Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet "Billigt garn"-Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn), Instagram och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Nytt på Billigt-garn.net:

Sep 09, 2021

Fin i kanten! Virka spetskanter och… hyllremsor

Har hyllremsor och hyllbårder hunnit bli inne igen? Nåja, det som fungerar för att dekorera hyllkanter är egentligen bara lösa spetsbårder eller kantspetsar, så du kan självklart använda dem till att piffa till något annat. Som en filt, en sjal, ett linne, en poncho, balkongräcket, en korg, ett ... vad du vill. Och du kan virka dem på tvären tills du tröttnar, eller få dem alldeles lagom långa från början genom att virka dem på längden. Välj och vraka i den uppdaterade listan med läckra gratis-spetsar!

Virka spetskanter och hyllremsor efter gratis beskrivningar

Continue reading "Fin i kanten! Virka spetskanter och… hyllremsor"

Aug 30, 2021

Vilar det en förbannelse över din stickning?

Visst, det kan kännas som att trilskande garn och stickor är besatta av demoner, men kan även en helt färdig stickning göra att du drabbas av olycka? Jo, åtminstone enligt 'The sweater curse', som Marianne fick höra tala om när hon stickade en tröja till en släkting. Är det skrock, eller en fördom med lite trovärdiga förklaringar bakom?

Continue reading "Vilar det en förbannelse över din stickning?"

Aug 18, 2021

Kan du tolka virk-symbolen? (Ny tävling)

Det låter lite syrligt när Handbok i stickning från 1946 påstår att slätstickning 'har en otrevlig benägenhet att vilja rulla sig'. Men att det var just detta strukturmönster som åsyftades visste vinnaren av det återvunna, svarta ullgarnet, Therese H. Tjoho!

I den nya tävlingen slipper du tolka ord, för nu handlar frågan om symboler. Vet du vilken maska du ska virka när du i ett diagram ser ett tecken som ser ut som en … ja, vadå? I vinstpotten ligger ett återvunnet effektgarn med charmiga pluppar i ren bomull. Färgen? Ljust gulgrön. Eller gröngul? Du har tid på dig att klura ut svaret, för deadline är den 11 oktober 2021.

Vinn gulgrönt, återvunnet bomullsgarn med pluppar i oktobertävlingen 2021!

Continue reading "Kan du tolka virk-symbolen? (Ny tävling)"

Aug 02, 2021

Garnsugen + bilburen? Nytt shoppingtips

Strax öster om Uppsala kan du hitta en lada full av garn. Och det är till salu! Garnet alltså, inte ladan. Annika tipsar om garnbutiken Röda ladan, som säger sig vara Uppsalas största garnbutik, med 200 kvadratmeter garn.

Continue reading "Garnsugen + bilburen? Nytt shoppingtips"

Jul 31, 2021

Virka nätkasse med variation

En så enkel modell som den virkade nätkassen med mormorsrute-botten ber om att bli förgylld med egna idéer och roliga garnval. Frida bytte ut mormorsrutan mot en farmorsruta, och istället för handtag fick den stora kassen en axelrem, fäst på ett smart sätt. Hur vill du virka din nätkasse?

Continue reading "Virka nätkasse med variation"

Jul 27, 2021

Snålt, klimatsmart + gosigt: Börja återvinna garn

Bra för miljön? Japp. Billigt? Japp. Garngos i massor? Jajamensan! När rapporterna om extremväder världen över toppar nyheterna är det skönt att veta att även garngalningar kan göra en liten klimatinsats istället för att köpa nyproducerat. Ja, jag pratar givetvis om att återvinna garn från ibland knappt begagnade plagg. Det är ett fascinerande sätt att få tag i mysiga och lyxiga stickgarn och virkgarn, både för dig som vill följa färdiga mönster och för dig som vill skapa något unikt. Skumma bara igenom de enkla steg för steg-anvisningarna, och grotta ned dig i de mer avancerade tipsen om garnen börjar bråka. (Men det gör de sällan.)

Repa upp och återvinn garn, steg för steg för att fixa billiga garn

Continue reading "Snålt, klimatsmart + gosigt: Börja återvinna garn"

Jul 19, 2021

Stickning UTAN avigsida: 12 vändbara stickmönster

Trött på stickning som krullar sig? (Ja, jag tittar på dig, slätstickning.) Och vill du slippa visa upp avigsidan på din halsduk, filt, tvättlapp, sjal ...? Då ska du satsa på ett stickat strukturmönster som ser likadant ut på bägge sidor. Visst, rätstickning och mosstickning fungerar alltid, men här har du ett dussin andra raringar som är så gott som identiska på rätsidan och avigsidan. De vändbara stickmönstren är även härliga till sådant som faktiskt ska ha en rätsida. Som tröjor. Ett par är rutiga, andra är randiga, vissa mer spräckliga. Titta efter och se om du hittar en egen favorit!

Lär dig sticka 12 vändbara strukturmönster

Continue reading "Stickning UTAN avigsida: 12 vändbara stickmönster"

Jul 12, 2021

Fördomar om stickning + virkning: Har du hört den förut?

Virkar du? Men du är ju inte så gammal? Du har säkert råkat ut för det: du bubblar på om hur mycket du gillar att sticka eller virka, och plötsligt får du höra en massa tossigheter om dig som person. För stickning och virkning är av någon anledning belastade med förutfattade meningar om ... ett visst kön. Eller en viss ålder. Eller en viss inställning. Känner du igen fördomarna? Och vilka brukar du själv råka ut för?

Fördomar om stickning och virkning: 'Va, kan du både sticka och dricka öl?'

Continue reading "Fördomar om stickning + virkning: Har du hört den förut?"

Jul 01, 2021

Nysthållare? Garnslunga! Virka en påse till ditt nystan

Om du går och står och stickar eller virkar är det smart att ha en garnslunga över handleden. Alltså en liten nätpåse som fungerar som en nysthållare, och där ditt garnnystan kan sitta och titta ut över världen, utan att kunna rymma ut på köksgolvet eller bland benen på dina medpassagerare på bussen. Och du kan virka en! Vill du hellre ha en större påse till frukt och grönt eller alla badleksaker? Då kan du virka en större nätkasse efter samma beskrivning.

Virka en nysthållare eller en större nätkasse efter samma gratismönster

Continue reading "Nysthållare? Garnslunga! Virka en påse till ditt nystan"

Jun 14, 2021

Döma stickning efter kanterna? (Ny tävling)

Den där ärmskärningen som går diagonalt ned från halsen till under ärmen kallas alltså för raglan. Och nog får även vi stickare och virkare som har båda armar kvar tacka Lord Raglan för denna modeuppfinning. Ina L kunde namnet på denna smarta tröjmodell, och vann därmed de olivgröna bomull/lin-garnen av utgångna märken. Hurra!

Och vilka garngotter kan du då vinna i den nya tävlingen? Jo, olika stora (eller små) nystan med ett tunt, löst tvinnat 2-trådigt ullgarn i svart, återvunnet från en Levi's-tröja. Men för att få möjlighet att gosa med dessa raringar måste du först identifiera ett väldigt grundläggande stickmönster utifrån ett lite syrligt citat. Enligt den gamla Handbok i stickning har denna stickstil "en otrevlig benägenhet att ..." Ja, vadå? Du har säkerligen stött på beteendet, så vad kallas stickmönstret? Deadline är den 16 augusti 2021.

Vinn tunt, återvunnet, svart ullgarn i augustitävlingen 2021!

Continue reading "Döma stickning efter kanterna? (Ny tävling)"

Jun 04, 2021

Sticka en nätkasse till strand + shopping

Känner du sommar-vibbarna? Det märkliga med det sköna utelivet är att det inte räcker med att vara just ute. Nej, du måste släpa med dig så många saker: filtar, vattenflaskor, baddräkter, handdukar, solskyddsmedel, engångsgrillar, powerbanks till mobilen ... Och då behöver du en lätt väska som kan sluka massor. Som en nätkasse, som sväller ju mer du proppar i den. Den enklaste modellen är ... rätstickad! På riktigt, jag lovar. Inga hålmönster med omslag, inga tappade maskor. Och nätkassen fungerar minst lika bra till shopping, istället för plastpåsar.

Gratis beskrivning på en stickad strandväska eller nätkasse

Continue reading "Sticka en nätkasse till strand + shopping"

May 22, 2021

Sitt vackert på dina restgarn! Sticka rund sittdyna

Å, det finns restgarnsprojekt som liksom är lite mer klassiska än andra klassiska restgarnsidéer. Till exempel en sittorm eller en ormdyna, det vill säga en rund sittdyna eller stolsdyna i spiralform. Inte nog med att du får användning för även dina pyttesmå restgarnsnystan — om du stoppar och syr ihop den rätstickade restremsan samtidigt som du stickar den behöver du inte bestämma dig i förväg för hur stor eller liten sittdyna du vill göra. Och så ser du framstegen på en gång. Rota fram en läcker restgarnsmix, och ge din stol ett riktigt rumplyft!

Sticka en sittdyna (sittorm, ormdyna), sittunderlag eller stolsdyna i spiral av dina restgarn. Gratis, enkelt mönster.

Continue reading "Sitt vackert på dina restgarn! Sticka rund sittdyna"

Apr 26, 2021

Smått och snabbt: Virka och sticka dockkläder

Ibland behöver du stick- och virkprojekt som både blir fina och färdiga snabbt. Då passar det utmärkt att sticka och virka kläder till en docka, till exempel Baby Born. Och givetvis finns det gott om gratisbeskrivningar till den populära dockan, särskilt om du sneglar på garntillverkare i vårt grannland. Klänningar, byxor, vantar, mössor, benvärmare ... och ja, prematurbebisar och Baby Born anses ha samma storlek.

Continue reading "Smått och snabbt: Virka och sticka dockkläder"

Apr 14, 2021

Vem vinner garn i bomull, lin + en gnutta syntet?

Den virkade maska som i Stora handarbetsboken (1965) kallades 'kedjemaska' heter också 'smygmaska'. Det visste vinnaren av det tuttifruttifärgade, återvunna bomullsgarnet, Marianne B. Tjoho!

Så vad har du möjlighet att vinna i den nya tävlingen? Jo, ett par bomull/lin-blandningar i utgångna märken, där det ena även innehåller akryl. De olivgröna nyanserna på de 9 nystanen är därför inte helt lika, men matchar varandra. För att ha chans att sätta stickorna eller virknålen i dessa raringar behöver du lista ut svaret på tävlingsfrågan: Vad kallas tröjmodellen på bilden? Deadline är den 7 juni 2021.

Vinn två sorters bomull/lin-blandgarn i matchande gröna nyanser i juni 2021!

Continue reading "Vem vinner garn i bomull, lin + en gnutta syntet?"

Apr 08, 2021

Bara en stickad basker? Nä, även en berättelse

Inget fel med att sticka och virka med helt vanliga nystan från helt vanliga garnaffärer. Men är det inte lite mer spännande när garnen har en särskild bakgrundshistoria? De fluffiga och färgstarka garnen i Lowissas stickade basker berättar om byteshandel och goda grannar.

Continue reading "Bara en stickad basker? Nä, även en berättelse"