Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Apr 27, 2017

Sticka och virka till cykeln (gratis beskrivningar)

Husbandet och sonen är ute och cyklar mest hela tiden, men nu hävdar de att cykelsäsongen — den riktiga ‐ faktiskt har börjat. Alltså är det dags att göra tvåhjulingen fin! Och ja, det finns mycket du kan sticka och virka till din cykel. De vanligast förekommande gratisbeskrivningarna gäller sadelskydd, men på listan över cykelmönster hittar du också cykelväskor, låshöljen, styrstångsflärpor, ringklockehättor och en varningsskylt. Med mera.

Sticka och virka sadelskydd och annat till din cykel

Continue reading "Sticka och virka till cykeln (gratis beskrivningar)"

Apr 17, 2017

Vem köper frivilligt garn med knutar?

Har du råkat ut för att garnnystanet du jobbar med har knutar, mitt på garnet? Å, vad det är irriterande! Visst, det finns värre saker här i livet. Men när det gäller stickning och virkning kvalar det definitivt in på topp 10-listan över stressmoment. Så varför köpte jag frivilligt en kofta att återvinna garn ifrån när jag visste att det fanns knutar på garnet, och när jag kunde se att vissa plaggdelar var klippta och overlockade? Går det verkligen att göra något vettigt av pyttenystan?

Stora, härliga nystan. Och små, pyttesmå.

Continue reading "Vem köper frivilligt garn med knutar?"

Apr 10, 2017

För varmt för mössa? Sticka och virka pannband + hårband!

Okej. Det är vår. Så då ska vi klä av oss de typiska vinterkläderna. Som de mysiga mössorna. Men du behöver inte frysa om öronen för det! Ta istället och virka eller sticka ett pannband, i både manliga och kvinnliga modeller. Inte nog med att de värmer, de håller också reda på håret. Och beroende på vilka restgarn du använder kan de även fungera som året runt-hårband.

Sticka och virka pannband

Continue reading "För varmt för mössa? Sticka och virka pannband + hårband!"

Apr 07, 2017

5 steg: Så enkelt kan du återvinna garn

Längtar du efter garn som är såväl billigt som villigt? Det är inte ett dugg knepigt att återvinna pysselvänligt stickgarn och virkgarn från begagnade kläder. Miljövänligt? Javisst. Snålt? Absolut! Roligt? Jajamen, åtminstone om du älskar garn. Faktiskt fixar du hela faderullan kring att återvinna garn i bara fem enkla steg, men om du vill kan du också grotta ned dig i specialtipsen. Så att du slipper att göra om de misstag jag hunnit göra på vägen ...

Från begagnad tröja till nystickad sjal i dominorutor. Så enkelt är det att återvinna garn

Continue reading "5 steg: Så enkelt kan du återvinna garn"

Apr 05, 2017

Vinn bokpaket med stick- och virkböcker

Hurra! för Cecilia S, som kammade hem det återvunna merinoullsgarnet i apriltävlingen. Genom den nya tävlingen kan du inte fylla på garnförrådet, däremot hitta idéer till att maska slut på de garn du har hemma. Ja, det handlar om möjligheten att vinna roliga stick- och virkböcker. Inte supergamla, utan mer nygamla — och givetvis loppisfyndade. Vad sägs om småkaxig amerikansk stickning, en virkbok fylld av virkade och bakade kakor samt en nybörjarvänlig amigurumi-bok?

Tävlingsfrågan handlar denna gång om maskmatematik, eller snarare konsten att tolka ett stickigt och virkigt uttryck till konkreta siffror. Deadline är i juni, så du hinner räkna!

Vinn stickbok och virkbok i tävlingen i juni 2017.

Continue reading "Vinn bokpaket med stick- och virkböcker"

Apr 03, 2017

Skoja till städningen med en stickad dammvante

Blir städningen verkligen roligare med färgglada städredskap? Nja. Kanske lite. Men du har i alla fall en bra ursäkt för att skjuta upp vårstädningen ett par dagar till, om du propsar på att först sticka en dammvante i skrikiga akrylgarnsrester. Beskrivningen är busenkel och fungerar med de flesta akrylgarn. Och för de dammuppslurpande stråna behöver du bara korta, korta stumpar. Det, du!

Sticka en dammvante av akrylgarn

Continue reading "Skoja till städningen med en stickad dammvante"

Mar 30, 2017

Gott om glada restgarn? Virka blommor ... till en sjal, duk, filt

Börjar det bli dags att göra något vettigt av alla små härliga restgarnsnystan? Då är det perfekt att virka enkla motiv, som en blomma. Eller ett kors. (Det hänger lite på färgerna. Och din inställning.) Och vad är bättre än en buslätt blomma som du virkar ihop med andra blommor, samtidigt som du virkar den? Javisst, du kan bygga upp stora sjalar, små dukar, kanske en strandfilt eller en nätig kasse, utan att ägna timmar åt att montera ihop eländet. Och eftersom restgarnsblomman bara består av ett mycket simpelt varv sitter mönstret snart i fingrarna.

Virka blommor av restgarn, till en sjal, filt, duk ... eller för att fästa på en mössa eller en kofta.

Continue reading "Gott om glada restgarn? Virka blommor ... till en sjal, duk, filt"

Mar 28, 2017

Missa inte möjligheten till merinoull

Du har väl sett att det pågår en enkel tävling? Du har några dagar till på dig att vara med, så glid över och besvara tävlingsfrågan för chansen att vinna återvunnet svart garn i 100 % gosig merinoull. Det handlar om drygt 400 gram, fördelade på olika stora nystan. Och frågan? Den gäller våra vänner djuren. Eller snarare deras hår. Eller närmare bestämt en särskild sorts djur, som ger oss ett särskilt slags garn. Sista svarsdag är den 3 april. Skynda, skynda!

Vinn svart merinull-garn i apriltävlingen!

Continue reading "Missa inte möjligheten till merinoull"

Mar 23, 2017

Snabbaste påskpysslet? Filta ägg av restgarn

Är du ull-älskare och har gott om restgarner? Till och med de kortaste stumparna kan komma till nytta om du väljer att tova dem, istället för att sticka och virka med dem. Och tänka sig, resultatet kan passa särskilt bra till påsken. Ditt restgarn av ull (inte superwash-behandlad) kan du nämligen förvandla till filtade ägg. Eller bollar. De fungerar lika bra i påskriset som i en skål eller som dekor på fönsterbrädan. Och fort går det!

Filta ägg att hänga i ditt påskägg. Du behöver bara restgarner av ull.

Continue reading "Snabbaste påskpysslet? Filta ägg av restgarn"

Mar 21, 2017

Äggstra, äggstra! Virka och sticka påskpynt

Är du redo för påsken? Som garnälskare är det snudd på obligatoriskt att göra dina egna pynt att hänga i riset. Eller för att värma ägg och lådvinet. Ja, faktiskt! Och vill du varken sticka eller virka kan du istället göra garnbollar. I favoritlistan hittar du gamla och nya mönster på kycklingar, en och annan påskhare, virkade hönor och påskkärringar. Och så ägg. Ägg i massor. Min påskdekorations-favorit, det stekta ägget, är dock virkat helt på fri hand.

Påsksaker: Virka ett ägg att hänga i påskriset

Continue reading "Äggstra, äggstra! Virka och sticka påskpynt"

Mar 19, 2017

Låt stickorna smaka på våffelmönster!

Hurra, på våren firar vi våffeldagen! Alltså Jungfru Marie bebådelsedag den 25 mars, så det är en felhörning av 'vår fru' snarare än en råkommersiell högtid påhittad av en reklambyrå. Och om du vill frossa i våfflor utan att det sätter sig på midjan kan du grädda dina godingar med hjälp av garn och stickor. Jajamen, jag ordvitsar tappert om stickade våffelmönster, där de smaskigaste smårutiga strukturmönstren konstrueras i nätpatentstickning, och det enklaste med bara räta och aviga maskor.

Lär dig fyra stickade våffelmönster

Continue reading "Låt stickorna smaka på våffelmönster!"

Mar 16, 2017

Blocka det här! Om våtspänning av stickat och virkat

Min fuchsiarosa kjol är färdigstickad. Det innebär att jag överlåter den till våtspänningsgudarnas omsorg, för nu är mitt jobb gjort. Vadå? Ja, du har säkert sett att det sista eller näst sista steget i din beskrivning är att du ska 'blocka', 'forma delarna i fuktigt tillstånd' eller 'sträck ut delarna efter mått och låt torka under fuktiga dukar'. Men vad innebär egentligen blockning eller våtspänning? När ska du göra det, varför, och hur? Dessa vanliga frågor får mer än fräcka svar.

Det mesta löser sig med våtspänning

Continue reading "Blocka det här! Om våtspänning av stickat och virkat"

Mar 15, 2017

Välkomna våren med virkade kärleksknutar

Snart kommer den där lusten att slänga av sig vinterkläderna vara överväldigande. Och då är det synnerligen dags att virka en luftig vårsjal som är mer hål än värme. Riktigt snabbt går det att virka en sjal i kärleksknutar.

Även om min vårigaste sjal är en trekantssjal (av återvunnet lammull/nylongarn) går det förstås lika bra att virka en fyrkantig sjal. Och inte behöver du mycket till mönster. Det är bara att följa korta videor och virka på! Dessutom får du lära dig det inte så hemliga knepet för att virka *jämna* kärleksknutar. Det tricket har jag använt mig av ända sedan jag virkade en riktigt, riktigt ojämn badrumsgardin. *ryser*

Virka kärleksknutar till en trekantig eller fyrkantig sjal

Continue reading "Välkomna våren med virkade kärleksknutar"

Mar 09, 2017

Dags att vårstäda bland dina garn? Tips och checklista

Att det blir ljusare och ljusare är givetvis ljuvligt. Absolut. Men vissa saker *syns* liksom mer då. Om du tycker att din hörna, korg, väska, hylla, eller var du nu förvarar de garn du leker med just nu, har blivit så stökig att den inte längre tål dagsljuset ... Ja, då är det hög tid för en vårstädning bland dina garn och pågående projekt. För du förtjänar att bli inspirerad, inte avskräckt, av din hörna, korg, hylla ... Hur som helst, att städa i garnrummet blir så mycket lättare om du ser krasst på det, till exempel genom att följa checklistan.

Har du stökigt bland dina garn? Då är det dags att städa! Följ bara checklistan

Continue reading "Dags att vårstäda bland dina garn? Tips och checklista"

Mar 06, 2017

Vårens mysigaste mössa? Sticka eller virka en basker!

Okej, våren är kanske på väg. Men det är faktiskt lite kallt. Och mitt spretiga hår vägrar låta sig kammas till en frisyr. Därför fortsätter jag att bära mina mössor, både utomhus och inomhus. Inte vilka mössor som helst. Nej, min frisyrbrist kräver en basker! Förutom att en basker är så enkel att stajla — än hit, än dit, än ända ned till nacken — går det knappt åt något garn alls att sticka eller virka den. Och så är den extremt lättmaskad, om du gör den på mitt vis. Den virkade baskern virkar du nedifrån och upp, och den stickade baskern uppifrån och ned. I båda fallen anpassar du mössan till ditt eget huvud. Med eller utan hänsyn till din frisyr.

Virka en basker, gratis beskrivning