Ett garn blir till - stickblogg, virkblogg

Vilket är det senaste garnet "Billigt garn"-Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn), Instagram och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Nytt på Billigt-garn.net

Aug 08, 2022

Garngalning, det här kan du fynda begagnat

Utöver restgarnsnystan i textilavdelningen, vad kan du som stickare och virkare fynda i en begagnataffär eller på en större loppis? Jo, massor! Följ skattkartan till secondhand-fynd för garngalningar, där du får idéer till hur du kan fynda redskap, tillbehör och givetvis väldigt mycket mer garn än du egentligen behöver.

Här hittar du garn på loppisar och i begagnatbutiker! Guide med bästa tipsen för dig som älskar stickning och virkning.

Continue reading "Garngalning, det här kan du fynda begagnat"

Jul 31, 2022

Jovisst kan du *sticka* dukar!

Jojo, det är väl vanligare att virka dukar i mängder snarare än att sticka dem, men självklart kan du också sticka små prydnadsdukar. Eller använda dem som disktrasor! Gör dig beredd på skön retrostickning, för här hittar du mönster och diagram till runda och fyrkantiga stickade dukar, omarbetade från riktigt gamla stickbeskrivningar.

Sticka runda och fyrkantiga dukar efter gratis beskrivningar

Continue reading "Jovisst kan du *sticka* dukar!"

Jul 25, 2022

Virka mormorsrutor eller en (1) monsterruta?

Varför kallar jag stora mormorsrutor för monsterrutor? Det beror inte enbart på att de är monsterstora, utan också på att jag växte upp under det märkliga 1970-talet. Har du gott om restgarn men inte så mycket tålamod? Då kan du absolut fundera på att virka en monsterruta istället för ytterligare ett par små mormorsrutor.

Är det virkade mormorsrutor eller en monsterruta?

Continue reading "Virka mormorsrutor eller en (1) monsterruta?"

Jul 16, 2022

Rita egna stickmönster: skriv ut rutpapper för stickning

Vill du rita egna stickmönster, alltså motiv och figurer i flera färger? Då behöver du rutat papper för stickning! Du kan ladda ned färdiga dokument där rutorna är bredare än vad de är höga, precis som stickade maskor, och dessutom skriva ut papper med just din masktäthet. Och om du behöver hjälp på traven i ditt mönsterskapande, använd någon av apparna och verktygen för att göra stickmönster av färdiga bilder.

Skriv ut rutat papper anpassat till stickning

Continue reading "Rita egna stickmönster: skriv ut rutpapper för stickning"

Jul 12, 2022

Återbruka virkade dukar: 30+ idéer

Har du hittat små, virkade dukar på en loppis eller i en begagnataffär? Eller brukar du själv virka mandala eller krusidulliga plättar? Om du har fler dukar än du har användning för finns det över 30 återbruks-idéer där du kan sätta dem i arbete. Förvandla en stor duk till en poncho, eller samla ihop ett gäng små dukar till en lampskärm. Eller varför inte fixa till en basker, pimpa ett par skor, lappa ihop en spetsgardin eller stärka den klassiska skålen?

En hög med virkade dukar

Continue reading "Återbruka virkade dukar: 30+ idéer"

Jul 09, 2022

Hur stickar du hålmönstret?

Angelica har hittat en fin men för stor kofta som hennes mormor har stickat. Men hur stickar du mönstret med hålränder? Provlapps-laboratoriet maskar fram ett förslag, men kanske vet du mer exakt hur omslagen och minskningarna hänger ihop?

Stickat hålmönster

Continue reading "Hur stickar du hålmönstret?"

Jul 07, 2022

Konsten att garnbomba en jeansjacka med virkning

Vad gör du när det känns för besvärligt att laga en jeansjacka med virkade bitar och broderi? Vad sägs om att göra något än mer ambitiöst, och garnbomba hela jeansjackan med krokade, virkade och stickade delar, och behålla den gamla jeansjackan som en sorts foder? Med olika strukturmönster blev det så omväxlande att det aldrig hann bli tråkigt!

En garnbombad jeansjacka, med stickat, virkat och krokat.

Continue reading "Konsten att garnbomba en jeansjacka med virkning"

Jul 02, 2022

Lättstickad rund duk eller disktrasa

Har du lust att sticka något stiligt och smäckert som ändå är såpass lättstickat att det fungerar som sommarstickning i värmen? Denna runda duk eller disktrasa har ett så enkelt hålmönster att du lätt lär dig mönsterrapporten utantill, och du kan dessutom förstora eller förminska duken efter behag. När originalduken publicerades, förmodligen i slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet, brydde sig redaktören inte ens om att beställa en illustration till duken. Så simpel är den!

Denna runda duk eller disktrasa stickar du lätt efter en gratis beskrivning med diagram

Continue reading "Lättstickad rund duk eller disktrasa"

Jun 28, 2022

Låt stickorna smaka på våffelmönster i nätpatent

När är det läge för våfflor? Mest hela tiden, om du väljer att sticka i det som kallas nätpatent. Det handlar alltså om om stickade våffelmönster, där de smaskigaste smårutiga strukturmönstren konstrueras i nätpatentstickning, och det enklaste med bara räta och aviga maskor.

Lär dig fyra stickade våffelmönster

Continue reading "Låt stickorna smaka på våffelmönster i nätpatent"

Jun 16, 2022

Vad heter garnmaterialet på svenska? (Ny tävling)

Ah, dessa förvirrande förkortningar! Vad kan M:et i förkortningen 'fm' stå för om det inte betyder 'maska'? Ledtråden på bilden var att M:et var en säkerhetsnål, så i detta fall betydde M:et 'markör' och F:et 'flytta'. Vinnaren av det blågröna bomullsgarnet, Kristina E, snubblade rätt bland bokstäverna. Grattis!

I den nya tävlingen har du möjlighet att vinna ett svartvitt, återvunnet garn i bomull och lin. Och då gäller det att du kan tolka en tvättetikett eller en garnbanderoll på andra språk än svenska. Vad är det för material som anges i tävlingsfrågan? Deadline är den 15 augusti 2022.

Vinn svartvitt bomull/lingarn i augusti 2022!

Continue reading "Vad heter garnmaterialet på svenska? (Ny tävling)"

Jun 10, 2022

Favorit i repris: Virka ett linne av mormorsrutor

Ah, fördelen med projekt av mormorsrutor att du lätt kan smussla ned virkningen i fickan eller väskan. Nackdelen? Att det ibland behövs så himla många kvadrater, vilket i sin tur innebär en massa montering och jobbigt många garnändar att pilla in och fästa. Men orkar du virka ett dussin mormorsrutor? Grattis, då kan du fixa till ett somrigt linne, i vilken storlek du vill! Och just det, det är faktiskt en virkad sommartopp som inte ser ut som ett gäng blaffiga grytlappar.

Virka ett linne av 12 mormorsrutor.

Continue reading "Favorit i repris: Virka ett linne av mormorsrutor"

Jun 09, 2022

Vem vinner blågrönt bomullsgarn?

Deadline för juni-tävlingen börjar närma sig. Om du vill ha möjlighet att vinna blågrönt bomullsgarn är det alltså hög tid att börja fnula över vad ett M kan stå för i en beskrivning, om det inte betyder "maska". Läs tävlingsfrågan och svara senast den 13 juni 2022.

Vinn blågrönt (teal) bomullsgarn i juni-tävlingen 2022!

Continue reading "Vem vinner blågrönt bomullsgarn?"

May 26, 2022

Solsäkert: Sticka och virka årets snyggaste bikini

Nja, om du tänker simma runt i sjön eller havet är det ingen smart idé att köra med en virkad bomullsbikini. Men för att solbada — med solskyddsfaktor — fungerar de toppen. Och självklart kan du sticka och virka en egen bikini! Det går fort att maska själva tutt-täckarna, sedan drar knytbanden ut lite på tiden. Vill du glida runt i en trekantsbikini, en bandåmodell, något heltäckande eller vågat? Det finns massor av sköna gratisbeskrivningar att välja bland på listan

Virka och sticka en bikini efter gratis mönster - stor samling av länkar

Continue reading "Solsäkert: Sticka och virka årets snyggaste bikini"

May 23, 2022

Snygg klassiker: Sticka en bred spetskant

Har du lust att kanta en sjal eller ett linne med en vacker, stickad spets? Testa en bred spetskant från 1800-talet (då den rekommenderades som avslutning till gardiner), omarbetad till moderna sticktermer och mönsterdiagram! Och trots att beskrivningen ser lång ut, och diagrammet är fullt av duttar i rutorna, är spetskanten hyfsat lättstickad. Du behöver bara kunna 'vanliga' minskningar, kombinerade med dubbla omslag.

Sticka en bred spetskant från 1880-talet, i form av en gratis stickbeskrivning och mönsterdiagram.

Continue reading "Snygg klassiker: Sticka en bred spetskant"

May 11, 2022

Återvinn stickade tröjor (utan att repa upp garnet!)

Har du hittat fina, begagnade tröjor där det verkar vara för besvärligt att återvinna garnet? Kanske garnet är för tunt, eller sömmarna klippta så att det bara blir garnstumpar när du repar upp? Då kan du återbruka tröjorna nästan som de är. Betrakta tröjorna som tyg, grovstickad trikå eller filt, och sy om eller klipp till dem till något nytt! Bland de uppdaterade återbruks-idéerna hittar du mössor, vantar, halsdukar, hundtröjor, kuddfodral, strumpor, kjolar, väskor...

Vill du inte återvinna garnet? Då kan du sy om och sy ihop av dina stickade tröjor! Här har du massor av idéer

Continue reading "Återvinn stickade tröjor (utan att repa upp garnet!)"

Dela garnglädjen på ...