Vinn garn! ... eller något annat garnsligt

Älskar du stickning och virkning? Vill du ha fler nystan och mönster? Vinn garn och andra stickiga eller virkiga gotter i Billigt-garn.nets roliga och småknasiga kunskapstävlingar ... där det inte är din maskskicklighet som avgör.

Gillar du billiga garner? Vad sägs om att få garn rätt i brevlådan? Nej, det är inte gratis — du måste jobba för det.

Jajamensan, du kan vinna garner — restgarn, återvunna härvor, mysterienystan — eller stickböcker, knappar eller annat knasigt ur min alldeles för välfyllda stickstudio (som inte är mer än en hörna i vardagsrummet, och ändå sträcker sig ut i sovrummet och upp på vinden, ned i garaget och ibland till Medelhavet).

Vinn garn ... och allt du behöver göra är att tänka till och svara på småkluriga frågor.

Och du, det är en bra idé att följa Billigt garn på Facebook eller @billigtgarn på Twitter för att få span på nya tävlingar. Inget krav — bara smart. Och skoj. Eller nyttigt.

Tävla i oktober 2017: Vinn återvunnet shetlandsullgarn!

Kan återvunna garn också vara märkesgarn? Jorå. På sätt och vis.

Vinn shetlandsullgarn i oktober 2017

Det här vit-grå shetlandsullgarnet är återvunnet från en Gul&Blå-tröja, tillverkad i Hong Kong.

Ja, min inre punkare jublar varje gång jag slaktar ett kommersiellt stickat plagg och sprättar bort varumärket, särskilt ett som ger mig barndomsjeansminnen.

Garnet? Det består — enligt tvättlappen — av 100 % shetlandsull, och är inte superwashbehandlat. Det ska alltså tvättas för hand, och har kvar ullens alla sköna egenskaper.

Det är uppbyggt av två tunna två-trådiga trådar, en vit, en grå. Färgerna är inte särskilt sammantvinnade, utan löper nästan parallellt. (Så om du är ambitiös och vill ha extra garngos kan du dela på det dubbla garnet.)

Du har möjlighet att vinna en stor del av herrtröjan, som jag ursprungligen fyndade på Myrorna, nämligen 10 nystan av olika mängd och längd, som väger drygt 400 gram.

(Jo, jag har behållit några mininystan till ännu ett restgarnsprojekt.)

En (1) vinnare kan sätta stickorna eller virknålen i detta återvunna shetlandsullgarn, som levt ett tidigare liv som en Gul&Blå-tröja. Om du vill vara med och tävla, besvara då frågan nedan senast den 16 oktober 2017.

Tävlingsfråga: Vissa dekorativa duttar, vanliga i uddspetsar, har ett särskilt namn. Och det korta namnet stavas ofta med ett C i mitten, även om K också fungerar.

Så här beskrivs en virkad variant i boken Jumpers från 1922:
1 ----- består av 3 eller fler luftmaskor, så en kedjemaska i den första luftmaskan.

Vilket ord på fem bokstäver saknas i beskrivningen?

OBS! Skicka in ditt svar senast den 16 oktober 2017.

Vinnare och vinst. Det vill säga *regler*: Den som enligt Anna-pannan (det är jag, det) svarar korrekt på tävlingsfrågan och — i händelse av flera korrekta svar — plockas ut med hjälp slumpgeneratorn Random.org vinner priset. Vinsten skickas per A-post. Vinnarens namn, tillsammans med tävlingsbidragen/det rätta svaret, presenteras här på Billigt-garn.net. Och just det, du bör vara över 18 år, för det är lite myskofikt med främmande tanter som skickar paket till minderåriga. Din epostadress behöver jag endast för att kunna kontakta dig om du vinner.

Vinnare!

Jubel, handklapp och stamp i golvet! Här hittar du tidigare vinnare av garnsliga gotter:

Vinn tunna ullgarn i augusti 2017 Augusti 2017: På vissa modeller av strumpor finns det en liten V-formad del vid hälen. Och jo, den kan också finnas på vantar och tröjor och ... Fast nu var det strumpans anatomi som tävlingsfrågan handlade om. Den lilla delen kalas "kil", eller "hälkil", och är en av de smarta grejer som gör strumpor bekvämare att ha på fötterna.

Vinnare av de tunna — och Myrorna-fyndade — ullgarnen är Gunvor Andersson. Tjihoo! (Kil-hoo?)

Vinn stick- och virkböcker i juni 2017Juni 2017: Om ett mönster är "delbart med 8 + 3", hur många maskor måste du då minst lägga upp för att få åtminstone 50 maskor? Alltså om mönstret ska gå jämnt upp, och om du ignorerar kantmaskor?

I skolans mattebok hade denna räkneuppgift uttryckts som 8x + 3 = y, där y är det totala antalet maskor, och x ett valfritt heltal. För att räkna ut maskorna måste du alltså hålla reda på åttans tabell och kunna addera med tre.

Vi testar: 8 * 5 + 3 = 43, vilket inte blir åtminstone 50 m. Om vi kliver upp ett steg i åttans tabell får vi 8 * 6 + 3 = 51. Och det är det minsta antalet maskor som överstiger 50.

Och vinnare av paketet med stick- och virkböcker blev Monica Karlsson!

Vinn svart merinoull-garn i april 2017April 2017: Vinnaren av det svarta, återvunna merinoullsgarnet var Cecilia Söderholm.

Och rätt svar på frågan om vilket fint — och fyrfota — djur vi får mohairgarn ifrån? Det är get, närmare bestämt angoraget. Vilket är förvirrande, med tanke på att vi får angoragarn från kaniner.

Och för övrigt ska du inte försöka återvinna angoragarn (kanin), medan mohair (get) går utmärkt. Men det är en annan historia!

Vinn retro-restgarn i februari 2017Februari 2017: I Australien finns blåflugor. Och merinofår med extra hudveck. För att förebygga angrepp från fluglarver hände det — och händer tyvärr fortfarande — att fårfarmarna skalperade merinolammens bakdelar, ofta utan bedövning. Denna metod kallas mulesing, och det är därför personer som värnar om djurens rättigheter kräver att garn- och klädproducenter använder mulesingfri ull.

Och vinnare av de rara retrogarnen? Det blev Annette Filipsson!

Vinn turkos återvunnet blandgarn i december 2016December 2016: Om du placerar en garnslamsa mellan eller runt ett par stickade eller virkade maskor har du tillverkat ett verktyg som också går att köpa. Fast då i form av något som liknar ett örhänge eller ett knasigt gem. Och du kan också använda just gem, små gummisnoddar, säkerhetsnålar ... I beskrivningar heter de dock inte "garnslamsa", utan det mer märkvärdiga markör (eller stickmarkör, virkmarkör, maskmarkör eller möjligtvis märktråd.)

Så vem vann det återvunna, multiturkos helårsgarnet i bom-ullig mix? Det gjorde Ulla-Britta Hanson!

Vinn blandat garngodis i oktober 2016Oktober 2016: I virkdiagram, till exempel för en klassisk mormorsruta, kan du se en symbol som ser ut som ett långt T med ett snett tvärstreck. Och vad betyder det? Jo, det är en stolpe. Och hade T:t haft två streck skulle det ha föreställt en dubbelstolpe. Det är snudd på logiskt!

Hur som helst, vinnaren av påsen med det blandade garngodiset (sjalgarn, strumpgarn, superwashull och ett luddigt blandnystan) blev Lilly Wizén. Tjiho!

Vinn rosa-lila blandgarn i augusti 2016Augusti 2016: Över sommaren kunde besökarna på Billigt-garn.net beundra en bild på två söta filurer, vars päls blir ett läckert garn när det väl är klippt, kardat och spunnet. Men vad kallas materialet och garnet? Jo, precis som djuren heter det alpacka.

Den som kunde ro hem vinsten med nystan av återvunnet rosa-lila blandgarn (med största sannolikhet Sirdar Supernova) var Malin Walkeby. Busvisslingar!

Vinn bomullsblandgarn i juni 2016Juni 2016: Och vad kallas egentligen virktekniken där du också använder en tjock pinne, som en sticka eller linjal? Ja, det kallas en hel massa saker, till exempel kvastskaftsvirkning, kavelvirkning, langettvirkning och påfågelsvirkning.

En annan benämning är "hur kul som helst!", men den har ännu inte letat sig in i handarbetsböckerna.

Vinnare av garnet "Caramelle", som påminner om glass med strössel och inte längre finns på marknaden (snyft!), blev Erika Rosander. Yihaa!

Vinn silkesgarn och presentkort på garn i april 2016April 2016: Vad kallas maskorna på bilden där jag hade svept garnet över högerstickan två gånger? Jo, omslag, eller dubbelt omslag, eftersom snurren gjorts två gånger. Och som många kände till kan det användas för knapphål och andra hål, med och utan ökning.

En applåd till vinnaren av paketet med olika silkesblandningar plus ett presentkort i garnbutiken Hobbii: Felicia Persson!

Ullgarnsblandning och akrylgarn.Februari 2016: Bilden på de två första stegen i en vanlig sorts virkad stolpe föreställde förstås en dubbelstolpe. Ett omslag = stolpe (eller halvstolpe). Två omslag = dubbelstolpe. Tre omslag = tredubbel stolpe. Och så vidare.

Och vinnare av de gråfluffiga garnsorterna från Yarn Paradise blev ingen mindre än Ingrid Råhlin Gustavsson. Tjoho!

Alpackagarn var vinsten i december 2015.December 2015: Tävlingsfrågan handlade om vilket håll en stickad minskning lutade åt. Minskningen löd "lyft 1 m, sticka 1 m, dra den lyfta maskan över den stickade". Den brukar vanligtvis kallas för det klatschiga "öhpt", överdragshoptagning, och är en minskning som lutar i stickriktningen, åt vänster om du stickar "högerhänt", från höger till vänster.

Alla möjliga riktningar kom som förslag — Australien! — och även "höger" accepterades som korrekt svar om det hade tillägget att personen stickar från vänster till höger. Jag vet: högerhäntas dominans är fruktansvärd!

Vinnare av det återvunna alpackagarnet blev ... Ulrika Israelsson!

Vinn blandgarn i oktoberOktober 2015: Vad är egentligen ramie? Kommer det från växtriket, djurriket eller syntetsfären? Självklart är ramie är en fiber från växtriket, inget annat. (Även om det trillade in svar som spretade åt alla håll.)

Vinnare av paketet med dels återvunnet, rödsvart garn i ull och just ramie, dels sprillans nytt gråvitt blandgarn i akryl och ull blev Kristina Berntsen.

Vinn bandgarnAugusti 2015: När du vill ha ett enstaka, litet motiv på din stickning kan du hoppa över intarsiastickningen och istället brodera med stygn som ser precis ut som maskor, nämligen maskstygn. Jo, på ena ledden kan de likna kedjestygn och smygmaskor, men den enväldiga och entaliga juryn godkände endast maskstygn som korrekt svar.

Vinnare blev Christina Ström, som därmed fick hem det späckade paketet med återvunnet bandgarn. Jubel!

Vinn strumpgarnJuni 2015: Vad är det egentligen som påverkar din masktäthet, det vill säga stickfasthet och virkfasthet? Flera röstade på "storleken på stickorna/virknålen", men det korrekta svaret är garnets grovlek, storleken på stickorna/virknålen, ditt handlag och lite till, som stickstil och virkstil, ditt humör, materialet i stickorna/virknålen, gravitationen ...

Vinnare av strumpgarnspaketet var Annelie Martinsson. Tjihoo!

RaggsocksgarnApril 2015:

Stickstilen eller -tekniken som gjorts så populär av Vivian Høxbro heter förstås dominostickning, och den kan ses demonstrerad i min hallmatta stickad av tygremsor.

Det visste bland många andra Laila Virta, som därmed vann paketet fyllt av återvunnet raggsocksgarn i två printfärger.

Vinn akrylgarnspaket

Februari 2015: Garnmaterialet som beskrevs 1986 och som tillverkas av trämassa kallas viskos eller rayon. Det mer moderna Lyocell tillverkas också av trämassa, men fanns inte på konsumentmarknaden på 1980-talet. Den enväldiga juryn (alltså jag) accepterade även det som rätt svar.

Vinnare av akrylgarnspaketet? Det var Eva-Maria Runvik. Stort grattis!

Vinn korall-rosa ullgarn, återvunnet från en kofta.Oktober 2013, tävling 1: Vilka engelsktklingande ord används för att beskriva att du använder en lång, böjlig rundsticka för att rundsticka något med en mindre omkrets? Jo, magic loop, trots att tekniken är mer förnuftig än magisk. Och det svaret hade Maria I på lager. Tjoho!

Maria vann därför det korallrosa ullgarnet, återvunnet från en damkofta som jag hade fyndat på Myrorna.

Sticka tröjor till barn och vuxna - du kan vinna boken! September 2013: Vilket var ordet på fem (5) bokstäver som stickbeskrevs på detta sätt? "... sticka växelvis bakifrån, framifrån, bakifrån, vänd, 3a, vänd, 3r, vänd, 1a, 2a tills, vänd 2 r tills".

Givetvis var det en musch! Det visste Ann-Christin, och hon vann därför Debbie Bliss-boken Sticka tröjor, som innehåller modeller med både muscher och flätor. (Och jo, "fläta" är också ett ord på fem bokstäver. Däremot får du ingen fläta genom att följa den lilla stickbeskrivningen.)

Rosa babygarn i akryl - och du kan vinna det! Sommartävling 2013: Det finns garn som brukar kallas babygarn, eftersom det är tunt och går att tvätta i maskin, precis som en bebis. Nä, förlåt. Egenskaperna ska tydligen vara önskvärda när det gäller bebisplagg.

Fyra nystan Sirdars Snuggly Tiny Tots i ljusrosa med knorviga pastellpluppar var hur som helst vad Ann-Louise vann, eftersom hon korrekt kunde identifiera den finfina tekniken krokning.