Elastisk avmaskning för spets och annan lössläppt stickning

Tips & tricks om billiga garner, stickning, virkning: Hur man stickar och virkar:

Lär dig elastisk avmaskning, som fördröjd avmaskning och andra metoder, för till exempel spetssjalar, halsringningar, resårmuddar på ärmar och sockor stickade från tån och upp. Om din avmaskning blir för hård och trång (och inte ens vanlig avmaskning i resår duger) maska av så här istället.

Instruktioner? Stickbio? Läs vidare!

Lär dig elastisk avmaskning till stickningOm du stickar spets eller något annat lössläppt, som rätstickning i tunt ullgarn och värsta bamse-feta-mega-super-stickorna ... Kanske har du gjort Billigt-garn.net:s töjbara väpnarhuva-sjal-poncho-tubhalsduk "super-smog" i björnbärsmönster?

Ja, då har du säkert märkt att vanlig avmaskning, *normal* avmaskning, den där avmaskningen som lärs ut under syslöjden, är alldeles för trång och tajt. Både du och stickningen pajar. Rackarns, va?

Och ännu värre är det när du har stickat strumpor från tån och upp och upptäcker att du har maskat av så hårt att det inte går att dra sockorna förbi hälen.

För att inte tala om när du har stickat en hel tröja till en när och kär och personen i fråga försöker ta den på sig, men halsringningen är så trång att tröjan fastnar på öronen och förvandlar mottagaren till en tröjfobiker som vägrar bära hemstickat i fortsättningen.

Blä.

Nej, det du behöver är något lösare, en elastisk avmaskning som ändå ser bra ut. (Att avmaska med större stickor kan också vara bra idé. Men inte alltid. Särskilt inte om du redan har använt 20 mm-doningar. Vad ska du maska av med då? Falukorv?)

Min favoritlösning heter "fördröjd avmaskning".

Elastisk avmaskning - den enklaste sorten för din stickningEller ... jag vet inte alls om den heter så. Men det är vad jag kallar den.

Jag kallar den också "din mamma/hustru kan inte prata nu, för jag har ytterst viktiga pilligheter att pyssla med".

Hur den ser ut när den är färdig? Som när du maskar av som vanligt. Fast med något större toppmaskor.

Den korta Youtube-rullen nedan visar hur den går till. Men det är ändå bäst att läsa instruktionerna. Först. Och under tiden.

För att börja den fördröjda avmaskningen, sticka två maskor. Precis som i normal avmaskning.

Lyft sedan den första maskan på högerstickan över den andra maskan ... MEN släpp inte taget om maskan med vänsterstickan. Låt den lyfta maskan stanna kvar på vänsterstickan.

Du har nu en maska på högerstickan.

Sticka den första ostickade maskan på vänsterstickan, precis till vänster om den överlyfta maskan. Du glider alltså över den där rackaren du behöll på vänsterstickan och stickar i maskan till vänster om den ... och nu låter du både den maska du stickade nyss plus den överlyfta maskan glida av vänsterstickan.

Du har nu två maskor på högerstickan.

Snyggt jobbat! Fortsätt så! Bokstavligt talat.

Och filmen? Här är en ganska nyfilmad kortfilm på Instagram (loopad, rekommenderas) och Youtube:

Så vad är det egentligen du gör när du maskar av "fördröjt"? Jo, du drar ut garnet lite extra för att avmaskningskanten ska bli lösare. Så enkelt är det.

Andra elastiska avmaskningar

Den fördröjda avmaskningen är trevlig på många sätt. Men den är förstås inte den enda elastiska avmaskningen, och absolut inte den fräsigaste. Den ser bara ut som ... vanligt.

Om du vill en något snyggare avmaskning, till exempelvis halsmuddar eller tå-upp-sockor, testa den italienska avmaskningen eller tubavmaskningen. (Jo, det är samma sak. Fast med olika namn.)

Den italienska avmaskningen är sydd, och även om den mest används i slutet av resårstickning och patentstickning fungerar den till de flesta stickstilar. Och efter ett tag är den väldigt lätt att minnas: från vänster, höger, höger.

Tubavmaskning, sydd avmaskning, liten rullkant

En lättare version är den klassiska, elastiska avmaskningen.

När den inte är uttänjd ser den lite klumpig och säckig ut. Med betoning på "lite".

Precis som den vanliga avmaskningen för stickade stycken bygger den på minskningar som lutar till vänster. Fast inte öhpt:er, utan vridna minskningar. De gör det mycket lättare att maska av löst, även om du stickar fort och ettrigt. Till exempel när du hetsstickar framför en brittisk tv-deckare.

Så här gör du:

Sticka första maskan. (Sticka alltid "i mönster", alltså rät på rät, avig på avig om du stickar resårstickning.)

* Sticka nästa maska = 2 m på högerstickan. För in vänsterstickan i de två maskorna, framför högerstickan. Fånga upp garnet och dra det genom de två maskorna. Du har nu stickat 2 m tillsammans genom de bakre maskbågarna. Alltså vridet. Skruvat. Tossigt.

Upprepa från * tills maskorna är slut.

Ska du maska av din stickning elastiskt? Här är den klassiska, elastiska avmaskningen

Pernilla Einarsson demonstrerar hur den klassiska, elastiska avmaskningen går till — med en spiralstrumpa stickad från tån och upp:

En annan elastisk avmaskningsmetod — som till och med är mer töjig (och jo, lite fulare) än den fördröjda avmaskningen — är avmaskningen med omslag. Den har gett stort eko på strumpstickares mentala radar och är döpt efter sin skapare: "Jeny's suprisingly stretchy bind off".

Här är en demonstration:

Fult eller fint? En töjig avmaskning som är väldigt krusidullig är picot-avmaskningen.

Jag vill inte vara en sådan där fördomsfull människa som hävdar att picotkanter passar till stickade plagg åt ett särskilt kön eller en särskild ålder, men det kan hända att jag stönar "oh, baby!" när jag planerar att sticka den. Även om jag mest använder den till vuxenstrumpor och 1x1-resår.

Och vet du vad? Du går till och med så långt att du stickar en luftmaska.

* Sticka 1 m (rät på rät, avig på avig). För in vänsterstickan i maskan på högerstickan, fånga in garnet och sticka en rät maska. Japp. En luftmaska! Sticka 1 m till från vänsterstickan. En helt normal maska, alltså. Dra luftmaskan över den stickade maskan.

Upprepa från * tills alla maskor är avmaskade.

En stickad picotkant blir en elastisk avslutning eller avmaskning.

Om du vill ha en picottigare picot kan du göra två luftmaskor istället för en.