Linda + härva återvunnet garn. Varför larva sig med härvor när det funkar med bunkar?

Lär dig att återvinna garn:

Ska du linda eller härva ditt upprepade garn för att krulla av det till stickning och virkning? Ja, absolut.

Jag menar: Ibland måste du linda garnet, ibland härva det. Och det finns tricks som avslöjar vilken taktik som ger de absolut pysselvänligaste garnen.

Lindat lingarn, på väg att återvinnas till stick-mums.

Här i garn-återvinningscentralen på Tvätterskevägen härvar vi (jag och mitt stukade ego) helst garn från slaktade tröjor.

Det finns som sagt en annan slaktarskola, som rekommenderar att garnet lindas runt flaskor eller hinkar för att bli slätt.

Ja, det ska inte bara lindas, utan även fuktas, för det är fukten får fason på krullet.

(Det finns också en tredje slaktarskola, som rekommenderar ångning.)

Ett sätt är att linda en blöt handduk kring flaskgarnet och låta paketet torka. Ett annat är att ge hela fadderullan en avspolning i duschen.

Och även om det händer att vi (jag och min inre kritiker) bunkrar garnet kring små plastbackar och hinkar är det inget hon (min inre kritiker, jag har inget att säga till om i det här fallet) rekommenderar. Inte i första hand.

Varför? Ja, "slätt" är en anledning. Poängen med att härva och torka garnet är att avkrulla det, inte att det nödvändigtvis ska bli slätt.

Lindat, upprepat garn på smutsig hinkeDet går kalasbra att sticka och virka med ett lätt vågigt garn. Ett garn som fejkplattats kan mycket väl återkrulla sig och dra åt sig fläckvis vid tvätten, och då kommer ditt fina handarbete att se ut som "hej, kom och hjälp mig".

En annan anledning är kroppsarbetare, småbarn och andra lortisar.

Härvor är mobila och ytterst tvätt- och vädringsbara. Det lindade garnet som du ser här på bilden (som stod på balkongen och torkade) måste nu ändå härvas för att bli spackel-avmjällat.

Linda dessa garn!

Men det finns vissa fibrer som mår bättre av att tuktas och lindas, och det är sådana som helt saknar naturlig stickstuds.

Slöa, oelastiska garn, helt enkelt. Till exempel:

  • Ull- och bomullsblandningar med mycket akryl (över 50 procent).
  • Otvinnat, ludet lammullsgarn i mixen 70 procent lammull, 30 procent polyamid/nylon. Ja, jag är väldigt specifik här. Erfarenheten har lärt mig att den här sortens garn — som består av flera parallella trådar — är stumt, trots den rika ullhalten. Linda det.
  • Garn som i huvudsak består av viskos.
  • Bomull och lin som inte är tvinnat.
  • Syntet överlag är ett lind-elände, för det är få plastgarn som har tillräckligt hög kvalitet för att låta sig erövras och återvinnas.

Lindra aldrig garn med studs!

Garn som är naturligt elastiska, som ull, ska du aldrig linda. Förutom att du riskerar att förstöra fibrerna kan det hända att garnet justerar sig tillbaka till sin ursprungsform efter tvätten. Alltså efter att du har stickat och virkat färdigt, och tvättat verket för första gången. Resultatet blir ... ojämnt. Okej, apfult.

Och hur ska du veta vilka som ska härvas och vilka som ska bunkras?

Gör härv-testet

Tja, du kan ju alltid kolla dagens horoskop, kasta I Ching-mynt eller spå i te-blad, men du kan också dra på dig den mer naturvetenskapliga labbrocken och prova dig fram.

Så här: 

  • Börja med att göra en härva av ditt upprepsgarn, tvätta och torka på vanligt vis. (Med en liten, liten tyngd — garnet ska inte få en uppsträckning, bara en fingervisning om hur den ska anpassa sig till omgivningens krav. Du måste kanske sticka, men du bör inte dra.)
  • Är garnet avkrullat men fortfarande vågigt? Behåll i sådana fall den vågiga härvan som referens.
  • Prova nu att linda garnet (direkt från dina upprepsnystan, inte från provhärvan) runt en hink eller plastback, blöt ner och låt sedan torka.
  • Härva det bunkrade och torkade garnet. Ser det slätt ut? Slätare än det härvade? Bra. Syna nu bluffen och tvätta den utslätade härvan, och torka den på sedvanligt vis.
  • Har den utslätade härvan fått krullet tillbaka? Är den slätare eller lika vågig som din referenshärva?
  • Om garnet INTE blir slätare efter bunkring PLUS härvning och torkning, kan du glömma att linda garnet. Härva det i alla fall, och lär dig att leva med vågigheten. Den finns då permanentad i fibrerna, och ingen plattång i världen kan släta över det.
  • Om garnet bli rakare och fogligare av bunkring kan du hoppa över härvfasen och bara linda det för senare nystning.

Såvida inte dina teblad spår att fönsterfixare tänker sprida byggdamm över hela lägenheten.