Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Apr 21, 2019

Återvinn garn: Måste du härva om du har nystat?

När du har nystat garn som du repar upp från en begagnad tröja, ska du då härva nystanen före tvätt? Carina ställde en bra fråga, och svaret är ja, nja och tja. För även garnåtervinningens riktlinjer har ett gäng undantag. Garn i form av härvor är absolut smidigast att tvätta. Men behöver du verkligen nysta garnet före tvätt? Och går det inte att smitta från tvätten helt och hållet? Spana in hur du kan spara tid och handkraft när du återvinner garn!

Från nystan till härvor, till nystan igen. Det är smart när du återvinner garn.

Continue reading "Återvinn garn: Måste du härva om du har nystat?"

Apr 19, 2019

Gör din egen påtring ('quick knit') + gratis beskrivningar

Enligt reklamen ska du kunna 'sticka utan stickor' om du har en påtbräda eller påtring. Eller en stickharpa, som det också kallas. I hobbybutikerna är varumärket 'Quick Knit' mycket populärt, trots att den ädla garnkonsten heter påtning och bara är snarlikt stickning. Nåväl, om du inte vill köpa ännu en plastpryl går det faktiskt att pyssla ihop en egen påtram. Och vad kan du påta? De tydligaste beskrivningarna kan du följa på YouTube. Spana in enkla och mer avancerade projekt som du kan maska på en köpt eller hemtillverkad stickring.

En Quick Knit eller Knifty Knitter. Eller snarare en påtring eller stickharpa

Continue reading "Gör din egen påtring ('quick knit') + gratis beskrivningar"

Apr 17, 2019

Ullgarn med historia (ny tävling)

Vad kallas en lös öglering på virkiska och stickiska? En 'magisk ring', på samma sätt som en enkel fiskarknop kallas för 'magisk knut'. Jaja. RoseMarie L hade koll på de övernaturliga inslagen, och vann de återvunna lingarnen i apriltävlingen.

Även i den nya tävlingen är det en språkfråga. Men nu handlar det om utrikiska. Engelska, närmare bestämt. Kan du namnet på maskan som kan hjälpa dig att lista ut huruvida en beskrivning är skriven på brittisk eller amerikansk virkengelska?

I vinstpotten hittar du ett ullgarn som fick mig att sucka nostalgiskt. Dess ursprung — innan jag tvättade och nystade om det — är nämligen en känd garnbutik som en gång låg på Södermalm i Stockholm. Och en stickbeskrivning ingår i vinsten! Spana in de rara ullnystanen och se om du har svaret på tävlingsfrågan. Deadline är den 10 juni 2019.

Vinn 1-trådigt ullgarn + sjalmönster i juni 2019.

Continue reading "Ullgarn med historia (ny tävling)"

Apr 15, 2019

Köpa garn på webben: billigt eller normalt dyrt?

Tänk, vad skönt det är att kunna handla garn per postorder! För nej, det finns ju inte garnaffärer överallt på samma sätt som kiosker och pizzerior. Men är garnen i webbutikerna verkligen så billiga som de verkar vara? Elisabeth kom med en mycket relevant kommentar när hon undrade hur mycket frakten för garnet blev. Nu råkar den aktuella (och mycket populära) garnbutiken Yarn Paradise dessutom ligga utanför EU:s gränser. Och då måste du tänka på moms. Hur räknar du ut det *riktiga* priset för postorder-garn? Följ med i räkneexemplet i kommentarsfältet och se hur de billiga nystanen plötsligt kostar dubbelt så mycket ... men ändå är prisvärda.

Köpa garn på postorder. Priset för garnet är 118 kr. Och portot går loss på 129 kr

Continue reading "Köpa garn på webben: billigt eller normalt dyrt?"

Apr 08, 2019

Vadå, sticka med 'en tråd'?

Har du en stickbeskrivning eller ett virkmönster som uppmanar dig att sticka eller virka med en tråd? Nej, det är inte så pilligt som det låter. Tvärtom, faktiskt. För på garngalningars vis handlar allt, även trådar, om garn. Men att sticka med en, två eller flera trådar har sina särskilda utmaningar — och knep som underlättar.

Hur stickar du med en tråd? Eller med två trådar?

Continue reading "Vadå, sticka med 'en tråd'?"

Mar 30, 2019

Sticka halskant: Hur blir halsresåren lagom?

Är det dags att sticka halsmudden eller halsresåren på din tröja? Vet du hur många maskor du ska ha, och var du ska plocka upp dem? När det gäller tröjors halsar finns det smarta knep för att lista ut vad som är en lagom halsmudd — varken för trång eller för lös — och var du ska plocka upp maskorna längs halsringningen så att det blir jämnt och fint. Gissa varifrån metoderna kommer? Från trikåsömnad! (Foto: Ryan McGuire)

Sticka halskanter. Foto: Ryan McGuire

Continue reading "Sticka halskant: Hur blir halsresåren lagom?"

Mar 24, 2019

Maska av elastiskt: fler än 5 majsiga metoder

Behöver du en töjigare avmaskning till din stickning än den vanliga 'dra maskan till höger över den vänstra'? Det behöver du säkert! I alla fall om du stickar strumpor från tån och upp, spetsjalar uppifrån och ned och halsringningar som ska gå att dra ned över öronen. Och givetvis finns det en hel härva av tekniker att utforska. Men vilken av favoritmetoderna är bäst? Det hänger faktiskt på dig. Och garnet. Och din stickning.

Vilken sorts stickad avmaskning är mest elastisk? Här har vi en vinnare bland fyra exempel!

Continue reading "Maska av elastiskt: fler än 5 majsiga metoder"

Mar 20, 2019

Påskpynt: äggande virkning, stickning + pyssel

Vill du ha dina ägg vändstekta, eller föredrar du dem stickade och virkade? Jajamen, det blir en påsk även i år, och älskar du garn *måste* du påskpyssla. Eller hur? I listan över gratis favoritmönster till pynt och prydnader som passar till påsk — tänk kycklingar, harar, korgar, björkhängen, påskliljor... — hittar du också idéer där du inte behöver maska en enda maska, bara gå loss med garn.

Sticka och virka påskpynt, gratis mönster till ägg och påskharar med mera

Continue reading "Påskpynt: äggande virkning, stickning + pyssel"

Feb 28, 2019

30+ idéer: Pyssla loss med virkade dukar

Har du hittat en hög med virkade och stickade dukar i begagnataffären? Eller brukar du själv virka en massa krusidulliga plättar? Om du har fler dukar än du har användning för — som just dukar — finns det över 30 återbruks-idéer där du kan sätta dem i arbete. Förvandla en stor duk till en poncho, eller samla ihop ett gäng små dukar till en lampskärm. Eller varför inte fixa till en basker, pimpa ett par skor, lappa ihop en spetsgardin eller stärka den klassiska skålen?

En hög med virkade dukar

Continue reading "30+ idéer: Pyssla loss med virkade dukar"

Feb 21, 2019

Basker! Virka nedifrån, sticka uppifrån

Har du så mycket vårkänslor att du tycker att det är onödigt med mössa? Pyttsan! En basker är så mycket mer än en simpel huvudvärmare och frisyrdöljare. Den är liksom ... en stilmarkör. Du kan bära den neddragen, käckt på sniskan eller köra den säckig. Och så är den buslätt att sticka eller virka på känsla, med ett garn du redan har hemma. Jo, faktiskt! Virka en basker nedifrån och upp, så att du lätt kan anpassa den till ditt huvud. Och sticka en basker uppifrån och ned, så att du får till precis så mycket resåreffekt som du vill ha i baskermudden.

Virka en basker, gratis beskrivning

Continue reading "Basker! Virka nedifrån, sticka uppifrån"

Feb 14, 2019

Älskar du också lingarn? Ny tävling!

Står det 'rundsticka, 6 mm' eller '7 mm-virknål' i din beskrivning? Det är ... kuriosa. Om du vill få ungefär samma resultat som designern ska du istället titta på ett annat mått, nämligen den angivna masktätheten. Det hade vinnaren av strumpgarnspaketet i februaritävlingen, Cilla Andrén, koll på!

I den nya tävlingen har du möjlighet att vinna lingarn. Återvunna lingarn, så klart. (Lin är så ljuvligt att det tål att älskas många, många gånger.) Och tävlingsfrågan handlar om ... alltings början. Om 'allting' är en stickning eller virkning. Kan du svaret? Kika in och klicka iväg det senast den 15 april 2019, och de isblå och ljust grågrön lingarnen kan bli dina!

Vinn återvunna lingarn i april 2019.

Continue reading "Älskar du också lingarn? Ny tävling!"

Feb 06, 2019

Varför följa ett stickmönster när du kan låta bli?

Ärligt, hur kul är det egentligen att följa en stickbeskrivning? Inte nog med att de brukar vara skrivna med en massa nuffror och märkliga förkortningar, om du dessutom lyckas tyda dem har du egentligen bara skapat kopior, med många maskor och stort besvär. Nä, det är mycket roligare att utgå från något färdigt och sedan skruva till det till något eget. Okej, när jag stickade tröjan i tweedmönster och i återvunnet tweedgarn kanske jag ändrade på lite väl många detaljer. Men det är så svårt att sluta när du väl har börjat pilla! Vilka detaljer skulle du själv ändra på om du stickade samma enkla modell?

Hur ser en stickad tröja ut när du inte har följt mönster, utan ändrat på några detaljer? Eller flera?

Continue reading "Varför följa ett stickmönster när du kan låta bli?"

Feb 05, 2019

Foträta garn? Ta chansen att vinna strumpgarn

Mindre än en vecka kvar till tävlingsdeadline! Du har väl sett att du har möjlighet att vinna ett paket med så kallade strumpgarn? Färgerna går i grönt, och halten superwash-ull varierar. Och givetvis kan du sticka eller virka något annat än strumpor av dem. För att ha chans att vinna behöver du ha koll på ett mycket viktigt mått. Eller, ganska viktigt. I vissa fall är det nödvändigt, i andra fall bara kuriosa. Kan du svaret på tävlingsfrågan? Svara senast den 11 februari 2019!

Vinn strumpgarn (superwashbehandlad ull + syntet) i gröna nyanser i februari 2019.

Continue reading "Foträta garn? Ta chansen att vinna strumpgarn"

Jan 21, 2019

Skippa knutarna: Sticka och virka en tubhalsduk

Har allting en ände? Eller två? Inte tubhalsduken! Med en tubsjal, snurrsjal, fuskkrage, halsvärmare, sitt-ihop-halsduk, snood, loop eller ett rör slipper du klura ut hur du ska knyta halsduken så att den sitter som den ska. Det handlar alltså om en tub som värmer halsen i ett eller två varv, och som du kan dra upp till öronen om vädret så kräver. Om du vill värma dig smart, spana in gratisbeskrivningarna på tubhalsdukar, i stickade och virkade tappningar.

Continue reading "Skippa knutarna: Sticka och virka en tubhalsduk"

Jan 08, 2019

Möss-vägrare? Virka och sticka pannband

Känner du eller är du själv en sådan där mössförnekare? (Eller heter det möss-skeptiker?) En som vägrar bära mössa eftersom ... Frisyren blir sabbad. Det är svårt att ha stora hörlurar. Det ser barnsligt ut. Och den där förklaringen till att du ska ha mössa på grund av termoseffekten, för att inte hela kroppen ska frysa, känns liksom omodern och konspirationsteoretisk. Men du behöver inte frysa om öronen för det! Virka eller sticka istället ett pannband, i både manliga och kvinnliga modeller. Och vissa är mer snygga hårband än värmande pannband, för de där extrema väderväxlingarna.

Sticka och virka pannband

Continue reading "Möss-vägrare? Virka och sticka pannband"