Gratis beskrivningar för dig som vill sticka och virka

Varning: Den här sidan är bara för dig som vill ha fler gratismönster, alltså stickbeskrivningar och virkbeskrivningar, än du någonsin hinner slutföra under en normal livstid, särskilt om du återvinner garn bus-billigt. Vill du sno inspiration eller rippa en design har du kommit helt rätt.

Garnstudio/Drops Design
Börja här, sluta ... aldrig

Drops Design är — som ungarna säger — skiten. Kungen. Den nordiska garnvarianten på Manolo Blahnik. De bjuder på hundratals, tusentals gratis beskrivningar på virkat och stickat. Det mesta är hypermodernt, men företaget skäms inte för sin historia. Om du vill stoppa stickorna i kräkframkallande 80-talsmonster hittar du även dem här. Beskrivningarna är dessutom sorterade efter din "masktäthet"... ja, åtminstone maskor per varv. Som tack för denna fantastiska kulturgärning bör du köpa ett litet Drops-nystan emellanåt. (En Muskat mördar inte din plånbok.) Njut av Garnstudio/Drops design.

Gratis stickbeskrivningar och virkbeskrivningar Du, innan du fördjupar dig i samlingarna nedan, glöm inte att kika på restgarnsidéer och följa biligtgarn på Twitter, Facebook och Pinterest.

Det går aldrig att få för mycket garngodis.

Ordlistor! Yo! Hajar du inte stick- och virk-tugget på engelska, franska, spanska, danska ... Chilla!

Många av länkarna nedan går till utländska sticknings- och virkningswebbplatser, men det finns stickordlistor, virkordlistor och andra, smartare tricks.

The AntiCraft
Riktigt goth-gosigt

Det absolut bästa med att sticka och virka är att du kan knåpa ihop hur många dödskallar och virkade penisar som helst. The AntiCraft är en publikation för dig som skapar med svart och lätt makaber attityd (finns det någon annan?). Punk? Goth? Rocker? Ey, darling, vi är alla pysslare. Njut av The AntiCraft

Järbo Garn
Här var'e Järbo, där var'e Järbo!

Järbo Garns garn (å, en tungvrickare!) hittar du snart sagt överallt, i vanliga garnaffärer och lite mer välsorterade matvarubutiker. Du behöver förstås inte använda just Järbo Garns garn för deras över 400 gratis beskrivningar. Om du letar efter klassiska mönster (lovikkavantar, virkade och stickade dukar) plus en aningens, aningen tantpunkiga prylar, blandat med barn, herr och sobert damigt (Carin Green!), gå vilse på Järbo Garn. Ja, sökfunktionen kanske inte är den bästa. Njut av Järbo Garn

Adriafil
Italienskt stick- och virkmode som får näshåren att krulla sig

Italienska Adriafil gör högst iögonfallande stickmode (gratis mönster, stick- och virkbeskrivningar!). Också engelskan på webbplatsen ger mysiga rysningar längs ryggraden. Smaka på den här: "The Happy is one of the most exuberant and gay yarns. The range of colours increases the joy of people which knit it. This is a thick yarn characterized by a soft and warm aspect; it is perfect for knitting jackets and big pulls. Our Happy is composed by pure virgin wool and dyed multicolour." Njut av Adriafil.

Bergère de France
Cliquez ici

Fashionabelt på franska. Klicka på "tricothèque" och "télécharger" och en helt ny tröjvärld öppnar sig, även för herrar och smått. Kolla in storlekarna noga, annars lär du bli olycklig. Njut av Bergère de France.

Michaels
Lösning utan lösen

Det där med att du är tvungen att registrera konton och uppge epostadress för att kunna tanka ned stickmönster och virkbeskrivningar är väl inte så farligt, egentligen. Men jag låter helst bli. Därför kilar jag till pysseljätten Michaels för att rota fram gratisbeskrivningar från Bernat, LionBrand, Patons och Sugar'n Cream. Plus Red Heart. Fast de senare kommer du förstås åt utan lösen. Hur som helst: mindre lösenordskrångel och personuppgiftslagring, mer mönsterfrossa — på ett och samma ställe! Njut av Michaels.

Yarnspirations
Ännu en lösenlös lösning

Nämen! Bernat, Patons, Carons och Sugar'n Cream har skippat inloggningen och samlat de snyggliga stick- och virkbeskrivningarna på en ny sajt med en smart "inspirationsmaskin". Ja, det är förstås ett sökverktyg efter kategorier, som årstid, för kvinnor eller barn, huruvida modellerna är lätta eller knepiga att virka eller sticka ... Jag gillar särskilt svårighetsgraden "OMG". Njut av Yarnspirations.

Knitty
Mesta möjliga maskföda

Mmm, amerikanska nättidningen Knitty är sagolikt späckad av design för framtida mormödrar. Fräckt, rustikt, snabbt, segt, svårt, lätt, accessoarer, män, kvinnor, barn ... Ja, du borde hitta *något* som passar just din smak, och duger inte beskrivningarna njuter du lika mycket av livsstilsartiklarna. Det är underbart att vara stickfreak. Njut av Knitty

Crochet Me
Kroka dig krum, med en smak av sp*m

Crochet Me är ... var virkvärldens Knitty. Att virkning bara skulle vara grytlappar, mormorsrutor, löpare, dukar och kafélängder motbevisas på sida efter sida efter sida. Crochet Me är till för dig som vill visa upp virkningen från dess bästa sida, och de flesta av beskrivningarna är både lätta och läckra. Numera är Crochet Me en del av Interweave Press-imperiet, där även Knitting Daily ingår. Inget fel med det, men du måste dela med dig av din epostadress för att kunna ladda ned de gratis stickbeskrivningarna och virkmönstrena. Och den epostadressen använder sig trådimperiet av flitigt. Ställ in ditt epostfilter ordentligt. Njut av Crochet Me

Berroco
Roco n' rollo!

Berroco lyckas med konststycket att designa stickade och virkade plagg som både är moderna och bärbara — inklusive smickrande koftor och stickande klänningar för de flesta kroppsformer. Nä, jag skojar inte. Modellerna finns i "normalstorlekar" PLUS extrasmall och x-large och xx-large. Yay! för designers som förstår att storvuxna och småväxta också vill klä sig i handstickat. Njut av Berroco

Knitonthenet
Brittiskt internationell med en pikantdoft av Island

Om du har varit uppkopplad lika länge som jag (FidoNet? UseNet? Minns du hur internet sprakade före webben?) har du säkert sett sticktidningar komma och gå online. En som har lyckats överleva i flera år — eoner, i internet-tid räknat — är Knitonthenet. Inte nog med att nätmagasinet slår ett kraftigt slag mot särskrivningar, de bjussar på en rejäl dos moderna stickbeskrivningar, plus lite virkat. Tips i tipset: webb-bladet publicerar ibland design av fransk-isländska Hélène Magnússon. De är en läsupplevelse lika mycket som maskanvisningar. Njut av Knitonthenet

Ravelry
Säger du "sociala medier" osäkrar jag min sprättkniv

Det är lag på att en förteckning över gratis beskrivningar för garngalningar måste innehålla en länk till Ravelry. Sorry, jag måste, annars kommer stickpolisen och beslagtar min bokmärkeslista. Ravelry är en medlems-webbplats för dig som är besatt av stickning, virkning och annat garnpyssel. Här hittar du ett gäng forum, grupper, fotogalleri och smarta lösningar för att hålla reda på vilka garner du smusslat undan hemma och vilka projekt du håller på med (eller ställer i "kö" för att skjuta upp till en lämplig morgondag). Och så kan du ladda ned gratismönster galore, både från storpampar och oberoende designers. Häng på Ravelry

Och om du oroar dig för att du måste ägna ytterligare värdefull sticktid till att kindpussas på nätet, ta det kallt. Det går alldeles utmärkt att glida runt utan att bli "friendad". (Om du vill hojta "Öhpt" till mig heter jag billigtgarn.)

Lana Grossa
Mer tyskt i klassen

Varje månad ger dessa garnavårdare ut nya mönsterblad på engelska med lätt tysk touch och även herrmodellerna brukar vara av det slag som faktiskt är bärbara. När du hittar gratis beskrivningar — skriv ut dem. Lana Grossa har haft för vana att plocka bort de läckerheter de tycker har passerat bäst-före-datum, även om arkivet förbättrats. Pfft! Njut av Lana Grossa.

Tahki Stacy Charles, Inc
Finfin design med fånfånigt namn

Om du bläddrar i Vogue Knitting trillar du över Tahki Stacy Charles design i var och varannan annons. Flera gånger har jag pruttat iväg med en och en halv hundring i onödan, bara för att komma åt de smäckra tröjorna och de svepande klänningarna som lystrar till det fåniga namnet. Varför, o, varför? Annonserna pekar ändå till den här lite svårnavigerade gratissidan, där de — Tahki och Stacy och lilla, lilla Inc — bjussar på damiga toppar och gose-gulliga babyprylar. Njut av Tahki Stacy Charles.

Ficolana
Sticka glatt ... f'låt, rätt på danska

Är det svårt att virka och sticka på danska? Nej då. Det är skoj! (Jaja, jag är barnslig som fnissar åt "strik glat" (rätstickning).) Och på Ficolanas inte så värst moderna webbplats kan du hitta riktigt, riktigt fräcka virk- och stickbeskrivningar på detta härliga garnspråk, som damtunikor, herrtröjor, gosiga tofflor, pimpigt julpynt och babykoftor. När du väl har gått vilse en stund. Börja på "Opskrifter", klicka dig sedan runt efter garnmärke. Njut av Ficolana

Ännu fler gratisbeskrivningar!

Och du, har du några bra tips om var det finns fler samlingar av gratis mönster till stickning och virkning? Tipsa på! (Japp, här hittar du ännu fler länkar att lägga till listan.)