Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet "Billigt garn"-Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn), Instagram och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Nytt på Billigt-garn.net:

Jan 13, 2022

3 x virkskoj: Så här virkar du trippelstolpar

Kan du virka en stolpe? En dubbelstolpe? Då kan du också fläska till det och virka en trippelstolpe. Det enda som är lite knepigt är att i vissa sällskap hävda att den visst kallas tredubbel stolpe, tredst eller 3-dst. Men när du väl behärskar den tredubbla stolpen kan du även virka en sjal eller halsduk av enkla restgarnsblommor.

Virka blommor av restgarn, till en sjal, filt, duk ... eller för att fästa på en mössa eller en kofta.

Continue reading "3 x virkskoj: Så här virkar du trippelstolpar"

Jan 04, 2022

Hur bred + lång ska du sticka/virka din halsduk?

Funderar du på att sticka eller virka en halsduk? Så klart du gör! Men hur många maskor behöver du lägga upp? Och hur mycket garn går det åt? Det beror givetvis på hur bred och lång halsduk som du tänker maska. Vilken bredd och längd är egentligen 'normal'? För att hitta en lämplig smakdomare rådfrågade jag två stycken garnjättars gratisbeskrivningar för damer och herrar. Ta en titt på storlekstabellen över halsdukar. Och fråga dig sedan om du verkligen vill sticka och virka något genomsnittligt.

Hur bred är en stickad halsduk? Det beror på garn och mönster

Continue reading "Hur bred + lång ska du sticka/virka din halsduk?"

Dec 09, 2021

Stickade snedstreck? (Ny tävling, om stooora nystan)

Å, dessa strumphälar! Det finns så många sätt att sticka och virka dem, och de kan vara döpta efter designern eller metoden att göra förkortade varv... Suck och svordomar. Men den sorts eller familj av hälar som är uppkallade efter ett gammalt tidmätarverktyg har fått sin beteckning efter hur de skulle se ut om de vore uppsprättade och platta. Japp, vi snackar timglashäl. Strumpgarns-vinnaren Carina T lyckades följa ledtrådarna!

I den nya — och år 2022:s första! — tävlingen har du möjlighet att vinna två nystan ull/akryl-blandning. Bara två? Japp, men det är jättenystan, eller åtminstone väldigt stora, med 250 gram och 800 meter vardera, i svart och ljust grön-melange. Och tävlingsfrågan handlar än en gång om diagram, men nu om symboler för stickade maskor. Kan du lista ut vad strecket betyder? Deadline är den 14 februari 2022.

Vinn två jättenystan ull/akryl i februaritävlingen 2022!

Continue reading "Stickade snedstreck? (Ny tävling, om stooora nystan)"

Nov 23, 2021

Julklappar! 50+ fnissiga favoriter att sticka och virka

För tidigt med sista minuten-tips om julklappar? Inte om du ska hinna maska dem själv! Här hittar du en uppdaterad lista över (förmodligen) otippade gåvor som du kan sticka och virka efter gratis beskrivningar. Glöm traditionella grytlappar och halsdukar, låt dig istället inspireras av nya raringar som blinkande sovmask, hajstrumpor, 'fuck you'-finger, jul-salami och ett fodral som håller räkningen på maskor och varv. Vill du hellre göra mjuka paket med rump-, snopp- och handvärmare? Eller lämna ett budskap med en emoji? Något busigt och lagom litet lär du hitta på listan!

Sticka och virka roliga julklappar med gratis beskrivningar

Continue reading "Julklappar! 50+ fnissiga favoriter att sticka och virka"

Nov 11, 2021

Gratis virk- och stickbeskrivningar? Börja leta här!

November. Brr. Men då blir det snart jul. Och ett nytt, skönt garnår! Fyll på med inspiration till nya stickningar och virkningar från den långa, långa listan med rekommenderade samlingar med gratismönster. Här hittar du framför allt garnjättar som marknadsför sina garnmärken med hjälp av bjudbeskrivningar, men även lite mer udda källor. Och många av webbplatserna bjussar på virk- och stickmönster på svenska. Eller åtminstone nordiska. Sedan blir det mer flerspråkigt. Letar du efter heminredningsdetaljer, julklappar, herrtröjor, damtoppar, babytossor, mössor och vantar? Du hittar rubbet här!

Ladda ned löjligt många gratis stickbeskrivningar och virkbeskrivningar.

Continue reading "Gratis virk- och stickbeskrivningar? Börja leta här!"

Oct 14, 2021

Har du koll på strump-hälar? (Ny tävling)

Den där lilla 0:an eller risgrynet som du kan se i ett virkdiagram står vanligtvis för en luftmaska, vilket vår vinnare Ann A hade reda på. Det gulgröna struktur-bomullsgarnet är alltså hennes, tjihoo!

I den nya tävlingens vinstpott ligger blandade strumpgarn och gottar sig. Nu behöver du givetvis inte sticka eller virka just strumpor av strumpgarn. Men har du koll på olika sorters sockhälar? Alltså vad de heter, inte hur de maskas? Ett vanligt slags häl kan du till och med hitta på tunna köpestrumpor. Vad kallas den? Var med och tävla om de blandade strumpgarnen! Deadline är den 6 december 2021.

Vinn blandade strumpgarn i decembertävlingen 2021!

Continue reading "Har du koll på strump-hälar? (Ny tävling)"

Sep 30, 2021

Din provlapp ljuger! Här är varför

Är du en av dem som hävdar att masktäthetsprov, alltså stickade och virkade provlappar, är ett onödigt första steg? Eller gör du lydigt en provlapp enligt beskrivningen och blir ändå besviken? Ja, det är ett sabla tjat om att du ska kolla stickfastheten och virkfastheten och masktätheten och tjofaderullan. Men om du nu har gjort dig besväret, hur kan du vara säker på att lappen ger dig den sanna bilden? Här är åtta skäl till varför ditt masktäthetsprov kanske ljuger när du mäter det. Avslöja den lilla filuren!

Mäter du din provlapp rätt?

Continue reading "Din provlapp ljuger! Här är varför"

Sep 09, 2021

Fin i kanten! Virka spetskanter och… hyllremsor

Har hyllremsor och hyllbårder hunnit bli inne igen? Nåja, det som fungerar för att dekorera hyllkanter är egentligen bara lösa spetsbårder eller kantspetsar, så du kan självklart använda dem till att piffa till något annat. Som en filt, en sjal, ett linne, en poncho, balkongräcket, en korg, ett ... vad du vill. Och du kan virka dem på tvären tills du tröttnar, eller få dem alldeles lagom långa från början genom att virka dem på längden. Välj och vraka i den uppdaterade listan med läckra gratis-spetsar!

Virka spetskanter och hyllremsor efter gratis beskrivningar

Continue reading "Fin i kanten! Virka spetskanter och… hyllremsor"

Aug 30, 2021

Vilar det en förbannelse över din stickning?

Visst, det kan kännas som att trilskande garn och stickor är besatta av demoner, men kan även en helt färdig stickning göra att du drabbas av olycka? Jo, åtminstone enligt 'The sweater curse', som Marianne fick höra tala om när hon stickade en tröja till en släkting. Är det skrock, eller en fördom med lite trovärdiga förklaringar bakom?

Continue reading "Vilar det en förbannelse över din stickning?"

Aug 18, 2021

Kan du tolka virk-symbolen? (Ny tävling)

Det låter lite syrligt när Handbok i stickning från 1946 påstår att slätstickning 'har en otrevlig benägenhet att vilja rulla sig'. Men att det var just detta strukturmönster som åsyftades visste vinnaren av det återvunna, svarta ullgarnet, Therese H. Tjoho!

I den nya tävlingen slipper du tolka ord, för nu handlar frågan om symboler. Vet du vilken maska du ska virka när du i ett diagram ser ett tecken som ser ut som en … ja, vadå? I vinstpotten ligger ett återvunnet effektgarn med charmiga pluppar i ren bomull. Färgen? Ljust gulgrön. Eller gröngul? Du har tid på dig att klura ut svaret, för deadline är den 11 oktober 2021.

Vinn gulgrönt, återvunnet bomullsgarn med pluppar i oktobertävlingen 2021!

Continue reading "Kan du tolka virk-symbolen? (Ny tävling)"

Aug 02, 2021

Garnsugen + bilburen? Nytt shoppingtips

Strax öster om Uppsala kan du hitta en lada full av garn. Och det är till salu! Garnet alltså, inte ladan. Annika tipsar om garnbutiken Röda ladan, som säger sig vara Uppsalas största garnbutik, med 200 kvadratmeter garn.

Continue reading "Garnsugen + bilburen? Nytt shoppingtips"

Jul 31, 2021

Virka nätkasse med variation

En så enkel modell som den virkade nätkassen med mormorsrute-botten ber om att bli förgylld med egna idéer och roliga garnval. Frida bytte ut mormorsrutan mot en farmorsruta, och istället för handtag fick den stora kassen en axelrem, fäst på ett smart sätt. Hur vill du virka din nätkasse?

Continue reading "Virka nätkasse med variation"

Jul 27, 2021

Snålt, klimatsmart + gosigt: Börja återvinna garn

Bra för miljön? Japp. Billigt? Japp. Garngos i massor? Jajamensan! När rapporterna om extremväder världen över toppar nyheterna är det skönt att veta att även garngalningar kan göra en liten klimatinsats istället för att köpa nyproducerat. Ja, jag pratar givetvis om att återvinna garn från ibland knappt begagnade plagg. Det är ett fascinerande sätt att få tag i mysiga och lyxiga stickgarn och virkgarn, både för dig som vill följa färdiga mönster och för dig som vill skapa något unikt. Skumma bara igenom de enkla steg för steg-anvisningarna, och grotta ned dig i de mer avancerade tipsen om garnen börjar bråka. (Men det gör de sällan.)

Repa upp och återvinn garn, steg för steg för att fixa billiga garn

Continue reading "Snålt, klimatsmart + gosigt: Börja återvinna garn"

Jul 19, 2021

Stickning UTAN avigsida: 12 vändbara stickmönster

Trött på stickning som krullar sig? (Ja, jag tittar på dig, slätstickning.) Och vill du slippa visa upp avigsidan på din halsduk, filt, tvättlapp, sjal ...? Då ska du satsa på ett stickat strukturmönster som ser likadant ut på bägge sidor. Visst, rätstickning och mosstickning fungerar alltid, men här har du ett dussin andra raringar som är så gott som identiska på rätsidan och avigsidan. De vändbara stickmönstren är även härliga till sådant som faktiskt ska ha en rätsida. Som tröjor. Ett par är rutiga, andra är randiga, vissa mer spräckliga. Titta efter och se om du hittar en egen favorit!

Lär dig sticka 12 vändbara strukturmönster

Continue reading "Stickning UTAN avigsida: 12 vändbara stickmönster"

Jul 12, 2021

Fördomar om stickning + virkning: Har du hört den förut?

Virkar du? Men du är ju inte så gammal? Du har säkert råkat ut för det: du bubblar på om hur mycket du gillar att sticka eller virka, och plötsligt får du höra en massa tossigheter om dig som person. För stickning och virkning är av någon anledning belastade med förutfattade meningar om ... ett visst kön. Eller en viss ålder. Eller en viss inställning. Känner du igen fördomarna? Och vilka brukar du själv råka ut för?

Fördomar om stickning och virkning: 'Va, kan du både sticka och dricka öl?'

Continue reading "Fördomar om stickning + virkning: Har du hört den förut?"