Sticka Hello Kitty, Elvis, Pokémon, Disney, dödskallar ... 
Del 1: Lär dig intarsiastickning och maskstygn

Restgarnsidéer:

O, första lektionen! För att kunna sticka en japansk katt, en dödskalle, en Kalle Anka, en stiliserad ros, eller vad du nu vill ha för motiv, behöver du lära dig två enkla tekniker: intarsiastickning och maskstygn.

1. Öva på intarsiastickning och maskstygn

*Hur* du får motivet att liksom fastna på tröjan är något som bekymrar vissa garngalningar som har kontaktat mig, och som vill sticka Hello Kitty med en "Hello Kitty-beskrivning för nybörjare".

Okej, stick-freak. Motiv, beskrivning och teknik är tre separata saker. En stickbeskrivning kan vara mer eller mindre nybörjarvänlig, men den innehåller sällan fullständig, komplett och uttömmande information om vartenda litet grepp du ska ta. Leta istället reda på teknikinstruktionerna någon annanstans. Kan vi vara överens om det? Bra. För här får du lite fingervisningar över vilka skills du behöver träna på.

Hur du stickar in motivet är inget konstigt, även om tekniken har ett knäppt namn: intarsiastickning. Min darling bland stickkonster.

I intarsiastickning stickar du fram och tillbaka i slätstickning (oftast), och "fäller in" mönstret genom att sticka med en färg i taget. Det är inte mycket knepigare än vanlig slätstickning. 

För de riktigt små och smala färgpartierna blir det enklare om du broderar med maskstygn

Sticka Hello Kitty, intarsiastickning eller maskstygn
Pokémon-Ponyta, en blandning av intarsiastickning och maskstygn. Hjärta, enbart maskstygn.

Ta en snabbkurs i intarsiastickning och maskstygns-broderi.

Gå sedan till del 2 i kursen om hur du kan sticka Hello Kitty eller dödskallar eller ... Hitta en stickbeskrivning.