Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Nov 29, 2020

Garnbutiken Litet nystan på ny adress

Okej, okej, på grund av smittspridningen i samhället ska vi helst hålla oss hemma även när vi är friska. Men *om* du, av olika goda anledningar, måste klämma på garn på Södermalm i Stockholm hittar du numera garnaffären Litet nystan i större lokaler på en ny adress. Just nu får bara fem kunder vara i butiken samtidigt, och det går även bra att mejla och ringa om du inte kan ta dig till affären.

Garnaffären Litet nystan har en ny adress i Stockhom

Continue reading "Garnbutiken Litet nystan på ny adress"

Nov 17, 2020

Julpynta med garn! Stjärnor, tomtar, hjärtan och … coronavirus

På grund av pandemin sägs det bli en väldigt annorlunda jul i år. Men julpynta får du! Och i listan över gratisbeskrivningar till stickade och virkade julpynt hittar du bland de mer udda dekorationerna just coronavirus. Visst liknar de doftapelsiner en aning? Om du hellre vill ha mer traditionella stämningsskapare och utsmyckningar finns det gott om olika modeller på små tomtar, stjärnor, snöflingor, hjärtan, granar, grisar och änglar.

Sticka och virka julpynt: en liten stickad tomte och en virkad stjärna.

Continue reading "Julpynta med garn! Stjärnor, tomtar, hjärtan och … coronavirus"

Oct 27, 2020

Sticka 1, 2, 30+ enkla spetsmönster

... och där kom de sista provlapparna upp. Om du är sugen på att leka med enkla — och vändbara — hålmönster till sjalar, halsdukar, badrumsgardiner och annat skoj har du nu över 30 varianter på omslag + minskning att välja bland. Tjihoo! Två av dem bjuder dessutom på 3 till 2-minskningar, alltså att du stickar ihop tre maskor till två.

Sticka enkla hålmönster (spetsstickning) på bara 1 varv! Flera gratis beskrivningar.

Continue reading "Sticka 1, 2, 30+ enkla spetsmönster"

Oct 15, 2020

Exotisk virkning? (Ny tävling)

Det där omskrivna maskparet, som sägs vara upphovet till nästan alla skojsiga stickmönster som du kan trolla fram, är givetvis 'räta' och 'aviga'. Det visste vinnaren av de blandade bomullsgarnen, Sirkka I! *Applåder*

I vinstpotten ligger nu en ny blandning, nämligen en mix av ullgarn och ullblandgarn, tunna men i olika grovlekar och i skilda grå nyanser. Och för att ha chans att vinna dem behöver du resa i tanken. Flera masktekniker tycks härstamma från olika länder. I vilket land kan virkstilen på bilden ha sitt ursprung? Jo, det hörs på ett av namnen! Deadline är den 7 december 2020.

Vinn grå, blandade ullgarn i decembertävlingen 2020

Continue reading "Exotisk virkning? (Ny tävling)"

Oct 10, 2020

Enkelt + kvickt: virka rund duk på max 16 varv

Känner du dig duk-sugen? Runda plättar är användbara till mycket, och inte bara som prydnadsduk eller dekorativ mandala. Beroende på garn- och virknålsval kan det bli en skurtrasa eller en drömfångare, ett glasunderlägg eller en badrumsmatta. Gemensamt för samlingen med gratismönster till runda dukar är att du maskar dem snabbt som sjutton! Eller snarare: på 16 varv eller färre.

Gratis virkmönster till runda dukar på max 16 varv

Continue reading "Enkelt + kvickt: virka rund duk på max 16 varv"

Sep 23, 2020

Varför öppna garnaffär?

Vilka vågar egentligen öppna garnaffärer, och varför? (Tänk att behöva skiljas från alla små, rara nystan! *snyft*) Ibland drivs affärerna av tvättäkta garngalningar, ibland inte. Stefan, bakom den webbaserade garnbutiken Garnfyndet, har varken en privat garngömma eller ett projekt på stickorna. Istället vill han möta det stora intresset för stickning och virkning i Sverige.

Continue reading "Varför öppna garnaffär?"

Sep 02, 2020

Virka och sticka din cykel höstfin

Är du en av dem som väljer cykeln som främsta transportmedel? Coronapandemin och klimatkrisen har fått ännu fler att cykla till vardags. Och då är det väl dags att behandla tvåhjulingen som den kära vän den är. Det vill säga att sticka och virka fina saker till den. Det mest populära sättet tycks vara att fixa ett värmande sadelskydd, men det finns även betydligt mindre praktiska och mer lustiga pyssel att sätta stickor och virknålar i. I listan över gratismönster och idéer till cykeln hittar du även cykelväskor, låshöljen, handtagsmuffar, fladdrande flärpor, ringklockehättor och en varningsskylt. Med mera.

Sticka och virka sadelskydd och annat till din cykel

Continue reading "Virka och sticka din cykel höstfin"

Aug 29, 2020

12 fler enkla hålmönster att sticka

Går det verkligen att få ännu fler enkla spetsmönster genom att bara kombinera minskningar och omslag efter varandra, varv efter varv? Jajamen! Du hittar nu exempel på 12 nya, lätta hålmönster att sticka, sammanlagt 28 stycken. Och mer blir det ... I de nya varianterna växlar du mellan två olika sorters minskningar mellan omslagen, på ett jämnt eller udda antal maskor. Väljer du att *inte* spänna eller blocka hålmönstret kan du dessutom få ett ribbat utseende (som resårstickning) eller till och med plisserat, alltså veckat. O ja, det är mums för en masknörd!

Sticka enkla hålmönster (spetsstickning) på bara 1 varv! Flera gratis beskrivningar.

Continue reading "12 fler enkla hålmönster att sticka"

Aug 22, 2020

Istället för flätsticka, ta en tändsticka!

Du behöver inte köpa dyra specialprylar till stickning och virkning. Ibland är de småsaker du har hemma till och med bättre än det som finns till salu i butikerna. Bibbi föreslår ett alternativ till de där små hjälpstickorna som sägs behövas vid flätstickning, nämligen helt vanliga tändstickor!

Continue reading "Istället för flätsticka, ta en tändsticka!"

Aug 19, 2020

Ny tävling: Klassiskt stickcitat om par i maskor

En Olle är inte bara en mansperson, det är också en (tjock ylle)tröja. Det visste vinnaren i augustitävlingen, Sarah P. Olé för Olle-kännaren!

I den nya tävlingen gäller det att ha koll på grunderna i stickning, nämligen det omtalade paret i maskor som sägs vara upphovet till nästan alla skojsiga mönster som du kan trolla fram. Nog vet du vad de kallas? Och kanske tänker du omforma vinsten, blandade bomullsgarn av kända och anonyma märken, till just dessa maskor? Deadline är 12 oktober 2020.

Vinn blandade bomullsgarn i oktobertävlingen 2020

Continue reading "Ny tävling: Klassiskt stickcitat om par i maskor"

Aug 11, 2020

Tvätta (upprepat) garn: Handtvätt eller i tvättmaskin?

Har du fyndat märkliga nystan på loppis, eller tänker du återvinna garnet från en begagnad tröja? Då vill du säkert tvätta garnet, och du ska absolut göra det om du vill att upprepat, krulligt garn ska bli slätt och stick- och virkvänligt igen. Och garn tvättas enklast i form av härvor. Men måste du handtvätta härvorna, eller går det att tvätta dem i tvättmaskinen? Så här i pandemitider borde 'handtvätt' stå överst på varje att göra-lista, men det finns givetvis fördelar med maskintvätt. Få tips om vilket tvätt-alternativ du ska välja, och hur du tvättar garn med minsta möjliga trassel.

Återvinn garn, och tvätta bort krulligheten i det upprepade garnet. Lär dig olika fördelar med handtvätt och tvättmaskin.

Continue reading "Tvätta (upprepat) garn: Handtvätt eller i tvättmaskin?"

Aug 02, 2020

Varför sticka kedjekant + plocka upp maskor?

Hur ska sidkanterna på något stickat se ut? Och spelar det någon roll när du ändå ska plocka upp maskor längs den där kanten, exempelvis till en hällapp på strumpor? En populär metod är att lyfta den första maskan istället för att sticka den. Det kallas ofta kedjekant, eftersom de yttersta maskorna ser ut som kedjestygn. Och i vissa fall passar det väldigt bra när du ska sticka nya maskor längs en sida. Lär dig hur du stickar kedjekanter, och på vilka sätt du kan plocka upp maskor. Det finns minst tre olika!

Vilka sorts kantmaskor ska du sticka när du plockar upp maskor?

Continue reading "Varför sticka kedjekant + plocka upp maskor?"

Jul 16, 2020

Virka en poncho, lätt eller lurigt?

Visst, det är väldigt enkelt att virka en blomma av restgarn. Och efter fem, sex blommor börjar du få in snitsen. Så om du virkar hundratals blommor borde det bara bli lättare och lättare. Eller? Nej, nu ska du få reda på den sanna historien om konsten att virka en blommig poncho. Jo, den är buslätt att virka. Verkligen. Men det är väldigt, väldigt svårt att unna sig tiden. Har du den virkvilja och maskmotivation som krävs?

Hur lång tid tar det att virka en poncho av restgarnsponcho? Förmodligen längre än du tror.

Continue reading "Virka en poncho, lätt eller lurigt?"

Jun 30, 2020

Stickat återbruk: Från kattmössa till jagmed-basker

Gjorde även du en rosa mössa med kattöron i början av MeToo-rörelsen? Kvinnors rättigheter är (tyvärr) en ständigt aktuell fråga, även om en 'pussyhat' inte längre är lika vanlig. Men den kan fortsätta synas! Lena använde garnet från en demonstrations-mössa till att sticka en basker.

Continue reading "Stickat återbruk: Från kattmössa till jagmed-basker"

Jun 28, 2020

Hål, här var det hål! Sticka enkla hålmönster

Vill du sticka något enkelt som nästan blir magiskt vackert? Prova då ett av många lätta hålmönster, där du trollar fram ett regelbundet nät med bara minskningar och omslag. Och beroende på vilken sorts minskning du gör, och över hur många maskor du stickar mönstret, kan du få ett helt annat utseende på spetsstickningen. Bäst av allt? Du slipper avancerade diagram, för varje hålmönster har bara ett enda mönstervarv, och ser likadant ut på rät- och avigsida.

Sticka enkla hålmönster (spetsstickning) på bara 1 varv! Flera gratis beskrivningar.

Continue reading "Hål, här var det hål! Sticka enkla hålmönster"