Sticka och virka julklappar och presenter till den som har allt! 50+ roliga idéer

Restgarnsidéer

Vill du virka och sticka julklappar i år? Tänk bortom de klassiska grytlapparna och disktrasorna och snöstjärnetröjan, och frossa istället i dessa gratisbeskrivningar till udda och roliga prylar. Till och med den vän och faster som säger sig "ha allt" lär bli överraskad!

Är det dags att fixa presenter och julklappar igen? Självklart ska du satsa på något handgjort! När du stickar och virkar är åtminstone du glad och nöjd, och så slipper du kasta bort dina pengar på värdelöst skräp i blankt papper.

(Och du, om det är bråttom, spana in tipset om snabba julklappar. Det handlar om att gå ... presentkortsvägen.)

Vi som mäktar med att maska själva har en fantastisk möjlighet att ge våra nära och kära något unikt, och något dubbelt värmande. Varje maska har gjorts med möda och omtanke om mottagaren.

Snyft!

Nåja, det kan ju hända att dina vänner och släktingar faktiskt ledsnar på handstickade strumpor, virkade halsdukar och tovade tofflor, trots att du hävdar att de känns som att vara klädd i en kram.

Så vad ska du då sticka och virka för julklappar? Testa några av dessa 50+ roliga idéer! Här hittar du presenter till svärfar, till flickvännen, till chefen, till ... ja, vem som helst som skulle bli fnissigt lycklig över något udda och handgjort.

Psst! Som många av mina favoritbeskrivningar är de flesta av gratismönstren nedan på engelska. Läs översättningstipsen om du går bet.

Beskrivningar på roliga julklappar och presenter

Sticka och virka roliga julklappar med gratis beskrivningar

Sticka lovikka-kalsonger (pdf)
Genialt! Vilken är den perfekta julklappen till svärfar? (Eller födelsedagspresenten, om han precis som min fyller strax före julafton.)

Självklart ett par stickade kalsonger i lovikkagarn! För vem uppskattar inte att få det varmt om baken? Och saken? (Varsågod, ett julklappsrim på köpet.)

Huruvida någon kvinno- eller mansperson faktiskt uppskattar ett par riktigt tjocka fillingar vet jag inte. Däremot är jag säker på att stickbeskrivningen finns hos Järbo Garn.

Virka en mustasch
Briljant. Vore det inte för att jag är en av dessa kvinnor som av naturen har prytts med synligt överläppshår skulle jag genast virka mig en mustasch. Det ger ett imponerande intryck på lönesamtalet, tro mig. Gör ett gäng som julklappar till hela tjejgänget.

Sticka en näsvärmare med mustasch (eng)
Att ha mustasch är inte bara praktiskt när det gäller att lägga fram sina löneanspråk eller att på ett magiskt sätt förhöja sin kompetens, den kan också värma den där kroppsdelen vi gärna lägger i blöt. Ja, jag pratar om näsan. Det finns för få näsvärmare i samhället. Låt oss ändra på saken genom att kvotera in dem i presenttillverkarfabriken.

Sticka ett kvastskafts-överdrag
Det är inte bara häxor på väg till Blåkulla som behöver pimpa sin kvast. Nej, varje person som suckar över trappstädningen behöver piffa till sina städredskap.

Sticka en rumpvärmare
Vissa plagg säljs inte i butik, så du måste helt enkelt tillverka dem själv. Wohoo! Som Marie Standars rumpvärmare. Stickbeskrivningen är lätt som en plätt, och passar utmärkt till restgarner.

Sticka en dammvante
Om du redan har förärat hela släkten med lovikkavantar, varför inte ta till akrylgarnen och knyta ihop en praktisk dammvante?

Virka ett knäckebrödsfodral (pdf)
Känner du någon som föredrar sitt hårda bröd i stora skivor? Alltså i runda kakor? Då behöver denna hen givetvis ett virkad brödfodral att hänga upp brödet i! Virkmönstret hittar du hos Garngrossisten.

Sticka ett ... och ett halvt par kärleksvantar
Har du ett par på din presentlista? Ett sådant där par som hänger ihop hela tiden, som en enhet? Då kan du ge dem ett par kärleksvantar, alltså ett par vantar för handhållning. Just denna stickbeskrivning bjuder Drops design på.

Virka en handhållar-nalle (danska)
Är en kärleksvante för fjompig? Virka en nalle ... eller nåja, ett nallehuvud ... att hålla handen i. Hendes Verdens tanke är att en vuxen ska hålla ett barn i handen, men du kan lika gärna ge bort den som en muff till någon som värmer sig själv.

Virka dödsstjärnan (Star Wars) (eng)
Har du en Stjärnornas krig-älskare på julklappslistan? Då sitter det finfint med en dödsstjärne-kudde till soffan! Har du bara koll på att BLO är en förkortning för att virka i bakre maskbågen har du kraften att fixa den. (Och här hittar du fler Star Wars-inspirerade stickningar och virkningar.)

Virka massage-tvålpåse (eng)
Moogly bjuder på en virkbeskrivning på en tvålpåse med knottror på ena sidan för lite extra skrubbeffekt. Typ. (Tvålpåsar är också bra för att packa ihop och tvätta sig med små tvålrester.) Och har du ändå tänkt att ge bort tvålar som julklappar är det här ett perfekt komplement.

Sticka eller virka en stress-citron (eng)
Själv stressar du säkert av med att sticka och virka. Men har du någon opysslig i din närhet som är lite sur och stressad över jobbet eller livet i allmänhet? Då kanske det skulle sitta fint med en hemmaskad stressboll! Som inte alls är en boll, utan en citron. Craft Yarn Council bjuder på en stickbeskrivning (pdf) och ett virkmönster (pdf) på stress-citroner, båda designade av Twinkie Chan.

Sticka en aromaterapi-tehuva (eng)
Två i en-present! En snajdig tehuva med inre fickor där du kan stoppa små påsar med linfrön och örter, som pyser ut väldoft.

Sticka in ett par hörlurar (eng)
Jo, att sticka in hörlurssladden är ganska vanligt. Men att sticka in hela klabbet? Tjoho!

Sticka ett munskydd (eng)
Designern tänker sig att den här stickade ansiktsmasken skulle kunna fungera i pollen- eller förkylningstider.

Hm. Jo, kanske — om dessa sammanfaller med maskeradsäsongen. För det här ansiktsskyddet lever knappast upp till EU-normen för medicinska masker. Däremot ser det väldigt lustigt ut.

Sticka en toapappersrulle (eng)
Vadå? Vad du ska med en stickad toapappersrulle till? Eh ... den fyller samma funktion som en virkad prinsesstårta, okej? Fast utan gullighetsöverflöd. Genialisk idé och stickbeskrivning från de stickade amigurumisarnas paradis, Mochimochi Land.

Sticka en voodoo-docka
Behöver inte alla en liten voodoodocka att stoppa nålar i? Knappnålar, alltså. Eller något.

Virka små bekymmersdockor (eng)
Om hämndlystnad inte ligger för personen på din presentlista kanske det passar bättre med bekymmersdockor eller orosdockor, alltså små, små maskotar som du viskar dina bekymmer till innan du går och lägger dig. De ska tydligen ta hand om problemet till dagen därpå. Tänka sig.

Virka ägg med personlighet (eng)
Okej, så jag är lite avigt inställd till påskpynt — men de här äggen håller hela året, även som julklappar. Leenden, grimaser — och ett trasigt. Briljant idé och helt okej virkbeskrivning från BitterSweets blogg.

Sticka en handgranat (eng)
Ja. Det är tuffare att sticka en handgranat än att klä en lyktstolpe med en modifierad benvärmare. Faktiskt.

Virka en tomteluva med skägg (eng)
Julafton är ett utmärkt tillfälle att förbereda sig för nästa jul, inte sant? Även om det är fräckt att ge bort högtidsprylar som julklappar. Och vad kan väl vara pyntigare än ett skägg virkat i vitt garn och med snäckmönster som formar de kammade fårorna?

A N N O N S

A N N O N S

Virka ett skägg till mössan (eng)
Både praktiskt och snyggt! Nuff said.

Sticka en mössa med skägg (eng)
Givetvis ska du inte behöva virka eller odla eget ansiktshår för att vara en varm hipster! Nej, här är en tydligt beskrivning på ett stickat skägg till mössan.

Sticka glada och ledsna bajskorvar (eng)
Barnen slogs om Kiss- och Bajs-gosedjuren hemma hos oss för många par år sedan, eftersom både föredrog Kiss framför Bajs. Vilket är lite synd. Att Kiss är mer populärt, alltså. För de här stickade bajs-amigurumisarna är så, så söta! Även om de virkade originalen är ännu gulligare.

Sticka en spermie (eng)
En gullig stickad spermie — är inte det perfekt som supersnabb julklapp till den som har allt? Gör som With a Tangled Skein gör i sin originalbeskrivning, och använd den till en nyckelring. Eller varför inte ett mobilsmycke?

Sticka droppskydd till olivoljan (eng)
Vafalls! En praktisk present?! Javisst! Sticka en liten krage till olivoljeflaskan som suger upp de där retfulla dropparna som annars rinner längs flaskan. Eller, sticka flera, för din gåvomottagare lär behöva tvätta dem mellan varven.

Virka eller sticka en DNA-molekyl (eng)
Det finns säkert många praktiska användningsområden för en DNA-molekyl ... som, typ, vahetere, livet självt. Men en virkad DNA-molekyl är huvudsakligen ett dekorativt objekt för den som uppskattar humor med naturvetenskaplig touch. Och vem gör inte det?!

Och du, originalet är stickat, så du hittar både virkbeskrivningen och en länk till stickbeskrivningen på Nadines sida.

Virka en uggle-sovmask (eng)
Nu ska vi se ... jo, sovmask har jag testat, diverse råttpissmakande örttéer, starka piller, snarkvingar och alkohol. Lik förbannat somnar jag sällan i lagom tid. Men den här sovmasken från Roman Sock kanske inte är tänkt att vara praktisk, mer skoj: en sovmask i form av uggleögon och näbb.

Om inte är det en perfekt julklapp till den som har allt ... utom en uggle-sovmask.

Sticka en spindelnäts-bikini (eng)
Vad är det etikettsreglerna säger? Får du ge lite mer kinky presenter till vem som helst? Okej, vanliga stickade och virkade bikini kan vara rätt avslöjande, men den här spindelnätsmodellen visar ... det mesta.

Virka en behå-väska (eng)
"Tuttepåsar" kallar min käre make det där kvinnliga plagget. (Även om det i mitt fall snarare handlar om "tuttelappar".) Och här är alltså en virkbeskrivning på en påse i form av tuttepåsar, inte en påse för tuttepåsar.

En väska i form av en behå, alltså. Eller kanske snarare en korsett.

Hm. Det vore väl något att ha på jobbet? Eller krogen?

Virka flaskfodral med pinuppa (eng)
Riktigt kalla ölflaskor behöver givetvis en kofta för att inte förfrysa fingrarna på drickaren. Och för att ge kärlet en extra touch av klass och stil, komplettera med en virkad pinuppa, en bikinidam utan sådana distraherande petitesser som huvud, armar och ben.

Jo, givetvis är konstruktören till denna virkbeskrivning kvinna.

Och förhoppningsvis har mottagaren av detta flaskfodral lika mycket humor som hon och du och jag.

Sticka en ölvante (eng, pdf)
Det är få saker som är så välbehövliga en vinterdag som en ölvante. Eller hur var det nu? Nåväl, har du inte sett en ölvante är det alltså en tumvante utan tumme. Istället har den en stor ficka för en ölflaska eller läskburk, så att du kan dricka utomhus utan att frysa fast och om fingrarna.

Stickbeskrivningen finns både på isländska och engelska (översatt med lite hjälp av Google translate), och principen är hyfsat lätt att förstå.

Virka ölburkskofta med tuttar eller snopp (danska)
Den kalla ölburken blir mycket behagligare att hålla i om den har en liten kofta. Halager har designat finfina, virkade ölburksfodral där den ena modellen har bröst (med eller utan bikini) och den andra har stake med kulor och lite behåring. Den ena sägs rikta sig till kvinnor, den andra till män, men du känner mottagarna på din julklappslista bäst.

Virka ett välfyllt vinglas
Det där med att ge bort alkohol kan vara känsligt. Så varför inte ge bort ett helt alkoholfritt alternativ, där det verkligen bara är tanken som räknas. Hela tiden. Garn och gotts vinglas är fyllt av rödtjut, nästan ända upp till kanten.

Sticka en vintomte
Just det. Alkohol. Känsligt. Därför vill vissa dölja bag-in-boxen. Eller ... handlar det snarare om att göra bib:en extra synlig? Hur som helst, Drops design anser det vara trivsamt med ett fodral till lådvinet, eller snarare till själva påsen, utan låda. Och fodralet föreställer en tomte, där du tappar ur vinet ur tomtens skägg.

Jojo, just jultema är en dålig idé för julklappar, men hänvisa då till det fina nordiska flerfärgsmönstret! En tidlös klassiker!

Sticka en färgtub (eng)
Så snygg! Och så praktisk!

Eller nja, jo, åtminstone om du har konstnärliga personer på din present- och julklappslista. Människor som förstår att en stickad färgtub (med i-snoddsfärg!) på skrivbordet är höjden av dekorativ heminredning.

Stickbeskrivningen hittar du på ODDKnit, som också har beskrivning på stickade penslar och pennor. Julklappar, här kommer vi!

Virka en sjöjungfru-filt
Plädar och filtar i all ära — är det inte mysigare med en liten sovsäck, så att du verkligen kan hålla dig varm? (Och dessutom hävda att du har svårt att resa dig ur soffan?) Falk garns virkbeskrivning på en mys-säck som ser ut som en sjöjungfrustjärt är visserligen i barnstorlek, men givetvis kan du anpassa den till en vuxen. (Och om du hellre vill ge bort myssäckar i form av varmkorvar och pizzabitar, spana in Yarnspirations virkmönster.)

Sticka en pläd med ärmar (eng)
En "snuggie" är en genial uppfinning. Det är en pläd. Med ärmar. Som en bakvänd storkofta. Eller en jätte-haklapp för vuxna. Så mycket fiffigare än en vanlig filt!

Virka Spock-öron (eng)
En liten bit av min själ uppnådde nirvana när jag såg Croshames virkbeskrivning på ett par Spock-öron.

(Mitt dåliga samvete höll bestämt kvar resten av själen och hävdade att jag inte förtjänar denna Star Trek-lycka förrän jag har virkat klart cirkelkoftan som jag påbörjade för två år sedan. Det är därför som jag sällan lyssnar på mitt samvete. Nedrans tråkmåns.)

Virka en grav + gravsten (eng)
Jag vet, jag vet, "du virkar din egen grav" låter som något som mindre förstående anhöriga till garngalningar säger. (Eller det kanske bara är mina familjemedlemmar som säger så?)

Låt dem gnälla.

Och virka denna dramatiska grav med gravsten, i Croshames design.

Sticka en zombie-dödgrävare (eng)
Behöver du en snygg figur till din virkade grav och gravsten?

Det blir inte så mycket tjusigare än denna stickade zombie-dödgrävare, men det hänger förstås på dina broderiskills: skelettbenen är broderade med maskstygn.

Stickbeskrivningen med lagom pedagogiska steg-för-steg-bilder hittar du på Cut Out and Keep.

Sticka en tunntarm
Knitting Ozelot pysslar till en mycket särskild bekant, skelettet Stan. Till exempel behöver han denna mycket stiliga tunntarm.

Även en levande mottagare kan givetvis uppskatta denna omsorgsfullt handgjorda prydnad som bevisar att stickning ger ett rikt inre liv.

Stickad livmoder
När Chippzan uppfann denna stickade version av ett organ som vi alla har vuxit upp i, var det för att den skulle användas i undervisningssyfte. Alltså är den formad som en liten lustig mössa som du kan stoppa en docka i. Jag anser att den även är en lämplig gåva både till den som uppskattar vårt ursprung och till den som anser sig att ha rätt att bestämma över andra kvinnors kroppar. Men det är jag, det.

Sticka en akrylnitril-molekyl (eng)
Många garnälskare ägnar sig åt att sticka får-motiv.

Men du som vill hylla akrylgarn istället för ull, vad ska du sticka?

Jo, du kan ta och maska fram en modell av akrylnitril-molekylen. Akrylnitril används för att tillverka polyakrylnitril som i sin tur används i akrylfibrer.

Bloggen Things and ideas bjussar på stickbeskrivningen. Och givetvis kan du sticka akrylnitrilmolekylsmodellen i ullgarn, precis som du kan sticka tröjor med får på i bambugarn.

Virka en bacon och ägg-kudde (eng)
Jag gillar bacon. Bacon är gott. Bacon är snyggt. "Bacon" är roligt att säga.

Gillar jag bacon så mycket att jag kan tänka mig att lägga mitt huvud eller placera mitt eget sittfläsk på en virkad kudde som hyllar sidfläsket med en touch av ägg?

Absolut!

Äntligen lite virkad mat som är användbar. (Och snygg. Och rolig att säga.)

Virka ett toalettsitsöverdrag (eng)
Ja.

Vad kan jag säga?

Annat än att om du designar och virkar ditt eget toalettsitsöverdrag enligt anvisningarna på länken ovan så inser du säkert poängen med att dekorera dasslocket.

Jag gör det inte. Å andra sidan är det många julklappar som jag inte begriper.

Virka toalettsitsöverdrag med matchande toarullshållare
Alltså ... Det här är ett virkmönster från den etablerade textilfirman Marks & Kattens. Ett modernt mönster. Toalettsitsöverdrag och toarullshållare är tydligen något som efterfrågas även idag. Fantastiskt. Upplys presentmottagaren om det!

Sticka en snoppvärmare (eng)
Vilken man behöver inte ett plagg som värmer staken och kulorna? Vilken annan person behöver inte ett stickat fodral som passar till vinterutflyktens lilla banan och två satsumas?

Okej, nu är jag inte man själv, så jag vet inte hur praktisk denna julklapp är. Däremot vet jag att stickbeskrivningen är komponerad av en man. Därmed utgår jag ifrån att storleksanvisningarna faktiskt är någorlunda realistiska.

Virka hajtofflor
Tofflor ska inte bara värma fossingarna utan också mottagarens hjärta. Och vad kan säga "jag älskar dig!" mer än att du låter fötterna bli slukade av ett par virkade hajar? Virkbeskrivningen är endast i en storlek; du får experimentera med större eller mindre virknål och ett par egna fötter för att storleksanpassa.

Virka och sticka en hjärnmössa
Kan du sticka och virka en mössa? Kan du fixa till två långlånga korvar, förlåt i-snoddar? Då kan du också skapa en mössa som ser ut som en hjärna. Och en sådan är ju alltid bra att ha.

Virka Rubiks kub (eng)
Rubiks kub som kramdjur! Kram-permutationsleksak. Happy hooker bjussar på virkbeskrivningen, men det duger förstås med vilka kvadrater som helst.

(Och du, konsultera en äkta tillvriden Rubiks kub för placeringen av rutorna, annars riskerar du att bli fullständigt hånad av [nämner inga namn]).

Sticka ett krympt huvud (eng)
Ett krympt huvud! Se där ett dekorativt föremål som passar min inredningsstil. (Och då menar jag inte enbart på halloween.) Men av anständighetsskäl får jag väl snällt vänta tills ungarna har flyttat hemifrån.

Stickbeskrivningen kommer ursprungligen från boken Knitmare on Elm Street, och är publicerat på webbplatsen Craft Foxes.

Virka handklovar (eng)
Ja. Det är ju snart jul. Kanske är det så att någon på din klapplista faktiskt kan uppskatta ett par mjuka handbojor, utan att missuppfatta avsikten? Vad den nu är — jag lägger mig inte i användningsområden för handfängsel.

Sticka en hajmössa (eng)
Mössor ska fylla två viktiga funktioner: De ska se till att kroppsvärmen inte smiter iväg upp genom hårbotten (den beryktade termoseffekten). Och — kanske viktigast av allt — de ska dölja det faktum att ditt hår och "frisyr" inte ens är bekanta med varandra till namnet.

Denna läckra huvudbonad uppfyller givetvis bägge kriterier. Den är varm. Och den ser ut som en haj som försöker sluka din skalle — eller som åtminstone försöker få dig på andra tankar.

Kan det bli bättre? Åjo. Knitting Ninjas stickbeskrivning är dessutom gratis (via Ravelry).

Sticka en död fisk-mössa (eng)
Knasiga mössor värmer i vilket väder som helst. Den här stickbeskrivningen bjuder på en död fisk (från Knitty vintern 2008).

Virka siamesiska tvillingar (eng)
Jag känner inte till mer om gruppen Evelyn Evelyn (ett fiktivt siamesiskt tvillingpar) än vad jag kan googla fram, men virkbeskrivningen på The AntiCraft är både fräck och supersöt — precis vad du behöver i din amigurumirepertoar.

Sticka färgglada rånarluvor (eng)
Förlåt. Vill inte narras. "Färgglada" är ett på tok för fjuttigt ord för den explosion av färg, form och dålig smak som inspirerat dessa balaclavas från 1965. Det är nästan så att inte bara upphovsrättsjurister borde ingripa mot dessa inskannade stickbeskrivningar, utan även maskmoralens väktare.