Virka tampong-fodral: Smussla mindre, pyssla mer — med en tampongtuta

Restgarnsidéer:

Har du något ... känsligt ... du vill förvara? Små piller, kådisar, kreditkort eller typiskt kvinnliga intimhygiensprodukter som tamponger? Dölj dem genom att låta dem vara extra synliga i ett fodral virkat av restgarn.

Virkbeskrivning: virka ett tampongfodral av restgarnDen som vill sticka ute måste vara beredd på att sticka ut, men ibland blir det bara för pinsamt.

När jag halade fram min lite för stora tåg-stickning på bussen strax efter rusningstid — ja, jag var alltså på väg till tåget — drog jag även fram fem tamponger, en snusdosa, en karta piller, sju skrynkliga kvitton och en kletig grunka (tuggummi? kolossal snorkråka? mitt dåliga samvete?) i hopkramat kexchokladpapper.

Pinsamt? Visst. Framför allt för att jag tvingades kräla runt bland de allt annat än hjälpsamma medpassagerarnas ben och blickar och plocka uppallt småskrot. Jag fick inte ens möjlighet att sticka!

Tips! Tips! Tips!

Rundstickor regerar vid stickning på allmänna färdmedel.

Inte bara för att du slipper tappa stickorna på golvet, eller att du visar hänsyn genom att inte peta pendelgrannen i sidan med en jumpersticksplupp.

Utan även för att du snabbt kan trä hela stickningen över armen eller halsen när en "olycka" sker och du snabbt behöver händerna fria.

För att förhindra dylika pinsamheter kan du tillverka smusselkärl.

I mitt fall var den högsta prioriteten ett tampong-fodral, en tampongtuta, men för dig kanske det är en pillerplupp, ciggpaketspåse, kondomklämma, nyckelnypa eller vad det nu är för absolut nödvändigt du släpar runt i din väska, attachékasse, man-bag eller frisörslunga.

Tekniken är densamma för vilket smussel som helst:

  • Det du vill gömma gör du fullt synligt, för det tar bort uppmärksamheten. Hej, det fungerar i varje amerikansk tv-serie! (Så när du till exempel råkat vaxa bort halva ditt ögonbryn, sätt på ett Bamseplåster och hänvisa till exploderande acne — ingen kommer att bry sig om brynet.)

    Du ska alltså göra en skrikig, iögonfallande behållare — då hittar du också själv dina hemligheter lättare.

    Och är du en sådan som alltid glömmer din mobil eller dina nycklar är det här ett utmärkt tillfälle att göra strumpor till dem.

    -> För att gömma — och hitta — mina tamponger beslutade jag att göra en riktigt röd, riktigt luden grotta.
  • Lägg upp ditt smussel på ett ark rutat papper och skissa av formerna i tre dimensioner — du vill ha både höjd, bredd och djup om det är något knöligt och bulkigt. 

    Rita tampongtuta
  • Du har nu ett diagram över kärlet du ska skapa. Välj om du ska sticka, virka, sy eller klegga ihop det i papier maché, och om du ska snitsa till med en extra designdetalj.

    -> Virkning kände jag för, för då behövde jag inte göra något masktäthetsprov och räkna, utan bara lägga virkningen på skissen.

    Jag bestämde också att tampongtutan skulle ha en liten öppning för att mata in och ut tampongerna — som en sådan där cool patron-grejsing amerikanska tv-deckare tittar på strax innan de ska möta skurken som barrikaderat sig med gisslan på hotellrummet. 

    Tampongtuta börja virka
  • Under tillverkningen jämför du med din skiss och de verkliga smusselföremålen för att se om du behöver göra några justeringar.

    -> Det röda Cirrus-garnet var mer elastiskt än jag trodde, så jag minskade dimensionerna för att tutan skulle krama åt tampongerna.

    Tampongtuta nästan färdig virkad

  • Prova behållaren i verkligheten.

    -> Nästa gång jag halade fram min alltför stora tågstickning ur väskan ploppade förstås tampongtutan ut. Pinsamt? Nix, ingen tittade, och det tog bara en halv sekund att plocka upp den, så jag hann sticka.
    Virkad tampongtuta

Vad har du pysslat för smusselkärl? Berätta!

Och du, om du råkar ha tamponger över kan du göra en övertjusig juldekoration, nämligen tampong- ängeln!

http://www.tamponcrafts.com/angel.html

Behöver du smussla undan blöta tygblöjor? För barn, alltså, inte "tantblöjor" som min son kallar bindor. Spana då in den här fina ullpåsen med broderier:

http://woolywonder.com/freebies/wonderbag/