Sticka omslag: Hur får jag hål (eller inte) när jag stickar med omslag?

Hur man stickar och virkar: Har du en fråga om billiga garner eller att sticka och virka?

Ellen har stött på ett problem medan hon lyxar med hålmönster i mohair, närmare bestämt när hon ska sticka omslag. Så här skriver hon:

”Hej! Jag har köpt ett tunt (och dyrt) och superfint kidmohairgarn och tänkte sticka en sjal enligt detta mönster:

Dimma, från Sticka, Sveriges stickförening

Jag får dock inga 'hål' vid mina omslag, dvs sjalen får inget mönster utan ser bara rätstickad ut. Jag har försökt att byta till större stickor, men det hjälper inte. Har du något tips på vad jag ska göra?”

Sticka omslag, konsten att få hål (eller inte) i stickningDet är något av det fånigaste i ordväg när det gäller att virka eller sticka: omslag. Och det filuriga med omslag är att det är ett knippe garnsnurrningstekniker som gömmer sig bakom samma term, i såväl stickning som virkning.

Och när du stickar kan du göra två sorters omslag för att öka eller lägga upp maskor.

Om du verkligen slår garnet runtom stickan och snor tråden eller vrider omslaget ser det ut som en maska. Alltså en ökning utan hål.

Om du däremot gör ett vanligt stickomslag där du lägger garnet över högerstickan, får du en ökning med hål.

Det är det senare du vill åt när du stickar ett spetsmönster eller strukturmönster med hål.

Omslaget ska inte se ut som ett e utan ett ^.

Hålet har alltså inget med storleken på stickorna att göra, utan med *hur* du gör omslag och hur du stickar omslaget på varvet tillbaka.

För att göra och sticka omslag som ska bli hål, lägg bara garnet över stickan (bakifrån och fram, sedan över stickan, vid räta maskor, fram över stickan och bak vid aviga maskor), så att omslaget enbart ligger ovanpå högerstickan. Inget av omslagstråden ligger under stickan; där finns bara föregående varv.

Och när du sedan stickar tillbaka över omslaget, sticka den som om den vore en vanlig maska, i främre maskbågen. Åtminstone om omslaget ser ut så här på stickan:

\

Om omslaget istället ligger som en

/

ska du sticka den i den bakre maskbågen för att få ett hål. Och tvärtom, det vill säga vridet, om du INTE vill ha hål.

Du ser direkt när du gör "rätt", det vill säga att det uppstår ett hål. Pilla annars tillbaka den lilla garnslamsan på vänster sticka och sticka om den.

Den här videon från Garnstudio visar hur du stickar omslagen för att antingen få hål ... eller för att få en ökad maska *utan* hål: