Hur många maskor till en halsduk? Hur bred och lång är en halsduk egentligen? (Tabell)

En garngalnings liv

Undrar du hur många maskor du behöver för att sticka eller virka en halsduk? Ja, hur lång och bred ska en vanlig halsduk egentligen vara? Här får du såväl tips som ett nördigt stapeldiagram att studera.

Det händer att jag får frågan "Nu ska jag också sticka! Hur många maskor behöver jag till en halsduk?" Framför allt från nybörjare eller så kallade falska nybörjare, sådana som lockats tillbaka till maskornas magi efter en lång pysselpaus.

Av personer som är akut medvetna om att antalet maskor beror på vilket garn och strukturmönster du använder får jag istället frågan "Hur lång är en halsduk?"

Hur många maskor behöver du till en halsduk? Det beror på.
Halsduk i patentstickning, tjockt garn: 23 maskor
Tunt garn, dubbel slätstickning (för att kanterna inte ska rulla): 88 maskor

Undrar du samma sak? Finemang.

För frågorna om bredd och längd på halsdukar har jag sammanställt en tabell. På riktigt. Den kommer strax.

På frågan om hur många maskor du behöver har jag bra och dåliga nyheter. De dåliga först:

Det finns inget exakt svar på den frågan. Du får prova dig fram. Om det blir lite fel är det bara att repa upp och börja om.

Och så de goda nyheterna:

Det finns inget exakt svar på den frågan. Du får prova dig fram. När det blir lite fel är det bara att repa upp och börja om. Hurra!

Så är det. Stickning och virkning är förlåtande och förstående.

Det är inte så petigt som fallskärmshoppning eller hjärnkirurgi, och maskorna är inte ombud för demoniska krafter. Du riskerar inte någons liv genom att höfta lite, och det uppstår ingen reva i verklighetens väv bara för att du repar upp och virkar eller stickar en gång till. Eller två gånger. Tre.

Du förstör inte ens garnet. Vilket gör stickning och virkning till en så mycket mer trivsam sysselsättning än säg, matlagning. Jag menar, häller du i en halv deciliter salt istället för en halv tesked är det svårt att återvinna pannkakssmeten till något ätligt. Jag har försökt, både en och två gånger.

Så här hittar du rätt antal maskor

Lägg upp ett gäng maskor som du tror är lagom. Kanske 20. Kanske 30. Kanske 42. Eller 15. Sticka eller virka i det strukturmönster som du har valt. Kanske rätstickning. Kanske stolpar.

När du har hunnit åtminstone fem centimeter, ta en liten, liten titt. Verkar halsduken vara tillräckligt bred? Är den kanske för utbredd?

Om den är för smal, repa upp och lägg upp lite fler maskor. Om den är för bred, repa upp och lägg upp lite färre maskor.

Vadå, om du faktiskt måste sticka eller virka i flera centimeter?

Absolut. Maskorna beter sig annorlunda när du har kommit en bit, jämfört med uppläggningen. Rätstickning brer till exempel ut sig, medan resårstickning drar ihop sig.

Vill du sticka och virka mer exakt?

Låter det för mycket voodoo att chansa på antalet maskor? Då kan du förlita dig på en mer vetenskaplig metod.

En stickares och virkares bästa vän är nämligen provlappen. Provlapparna.

Inte bara för att provlappande är vansinnigt roligt, utan också för att du med hjälp av provlappen kan mäta och räkna ut masktätheten. Stickfastheten. Virkfastheten. Alltså hur många maskor och varv per centimeter just du får med det garn och det strukturmönster som du har valt. Även om detta mått vanligtvis anges i enheten "X maskor och Y varv per 10 centimeter".

Om du ska sticka eller virka en halsduk som ska ha en särskild storlek, till exempel en genomdragshalsduk för vuxna, eller kanske en halsduk på längden, är det bra att utgå från masktätheten per centimeter och sedan räkna ut hur många maskor just du behöver.

Så börja istället med att lägga upp ett gäng maskor som du tror ger minst en decimeter på bredden. Kanske 20. Kanske 30. Kanske 42. Eller 15. Sticka eller virka i det strukturmönster du har valt. Kanske rätstickning. Kanske stolpar.

När du har hunnit åtminstone en decimeter, ta fram linjalen eller måttbandet och mät ...

Låter det bekant?

Javisst, en halsduk är inte mycket mer än en väldigt lång provlapp.

Och nej, det är inte så himla noga. Inte när det gäller halsdukar. För många andra stickade och virkade plagg är det viktigt att passformen är rätt. Det vill säga att ärmarna inte är för långa, att mössan går att dra ned över huvudet men inte trillar ned som en säck ...

Men en halsduk? Den kan verkligen se ut hur som helst, som Phoebe i Vänner demonstrerar:

Och du får sticka och virka den precis hur lång och bred som du vill. Prova dig fram! Ja, det är absolut tillåtet att knyta halsduken runt halsen för att se om den är tillräckligt lång, även när virknålen eller stickorna sitter kvar i den.

Prova halsduken runt halsen. Har du stickat och virkat den tillräckligt lång?

Men det förstås. Om du stickar skolslöjdsfavoriten, en "magisk" halsduk med tappade maskor, ska du bara sticka halsduken hälften så lång som du vill ha den, så ...

Tabell: Hur bred och lång är en halsduk?

Ska du sticka och virka en halsduk på känsla? Eller efter bestämda mått? Oavsett vilket är det bra att ha koll på ungefär hur bred och lång denna värmande accessoar egentligen bör vara.

Mer än att den är bredare än en slips och längre än en disktrasa, alltså.

En tubhalsduk kan givetvis vara ganska kort, eftersom det räcker med ett varv runt halsen. Men en mer "normal" halsduk, en sådan där du virar eller knyter runt nacken?

En tumregel jag har för sådana halsdukar är att längden ska vara ungefär eller minst lika lång som mottagaren är, och bredden någonstans mellan en femtedel och en tiondel av längden.

Men det är min tumregel, det. Och nu handlar det inte om tummar, utan om en halsduk. Din halsduk.

Vad säger maskmogulerna? Spana in ... eh, stapeldiagrammet nedan.

Det är framtaget genom att jag slumpmässigt plockade beskrivningar (både stickmönster och virkmönster) på damhalsdukar och herrhalsdukar från garnjättarna Järbo Garn och Drops Design, och antecknade de färdiga måtten som stod i beskrivningarna.

Japp, jag tog fem dam- och fem herrmodeller från respektive garngigant, och sammanställde sedan uppgifterna. (Eventuella fransar är inte medräknade i måtten. De gör förstås halsdukarna längre.)

Hur bred och lång är egentligen en halsduk? Här är svaret! Svaren.

Enligt de inte särskilt noga utvalda halsdukarna från Järbo och Drops kan vi alltså lära oss följande:

  • En halsduk är möjligen mellan 13 och 35 cm bred.
  • Längden kan variera mellan 130 och 200 cm. Sådär.
  • Den genomsnittliga damhalsduken mäter 24,4 * 162,5 cm medan genomsnitts-herrhalsduken är 20,1 * 163,6 cm. Fast urvalet är inte så stort, så det är inget att knyta sig fast vid.
  • Du får göra precis hur du vill. Och om du inte litar på din magkänsla finns det färdiga och gratis mönster att sticka och virka efter. Massor.