Sticka en nätkasse (strandväska, shoppingkasse) — bus-enkel beskrivning!

Gratis beskrivningar till dina restgarner

Sticka en nätkasse som fungerar lika bra som en strandväska eller en shoppingkasse. Och den är busenkel och snabb att sticka!

Går det att få för många nätkassar? Inte i det här hushållet!

Här behöver vi påsar till picknicken på badstranden på ön, till den dagliga "oj, är mjölken redan slut?"-shopping-trippen till närbutiken och till de träningskläder som krälar runt i sitt eget doftspår i väntan på handtvätt. I maskin.

Stickad nätkasse halvfull med kläder.

Jaja. Denna snabbstickade, enkla nätkasse utnyttjar två fenomen med den simpla rätstickningen:

1. Rätstickning är extremt töjig åt två håll.

2. Rätstickning på stora stickor ger något som liknar ett nät.

Det här behöver du för att sticka en nätkasse

Material till stickad nätkasse.

  • Ett tunt garn i ett slitstarkt material, till exempel bomull, lin eller akryl. Jag använde återvunnet bomullsgarn.
  • Ett par tunna stickor (eller en rundsticka) som du tycker passar till garnet.
  • En rundsticka (eller ett par stickor) som är brutalt för grov för garnet. Löjligt tjock, helt enkelt. Jag använde 4 mm- och 9 mm-rundstickor.
  • Ett måttband.
  • Papper och penna, alternativt gott minne och huvudräkningsskills.

Så här stickar du nätkassen

Nätkassen utgår från en rätstickad kvadrat som du stickar från hörn till hörn på den grova rundstickan. Från kvadratens sidor plockar du sedan med den tunna stickan upp maskor till väskans kanter och handtag.

Diagram till stickad nätkasse.

Och så här gör du, steg för steg:

Sticka nätkassens nät, med den grova stickan

Steg 1:
Med den grova rundstickan, lägg upp tre maskor.

Lägg upp tre maskor.

Steg 2:
Sticka ökningsvarv.

Sticka ökningsvarv.

Lyft den första maskan (som om du skulle sticka den) avigt för att få en kedjekant. Sticka räta maskor tills du har två maskor kvar på varvet. Öka en maska genom att sticka i främre och bakre maskbågen på den näst sista maskan på varvet. Sticka sista maskan rät.

Så här stickar du en två i en-ökning genom att sticka i främre och bakre maskbågen:

Börja med att sticka en vanlig rät maska, men låt maskan som du just stickade i sitta kvar på vänsterstickan.

Tjoffa återigen in högerstickan i den stackars maskan, fast bakom vänsterstickan. På så sätt kommer du åt den bakre maskbågen.

Fiska upp garnet och forma en rät maska till.

Nu när du har stickat två maskor i en kan du låta maskan glida av vänsterstickan. Du har ökat en maska hyfsat osynligt genom att sticka i först främre, sedan bakre maskbågen.

Sticka i främre och bakre maskbågen, öka 1 m.

Steg 3:
Fortsätt att sticka ökningsvarv tills kortsidan på triangeln mäter 50 cm.

Sticka tills trekantens kant mäter 50 cm.

Steg 4:
Nu är det dags för minskningsvarv, för att förvandla trekanten till en fyrkant. Kanterna vid minskningsvarven blir något stramare än vid ökningsvarven, men det gör inget. Målet är INTE att göra en perfekt kvadrat.

Fortsätt att lyfta första maskan avigt på varje varv. Sticka räta maskor tills du har tre maskor kvar på varvet. Sticka 2 m tillsammans, sticka sista maskan rät.

Minska 1 maska genom att sticka 2 m tillsammans när du har tre maskor kvar på varvet.

Steg 5:
När 3 maskor återstår, lyft 1 m avigt, sticka 2 m tillsammans, dra den lyfta m över. En döhpt, alltså. Dubbel överdragshoptagning. Knipsa av garnet och dra det genom sista maskan.

Gör en döpht, en dubbel överdragshoptagning.

Sticka nätkassens kanter och handtag, med den tunna stickan

Steg 6:
Växla till den tunnare stickan. Plocka upp och sticka 1 m per kedjekantsmaska längs ena kortsidan.

OBS! Räkna hur många maskor du plockade upp och skriv upp antalet på en lapp. Eller memorera det, om du litar på att hjärnan kan komma ihåg det bland alla pin-koder och pannkaksrecept.

Plocka upp maskor längs kanten, 1 maska per kedjekantsmaska.

Steg 7:
Sticka rätstickning i 5 varv. Maska av löst.

Sticka rätstickning i 5 varv, maska av löst.

Steg 8:
Sticka en likadan kant på motsatt kortsida.

Sticka en likadan kant på motsatt kortsida.

Steg 9:
Hur många maskor plockade du upp längs kortsidan? Konsultera ditt minne eller din papperslapp, och räkna ut vad 1,25 gånger det maskantalet blir.

Lägg upp det antalet maskor på den tunnare stickan (det blir ett handtag). Fortsätt sedan direkt att plocka upp maskor längs en av de orörda kortsidorna på nät-fyrkanten, och passa också på att plocka upp maskor längs de stickade kanterna. Det blir alltså upplagda maskor plus upplockade maskor på stickan.

Lägg upp för handtaget och plocka upp maskor längs kortsidans kant.

Steg 10:
Sticka 5 räta varv, maska av löst.

Sticka handtaget + kant i fem räta varv. Maska av löst.

Steg 11:
Sticka en likadan kant med handtagsdel på den fjärde och sista kortsidan.

Sticka den sista kanten med handtag.

Steg 12:
Sy fast handtagen och fäst garnändarna. Om du använder bomullsgarn, spana in tipsen för att fästa bomullsändar.

Fäst garnändarna och sy fast handtagen.

Färdigstickad nätkasse!

Färdig! Stickad nätkasse (strandväska, shoppingkasse)

Är du också färdig med din nätkasse? Visa upp den i galleriet!

Galleri: Visa vad du stickat eller virkat i återvunnet garn!

Har du återvunnit garn och sedan stickat eller virkat något nytt av garnet? Visa upp ditt projekt!