Sticka en fuskolle eller fuskpolo — ruskigt, fuskigt lätt stickbeskrivning!

Fler gratis stickbeskrivningar

En fuskolle eller fuskpolo är ett smart sätt att visa upp dina restgarner och samtidigt värma hals och nacke. Här är ett lätt stickmönster — rena fusket! — som passar vilka garn som helst. Och du kan anpassa halsvärmaren till en vuxen dam eller herre, barn och baby. Du behöver bara använda huvudet.

En fuskpolo på mitt vis är lättstickad, vändbar, och innehåller inga som helst bestämda maskantal. Det är en stickbeskrivning där du bara behöver använda skallen — din egen och mottagarens. Bokstavligt talat.

Första gången jag bar den fick jag genast en komplimang, så jag poängterade att den inte bara var snygg, utan också genialiskt enkel i sin konstruktion: "Det blir multipler av åtta, alldeles av sig själv!"

(Av reaktionerna att döma ska jag satsa på ett enkelt "tack" nästa gång.)

Sticka en fuskpolo eller en fuskolle, enkel beskrivning

Vilka garn kan jag använda till fuskollen?

En fuskolle kräver inte lika mycket garn som en riktig olle (alltså en tröja), det hörs på namnet. Så du behöver inte mer än ett par nystan, max.

Sedan måste du ställa två viktiga krav på dina garn: garnet ska kännas skönt mot halsen och dessutom värma.

Båda är lika viktiga, men om du inte har något garn som uppfyller båda kriterierna, satsa på ett som mottagaren tycker känns som en smekning.

Fuskollen tar ett mycket löst strypgrepp om halsen, och om garnet kittlar och retar den känsliga huden kommer fuskpolon att ligga oanvänd. Och det, kära du, är ett öde som dina garn inte förtjänar.

Till min fuskolle använde jag ett grovt, entrådigt ullgarn som jag hade återvunnit från en handstickad tröja. Regnbågsfärgerna fick jag på köpet!

Färdigstickad fuskolle eller fuskpolo, halsvärmare, i regnbågsfärger.

Provlappa först

I den här stickbeskrivningen är din masktäthet inte viktig, för maskmagin uppstår genom ribbstickningen, inte genom specifika mask- och varvantal. Fuskollen räknar liksom ut sig själv.

Men du ska ändå börja med att sticka provlappar. Dels för att du behöver provlappen för att mäta en kroppsdel på din egen eller mottagarens kropp, dels för att lära känna garnet lite bättre. Vilka stickor passar till garnet och ditt handlag?

Du vill skapa ett "tyg" som är lika smidigt som en tröja, och ändå så pass tätt att fuskpolon inte släpper in för mycket vind när det är blåsigt ute.

Du kan sticka provlappen i slätstickning eller i den stickstil du använder först, ribbstickning på tvären (4 varv slätstickning, 4 varv omvänd slätstickning).

Jag använder så gott som alltid rundsticka när jag stickar, även när jag stickar fram och tillbaka, men du kan lika gärna använda strumpstickor för det lilla parti som stickas runt.

Så här stickar du fuskollen eller fuskpolon, steg för steg

Du fuskar fram fuskpolon genom fem ruskigt enkla steg. Och lugn, varje steg får sin förklaring!

  1. Sticka polokragen på tvären, alltså fram och tillbaka, tills den passar runt huvudet.
  2. Plocka upp maskor från polokragen.
  3. Sticka runt, med raglanökningar.
  4. Maska av axlarna och sticka fram- och bakstycke, alltså haklapparna, var för sig, tills du tycker att de är tillräckligt långa.
  5. Fäst garnändarna och forma.

Steg 1: Sticka polokragen

Om du inte har stickat en provlapp än är det dags nu. Du ska nämligen lista ut hur många maskor du behöver lägga upp. (Och försäkra dig om att garnet inte är för kliigt.)

Det är inte superknussligt, men antalet maskor avgör hur hög polokragen blir.

Lägg provlappen mot halsen och måtta en lagom polokrage. Hur många maskor blir det? Om du vill ha en äkta polokrage på din fuskolle, alltså dubbelvikt, dubbla antalet maskor.

Om du inte riktigt litar på ditt omdöme, eller om du ska sticka fuskpolon till en person som du inte kan attackera med provlappar, använd dig av dig följande riktmått för polokragslängder: baby 5-6 cm, barn 7-9 cm, vuxen 10-14 cm. Och det dubbla, om du vill ha en dubbelvikt polokrage. Så klart.

Lägg upp det antal maskor du behöver.

Kantmaskor: För att få en lagom snygg kedjekant, och för att det ska bli enklare att plocka upp maskor från kanten, sticka sista maskan rät och lyft första maskan avigt på varje varv.

4 varv slätstickning, 4 varv omvänd slätstickning.

Sticka 4 varv slätstickning, och 4 varv omvänd slätstickning, tills kragen är lagom bred. Alltså:

Varv 1 (rätsidan): sticka rätt.
Varv 2 (avigsidan): sticka avigt.
Varv 3: rätt.
Varv 4: avigt.
Varv 5: avigt.
Varv 6: rätt.
Varv 7: avigt.
Varv 8: rätt.

Upprepa dessa åtta varv tills du har ett jämnt antal aviga räfflor OCH tills du kan dra polokragen över ditt huvud. Eller runt mottagarens huvud. (Om du inte har mottagaren i närheten, fundera över om personen i fråga är mer eller mindre tjockskallig. Jag brukar satsa på "ungefär samma".)

Prova polokragen runt huvudet.

Sy eller sticka ihop polokragen till en tub. Maskstygn är snyggast, och ger minst synlig söm.

Sy eller sticka ihop polokragen till en tub.

Steg 2: Plocka upp och sticka maskor från polokragen

Plocka nu upp och sticka maskor från ena sidan av polokragen, genom att fiska upp en maska genom varje kedje-kantmaska. Alltså två maskor per avig respektive rät "räffla". Plocka upp maskor hela vägen runt, på en rundsticka eller på strumpstickor.

Plocka upp maskor från polokragen.

Kontrollräkna antalet maskor. Om du har plockat upp två maskor per räffla, och stickat ett jämnt antal aviga räfflor, har du nu ett maskantal som är jämnt delbart med åtta.

Tjihoo!

Det underlättar nämligen när du ska fibbla dit dina maskmarkörer. (Ett par garnslamsor i avvikande färg duger fint.)

Placera maskmarkörerna efter 1/8 av det totala maskantalet (axel), efter 3/8 av antalet maskor (bakstycke), efter 1/8 av maskorna (andra axeln), och så en vid varvets slut, alltså efter den sista 3/8-delen av antalet maskor (framstycke).

Fuskolle: placera maskmarkörer.

Steg 3: Sticka runt, med raglanökningar

Dags för rundstickning!

Och raglanökningar! På vartannat varv, sticka fram till maskan före maskmarkören, öka 1 maska, sticka nästa maska enligt mönster, lyft över markören, sticka nästa maska enligt mönster, öka 1 maska. Och så vidare, varvet ut.

Vänta, vadå "enligt mönster"?

Ah, väl spanat!

Jo, på de maskor som är fram- respektive bakstycke stickar du en vanlig 2 rm, 2 am-resårstickning. Kör med 2 räta maskor vid de aviga räfflorna på polokragen, och 2 aviga maskor vid de räta räfflorna. Det matchar i ... uppstickarfasoner.

Och på axelpartierna stickar du räta maskor på 4 varv och sedan aviga maskor på 4 varv. Och så vidare.

Det är alltså ribbstickning på både härsan och tvärsan.

Resårstickad fuskpolo

Steg 4: Maska av axlarna och sticka fram- och bakstycke var för sig

När axelpartierna är lagom långa, vid två (barn och baby) eller tre (vuxna) aviga räfflor, maska av axelbitarna och sticka haklapparna var för sig. Fram- och bakstycke, menar jag.

(Jag stickar båda på en och samma gång med separata nystan, ytterligare en fördel med rundstickor.)

Maska av när de värmande bitarna har blivit lagom långa.

Ungefär 15-20 cm duger för en vuxen, 7-15 cm för små och något större barn.

Maska av och njut av din fuskolle!

Sista steget: Fäst garnändarna och forma.

Puh! Fäst de garnändar som ligger och skvalpar, och våtspänn sedan din sprillans nya fuskpolo eller fuskolle på mildast möjliga sätt.

Det vill säga genom att tvätta den med milt ulltvättmedel, skölja den i ljummet vatten och sträcka ut den i resårstickningens riktning medan den är fuktig.

Färdig! Kom bara ihåg att nöja dig med ett enkelt "tack" när du får en komplimang.

Har du fuskat fram en fuskpolo eller fuskolle i återvunnet garn? Visa upp den i galleriet!

Galleri: Visa vad du stickat eller virkat i återvunnet garn!

Har du återvunnit garn och sedan stickat eller virkat något nytt av garnet? Visa upp ditt projekt!

Så här snygg blev fuskollen av @assint_rammil, i handspunnet ullgarn: