Sticka huva, sjal, poncho, axelvärmare: gratis beskrivning

Restgarnsidéer, utöver att sticka huva:

Sticka en huva! En sjal! En poncho! Eller en tubhalsduk! En axelvärmare! Ja, det här är en enkel stickbeskrivning på en snudd på magisk sjal. Skapa din egen super-smog.

Stickbeskrivning till en snudd på magisk sjal, halsduk, huva, tubhalsduk, poncho, axelvärmare.
En snudd på magisk, stickad sjal: från halsduk till huva till tubhalsduk till axelvärmare till poncho till ...

Gratis stickbeskrivning: sticka en huva, sjal, ponchoDu som har läst riktigt gamla utskick av [ Billigt garn mm ], ezinet som ...

... om jag får säga det själv, vilket jag får, eftersom det är jag som är redaktör och råddare och enväldig härvhärskare på Tvätterskevägen ...

... inspirerade dig att skapa lyx av bus-billigt garn, minns säkert att jag i sann självhjälpsanda beslutade "sticka huva!" som också var en sjal som också var en poncho.

Och att jag kallade den för "smog" eftersom nyansen på det två-trådiga, återvunna ullgarnet jag använde såg ut som en skön smet av bilavgaser.

Ja, ursäkta mig. Jag gillar givetvis inte bilavgaser som sådana (den globala uppvärmningen krymper tjocktröje-säsongen betänkligt), även om jag har en förkärlek till den del av universum som är asfalterad. Men jag älskar färgen.

Hur som helst, nu handlar det inte om mig utan om dig.

Du ska nu få lära dig den behagliga konsten att skapa en huva som kan bli en sjal som kan bli en poncho. Eller en tubhalsduk, om du är lagd åt den terminologin. Det är både kalasenkelt och kalas-kalas.

sticka en huva en sjal en poncho

I sin enklaste form är det "bara" en väpnarhuva som också fungerar nedhasad till sjal, och då kan du virka den, sticka den eller klippa till och sy den i fleece eller gosigt, flossat svettistyg, enligt centimermåtten nedan. Alltså, tråckla till en tub som är cirka 55 centimeter i omkrets och cirka 50 centimeter lång. Det är inte så knussligt.

sticka eller virka en huva sjal poncho

Vill du dessutom att tuben ska kunna bli en mini-poncho, som slutar strax under bröna (typ, i teorin; min kroppsliga topografi förbereder sig för vargavintern genom att vara rätt degig och ojämn) behöver du något extra: Du behöver en stick- eller virkteknik som är mega-töjig på bredden.

Om du någon gång har testat att virka eller sticka något och varit tvungen att hojta "Shit, mannen, det bara växer och växer!", har du hittat precis rätt sorts mönster.

Och vill du experimentera lite, tänk "nät". Rätstickat i tunt garn på superfeta stickor är helrätt.

(Jag har testat med luftmaske-bågar och kärleksknutar också, men tyvärr töjer den ut sig, men inte tillbaka. Har du några bättre virkidéer?)

Huva sjal poncho i mohair multiOch förstås, björnbärs- eller hallonstickning, även kallad Törnrosa-mönster, vilket jag är så tonårs-truligt tokförälskad i att jag vill sätta upp affischer på det, kasta nallar och trosor på det och sticka inte bara en utan två super-smog i det (den andra i Mohair Multi, på ett och ett halvt nystan).

För att sniska till en super-smog på ett ungefär som jag har gjort dem behöver du följande:

  • Tunt, läckert garn, lite lagom värmande om du vill att plagget ska bli *praktiskt* också. Jag tog tunn, två-trådig ull respektive Mohair Multi.
  • Feta, feta rundstickor. Jag tog 7 mm till det tunna ullgarnet, och 10 mm till mohairen. Och jag stickar hårt, hårt, hårt.
  • Linjal och miniräknare. Till att mäta masktätheten och för att räkna ut hur många maskor du behöver lägga upp och hur många varv du ska sticka.

Och så här gör du, provlappen först:

Börja med en slapp uppläggning. Den som ibland kallas "virkad" men ännu oftare "stickad uppläggning" fungerar utmärkt.

1. Gör en löpögla med en kort svans — du lägger upp på en sticka med den långa trådänden.

2. Sticka en maska genom löpöglan och lyft över den stickade maskan till vänsterstickan. (En del föredrar att vrida maskan innan den glider över till vänsterstickan. Det behövs inte.)

3. Sticka en maska genom den yttersta maskan på vänsterstickan och lyft över den stickade maskan till vänsterstickan.

4. Fortsätt med steg nummer 3, tills du har åtminstone ett tjugotal maskor på stickan (antalet ska vara delbart med fyra + två kantmaskor).

lös, elastisk uppläggning till spetsstickning etc

Den här uppläggningen är lös, ledig och småbubblig, och kommer att anpassa sig finfint till ponchovidd och björnbärsmönster.

Sticka björnbär till provlappen:

Vissa ex-sprätter (som jag) hävdar att du behöver rundsticka en provlapp när du också ska rundsticka senare. När du har ett sådant här lössläppt och töjigt mönster är det bara slöseri med tid och kraft. Dessutom blir det helt missvisande.

Tips! Tips! Tips!

När du stickar eller virkar något löst ... eller tungt ... något som när du väl drar det på dig ändrar formen. .. ska du INTE tvätta och sträcka provlappen för att sedan mäta.

Vad du istället gör är att du stickar ett stycke sladder, låter provlappen hänga kvar på stickan medan du lätt drar i nederkanten (uppläggningen) för att justera maskorna och låter stickningen vila en stund. Minst en timme eller två.

Sedan mäter du, med linjal på den tillslappade lappen, utan att spänna eller dra, för att se hur många maskor och varv det blir per centimeter.

Mät hela maskor och varv. Säger det igen: mät hela maskor och varv över en bit som är någonstans mellan 5 och 15 cm — utnyttja millimeterstrecken på din linjal — och räkna ut masktätheten (maskor per centimeter, varv per centimeter) med miniräknaren.

Du får mycket bättre slutresultat och bättre passform om du mäter upp 16 maskor = 8,4 cm än "ungefär 20 maskor är ungefär 10 cm". (16 maskor på 8,4 cm ger en masktäthet om 1,90 m/cm. Avrunda INTE till 2 m/cm om du stickar eller virkar större plagg.)

En sista gång: Mät hela maskor och varv. Räkna ut masktätheten.
Eftersom maskorna fortfarande hänger kvar på stickan är det lätt att räkna.

Eh, skojar du? Hur ska jag räkna ut hur många maskor jag behöver?

Så här mäter du provlappen till den magiska stickade sjalen!

Det där med "hela maskor" är kanske lite förvirrande i ett stickmönster som är såväl nätigt som klumpigt. Liksom. Jag försöker igen:

När du har stickat din provlapp ska du försöka hitta ett antal maskor i mitten av provlappen som du mäter med linjal eller måttband — strunta alltid i de första och sista maskorna på varven, och de första och sista varven. Kantmaskor beter sig inte som folk.

I björnbärsmönster är det svårt att urskilja enskilda maskor, men fyra maskor bredvid varandra bildar en plupp plus en slät bit. Lite så här:

x-x-x-x-x-x-

Så om du lägger linjalen så att 0:an är i högerkanten av en plupp, och sedan mäter över minst 3, 4 pluppar får du ett bra mått. (De långa tvärstrecken är de ställen där du ska spana efter millimeterstrecken på linjalen):

x-x|-x-x-x|-x-

Om du mäter upp 3 stycken slät bit + plupp har du alltså måttet för 12 maskor. Dela antalet maskor med ditt längdmått för att få det maskor per centimeter-antal som du behöver. Det ska du sedan multiplicera med 55. Så klart.

Mät gärna på flera ställen på provlappen. Om du är av människa född stickar du inte helt jämnt.

Räkneexempel: På den mörkgrå provlappen ovan mäter 5 pluppar med sina släta bitar (= 20 m) 9,5 cm, 9,3 cm och 10 cm. Ja, på tre olika ställen. I genomsnitt blir det 28,8/3 cm, det vill säga 9,6 cm. Stickfastheten på bredden är alltså 20 m = 9,6 cm. Hur många maskor behövs för att få minst 55 centimeters bredd? Jo, 20/9,6*55 = 114,58333 ...

Det närmaste maskantal som är minst 55 cm, och samtidigt jämnt delbart med 4, är 116 m. Men varför inte lägga till en plupp till? 120 m får det bli.

Jag fattar. Och hur stickar jag provlappen?

Nåväl. Först behöver du björnbärsmönstret. Det stickar du på detta viset ...

I fram och tillbaka-stickning (maskantalet ska vara delbart med 4, plus två kantmaskor:

Varv 1 (rätsidan): avigt.

Varv 2 (avigsidan): Sticka första maskan (kantmaskan) avigt.

** Sticka sedan tre maskor i nästa maska genom att behålla maskbågen på vänster sticka medan du stickar en rät, en avig och en rät i maskan med högerstickan. Sedan får du släppa maskbågen från vänsterstickan.

(Den här ökningen brukar kallas "RAR", av begripliga skäl.)

En RAR är en vanlig ökning när du stickar björnbärsmönster. Du stickar en rät, en avig, en rät i samma maska - som sitter kvar på vänsterstickan tills du är färdig.

Sticka ihop tre maskor avigt. Du stoppar alltså in högerstickan, från höger, genom tre maskor på vänsterstickan, och stickar en avigmaska genom de tre. **

Upprepa mellan ** tills du kommer till sista maskan, som du stickar avigt.

Varv 3: avigt.

Varv 4: Sticka kantmaskan avigt. ** Sticka ihop tre maskor avigt. Sticka en rät, en avig och en rät i nästa maska. ** Upprepa mellan ** till kantmaskan, som du stickar avigt.

Upprepa varv 1 till 4 tills du har en lagom lång provlapp. Minst en decimeter.

När du har listat ut på hur många maskor du behöver lägga upp för att få minst 55 cm — det är viktigare att maskantalet är delbart med fyra än att det är exakt 55 centimeter, lägg gärna till lite — lägger du upp de maskor du behöver med till exempel stickad uppläggning och börjar sticka ...

Sticka huva! Tubsjal! Poncho! Halsduk! Magisk sjal!

Björnbär i rundstickning (maskantalet ska vara delbart med fyra):

Varv 1 och 3 (avigsidan): räta maskor hela vägen, oh yeah, oh yeah!

Varv 2 (avigsidan, även det): ** Sticka ihop tre maskor avigt. Sticka en rät, en avig och en rät i nästa maska. ** Upprepa mellan ** varvet ut.

Varv 4  (ja, avigsida!): ** Sticka en rät, en avig och en rät i nästa maska. Sticka ihop tre maskor avigt. ** Upprepa mellan ** varvet ut.

Jäss, sör. Du stickar alltså rubbet från avigsidan (om du inte är masochistiskt lagd och njuter av aviga).

Sticka på tills du borde ha en ungefär 50 cm lång tub. Det är bättre att räkna antalet varv än att mäta. Björnbärsmönstret gör att tuben växer och kan bli upp till 70—80 cm lång när du drar i den ... vilket du vill göra eftersom den blir cirka 30—40 cm kort när du har haft den som poncho.

Mät din magiska, stickade tubsjal. Är den 50 cm? Sticka lite till, eller maska av.

Nu behöver du bara avsluta med en slapp avmaskning, som är töjig och lössläppt och också passar till riktig spetsstickning.

Om du inte har någon särskild på lager kan du pröva "fördröjd avmaskning", en elastisk avmaskning som jag demonstrerar på stick-bio. (Riktigt så Charlie Chaplin-snabb är jag inte.)

Om du behöver våtspänna eller blocka din magiska smog-sjal? Självklart ska du forma den i fuktigt tillstånd — dra bara ut den i längdriktiningen innan du hänger upp den — men du behöver inte besvära dig med några knappnålar eller blockningsvajrar. Inte ens ett platt underlag.

Frågor & svar:

Sticka huva/sjal/poncho: Hur beräknar jag garnåtgången till en "smog"?

Hur fäster jag trådar på en "smog" (en stickad huva som blir en sjal som blir en poncho)?

Hur stickar du din super-smog?

Är det en sjal eller en poncho? Sticka en magisk halsduk eller huva efter en gratis beskrivning.

Visa upp din super-smog!

Har du stickat eller virkat en smog, en huva som blir en sjal som blir en poncho som blir en axelvärmare som blir en ...? Visa upp den!

Galleri: Visa vad du stickat eller virkat i återvunnet garn!

Har du återvunnit garn och sedan stickat eller virkat något nytt av garnet? Visa upp ditt projekt!