Stickblogg, virkblogg: Ett garn blir till

Vilket är det senaste garnet Anna har återvunnit? Vilket gratis virk- och stickmönster laddade hon hem senast? Vilken fråga om stickning, virkning eller billiga garner har precis fått ett svar, av Anna eller någon annan?

Svaren hittar du på Twitter (@billigtgarn) och garnbloggen "Ett garn blir till".

Mini-bloggen "Ett garn blir till" är ingen traditionell stickblogg eller virkblogg. Här hittar du istället de absolut senaste uppdateringarna på Billigt-garn.net, och möjligen små korta hejarop du inte hittar någon annanstans. Prempa på RSS-flödet eller epost-utskick

Och du, har du en egen stickblogg eller virkblogg? Tipsa om den på Pysselpolare!

Nytt på Billigt-garn.net:

Jan 13, 2021

Fusk? Jajamen! Sticka enkelt en fuskolle/fuskpolo

Brr, visst nyper vintern i kinderna? Om du tycker att det är lite för varmt för tjocktröjor, men för kallt att gå med halsen bar, finns det ett himla smart plagg som du kan sticka. Offra några restgarnsnystan på att göra en fuskolle, en fuskpolo ... ja, en halsvärmare som har polokrage och två ... haklappar. Den värmer de känsliga delarna på halsen och bröstet, och ser ut som en tjocktröja där den sticker upp ovanför jackkanten. Och så är den buslätt att sticka.

Sticka en fuskpolo

Continue reading "Fusk? Jajamen! Sticka enkelt en fuskolle/fuskpolo"

Dec 17, 2020

Basker! Sticka + virka efter eget huvud

Finns det någon snitsigare möss-modell än baskern? (Talesättet borde lyda 'Det finns inga dåliga hårdagar som inte blir bättre med en basker'.) Förutom att en basker gör det en mössa ska — behåller värmen i kroppen — kan du stajla den precis som du vill. På sniskan, ned i nacken, neddragen nästan till näsan, lite baggy ... Och så är den faktiskt enkel att sticka eller virka. Gå på känsla och glädje istället för maskräknande, och sticka en basker, uppifrån och ned. Eller virka en basker nedifrån och upp. Då kan du anpassa den efter eget huvud.

Sticka en basker uppifrån och ned - gratis stickbeskrivning

Continue reading "Basker! Sticka + virka efter eget huvud"

Dec 13, 2020

Grepp om garntrådarna i ny tävling

Varifrån kommer egentligen virktekniken krokning? Om beteckningen på såväl utländsk som svensk virkiska innehåller en gnutta sanning — tunisisk virkning, crochet tunisien, tunesisk hækling, crochet Tunesino, Tunisian crochet — lär den stickliknande virkningen härstamma från Tunisien. Vinnaren av den grå ull(bland)garns-blandningen, Sopia K, pekade rätt på kartan!

I 2021 års första vinstpott hittar du jeans- ... förlåt indigofärgade bomullsgarn. Och för att ha chans att vinna dem måste du kunna peka ut vilken siffra som avslöjar hur många trådar som är sammantvinnade i garnet, enligt ett (av många) garngrovleksnummersystem. Komplicerat? Nja, det finns bara två nuffror att välja på, fram till och med den 15 februari 2021!

Vinn indigo-färgat bomullsgarn i tre nyanser i februaritävlingen 2021!

Continue reading "Grepp om garntrådarna i ny tävling"

Dec 01, 2020

Prylguide för den riktigt garngalna

Drömmer du om en nystmaskin? Önskar du att du hade en garnvinda? Vore det inte skoj med ett sådant där … härvträ? Dags att skriva ihop din egen önskelista till jul, va? Och lugn, du behöver inte bli besviken om tomtens säck är tom. Antalet mackapärer du verkligen, verkligen behöver om du är så garntokig att du vill återvinna nystan från begagnade plagg är inte många. Det kan nämligen fungera lika bra med dina egna kroppsdelar och en tom toarulle. Sedan finns det givetvis sköna mojänger som gör garnarbetet lättare och smidigare. Ta en titt i min garnåtervinningscentral!

Redskap för garnåtervinning

Continue reading "Prylguide för den riktigt garngalna"

Nov 29, 2020

Garnbutiken Litet nystan på ny adress

Okej, okej, på grund av smittspridningen i samhället ska vi helst hålla oss hemma även när vi är friska. Men *om* du, av olika goda anledningar, måste klämma på garn på Södermalm i Stockholm hittar du numera garnaffären Litet nystan i större lokaler på en ny adress. Just nu får bara fem kunder vara i butiken samtidigt, och det går även bra att mejla och ringa om du inte kan ta dig till affären.

Garnaffären Litet nystan har en ny adress i Stockhom

Continue reading "Garnbutiken Litet nystan på ny adress"

Nov 17, 2020

Julpynta med garn! Stjärnor, tomtar, hjärtan och … coronavirus

På grund av pandemin sägs det bli en väldigt annorlunda jul i år. Men julpynta får du! Och i listan över gratisbeskrivningar till stickade och virkade julpynt hittar du bland de mer udda dekorationerna just coronavirus. Visst liknar de doftapelsiner en aning? Om du hellre vill ha mer traditionella stämningsskapare och utsmyckningar finns det gott om olika modeller på små tomtar, stjärnor, snöflingor, hjärtan, granar, grisar och änglar.

Sticka och virka julpynt: en liten stickad tomte och en virkad stjärna.

Continue reading "Julpynta med garn! Stjärnor, tomtar, hjärtan och … coronavirus"

Oct 27, 2020

Sticka 1, 2, 30+ enkla spetsmönster

... och där kom de sista provlapparna upp. Om du är sugen på att leka med enkla — och vändbara — hålmönster till sjalar, halsdukar, badrumsgardiner och annat skoj har du nu över 30 varianter på omslag + minskning att välja bland. Tjihoo! Två av dem bjuder dessutom på 3 till 2-minskningar, alltså att du stickar ihop tre maskor till två.

Sticka enkla hålmönster (spetsstickning) på bara 1 varv! Flera gratis beskrivningar.

Continue reading "Sticka 1, 2, 30+ enkla spetsmönster"

Oct 15, 2020

Exotisk virkning? (Ny tävling)

Det där omskrivna maskparet, som sägs vara upphovet till nästan alla skojsiga stickmönster som du kan trolla fram, är givetvis 'räta' och 'aviga'. Det visste vinnaren av de blandade bomullsgarnen, Sirkka I! *Applåder*

I vinstpotten ligger nu en ny blandning, nämligen en mix av ullgarn och ullblandgarn, tunna men i olika grovlekar och i skilda grå nyanser. Och för att ha chans att vinna dem behöver du resa i tanken. Flera masktekniker tycks härstamma från olika länder. I vilket land kan virkstilen på bilden ha sitt ursprung? Jo, det hörs på ett av namnen! Deadline är den 7 december 2020.

Vinn grå, blandade ullgarn i decembertävlingen 2020

Continue reading "Exotisk virkning? (Ny tävling)"

Oct 10, 2020

Enkelt + kvickt: virka rund duk på max 16 varv

Känner du dig duk-sugen? Runda plättar är användbara till mycket, och inte bara som prydnadsduk eller dekorativ mandala. Beroende på garn- och virknålsval kan det bli en skurtrasa eller en drömfångare, ett glasunderlägg eller en badrumsmatta. Gemensamt för samlingen med gratismönster till runda dukar är att du maskar dem snabbt som sjutton! Eller snarare: på 16 varv eller färre.

Gratis virkmönster till runda dukar på max 16 varv

Continue reading "Enkelt + kvickt: virka rund duk på max 16 varv"

Sep 23, 2020

Varför öppna garnaffär?

Vilka vågar egentligen öppna garnaffärer, och varför? (Tänk att behöva skiljas från alla små, rara nystan! *snyft*) Ibland drivs affärerna av tvättäkta garngalningar, ibland inte. Stefan, bakom den webbaserade garnbutiken Garnfyndet, har varken en privat garngömma eller ett projekt på stickorna. Istället vill han möta det stora intresset för stickning och virkning i Sverige.

Continue reading "Varför öppna garnaffär?"

Sep 02, 2020

Virka och sticka din cykel höstfin

Är du en av dem som väljer cykeln som främsta transportmedel? Coronapandemin och klimatkrisen har fått ännu fler att cykla till vardags. Och då är det väl dags att behandla tvåhjulingen som den kära vän den är. Det vill säga att sticka och virka fina saker till den. Det mest populära sättet tycks vara att fixa ett värmande sadelskydd, men det finns även betydligt mindre praktiska och mer lustiga pyssel att sätta stickor och virknålar i. I listan över gratismönster och idéer till cykeln hittar du även cykelväskor, låshöljen, handtagsmuffar, fladdrande flärpor, ringklockehättor och en varningsskylt. Med mera.

Sticka och virka sadelskydd och annat till din cykel

Continue reading "Virka och sticka din cykel höstfin"

Aug 29, 2020

12 fler enkla hålmönster att sticka

Går det verkligen att få ännu fler enkla spetsmönster genom att bara kombinera minskningar och omslag efter varandra, varv efter varv? Jajamen! Du hittar nu exempel på 12 nya, lätta hålmönster att sticka, sammanlagt 28 stycken. Och mer blir det ... I de nya varianterna växlar du mellan två olika sorters minskningar mellan omslagen, på ett jämnt eller udda antal maskor. Väljer du att *inte* spänna eller blocka hålmönstret kan du dessutom få ett ribbat utseende (som resårstickning) eller till och med plisserat, alltså veckat. O ja, det är mums för en masknörd!

Sticka enkla hålmönster (spetsstickning) på bara 1 varv! Flera gratis beskrivningar.

Continue reading "12 fler enkla hålmönster att sticka"

Aug 22, 2020

Istället för flätsticka, ta en tändsticka!

Du behöver inte köpa dyra specialprylar till stickning och virkning. Ibland är de småsaker du har hemma till och med bättre än det som finns till salu i butikerna. Bibbi föreslår ett alternativ till de där små hjälpstickorna som sägs behövas vid flätstickning, nämligen helt vanliga tändstickor!

Continue reading "Istället för flätsticka, ta en tändsticka!"

Aug 19, 2020

Ny tävling: Klassiskt stickcitat om par i maskor

En Olle är inte bara en mansperson, det är också en (tjock ylle)tröja. Det visste vinnaren i augustitävlingen, Sarah P. Olé för Olle-kännaren!

I den nya tävlingen gäller det att ha koll på grunderna i stickning, nämligen det omtalade paret i maskor som sägs vara upphovet till nästan alla skojsiga mönster som du kan trolla fram. Nog vet du vad de kallas? Och kanske tänker du omforma vinsten, blandade bomullsgarn av kända och anonyma märken, till just dessa maskor? Deadline är 12 oktober 2020.

Vinn blandade bomullsgarn i oktobertävlingen 2020

Continue reading "Ny tävling: Klassiskt stickcitat om par i maskor"

Aug 11, 2020

Tvätta (upprepat) garn: Handtvätt eller i tvättmaskin?

Har du fyndat märkliga nystan på loppis, eller tänker du återvinna garnet från en begagnad tröja? Då vill du säkert tvätta garnet, och du ska absolut göra det om du vill att upprepat, krulligt garn ska bli slätt och stick- och virkvänligt igen. Och garn tvättas enklast i form av härvor. Men måste du handtvätta härvorna, eller går det att tvätta dem i tvättmaskinen? Så här i pandemitider borde 'handtvätt' stå överst på varje att göra-lista, men det finns givetvis fördelar med maskintvätt. Få tips om vilket tvätt-alternativ du ska välja, och hur du tvättar garn med minsta möjliga trassel.

Återvinn garn, och tvätta bort krulligheten i det upprepade garnet. Lär dig olika fördelar med handtvätt och tvättmaskin.

Continue reading "Tvätta (upprepat) garn: Handtvätt eller i tvättmaskin?"