Sticka Hello Kitty, Elvis, Pokémon, Disney, dödskallar ... 
Del 2: Hitta en beskrivning

Restgarnsidéer:

Lektion 2 i den ädla konsten att sticka Hello Kitty handlar om att glömma själva kissen eller dödskallen ... och att först hitta stickbeskrivningar i den storlek och masktäthet som passar dig och dina restgarner.

2. Hitta en beskrivning på det du vill sticka

"Alla stickmönster på dödskallar jag hittar är på engelska!" En av Billigt-garn.net:s läsare var inte ute efter att sticka Hello Kitty. 

Hon ville förtvivlat gärna sticka pulsvärmare, väskor, mössor, vad som helst, bara det var dödskallar på dem. Men allt hon fann på det däringa internettet var på engelska, en stickiska hon inte önskade lära sig.

Vad göra? Jo, garn-geek, det är en baggis. Dödskallar snackar inte. Även om själva *beskrivningen* på väskan är på engelska eller japanska är dödskallen inget annat än ett stickdiagram, ett motiv som inte jiddrar alls, på något språk. 

Om du hittar ett snyggt motiv eller en klurig figur i en stickbeskrivning från ett land där de pladdrar på hedniska tungomål och käkar utländsk gucka, kan du lugnt sno själva mönsterdiagrammet och leta rätt på en gratis stickbeskrivning på svenska ... och sticka in motivet i den prylen.

Vad du behöver nu är alltså en beskrivning på en tröja, en väska, en mössa ... eller vad du vill sticka för något. 

Du vill dessutom att den passar den person du tänker sticka till, och att den är anpassad till den garngrovlek du vill använda.

Jag föredrar som sagt att räkna ut egna modeller, eftersom jag är über-garn-matte-geekig. Och eftersom jag använder återvunna garn och stickar med så ettriga små maskor. När jag skulle sticka Hello Kitty-tröjan till dottern gjorde jag en egen beskrivning genom att mäta en köpetröja som passade henne bra, och sedan omvandla centimeter till maskor och varv efter mina provlappar. 

Men det behöver inte du göra. Det finns gott om färdiguträknade stickbeskrivningar i alla möjliga storlekar och masktätheter.

Gå till länklistan över gratis mönster-samlingar och börja leta. (Garnstudio är en bra första-instans; de listar beskrivningar efter masktäthet.)

Leta efter något som passar i storlek. Leta efter något som passar dina garn. Leta efter "basmodeller", alltså något som saknar krusiduller. Något avskalat, som får ett lyft av ditt motiv eller din seriefigur. Det ska vara slätstickat, åtminstone på det parti där du vill placera motivet, oavsett om det är bröstet, strumphälen, fickan ... Och helst flatstickat, alltså inte rundstickat utan något du stickar fram och tillbaka. 

Det går att göra intarsia i fusk-rundstickning, men om du envisas med att sticka sömlöst blir det enklare att brodera på motivet i maskstygn helt och hållet.

Sticka Pokémon, Puma, Fotboll
Tre gånger maskstygn: Charmander-Pokémon, Puma, fotboll. Ingen intarsia här.

Har du hittat en beskrivning du kan leva med? Som passar dina garn och dina barn (eller den du tänker sticka till)? Gott, gott, då ska du ifrågasätta motivet och rita diagram.

Gå till del 3: Hitta ett motiv som passar till stickning — och din beskrivning.