Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Oct 04, 2018

Bebis! Snabba koftor att virka och sticka

Har du en vän, granne, släkting eller kollega som är ... i omständigheter? Som väntar barn, alltså? Eller har du själv en bulle i ugnen?  Det är märkligt hur det kan börja klia i stick- och virkfingrarna när det väntas en ny liten människa! Tur att det finns så många babykoftor att sticka och virka, snabbt och utan för mycket krångel. Och visst, snabbmaskade babyplagg är också en favorit bland många välgörenhetsstickare. Och bland nybörjare på stickning och virkning.

Beskrivningar på babykoftor att sticka och virka

Continue reading "Bebis! Snabba koftor att virka och sticka"

Sep 18, 2018

Kasse! Korg? Virka nytt av gamla Ikea-kassar

Hur många Ikeakassar har du hemma? Om du råkar ha några för många för att hålla dig inom "bra att ha"-gränsen kan du klippa dem till klarblått, charmigt plastgarn och virka något nytt av dem. Som ... en ny kasse! Eller är det en korg? En korg-kasse. Ikeakasse-korg-kasse. Se hur lätt du förvandlar de blå påsarna till virkgarn!

Virka något nytt av garn som du klipper till av Ikeakassar. Ikea-hack!

Continue reading "Kasse! Korg? Virka nytt av gamla Ikea-kassar"

Sep 17, 2018

Tog garnet slut? 6 sätt att skarva och fästa

'Den magiska knuten' och 'Den ryska metoden' är tyvärr inte namn på spionthrillers. Istället är det smarta sätt att skarva garn, alltså att börja på ett nytt nystan när det första tagit slut. Är inte det mer spännande än hemliga agenter? Det finns massor av sköna metoder att fästa garnet mitt i arbetet, (nästan) osynligt. Fast en metod kan få din stickning eller virkning att lukta ostbågar. Eller ostkrokar. Vad du nu föredrar till fredagsmyset.

Skarva garn! Så här byter du till ett nytt nystan när det gamla garnet är slut

Continue reading "Tog garnet slut? 6 sätt att skarva och fästa"

Sep 13, 2018

Enklare än du tror: rundstickad patentstickning i två färger

Fluffigt och snyggt — och betydligt mer lättmaskat än det ser ut att vara. Ja, rundstickad patentstickning i två färger är inte bara varmt och töjigt och perfekt för mysiga tubsockor (strumpor utan hälar), tekniken är också enkel. Alltså mindre komplicerad än sina kusiner: enfärgad och rundstickad helpatent, och tvåfärgad patent i fram och tillbaka-stickning. Tack vare en smart fråga från Josefine kan du spana in en av fördelarna med att sticka runt jämfört med att fösa tillbaka maskor på en rundsticka. (Andra fördelen: ingen söm!)

Sticka ett par tubsockor i tvåfärgad patentstickning

Continue reading "Enklare än du tror: rundstickad patentstickning i två färger"

Sep 06, 2018

Max 16 varv: Virka dukar utan att duka under

Vad är det som är runt och snabbvirkat? Jo, det är till exempel en mandala. Som kan vara liten. Eller stor. Och inte alls en mandala. Vi snackar alltså om flerfärgande och enfärgade rundlar som du kan använda som dukar, glasunderlägg, drömfångare, ljusbollar, bordstabletter... Allt hänger på vilka garn och vilken virknål du använder. Tänker du virka i tunn virktråd eller tjockt trikågarn? Gemensamt för gratismönstren på runda dukar är att du maskar dem på max 16 varv. Puh!

Gratis virkmönster till runda dukar på max 16 varv

Continue reading "Max 16 varv: Virka dukar utan att duka under"

Sep 01, 2018

Bortom begagnatbutiker: Här hittar du garn att återvinna

Är du sugen på att återvinna garn, men har inget Myrorna, Stadsmissionen, Emmaus eller Kupan i närheten? Synd. Men du kan ändå lätt få tag i blivande garn! (Alltså begagnade tröjor och liknande.) Och ibland behöver du inte ens betala för det.  Här är sju sätt och ställen (+ fräck bonus) där du kan hitta billigt garn att återvinna, utan att behöva leta reda på en secondhandaffär. 

Var kan du hitta billigt garn att återvinna? Om du *inte* har tillgång till ett Myrorna, Röda korset eller någon annan begagnatbutik? Här är 7 bra ställen!

Continue reading "Bortom begagnatbutiker: Här hittar du garn att återvinna"

Aug 27, 2018

Har du tillräckligt med garn? Lista ut garnåtgången

Har du stoppat ned tillräckligt med garn i shoppingpåsen? Nu har jag aldrig hört någon klaga på att det råkade bli *för mycket* garn under en tur till affären (utom möjligtvis min familj och mina grannar). Men om du undrar vilken mängd garn som verkligen, verkligen krävs för ditt stick- eller virkprojekt, spana in tabellerna, webbverktyget och den absolut mest bombsäkra uträkningsmetoden. Räcker ditt garn, eller får du ljuvliga restgarn över?

alt=

Continue reading "Har du tillräckligt med garn? Lista ut garnåtgången"

Aug 24, 2018

Sugen på strumpgarn? Finns i vinstpotten!

Var 'fröhår' en tillräckligt tydlig ledtråd i augustis tävlingsfråga? Vinnaren Christina lyckades i alla fall identifiera det mystiska materialet som bomull, och vann alltså det återvunna frottégarnet i blekt rosa.

Men vad är det för material i nästa tävlingsvinst? En kvalificerad och snudd på bombsäker gissning är superwashbehandlad ull och polyamid, för du har nämligen chans att vinna 6 nystan av ett återvunnet strumpgarn med självrandiga färgskiftningar. Men bara om du har koll på klädvård. Närmare bestämt den del av plaggskötseln som kommer efter tvätten: torkningen. Vad betyder de två symbolerna som du kan hitta på tvättetiketten?

Vinn återvunnet strumpgarn i oktober 2018

Continue reading "Sugen på strumpgarn? Finns i vinstpotten!"

Aug 14, 2018

Gör ett garnklipp: Virka och sticka av gamla lakan och T-tröjor

Har du lust att avreagera dig genom att riva sönder ett gammalt lakan? Du kanske får det när du ser de roliga stick- och virkbeskrivningarna till mattrasor, tygremsor och egentillverkat trikågarn. Just det, tillverka ditt eget tjocka, härliga garn av slitna kläder, och virka eller sticka något roligt av dem! Förutom de traditionella trasklassikerna, som stickade och virkade mattor, kan du knåpa ihop tossor, väskor, mössor, smycken, tehuvor ...

Stickade och virkade mattor av gamla t-tröjor och lakan. (Efter gratis beskrivningar)

Continue reading "Gör ett garnklipp: Virka och sticka av gamla lakan och T-tröjor"

Jul 28, 2018

Gammal trasa? Sticka duk i spetsmönster från 1847

'Är det en duk eller en disktrasa?' 'Ja, just det!' En liten stickad snyggruta är ett perfekt sommarprojekt. Praktisk, om du använder den som diskduk. Piffig, om du använder den som prydnadsduk. Och faktiskt är det vågiga spetsmönstret lagom utmanande för sommarhjärnan, även om du slipper att själv dechiffrera stickmönstret från 1847. När du stickar den här duken mojsar du nämligen med ökningar och minskningar på både rät- och avigsidan. Inte ett enda pausvarv! Dessutom kan du experimentera med 3-till-1-minskningar från avigsidan.

Är det en stickad duk eller en stickad disktrasa? Det bestämmer du! Original-spetsmönstret är från 1847.

Continue reading "Gammal trasa? Sticka duk i spetsmönster från 1847"

Jul 06, 2018

Videospecial: Tips för flerfärgsstickning

När jag började sticka fair isle-stickning, alltså stickning med flera färger där garntrådarna följer med på avigsidan, hade jag bara den fantastiska boken Hønsestrikk att lära mig av. Tänk vad mycket finare mina guldfiskar, gorillor och fredsmärken hade blivit om YouTube hade funnits! Just det: de bästa råden för att slippa strama och tajta mönster eller bubblande monstermaskor hittar du som filmsnuttar. Nu krävs det lite träning också, det vill säga provlappar och provtuber, men med den rätta rullen blir också det något roligt. Relativt roligt. Kanske kan du prova att hålla en färg i vardera hand?

Dödskallar i flerfärgsstickning eller fair isle-stickning

Continue reading "Videospecial: Tips för flerfärgsstickning"

Jun 19, 2018

Virka ett linne av 12 rutor (mormors, eller inte)

Fördelen med projekt av mormorsrutor och andra virkade plättar är att du lätt kan smussla ned virkningen i fickan eller handväskan. Nackdelen? Att det ibland behövs så himla många kvadrater, vilket i sin tur innebär en massa montering och jobbigt många garnändar att pilla in och fästa. Men orkar du virka ett dussin mormorsrutor? Grattis, då kan du fixa till ett somrigt linne, i vilken storlek du vill! Och just det, det är faktiskt en virkad sommartopp som inte ser ut som ett gäng blaffiga grytlappar.

Virka ett linne av 12 mormorsrutor.

Continue reading "Virka ett linne av 12 rutor (mormors, eller inte)"

Jun 18, 2018

Vadå ’förskjuta’ mönstret? Rubbad stickning till spiralsockor

Har du en stickbeskrivning som uppmuntrar dig till att ’förskjuta mönstret’? Utöver en hel del härliga spetsmönster brukar den uppmaningen stå i beskrivningar till spiralstrumpor, tubsockor utan häl men med en ribbstickning som vrider sig runt foten. Och det betyder inte att du ska förkasta mönstret och sticka på fri hand, utan att du flyttar på ... mönsterrapporten. Ahem. För att förklara hur det går till att förskjuta mönstret 1 maska tar vi fram de riktigt tunga vapnen: rutat papper, sax och färgpennor.

Spiralsockor stickade på magic loop i återvunnet ullgarn

Continue reading "Vadå ’förskjuta’ mönstret? Rubbad stickning till spiralsockor"

Jun 13, 2018

Gissa fibern! (Återvunnet effektgarn i bomull i potten)

En virkmetod som bygger på tomma och fyllda rutor, och som fått sitt namn från motsvarande sorts broderi, vad kan det vara? Jo, bilden i junitävlingen föreställde filé- eller filetvirkning, och det hade vinnaren Anneli E fullständig koll på!

Och tänka sig, nu har du en ny chans att vinna bomullsgarn. Den här gången är det ett återvunnet garn i vinstpotten, ett tunt frottégarn i blekt rosa bomull. Om du nojar över att maskorna i bomullsgarn blir lite ojämna kan du trösta dig med att i det här garnet är det helt och hållet meningen. Och tävlingsfrågan? Ja, den handlar om ett populärt material i garn och andra trådar. Kan du lista ut vilket det är? Svara senast den 20 augusti 2018!

Vinn spännande, återvunnet bomullsgarn i augusti 2018.

Continue reading "Gissa fibern! (Återvunnet effektgarn i bomull i potten)"

Jun 11, 2018

Stickat eller virkat? Maska din egen solhatt

Alltså, har det inte varit lite väl soligt den senaste tiden? Jag vet, jag vet: Det är synd att klaga. Om solens strålar känns för påträngande kan du istället använda en solhatt. Inte för att en sådan hjälper så mycket, men du kan åtminstone ståta med en helt unik huvudbonad under en årstid som inte vanligtvis förknippas med handmaskade hattar. Vill du vara lite mer konventionell väljer du en virkad solhatt. Och för att få den unik — förvandla en mössa till en hatt genom formeln för ett virkat brätte, eller en skärm. Stickade solhattar i bomull och lin är udda i sig, eftersom de kräver extra filijoxer för att få utstående brätten. (Värmande ullhattar kan däremot filtas.) Om du kan tänka dig att pilla i en stål- eller plasttråd kan du välja och vraka bland massor av stickbeskrivningar till sommarhattar, till såväl små barn som storhövdade vuxna.

Virka en solhatt, utan beskrivning.

Continue reading "Stickat eller virkat? Maska din egen solhatt"