Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Jun 14, 2021

Döma stickning efter kanterna? (Ny tävling)

Den där ärmskärningen som går diagonalt ned från halsen till under ärmen kallas alltså för raglan. Och nog får även vi stickare och virkare som har båda armar kvar tacka Lord Raglan för denna modeuppfinning. Ina L kunde namnet på denna smarta tröjmodell, och vann därmed de olivgröna bomull/lin-garnen av utgångna märken. Hurra!

Och vilka garngotter kan du då vinna i den nya tävlingen? Jo, olika stora (eller små) nystan med ett tunt, löst tvinnat 2-trådigt ullgarn i svart, återvunnet från en Levi's-tröja. Men för att få möjlighet att gosa med dessa raringar måste du först identifiera ett väldigt grundläggande stickmönster utifrån ett lite syrligt citat. Enligt den gamla Handbok i stickning har denna stickstil "en otrevlig benägenhet att ..." Ja, vadå? Du har säkerligen stött på beteendet, så vad kallas stickmönstret? Deadline är den 16 augusti 2021.

Vinn tunt, återvunnet, svart ullgarn i augustitävlingen 2021!

Continue reading "Döma stickning efter kanterna? (Ny tävling)"

Jun 04, 2021

Sticka en nätkasse till strand + shopping

Känner du sommar-vibbarna? Det märkliga med det sköna utelivet är att det inte räcker med att vara just ute. Nej, du måste släpa med dig så många saker: filtar, vattenflaskor, baddräkter, handdukar, solskyddsmedel, engångsgrillar, powerbanks till mobilen ... Och då behöver du en lätt väska som kan sluka massor. Som en nätkasse, som sväller ju mer du proppar i den. Den enklaste modellen är ... rätstickad! På riktigt, jag lovar. Inga hålmönster med omslag, inga tappade maskor. Och nätkassen fungerar minst lika bra till shopping, istället för plastpåsar.

Gratis beskrivning på en stickad strandväska eller nätkasse

Continue reading "Sticka en nätkasse till strand + shopping"

May 22, 2021

Sitt vackert på dina restgarn! Sticka rund sittdyna

Å, det finns restgarnsprojekt som liksom är lite mer klassiska än andra klassiska restgarnsidéer. Till exempel en sittorm eller en ormdyna, det vill säga en rund sittdyna eller stolsdyna i spiralform. Inte nog med att du får användning för även dina pyttesmå restgarnsnystan — om du stoppar och syr ihop den rätstickade restremsan samtidigt som du stickar den behöver du inte bestämma dig i förväg för hur stor eller liten sittdyna du vill göra. Och så ser du framstegen på en gång. Rota fram en läcker restgarnsmix, och ge din stol ett riktigt rumplyft!

Sticka en sittdyna (sittorm, ormdyna), sittunderlag eller stolsdyna i spiral av dina restgarn. Gratis, enkelt mönster.

Continue reading "Sitt vackert på dina restgarn! Sticka rund sittdyna"

Apr 26, 2021

Smått och snabbt: Virka och sticka dockkläder

Ibland behöver du stick- och virkprojekt som både blir fina och färdiga snabbt. Då passar det utmärkt att sticka och virka kläder till en docka, till exempel Baby Born. Och givetvis finns det gott om gratisbeskrivningar till den populära dockan, särskilt om du sneglar på garntillverkare i vårt grannland. Klänningar, byxor, vantar, mössor, benvärmare ... och ja, prematurbebisar och Baby Born anses ha samma storlek.

Continue reading "Smått och snabbt: Virka och sticka dockkläder"

Apr 14, 2021

Vem vinner garn i bomull, lin + en gnutta syntet?

Den virkade maska som i Stora handarbetsboken (1965) kallades 'kedjemaska' heter också 'smygmaska'. Det visste vinnaren av det tuttifruttifärgade, återvunna bomullsgarnet, Marianne B. Tjoho!

Så vad har du möjlighet att vinna i den nya tävlingen? Jo, ett par bomull/lin-blandningar i utgångna märken, där det ena även innehåller akryl. De olivgröna nyanserna på de 9 nystanen är därför inte helt lika, men matchar varandra. För att ha chans att sätta stickorna eller virknålen i dessa raringar behöver du lista ut svaret på tävlingsfrågan: Vad kallas tröjmodellen på bilden? Deadline är den 7 juni 2021.

Vinn två sorters bomull/lin-blandgarn i matchande gröna nyanser i juni 2021!

Continue reading "Vem vinner garn i bomull, lin + en gnutta syntet?"

Apr 08, 2021

Bara en stickad basker? Nä, även en berättelse

Inget fel med att sticka och virka med helt vanliga nystan från helt vanliga garnaffärer. Men är det inte lite mer spännande när garnen har en särskild bakgrundshistoria? De fluffiga och färgstarka garnen i Lowissas stickade basker berättar om byteshandel och goda grannar.

Continue reading "Bara en stickad basker? Nä, även en berättelse"

Mar 19, 2021

6 sätt att skarva och fästa garnändar

Den ryska metoden' och 'den magiska knuten' kanske låter som spionfilmer på Netflix. Men framför allt är det smarta sätt att skarva garn, alltså att börja på ett nytt nystan när det första tagit slut. Och särskilt när du inte vill väva in en massa trådändar i slutet, hur kul det än är med fäst-fest. Ahem. Det handlar alltså om metoder att fästa garnet mitt i arbetet, (nästan) osynligt. Några fungerar för både stickning och virkning, andra är stickinriktade.

Skarva garn! Så här byter du till ett nytt nystan när det gamla garnet är slut

Continue reading "6 sätt att skarva och fästa garnändar"

Mar 15, 2021

Föregående varv: Var ska du stoppa in stickan?

Tänk att det ska vara så svårt att beskriva stickning på ett begripligt sätt? Ulla stickar en kofta med fyramönstervarv, och allt verkar självklart ... utom det där med att göra nedtag under föregående varvs maska. Det blir givetvis ett fall för provlappslaboratoriet, där den mystiska anvisningen får sin förklaring i många fler ord plus fotografier. Ibland ska du nämligen sticka in din sticka i de mest oväntade hål. Och snyggt blir det!

Var ska du stoppa in stickan när du ska sticka under föregående varvs maska?

Continue reading "Föregående varv: Var ska du stoppa in stickan?"

Mar 06, 2021

Inga begagnatbutiker? Här hittar du garn att återvinna

Kanske undviker du Myrorna, Stadsmissionen och Röda Korsets Kupan i pandemitider? Eller har du ingen secondhandaffär i närheten? Om du är sugen på att återvinna kan du ändå lätt få tag i blivande garn! (Alltså begagnade tröjor och liknande.) Och ibland behöver du inte ens betala för garnet. Här är sju sätt och ställen (+ fräck bonus) där du kan hitta billigt garn att återvinna, utan att behöva ta dig till en begagnatbutik.

Var kan du hitta billigt garn att återvinna? Om du *inte* har tillgång till ett Myrorna, Röda korset eller någon annan begagnatbutik? Här är 7 bra ställen!

Continue reading "Inga begagnatbutiker? Här hittar du garn att återvinna"

Feb 20, 2021

Är 'tuttifrutti' en färg? (Tävling om återvunnet bomullsgarn)

Hur många trådar är sammantvinnade i ett klassiskt 8/4-bomullsgarn? Det ser du efter bråkstrecket, det vill säga fyra stycken. (Den första siffran är trådarnas grovlek, ett mått som hänger på materialets systemtal och garnnummer. Puh!) Ett fyrfaldigt leve för vinnaren Marie Ö, som kammade hem indigofärgade bomullsnystan i just tjockleken 8/4.

I apriltävlingen har du också möjlighet att vinna bomullsgarn. Denna gång handlar det om återvunnet bomullsgarn i många sköna färger. Nog måste den mumsiga och lätt kaotiska blandningen kallas 'tuttifrutti'? För att ha chans att köra stickorna eller virknålen i dessa nystan behöver du identifiera en av virkningens grundmaskor. Den kan kallas något på K, men det är nog lite vanligare att säga ... ja, vadå? Tävlingsdeadline är den 12 april 2021.

Det tuttifrutti-färgade garnet består av 10 trådar i olika färger, som löper parallellt. De är alltså inte sammantvinnade.

Continue reading "Är 'tuttifrutti' en färg? (Tävling om återvunnet bomullsgarn)"

Feb 12, 2021

Mer fusk! Sticka fuskpolo med 'spetskrage'

Det är vettigt och vuxet att klä sig varmt på vintern. Och det behöver inte alls vara tråkigt. Till exempel kan du förvandla en enkel, stickad fuskpolo till något ... mycket speciellt. Nämligen en fuskolle med hög och vräkig spetskrage! Eller kanske 'spetskrage', för även spetsen är fusk. Jovisst, det håliga mönstret skapar du genom att helt enkelt tappa maskor. Med flit.

Oj? Är det här verkligen en stickad fuskpolo med spetskrage?

Continue reading "Mer fusk! Sticka fuskpolo med 'spetskrage'"

Jan 30, 2021

Shoppingtips för dig som gillar 'gammalt' garn

Är du en av dem som blir irriterad på att garntillverkare plötsligt slutar producera ett visst sorts garn, eller ännu värre: lägger ned verksamheten helt? Nåja, det finns nu garnaffärer på nätet som i sortimentet inte bara har sprillans nya garnsorter, utan även 'retrogarn', garnmärken och -färger som inte tillverkas längre. Cecilia tipsar om webbutiken Sticklust.

Continue reading "Shoppingtips för dig som gillar 'gammalt' garn"

Jan 19, 2021

Värm huvudet med restgarn

Har du restgarn som längtar efter att komma till festlig användning? Varför inte göra som Verena, och sticka en basker där garnen själva bestämmer randningen?

Continue reading "Värm huvudet med restgarn"

Jan 13, 2021

Fusk? Jajamen! Sticka enkelt en fuskolle/fuskpolo

Brr, visst nyper vintern i kinderna? Om du tycker att det är lite för varmt för tjocktröjor, men för kallt att gå med halsen bar, finns det ett himla smart plagg som du kan sticka. Offra några restgarnsnystan på att göra en fuskolle, en fuskpolo ... ja, en halsvärmare som har polokrage och två ... haklappar. Den värmer de känsliga delarna på halsen och bröstet, och ser ut som en tjocktröja där den sticker upp ovanför jackkanten. Och så är den buslätt att sticka.

Sticka en fuskpolo

Continue reading "Fusk? Jajamen! Sticka enkelt en fuskolle/fuskpolo"

Dec 17, 2020

Basker! Sticka + virka efter eget huvud

Finns det någon snitsigare möss-modell än baskern? (Talesättet borde lyda 'Det finns inga dåliga hårdagar som inte blir bättre med en basker'.) Förutom att en basker gör det en mössa ska — behåller värmen i kroppen — kan du stajla den precis som du vill. På sniskan, ned i nacken, neddragen nästan till näsan, lite baggy ... Och så är den faktiskt enkel att sticka eller virka. Gå på känsla och glädje istället för maskräknande, och sticka en basker, uppifrån och ned. Eller virka en basker nedifrån och upp. Då kan du anpassa den efter eget huvud.

Sticka en basker uppifrån och ned - gratis stickbeskrivning

Continue reading "Basker! Sticka + virka efter eget huvud"