Sticka hålmönster: Enkel, vändbar nät- och spetsstickning med ett (1) mönstervarv

Annorlunda virk- och stickskola

Vill du sticka hålmönster på ett enkelt sätt, till sjalar, halsdukar, tröjor, gardiner, nätkassar ...? Här är flera busiga varianter på nätig spetsstickning, där du bara behöver hålla reda på ett enda mönstervarv. Hitta några nya favoriter, och varför inte experimentera fram en egen variant?

Sticka enkla hålmönster (spetsstickning) på bara 1 varv! Flera gratis beskrivningar.

Tänk att hål i stickningen kan vara så snyggt. Alltså den sort som du gör med flit, med hjälp av omslag och minskningar, och som ändrar utseende beroende på minskningens position och lutning, och huruvida omslaget slinker hit eller dit, och om du stickar eller lyfter omslaget på nästa varv, och ...

Kristina ställde en fråga om stickade (hål)mönster som täcker en stor yta med lite garn, och då är ofta de enklast möjliga de bästa.

Alltså den sorts omslags- eller spetsstickning som bildar ett regelbundet nät, och som dessutom är uppbyggd av ett enda varv som du upprepar om och om igen. Vändbara mönster, som ser likadana ut på rät- och avigsidan.

Genom att kombinera minskningar, omslag och olika upprepningar kan du få väldiga variationer av kurvor och vinklar. Plus spegelbilder, eller kopior, fast frammaskade med en annan sorts minskningar.

Det är ljuvligt garn-nördigt!

Tänk att omslag och minskningar kan se så annorlunda ut! Det är bara att experimentera.

Typer av enkla hålmönster:

Vill du experimentera med simpla hålmönster? Det finns fler sorters minskningar och kombinationer att leka med. Låt dig inspireras av denna lista!

Tänk på det här när du stickar dessa hålmönster

  • Beskrivningarna (som är superkorta), gäller för fram och tillbaka-stickning.
  • Det är bara ett mönstervarv. Varje varv ser alltså likadant ut. Ja, förutom uppläggning och avmaskning, då. (Vilka bör vara lösa eller elastiska.)
  • "Innanför kantmaskor"? Extra maskor i ytterkanterna är en väldigt bra idé. Du kan till exempel lägga till två kantmaskor, och sticka första och sista maskan rät på varje varv. Om du stickar en sjal eller en halsduk kanske du vill ha en bredare kant, och då kan du lägga till 10 räta maskor i början och 10 räta maskor i slutet (+20 kantmaskor). Eller sticka mosstickning, eller ...

    Kantmaskorna är inte specade i de korta beskrivningarna, och du måste dessutom addera dem till antalet maskor Om det i beskrivningen står att du behöver ett maskantal som är delbart med 4, och du väljer 36 (9*4) maskor plus 2 kantmaskor (1 i vardera sida), måste du alltså lägga upp 38 maskor.
  • Utseendet på stickmönstret beror på ditt handlag, plus vilka stickor och vilket garn du använder. För att få riktigt håliga, förlåt skira spetsmönster bör du välja grova stickor i förhållande till garnet. Och vill du ha mindre nät-effekt, välj en mer "normal" grovlek på stickorna.

    Vill du ha stora hål eller små? Tunt garn på grova stickor ger ett annat utseende än mellantjockt garn på vanliga stickor.
  • Blocka! Spetsmönster byter också utseende när du våtspänner det färdigstickade. På fotografierna nedan visar högerbilden hur mönstret kan se ut när det är något sträckt. Oftast är utsträckt snyggast när gäller hålmönster, men det kan även vara precis tvärtom. Det är du som bossar över din stickning.

Förklaringar till förkortningar och andra konstigheter

Stickbeskrivningarna till dessa rara, nätiga spetsmönster är i sig så korta att de nästan passar som knogtatueringar. Men det beror enbart på att de innehåller förkortningar. Som i sin tur döljer hela fingerkoreografier. Här hittar du de flesta förklaringar som du behöver längre fram.

  • rm = rät maska.
  • am = avig maska.
  • omsl = omslag. Du gör en ny maska genom att lägga (slå om) garnet över högerstickan, från den sida av stickningen som är närmast dig (framsidan) till baksidan. Och om nästa maska (eller minskning) som du ska sticka är avig behöver du dra garnet ytterligare en liten bit, till framsidan igen, så att garnet är redo för avig action.

    Hur gör du omslag till stickade hålmönster? Lägg garnet över stickan.

    På varvet tillbaka ska du behandla omslaget som en helt vanlig maska. Står det till exempel i beskrivningen att du ska sticka ihop två maskor lär en av dessa maskor vara ett omslag från föregående varv.
  • öhpt = överdragshoptagning, en vänsterlutande minskning.

    Öpht:en gör du genom att först lyfta en maska (som om du skulle sticka den) rät. För in högerstickan från vänster till höger i nästa maska (1), och låt den glida över till högerstickan. Ostickad. (2)

    Sticka sedan 1 rät maska. (På bild nr 2 är nästa maska ett omslag. Sticka den rätt (mohahaha!)) Dra den lyfta maskan över den stickade. Pilla alltså in vänsterstickan i maskan som sitter till höger om den nyss stickade (3), och dra den över maskan och stickspetsen. (4) Du har begått en öhpt!

    Så här stickar du en öhpt, överdragshoptagning (vänsterlutande minskning).
    Färdig öhpt, överdragshoptagning (vänsterlutande minskning) till stickat hålmönster.
  • 2 rm tills = sticka 2 räta maskor tillsammans, eller sticka ihop två maskor till en rät maska. Den klassiska, högerlutande minskningen.

    Sticka 2 rm tills = sticka ihop två maskor till en rät maska.
  • 2 am tills = sticka 2 aviga maskor tillsammans, alltså sticka ihop två maskor till en avig maska. För in högerstickan från höger till vänster i de två yttersta maskorna på vänsterstickan, och forma en avig maska genom båda.

    2 am tills = 2 aviga maskor tillsammans, det vill säga sticka ihop två maskor till en avig maska.
  • 2 rm vr tills = sticka 2 räta maskor vridet tillsammans, alltså sticka ihop två maskor genom de bakre maskbågarna till en maska. Minskningen lutar till vänster OCH är vriden.

    Okej, jag vet: att sticka ihop två maskor genom de bakre maskbågarna kan vara överjävligt pilligt när en av maskorna är ett omslag.

    Sticka två vridna räta maskor tillsammans genom att föra in högerstickan genom de bakre maskbågarna på maskorna.

    Men du kan fuska ... förlåt, sticka annorlunda. Börja med att lyfta över två maskor — som om du skulle sticka dem avigt tillsammans (1) — till högerstickan (2). Garnet (från omslaget) ska ligga kvar på baksidan av arbetet.

    För sedan in vänsterstickan i de två lyfta maskorna från höger till vänster (3). Och forma en rät maska med högerstickan (4). Nu har du stickat "2 rm vr tills" eller "sticka ihop 2 m genom bakre maskbågen", utan att behöva förbanna dina fumliga fingrar.

    Du kan även lyfta över två maskor tillsammans till högerstickan, och sedan sticka en rät maska genom dem.
  • avmaska 1 m = maska av 1 maska. Visst liknar det en öhpt, överdragshoptagning, men det handlar om den maskmanöver som du annars gör när du maskar av och avslutar stickningen. Men här stickar OCH minskar du en maska, mitt i arbetet. Snurrigt smart! Alltså: Sticka nästa två maskor räta. Dra den först stickade maskan över den andra plus högerstickans spets.

    Maska av 1 maska genom att sticka nästa två maskor räta. Dra den först stickade maskan över den andra på högerstickan.

Sticka hålmönster med [omslag, minskning], jämnt antal maskor

Sticka enkla hålmönster av omslag och minskningar - på ett jämnt antal maskor. 5 beskrivningar.

Gör ett omslag. Sticka ihop två maskor till en. Upprepa. Så stickar du buslätt och meditativ spetsstickning. Och du kan ändå trolla fram skiftande mönster, beroende på vilken sorts minskning du använder. Här är ett par vanliga och mindre vanliga varianter, på ett jämnt antal maskor.

1. omslag, öhpt (tunisiskt hålmönster)

Sticka tuniskiskt hålmönster = omslag och vänsterlutande minskning, överdragshoptagning.

Å, ett hålmönster som är så klassiskt att det faktiskt har ett eget namn! Och det är såväl skirt som töjbart.

Innanför kantmaskor, på ett jämnt antal maskor:

*omsl, öhpt*, upprepa *-* varvet ut.

2. omslag, 2 rm tills (sillbensstickning)

Om du stickar ett hålmönster med omslag och vanlig minskning får du något som kallas sillbensstickning.

Till och med enklare än det tuniskiska hålmönstret är varianten som även den har ett svenskt namn, nämligen sillbensstickningen. Hm. Är sillens ben så snygga?

Innanför kantmaskor, på ett jämnt antal maskor:

*omsl, 2 rm tills*, upprepa *-* varvet ut.

3. omslag, 2 am tills

Snyggt hålmönster! Du behöver bara sticka omslag och 2 aviga maskor tillsammans.

Den som kikar ordentligt ser att den här omslagsstickningen är spegelvänd jämfört med det tunisiska hålmönstret.

Innanför kantmaskor, på ett jämnt antal maskor:

*omsl, 2 am tills*, upprepa *-* varvet ut.

4. omslag, 2 rm vr tills

Spännande hålmönster som du enkelt stickar med omslag och två maskor tillsammans i bakre maskbågen.

Med en vriden minskning efter omslaget får även hålen ett helt annat utseende.

Innanför kantmaskor, på ett jämnt antal maskor:

*omsl, 2 rm vr tills*, upprepa *-* varvet ut.

5. omslag, avmaska 1 m

Att maska av en maska är också ett sätt att minska. Det gör du i det här enkla, stickade hålmönstret.

Mm, ganska likt tunisiskt hålmönster (omslag, öhpt), va? Men det är ett stickat spetsmönster som både är köttigare och brer ut sig mer. Väldigt mycket mer.

Och det beror på att du stickar en maska innan du minskar bort den. Ja, maskar av den, helt enkelt.

Innanför kantmaskor, på ett jämnt antal maskor:

*omsl, avmaska 1 m*, upprepa *-* varvet ut.

Sticka hålmönster med [omslag, minskning] på ett udda antal maskor

Fler enkla hålmönster att sticka! Bara omslag och minskning, på ett udda antal maskor.

Vad händer om du göra samma maskmanöver, ett omslag följt av en minskning, men förskjuter mönstret ett snäpp? Så att du inte stickar ihop maska och omslag på tillbakavarvet, utan omslag och maska? Jo, hålen byter utseende!

Det här är samma sorts minskningar och omslag som tidigare, men utförda på ett udda antal maskor. Jo, de mer normala vänster- och högerlutande minskningarna ger en igenkännbar look. Men de där två lite märkligare minskningarna? Uja!

1. omslag, öhpt

På ett udda antal maskor ser omslag + överdragshoptagning ut som ett annat stickat hålmönster.

Visst ser den ut som sillbensstickningen? Fast spegelvänd, då.

Innanför kantmaskor, på ett udda antal maskor:

1 rm, *omsl, öhpt*, upprepa *-* varvet ut.

2. omslag, 2 rm tills

Klassiskt, stickat nätmönster eller enkel spetsstickning: omslag, sticka ihop 2 m. På ett udda antal maskor.

Och vad har vi här? Jo, det spegelvända tunisiska hålmönstret! Men frammicklad med den vanligaste sortens minskning, den högerlutande.

Innanför kantmaskor, på ett udda antal maskor:

1 rm, *omsl, 2 rm tills*, upprepa *-* varvet ut.

3. omslag, 2 am tills

Sticka ihop två maskor till en avig maska. Det är minskningen som tillsammans med ett omslag ger denna enkla spetsstickning.

Är det inte ... sillbensstickning? Minsann! Udda sillbensstickning.

Innanför kantmaskor, på ett udda antal maskor:

1 rm, *omsl, 2 am tills*, upprepa *-* varvet ut.

4. omslag, 2 rm vr tills

Ett spetsmönster som drar ihop sig. Det får du om du efter omslaget stickar ihop två maskor i bakre maskbågen. (På ett udda antal maskor.)

Nu blir det vridet. Skruvat. Och nästan kompakt. När den vridna minskningen får leka på ett udda antal maskor drar hålmönstret ihop sig.

Innanför kantmaskor, på ett udda antal maskor:

1 rm, *omsl, 2 rm vr tills*, upprepa *-* varvet ut.

5. omslag, avmaska 1 m

Maska av 1 maska efter omslaget, och sticka det på ett udda antal maskor. Då får du denna fina stickade spetsmönster.

Även den lite köttigare minskningen drar ihop sig jämfört med hur minskningen och omslaget beter sig på ett jämnt antal maskor. OBS! Även för hårdstickare blir maskorna lösa, så räkna med att det ser ojämnt ut före våtspänning. Även efter.

Innanför kantmaskor, på ett udda antal maskor:

1 rm, *omsl, avmaska 1 m*, upprepa *-* varvet ut.

Sticka "ribbade" hålmönster med [omslag, minskning A, omslag, minskning B]

Sticka hålmönster genom att upprepa [omslag, minskning 1, omslag, minskning 2] för en ribbad effekt.

Går det att sticka nätiga spetsmönster som liknar ribbstickning eller resårstickning? Jajamen! Fast bara till ytan; någon resåreffekt kan du inte begära av stora hål.

Istället för att upprepa räta och aviga kan du upprepa omslag, minskning, omslag, annan minskning — på ett maskantal som är delbart med 4. Och kom ihåg att lägga till kantmaskor!

Ribborna som uppstår syns på både minskningarnas och hålens utseende. Vissa av hålmönstren har även tredimensionell effekt med räfflor och fåror. Mums!

1. omslag, 2 rm tills, omslag, 2 am tills

Sticka ett hålmönster med resåreffekt genom att kombinera 2 rm tills, 2 am tills med omslag.

Att rät på rät och avig på avig ger en jämn resåreffekt är inte så konstigt. Inte ens när det handlar om minskningar. Efter omslag.

Innanför kantmaskor, på ett maskantal delbart med 4:

*omsl, 2 rm tills, omslag, 2 am tills*, upprepa *-* varvet ut.

2. omslag, 2 rm tills, omslag, öhpt

Sticka hålmönster med olika breda hålrader genom att växla minskningar.

Högerlutande minskning, vänsterlutande minskning ... Det mest synliga är att hålränderna blir olika breda.

Innanför kantmaskor, på ett maskantal delbart med 4:

*omsl, 2 rm tills, omslag, öhpt*, upprepa *-* varvet ut.

3. omslag, 2 am tills, omslag, öhpt

Variera stickade hålmönster genom att kombinera överdragshoptagning med en avig minskning. Och omslag, givetvis.

Två avigt ihopstickade maskor och överdragshoptagningen speglar varandra i vändbara spetsmönster. I den ribbade varianten leker de så fint tillsammans att hålmönstret blir slätt.

Innanför kantmaskor, på ett maskantal delbart med 4:

*omsl, 2 am tills, omslag, öhpt*, upprepa *-* varvet ut.

4. omslag, 2 rm tills, omslag, 2 rm vr tills

En vanlig minskning varvad med en vriden ger en lätt skillnad i omslagens utseende i stickade hålmönster.

Den vridna och vänsterlutande minskningen ger en annan sorts omslagshål. Men den är ändå så pass samspelt med den vanliga, högerlutande minskningen att resultatet är platt. På ett vackert sätt. Och snarlikt 3:an.

Innanför kantmaskor, på ett maskantal delbart med 4:

*omsl, 2 rm tills, omslag, 2 rm vr tills*, upprepa *-* varvet ut.

5. omslag, öhpt, omslag, 2 rm vr tills

Stickat hålmönster med rader av olika sorters hål: trekantiga och femkantiga.

Att sticka ihop 2 maskor i den bakre maskbågen ger en vänstervriden minskning. Förlåt, vriden och vänsterlutande minskning. Överdragshoptagningen är däremot rakryggad på sin väg mot vänster. Skillnaden syns mest i omslagsraderna, med dels trekantiga hål, dels femkantiga.

Innanför kantmaskor, på ett maskantal delbart med 4:

*omsl, öhpt, omslag, 2 rm vr tills*, upprepa *-* varvet ut.

6. omslag, 2 am tills, omslag, 2 rm vr tills

Stickat hålmönster med kantiga hål och tydlig resåreffekt.

Ah, tillbaka till den räta och aviga looken! Om du väljer att sträcka hålmönstret på längden istället för bredden får du tydliga räfflor.

Innanför kantmaskor, på ett maskantal delbart med 4:

*omsl, 2 am tills, omslag, 2 rm vr tills*, upprepa *-* varvet ut.

~*~

Fler hålmönster ligger och puttrar i provlapps-laboratoriet. Prenumerera på nyhetsbrevet för att få reda på när du får se resultaten!

Spara samlingen med enkla, stickade hålmönster till senare: