Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Jun 18, 2018

Vadå ’förskjuta’ mönstret? Rubbad stickning till spiralsockor

Har du en stickbeskrivning som uppmuntrar dig till att ’förskjuta mönstret’? Utöver en hel del härliga spetsmönster brukar den uppmaningen stå i beskrivningar till spiralstrumpor, tubsockor utan häl men med en ribbstickning som vrider sig runt foten. Och det betyder inte att du ska förkasta mönstret och sticka på fri hand, utan att du flyttar på ... mönsterrapporten. Ahem. För att förklara hur det går till att förskjuta mönstret 1 maska tar vi fram de riktigt tunga vapnen: rutat papper, sax och färgpennor.

Spiralsockor stickade på magic loop i återvunnet ullgarn

Continue reading "Vadå ’förskjuta’ mönstret? Rubbad stickning till spiralsockor"

Jun 13, 2018

Gissa fibern! (Återvunnet effektgarn i bomull i potten)

En virkmetod som bygger på tomma och fyllda rutor, och som fått sitt namn från motsvarande sorts broderi, vad kan det vara? Jo, bilden i junitävlingen föreställde filé- eller filetvirkning, och det hade vinnaren Anneli E fullständig koll på!

Och tänka sig, nu har du en ny chans att vinna bomullsgarn. Den här gången är det ett återvunnet garn i vinstpotten, ett tunt frottégarn i blekt rosa bomull. Om du nojar över att maskorna i bomullsgarn blir lite ojämna kan du trösta dig med att i det här garnet är det helt och hållet meningen. Och tävlingsfrågan? Ja, den handlar om ett populärt material i garn och andra trådar. Kan du lista ut vilket det är? Svara senast den 20 augusti 2018!

Vinn spännande, återvunnet bomullsgarn i augusti 2018.

Continue reading "Gissa fibern! (Återvunnet effektgarn i bomull i potten)"

Jun 11, 2018

Stickat eller virkat? Maska din egen solhatt

Alltså, har det inte varit lite väl soligt den senaste tiden? Jag vet, jag vet: Det är synd att klaga. Om solens strålar känns för påträngande kan du istället använda en solhatt. Inte för att en sådan hjälper så mycket, men du kan åtminstone ståta med en helt unik huvudbonad under en årstid som inte vanligtvis förknippas med handmaskade hattar. Vill du vara lite mer konventionell väljer du en virkad solhatt. Och för att få den unik — förvandla en mössa till en hatt genom formeln för ett virkat brätte, eller en skärm. Stickade solhattar i bomull och lin är udda i sig, eftersom de kräver extra filijoxer för att få utstående brätten. (Värmande ullhattar kan däremot filtas.) Om du kan tänka dig att pilla i en stål- eller plasttråd kan du välja och vraka bland massor av stickbeskrivningar till sommarhattar, till såväl små barn som storhövdade vuxna.

Virka en solhatt, utan beskrivning.

Continue reading "Stickat eller virkat? Maska din egen solhatt"

Jun 06, 2018

Bulla upp med bomullsgarn! (Ett par dagar kvar)

Nu börjar deadline för junitävlingen att närma sig. I vinstpotten ligger ett speciellt ihopsatt paket från garn- och hobbybutiken Rito.se, med sju bomullsnystan i olika färger plus säkerhetsögon. Alltså ögon som du sätter på till exempel amigurumi. Men tävlingsfrågan handlar inte om maskotar, utan om en särskild virkstil där du bygger upp mönster med ... Ja, vad är det som syns på bilden? Om du kan klura ut svaret senast måndagen den 11 juni 2018 har du chans att ro hem fräscha bomullsgarn lagom till sommarvirkningarna och -stickningarna.

Vinn garnpaket med bomullsgarn och säkerhetsögon i juni 2018

Continue reading "Bulla upp med bomullsgarn! (Ett par dagar kvar)"

Jun 04, 2018

Resa med garn? Semesterlista för sticktokiga

Okej, att flyga hit och dit är inte bra för miljön. Men hur blir det med ditt själsliga klimat i sommar? *Får* du ta med dig stickor och nålar på planet? I bilen? På tåget? Och vilka virkningar och stickningar ger egentligen den rätta semesterkänslan? Hur mycket garn ska du packa? Räcker det med en tandborste och ett ombyte underkläder, så att du kan packa ner en virkning till? Spana in checklistan för att resa med garn i sommar.

Dags att packa stickningen ... stickningarna ... inför semestern.

Continue reading "Resa med garn? Semesterlista för sticktokiga"

May 22, 2018

Sol = dags att sticka och virka årets snyggaste bikini!

Nja, att bada i en bikini stickad eller virkad i bomullsgarn är inget vidare. Men för att sola är överdelarna toppen! Vilken sorts bikini vill du sticka eller virka? Kanske en trekantsbikini av mormorsrutor? En 1980-talsinspirerad stickad? En bandåmodell? Vill du följa ett diagram eller en YouTube-rulle? Det finns massor av snabbmaskade gratisbeskrivningar att välja bland.

Virka och sticka en bikini efter gratis mönster - stor samling av länkar

Continue reading "Sol = dags att sticka och virka årets snyggaste bikini!"

May 19, 2018

Sticka och virka med 'gamla' garn: Fördelar och nackdelar

Har du fått en samling nystan ur en släktings eller bekants förråd? Eller har du fyndat några härliga härvor på en loppmarknad? Grattis! Garn som är ostickade men har haft tidigare ägare är något av det ljuvligaste pysselmaterial som finns. Men ... årgångsgarn kan ha speciella avigsidor. Obehagliga överraskningar. Som smuts, värre skit och små, små ovälkomna gäster. Isch! Om du har kommit över en kasse retrogarn, eller planerar att loppisfynda en massa nystan i sommar, spana in hur du kan få ut mesta möjliga skaparglädje av dessa 'gamla' garn.

Gosa med gamla garn? Självklart!

Continue reading "Sticka och virka med 'gamla' garn: Fördelar och nackdelar"

May 14, 2018

Spetskanter! Virka kantspetsar, uddspetsar och hyllremsor

Vill du bara virka något litet och somrigt? Okej, hyllremsor kanske inte känns som världens mest moderna heminredningsdetalj, men lösa spetskanter kan du också använda till att piffa till sjalen, linnet eller balkongräcket. Och du kan virka dem på tvären tills du tröttnar, eller få dem alldeles lagom från början genom att virka dem på längden. Frossa i läckra gratis-spetsar!

Virka spetskanter och hyllremsor efter gratis beskrivningar

Continue reading "Spetskanter! Virka kantspetsar, uddspetsar och hyllremsor"

May 06, 2018

Checklista! Dags att vårstäda bland dina garn?

Å, vår! Så underbart med solstrålar som letar sig in i tidigare mörka vrår! Det är inte konstigt att du blir sugen på glass, solglasögon och ... vårstädning. Kanske är det dags att röja bland dina garn och pågående stickningar och virkningar? Oavsett om du har en liten stickkorg, en virkhylla, en garnhörna eller ett helt hobbyrum förtjänar du att bli inspirerad, inte avskräckt, av dina garnsliga projekt. Och att städa i ditt personliga garnrum blir så mycket lättare om du ser krasst på det. Följ checklistan!

Har du stökigt bland dina garn? Då är det dags att städa! Följ bara checklistan

Continue reading "Checklista! Dags att vårstäda bland dina garn?"

Apr 19, 2018

Maska av elastiskt: fem favoriter

Behöver du en mer töjig avmaskning än den normala, stickade? Så klart att du behöver! I alla fall om du stickar muddar till ärmar, halsringningar, mössor eller strumpor stickade från tån och upp. För att inte tala om till spetssjalar stickade uppifrån och ned. Och givetvis, eftersom vi snackar stickning, finns det en hel drös av tekniker att ta till. Jag nöjer mig oftast med en av fem favoritmetoder när den avslutande kanten ska klara av att töjas ut ordentligt.

Ska du maska av din stickning elastiskt? Här är den klassiska, elastiska avmaskningen

Continue reading "Maska av elastiskt: fem favoriter"

Apr 17, 2018

Ny tävling: Vinn somrigt garnpaket (med ögon!)

Har en maska verkligen olika delar? Jovisst, såväl i stick- som virkbeskrivningar kan du hitta instruktioner om att du ska pilla i antingen den främre eller den bakre maskbågen. Minsann. Och vinnare av de svarta nystanen i apriltävlingen? Ewa H!

Och nu har du en ny chans att vinna bomullsgarn. I junitävlingen är det garn- och hobbybutiken Rito.se som står för vinsten, ett paket med sju bomullsnystan i olika färger, och dessutom ett paket med säkerhetsögon. Alltså sådana som du sätter på exempelvis amigurumi. Tävlingsfrågan handlar om en virkstil där du kan virka snygga mönster eller fräcka budskap. Vadå? Om det gäller all virkning? Självklart, men vad heter den sorts virkning som syns på bilden? Om du kan lista ut svaret senast den 11 juni 2018 har du möjlighet att vinna det majsiga garnpaketet.

Vinn garnpaket med bomullsgarn och säkerhetsögon i juni 2018

Continue reading "Ny tävling: Vinn somrigt garnpaket (med ögon!)"

Apr 15, 2018

Sticka och virka din cykel vårfin

Medan husbandet laddar för tre olika cykellopp i närtid matchar jag med stickor och virknål. Japp, när våren är här är det definitivt dags att göra tvåhjulingarna riktigt fina. Det vanligaste sättet att garnbomba en cykel verkar vara sadelskydd, men i listan över gratismönster till cykeln hittar du också styrstångskoftor, cykelväskor, låshöljen, flärpor, ringklockehättor, en varningsskylt och ett förslag på att klä in hela jonnen med mormorsrutor. Med mera.

Sticka och virka sadelskydd och annat till din cykel

Continue reading "Sticka och virka din cykel vårfin"

Apr 09, 2018

Sista chansen: Vinn svarta nystan i växtfibrer

O, nu närmar sig deadline för apriltävlingen! Om du skickar in ditt svar senast måndagen den 16 april har du chansen att vinna svarta nystan från Mondial och Marks & Kattens, i bomull och lin/bomull/viskos. Tävlingsfrågan? Den handlar om grundläggande mask-anatomikunskaper för såväl stickare som virkare. Vad kallas egentligen maskans delar?

Vinn svarta nystan i bomull, lin, viskos i april 2018

Continue reading "Sista chansen: Vinn svarta nystan i växtfibrer"

Apr 06, 2018

Här hittar du garn i Härnösand (+ webben)

Befinner du dig (snart) i Västernorrland? En anonym läsare tipsar om Härnösands-butiken Norrslöjd, som även säljer garn över Internet sedan tio år tillbaka. Och vad utmärker denna garnaffär? Jo, utbudet kanske liknar övriga garnkrängares, 'men bemötandet är super'.

Continue reading "Här hittar du garn i Härnösand (+ webben)"

Apr 01, 2018

Ullälskare? Pryd din stickning med ett får! (Eller flera)

Näst efter renen måste fåret vara det vanligaste djurmotivet på stickade tröjor. Eller? Tyvärr är det inte alltid så lätt att googla fram får-stickmönster till fair isle-stickning (när du stickar med flera färger samtidigt), instarsiastickning (en färg i taget) eller för maskstygnsbroderi. Åtminstone inte om du använder svenska som sökspråk. Men lugn, bara lugn! Med hjälp av seriösa sökmotors-skills har jag plockat fram ett gäng får-favoriter, från små gulliga får på rad till realistiska fårporträtt. Och du, diagrammen fungerar på varje språk.

Sticka tröjor och annat med får på. Alltså stickmönster med får-motiv

Continue reading "Ullälskare? Pryd din stickning med ett får! (Eller flera)"