en stickad strandväska eller nätkasse

Continue reading "Istället för plastpåse: Sticka en nätkasse"

May 08, 2017

Penntricket: Så här delar du enklast på dubbelt garn

Har du stickat eller virkat med dubbelt garn och sedan ångrat dig och vill repa upp? Har du hittat ett slaktplagg att återvinna garnet ifrån som är stickat med två trådar? Eller tänker du ge dig tusan på att förvandla ett fyrtrådigt garn till ett tvåtrådigt? Det finns flera fall där du helst av allt vill dela dubbelt garn till två separata nystan. Det finns dock ett stort problem: det blir lätt rena snurren. Knorv special! För att göra nystningen och uppdelningen av dubbelt garn så smidig och enkel som möjligt får du ta till lite hjälpmedel. Som till exempel en penna.

Dela på dubbelt garn till två nystan

Continue reading "Penntricket: Så här delar du enklast på dubbelt garn"

May 04, 2017

Rensa garderoben? Klipp kläder till garn! (mattrasor och trikågarn)

Är det dags att uppdatera garderoben nu när våren är här? Släng inte dina sorgliga och utslitna plagg och lakan — riv och klipp dem till pysselvänligt garn istället! Jajamen, av tygremsor, mattrasor och hemgjort trikågarn kan du virka och sticka allt möjligt praktiskt och snyggt. Alltså inte bara de vanliga mattorna, korgarna och grytlapparna. Nej, vad sägs om mobilfodral, tehuvor, babytossor och snygga armband? Här är en hel drös med idéer och beskrivningar.

Stickade och virkade mattor av gamla t-tröjor och lakan. (Efter gratis beskrivningar)

Continue reading "Rensa garderoben? Klipp kläder till garn! (mattrasor och trikågarn)"