Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Dec 06, 2018

Så här delar du enkelt på dubbelt garn

Ska du återvinna garn från ett plagg som är stickat eller virkat med två trådar? Eller har du själv jobbat med dubbelt garn, ångrat dig och vill repa upp? Kanske vill du förvandla ett 4-trådigt garn till ett 2-trådigt? Om du vill dela på dubbelt garn till två separata nystan har du säkert upplevt den obehagliga knorven. Garnändarna tvinnar ihop sig till rena snurren! För att göra nystningen så enkel som möjligt behöver du antingen en mänsklig hjälpreda eller lite hjälpmedel. Det räcker med en penna, men min absoluta favoritpryl är hårklämman.

Dela på dubbelt garn till två nystan

Continue reading "Så här delar du enkelt på dubbelt garn"

Dec 02, 2018

Guide: Räkna om virk- och stickbeskrivningar till DITT garn

Säg att du har hittat snyggaste virk- eller stickbeskrivningen någonsin, och dessutom det mysigaste garnet efter änglahår. Men! Den masktäthet du får med ditt garn stämmer inte alls med den stickfasthet eller virkfasthet som står i beskrivningen. Vad gör du då? Jo, du räknar förstås om beskrivningens siffror så att de passar dig och ditt garn bättre. I guiden till hur du räknar om mönster får du hänga med i tre scenarier: ett simpelt rektangulärt stycke, en ärm och så den beryktade maskfaktorn! Spännande, va? *tar fram popcornen*

Och så en bonus: om du tycker att omräkningarna är i krångligaste laget kan du använda ett färdigt kalkylblad där du kan mata in din och beskrivningens masktäthet, och så pruttar den ut färdigräknade nuffror. Spara en kopia på din egen dator, så har du en liten räknenisse till hands närhelst du behöver den.

Räkna om virk- och stickbeskrivningar? Hur lätt som helst!

Continue reading "Guide: Räkna om virk- och stickbeskrivningar till DITT garn"

Nov 28, 2018

Julpynta med garn: hjärtan, tomtar, stjärnor ... och Yoda

Är inte pysslet det bästa med julen? Oavsett om du tänker ha en gran inomhus eller inte, och oavsett om du brukar hänga upp tingeltangel eller låta bli, är det hur mysigt som helst att maska fram julprylar. Förutom tomtar kan du virka och sticka änglar, snöstjärnor, julstjärnor, hjärtan, julkulor ... eller kanske en Yoda eller en stormtrooper för den som vill ha en Star Wars-jul. Detta år blir det dock inte något nymaskat jul-bacon för min del, eftersom det finns en ny köttvägrare i släkten. Hur som helst hittar du mängder av gratisbeskrivningar på den uppdaterade julpyntslistan.

Sticka och virka julpynt: en liten stickad tomte och en virkad stjärna.

Continue reading "Julpynta med garn: hjärtan, tomtar, stjärnor ... och Yoda"

Nov 21, 2018

Julklappar! 50+ nya och gamla favoriter att sticka och virka

Uppdaterad! Jajamen, den vilda listan över gratisbeskrivningar till *roliga* stickade och virkade presenter är tillbaka! Glöm de traditionella vantarna och grytlapparna, spana istället in nya favoriter som ölväskan (för sexpacket), glasögonhållar-nåldynan, den givna hyllningen till dassläsaren, och den klassiska(!) fotmuffen i modern tappning. Dessutom hittar du fler varianter på ölvantar och sjöjungfrufiltar, och små trotjänare som stresscitroner och massagetvålpåsar. Mjuka paket behöver inte vara tråkiga!

Sticka och virka roliga julklappar med gratis beskrivningar

Continue reading "Julklappar! 50+ nya och gamla favoriter att sticka och virka"

Nov 17, 2018

Märk väl! Så här gör du (med) en maskmarkör

Kräver din beskrivning att du ska använda en stickmarkör eller virkmarkör? Toppen! Livet blir så mycket lättare när till exempel små garnslamsor håller reda på var varvet börjar och slutar, vilka maskor som ska bli framstycke eller vilka 17 maskor som egentligen tillhör mönsterrapporten. Det finns flera sätt att placera en maskmarkör, beroende på vad du ska märka och vilken sorts markör du har. Och om du tycker att du har för få och för trista virk- och stickmarkörer hittar du finfina förslag på maskmarkörer som du kan hitta hemma i skrotlådan samt markörer som du kan tillverka av pärlor och bling.

Hur fungerar det egentligen med en maskmarkör? Och vad kan du använda som en markör?

Continue reading "Märk väl! Så här gör du (med) en maskmarkör"

Nov 04, 2018

Så kan du sticka kantmaskor (eller inte)

Tänk om det ändå fanns kantiga maskor! Men tyvärr — när din stickbeskrivning uppmanar dig att sticka en km, kantm eller maska innanför dessa handlar det bara om maskor på de yttersta kanterna. Ibland ska du sticka dem. Ibland ska du låta bli, och istället lyfta dem. Och ibland är det helt rätt att lyfta dem avigt. Katarina undrade vad det där aviga lyftet var för något. Det och flera andra kantmask-smaskigheter kan du hitta i den lilla guiden till kantmaskor.

Så här kan du sticka kantmaskor - guide

Continue reading "Så kan du sticka kantmaskor (eller inte)"

Oct 31, 2018

Snålt, smart + gosigt: Grundkursen i att återvinna garn

Tänk att du kan göra något för klimatet och miljön som är såväl billigt som garngalet! Ja, jag snackar om besattheten jag och många fler har, av att återvinna garn från gamla plagg. Det är som ... punkversionen av att spinna sitt eget garn. Av ratade kläder från begagnatbutiker eller den egna garderoben tricksar du fram lyxigt och pysselvänligt garn, bara så där. Följ de simpla steg för steg-anvisningarna. Sedan kan du grotta ned dig i de mer avancerade lektionerna. Mask-mumma!

Repa upp och återvinn garn, steg för steg för att fixa billiga garn online

Continue reading "Snålt, smart + gosigt: Grundkursen i att återvinna garn"

Oct 21, 2018

Ruggigt ute? Då passar det med raggigt garn!

Oj, vad tiden går fort när man är sjuk ... har roligt, menar jag. Oktobertävlingen är redan slut, och Sofia N vann det återvunna strumpgarnet tack vare sin kunskap om torksymboler på tvättetiketter. (Jag brukar mest uttala symbolerna med ett skrik som hörs i hela huset: 'Ingen torktumling! Plantorka!')

Så nu är det nya garn i potten. Nygamla, kanske. Det är två sorter: ett klassiskt raggsocksgarn och ett återvunnet mysteriegarn som är väldigt raggsockigt. Perfekt för små projekt som värmer i ruggigt väder! Och tävlingsfrågan? Den handlar om handfast materialkunskap, nämligen ett test som du kan utsätta garn för. På blandgarn, som dem du har chans att vinna, fungerar det inget vidare. Men hur kan du ta reda på om ett garn är tillverkat av djurhår? Svara på tävlingsfrågan senast den 10 december.

Vinn återvunnet garn och raggsocksgarn i december 2018

Continue reading "Ruggigt ute? Då passar det med raggigt garn!"

Oct 04, 2018

Bebis! Snabba koftor att virka och sticka

Har du en vän, granne, släkting eller kollega som är ... i omständigheter? Som väntar barn, alltså? Eller har du själv en bulle i ugnen?  Det är märkligt hur det kan börja klia i stick- och virkfingrarna när det väntas en ny liten människa! Tur att det finns så många babykoftor att sticka och virka, snabbt och utan för mycket krångel. Och visst, snabbmaskade babyplagg är också en favorit bland många välgörenhetsstickare. Och bland nybörjare på stickning och virkning.

Beskrivningar på babykoftor att sticka och virka

Continue reading "Bebis! Snabba koftor att virka och sticka"

Sep 18, 2018

Kasse! Korg? Virka nytt av gamla Ikea-kassar

Hur många Ikeakassar har du hemma? Om du råkar ha några för många för att hålla dig inom "bra att ha"-gränsen kan du klippa dem till klarblått, charmigt plastgarn och virka något nytt av dem. Som ... en ny kasse! Eller är det en korg? En korg-kasse. Ikeakasse-korg-kasse. Se hur lätt du förvandlar de blå påsarna till virkgarn!

Virka något nytt av garn som du klipper till av Ikeakassar. Ikea-hack!

Continue reading "Kasse! Korg? Virka nytt av gamla Ikea-kassar"

Sep 17, 2018

Tog garnet slut? 6 sätt att skarva och fästa

'Den magiska knuten' och 'Den ryska metoden' är tyvärr inte namn på spionthrillers. Istället är det smarta sätt att skarva garn, alltså att börja på ett nytt nystan när det första tagit slut. Är inte det mer spännande än hemliga agenter? Det finns massor av sköna metoder att fästa garnet mitt i arbetet, (nästan) osynligt. Fast en metod kan få din stickning eller virkning att lukta ostbågar. Eller ostkrokar. Vad du nu föredrar till fredagsmyset.

Skarva garn! Så här byter du till ett nytt nystan när det gamla garnet är slut

Continue reading "Tog garnet slut? 6 sätt att skarva och fästa"

Sep 13, 2018

Enklare än du tror: rundstickad patentstickning i två färger

Fluffigt och snyggt — och betydligt mer lättmaskat än det ser ut att vara. Ja, rundstickad patentstickning i två färger är inte bara varmt och töjigt och perfekt för mysiga tubsockor (strumpor utan hälar), tekniken är också enkel. Alltså mindre komplicerad än sina kusiner: enfärgad och rundstickad helpatent, och tvåfärgad patent i fram och tillbaka-stickning. Tack vare en smart fråga från Josefine kan du spana in en av fördelarna med att sticka runt jämfört med att fösa tillbaka maskor på en rundsticka. (Andra fördelen: ingen söm!)

Sticka ett par tubsockor i tvåfärgad patentstickning

Continue reading "Enklare än du tror: rundstickad patentstickning i två färger"

Sep 06, 2018

Max 16 varv: Virka dukar utan att duka under

Vad är det som är runt och snabbvirkat? Jo, det är till exempel en mandala. Som kan vara liten. Eller stor. Och inte alls en mandala. Vi snackar alltså om flerfärgande och enfärgade rundlar som du kan använda som dukar, glasunderlägg, drömfångare, ljusbollar, bordstabletter... Allt hänger på vilka garn och vilken virknål du använder. Tänker du virka i tunn virktråd eller tjockt trikågarn? Gemensamt för gratismönstren på runda dukar är att du maskar dem på max 16 varv. Puh!

Gratis virkmönster till runda dukar på max 16 varv

Continue reading "Max 16 varv: Virka dukar utan att duka under"

Sep 01, 2018

Bortom begagnatbutiker: Här hittar du garn att återvinna

Är du sugen på att återvinna garn, men har inget Myrorna, Stadsmissionen, Emmaus eller Kupan i närheten? Synd. Men du kan ändå lätt få tag i blivande garn! (Alltså begagnade tröjor och liknande.) Och ibland behöver du inte ens betala för det.  Här är sju sätt och ställen (+ fräck bonus) där du kan hitta billigt garn att återvinna, utan att behöva leta reda på en secondhandaffär. 

Var kan du hitta billigt garn att återvinna? Om du *inte* har tillgång till ett Myrorna, Röda korset eller någon annan begagnatbutik? Här är 7 bra ställen!

Continue reading "Bortom begagnatbutiker: Här hittar du garn att återvinna"

Aug 27, 2018

Har du tillräckligt med garn? Lista ut garnåtgången

Har du stoppat ned tillräckligt med garn i shoppingpåsen? Nu har jag aldrig hört någon klaga på att det råkade bli *för mycket* garn under en tur till affären (utom möjligtvis min familj och mina grannar). Men om du undrar vilken mängd garn som verkligen, verkligen krävs för ditt stick- eller virkprojekt, spana in tabellerna, webbverktyget och den absolut mest bombsäkra uträkningsmetoden. Räcker ditt garn, eller får du ljuvliga restgarn över?

alt=

Continue reading "Har du tillräckligt med garn? Lista ut garnåtgången"