Var hittar jag en gratis beskrivning på en stickad eller virkad lång, vid och enkel kjol?

Restgarnsidéer

Absinthia ropar efter hjälp:

"Jag letar överallt, men det verkar vara stört omöjligt att hitta ett sansat stick- eller virk-mönster på en lång kjol, utan några konstiga detaljer, krusiduller och annat oönskat. Sökes: stick- eller virk-mönster på lång, lagom vid kjol (så att man kan gå i den)."

Hm, varför är just kjolar krusidulliga? En kjol är ett så okomplicerat plagg att det är buslätt att designa en egen ... En stor tub. En jättemössa utan topp. En eller ett par ihopsydda parallelltrapetser, alltså kilar... Har du bara koll på midjemåttet och stussen är det bara att sticka och virka på.

Jajaja.

Ett par enkla, ganska långa och vida kjolar hittar du till exempel på Garnstudio:

Kjol stickad på tvären ... Vilket är mitt favoritsätt, eftersom stickning automatiskt drar ut sig på bredden. Kjolen blir alltså längre och längre, istället för bredare och bredare, ju mer du bär och tvättar den.

Lång rundstickad kjol (skippa mönsterbården).

Virkad kjol med "snibb" (skippa ränderna).

En av mina darlingar är virkad på tvären och kommer från 1800-talet, ur boken "Home Work". Den får automatiskt schvung nedtill, eftersom du virkar kilar på ett mycket speciellt sätt.

Du virkar nämligen stolpar (eller fastmaskor) med tre olika grova virknålar.

Det vill säga: Du lägger upp en längd av luftmaskor (så lång som du vill att kjolen ska vara från midjekant eller ok till nederkant). Den första tredjedelen av antalet maskor, delen närmast midjan, virkar du med den minsta virknålen. Den mittersta delen virkar du med den mellersta virknålen. Och den sista tredjedelen, den längst ned, virkar du med den tjocka virknålen. Och i motsatt ordning på varvet tillbaka. Och så vidare, tills den tajtaste delen av kjolen når kring rumpan på dig. Lägg till lite rörelsevidd.

(Exempel: Om du lägger upp 120 luftmaskor virkar du de första 40 m med den minsta storleken på virknålen, följande 40 m med mittemellan-virknålen och de sista 40 m med den största virknålen. Och omvänt på varvet tillbaka.)

Enkel, virkad kjol med hjälp av tre virknålar.

1800-talsoriginalet har ett ok, men du kan lika gärna köra med dragsko och snöre eller resårband i midjan.

Järbo garns aning krusidulliga stickade kjol kan du också förvandla till en lång halterneck-topp, om du gör midjesnodden längre.

Men min absoluta favorit bland de långa, enkla och ändå gåvänliga kjolmodellerna är ... Brownwin från Berroco! Jojo, fickorna är väl lite onödiga, men ändå ...