Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Nov 11, 2019

Julverkstad! 50+ presenter att sticka och virka

Brr. Har snön kommit? Vinter... förlåt, normaltiden är åtminstone här, vilket innebär mörka kvällar upplagda för mys och maskpyssel. Och givetvis: julklappstillverkning! Om du redan har gett bort grytlappar och tofflor i överflöd, ta en titt på den uppdaterade listan med gratismönster till roliga och udda, stickade och virkade presenter. Bland de nya favoriterna finns menskonst, städstrumpor och en hashtagg att gosa med, plus en kudde till surfplattan och en stickad kram.

Sticka och virka roliga julklappar med gratis beskrivningar

Continue reading "Julverkstad! 50+ presenter att sticka och virka"

Oct 26, 2019

Linda eller härva upprepat garn? Enkla regler + test

Om du ska få ditt återvunna garn avkrullat plus stick- och virkvänligt måste du antingen linda eller härva det före tvätt (eller ånga det, men låt oss inte komplicera saken ytterligare). Men hur vet du om det är bäst med lindning eller härvning? Jo, det finns några enkla riktlinjer. Och så finns det ultimata testet. För den som älskar garn så mycket att den inte har något emot att tillbringa många sköna och blöta timmar med det.

Ska du härva eller linda upprepat garn? Här är riktlinjerna du behöver för att återvinna garn.

Continue reading "Linda eller härva upprepat garn? Enkla regler + test"

Oct 18, 2019

B som i bomullsgarn och ... vadå? (Ny tävling!)

Går det verkligen att kalla ullgarn med bortfrätta hårfjäll, och som täckts med ett plastskikt, för ren ull? Nja, ull som fått utstå detta brukar kallas superwash-ull, och poängen är att se till att ullen inte filtas och krymper när du tvättar det färdiga plagget. Och det visste vinnaren Karoline J, tjoho!

I december-tävlingen blir det andra bullar ... bollar. I vinstpotten ligger uppfräschade secondhandfyndade bomullsnystan av lite varierande grovlek, i svart, grått och turkos. Och tävlingsfrågan handlar om ett stickat strukturmönster. Och bröd. Vad kallas det fluffiga stickmönstret och det luftiga brödet? Deadline är den 9 december.

Vinn blandade bomullsgarn i decembertävlingen 2019!

Continue reading "B som i bomullsgarn och ... vadå? (Ny tävling!)"

Oct 14, 2019

Satsa på sista varvet: Virka kräftmaskor + vridna fastmaskor

Mona fick syn på min runda monster… eh, mormorsduk (som jag använder som pläd och dubbelvikt cirkelsjal), och undrade hur jag fick sista varvet stabilt. Mormorsrundelns slutvarv råkar nu vara helt ouppfostrat, men visst finns det många sätt att strama till det yttersta varvet om det krävs. En klassiker är kräftgången, eller virkade kräftmaskor, och dess (goda?) tvilling vridna fastmaskor. Lär dig hur du virkar båda!

Lär dig virka kräftmaskor och vridna fastmaskor

Continue reading "Satsa på sista varvet: Virka kräftmaskor + vridna fastmaskor"

Oct 08, 2019

Jovisst kan du *virka* sockor och strumpor!

De mest foträta strumporna är stickade. Rundstickade utan söm och med häl. Men visst sjutton ska du ändå sticka sockor fram och tillbaka, eller virka dina strumpor. Det är ju inte så att vi garngalningar tillverkar sockor för att vi är akut barfota. Nej, att virka något till fötterna är helskoj, och dessutom finns det gott om gratismönster till virkade sockor att frossa i. På svenska och utrikiska och på video. Och för tunna garn och för tjocka. Rundvirkade eller med sömmar och ... ja, utan häl. (Förvånansvärt bekväma tubsockor, faktiskt.)

Virka tubsockor efter en gratis och enkel beskrivning (endast ett mönstervarv!)

Continue reading "Jovisst kan du *virka* sockor och strumpor!"

Sep 21, 2019

Fixa till en rundstickning som vridit sig

Vägrar början av din rundstickning att se ut som en rak tub? Linda råkade ut för att tröjresåren liksom hängde över rundstickan, istället för under. Och ja, det beror på att stickningen har snott sig. Att maskorna vridit sig runt sin stickaxel. Går det att göra något åt det? Självklart! Framför allt finns det knep för att se till att maskorna sitter där de ska när det är dags att sticka runt. Plus sätt att fixa till problemet utan att repa upp allt. (Och nyckelordet här är 'allt', för lite extra och ljuvlig sticktid får du allt räkna med.)

Hoppsan, har rundstickningen snott sig?

Continue reading "Fixa till en rundstickning som vridit sig"

Sep 05, 2019

Varför återvinna garn? 8 goda skäl

Behöver du en bra ursäkt för att sitta och kela med nystan mest hela tiden? Då ska du definitivt börja återvinna garn. Dessutom är det klimatsmart. Och billigt. Men det finns faktiskt fler fördelar med återvunnet garn, jämfört med sprillans nya märkestrådar som du kan köpa hos vanliga garnförsäljare. Irriterar du dig på knutar mitt i nystanet, eller att det i en beskrivning står att du absolut måste använda ett särskilt garn? Då är garnåtervinning något för dig. Unna dig lyxen!

Lyxigt och billigt garn! Det finns många fördelar med återvunnet garn, jämfört med garn i butik.

Continue reading "Varför återvinna garn? 8 goda skäl"

Sep 02, 2019

Vill du sticka snabbare? Här är tips och tricks!

Små ändringar kan faktiskt göra stor skillnad. Cecilia upptäckte att hon stickade med högre fart om hon ändrade ett par rörelser och höll maskorna närmare spetsen. Så enkelt kan det vara sticka snabbare. Visst är det bra med 'träning' eller 'rutin', men nog är det roligare med små, små justeringar som du kan göra omedelbums? Ibland kan det räcka med att skaka loss axlarna. Ibland handlar det om att skaka fram fler minuter i schemat. Vad kan *du* göra för få mer flyt i stickningen?

Så här ska du INTE sticka om du vill sticka snabbbare

Continue reading "Vill du sticka snabbare? Här är tips och tricks!"

Aug 29, 2019

Shoppa garn, mitt i Stockholms city

Fler nystan? Det var inte meningen, men plötsligt låg det en garnaffär i vägen för mig, precis när jag skulle hem. Närmare bestämt Adlibris butik, med generös garnavdelning. Just det, om du råkar befinna dig i eller planerar att besöka Stockholms city är möjligheterna att klappa och klämma på garnnystan mycket goda. Visserligen hittar du ännu fler och charmigare garnbutiker om du är beredd på att ta en tripp eller två med tunnelbanan, bussen och spårvagnarna, till Stockholms andra stadsdelar och förorter. Men vad sägs om fem olika garnförsäljare på kort promenadavstånd från T-Centralen och Hötorget? Här är den uppdaterade listan över garngos i Stockholms stadskärna.

Adlibris är en av garnaffärerna du kan besöka i Stockholms city

Continue reading "Shoppa garn, mitt i Stockholms city"

Aug 27, 2019

Förbryllad av virk- och stickförkortningar?

Har du stött på en förkortning i en virkbeskrivning eller ett stickmönster? Dum fråga; förkortningar ingår i recept-konceptet. Men har du snubblat över ett kapat uttryck som du inte begriper? Anki fastnade vid en bokstavsklump som jag gissar har med stickmarkörer att göra. Men hur kan du vara säker på vad en förkortning betyder? Lär dig att leta efter förklaringar på rätt ställen, och vad du kan göra när upplysningarna verkar ha trillat bort.

Vad betyder 'flm' och andra märkliga förkortningar i stickbeskrivningar och virkmönster?

Continue reading "Förbryllad av virk- och stickförkortningar?"

Aug 16, 2019

Vilka ullgarn är lätta att filta? (ny tävling)

Tänk att minimilönerna för textilarbetarna i världens näst största klädproducent har höjts till hela 800 spänn i månaden! Ja, modeindustrin gör inte alla människor rika (eller lyckliga). Men vilket är landet? Bangladesh, så klart. Och det visste vinnaren Märtha B, som därmed vann det återvunna bomullsbandgarnet. Just från en tröja tillverkad där.

Och nästa tävling? Den handlar om ull, eller snarare ullgarn som har behandlats för att *inte* krympa eller filtas eller valkas när du tvättar det i maskin i lite högre temperatur. Vad kallas denna behandling (som inte är lämplig om du plastbantar)? Om du vet svaret kan du vinna självmönstrande bomullsgarn och filtbar ull, i en gosig blandning av nytt, halvgammalt och återvunnet. Deadline är den 14 oktober, så du hinner spana runt efter det rätta svaret!

Vinn filtbart ullgarn och bomullsgarn i oktobertävlingen 2019!

Continue reading "Vilka ullgarn är lätta att filta? (ny tävling)"

Aug 04, 2019

Avsluta ... nej, BÖRJA med en smart smygmaska

Hur praktisk är inte smygmaskan? Och det trots att den inte har någon höjd att tala om. Eller vänta, den är smart just därför att den inte har någon höjd. Som när du inleder ett runt varv med en sm. Jorå, det finns en god anledning till att både avsluta och börja ett varv med en smygmaska, till exempel när du virkar en rund mandala eller matta i stolpar.

Avsluta ett varv med en smygmaska, börja ett varv med en smygmaska

Continue reading "Avsluta ... nej, BÖRJA med en smart smygmaska"

Jul 25, 2019

Smycka dig med stickat och virkat (garn är guld!)

Visst kan du bära stickat och virkat året runt, och oavsett väder. I alla fall om du väljer att förvandla dina restgarn till snajdiga smycken, som halsband, armband, broscher, örhängen och ringar till fingrarna. Men okej, så kallade barfotasandaler passar kanske bäst till varma dagar. Ska det bli extra flådigt och bling-blingigt kan du piffa till dina nya smycken med pärlor och knappar, och kanske färdiga smyckesdelar. Spana in gratisbeskrivningarna!

Virka barfotasandaler - gratis mönster till fotsmycken och fotprydnader.

Continue reading "Smycka dig med stickat och virkat (garn är guld!)"

Jul 13, 2019

Hitta garn i Palma de Mallorca (uppdaterad adress!)

Det börjar bli en årlig tradition. Trots att jag har väskan full med garn propsar jag på att delar av familjen ska följa med in i staden Palma på Mallorca och söka rätt på en speciell garnaffär. Visst finns det flera sybehörs- och garnbutiker på Mallis, men den här betyder något speciellt. För mig. Att de har reakorgar är bara en bonus. Och denna gång hade butiken flyttat på sig.

Garnaffär i Palma de Mallorca

Continue reading "Hitta garn i Palma de Mallorca (uppdaterad adress!)"

Jul 02, 2019

För varmt för att virka? För soligt för att sticka? Nej då!

Hurra! Jag skådar regn i väderprognosen! Men inte är väl du en sådan maskare som lägger undan stickningen eller virkningen när det är så där varmt att även den mest skeptiska tror på klimatförändringarna? Trodde inte det! För givetvis kan du sticka och virka även när det är extremt eller härligt soligt. Vad behöver du packa i din stickväska, och vilka garn, stickningar och virkningar ska du välja? Lär dig knepen som räddar sommarstickningen och -virkningen.

6 tips! Sticka och virka skönare i sol och värme.

Continue reading "För varmt för att virka? För soligt för att sticka? Nej då!"