Virka en trippelstolpe eller tredubbel stolpe — så här gör du

Stickskola och virkskola

Ska du virka en tredubbel stolpe, 3-dst? Den är mer känd som "trippelstolpe", och det krångligaste med maskmanövern är att övertyga andra om att det går att säga just "tredubbel" om denna stolpe. Här är instruktioner plus argumentation i text, bild och video.

En 3-dst ser ut som ett rymdskepp i en science fiction-film. Alltså inte maskan, utan förkortningen.

Själva tredubbelstolpen eller trippelstolpen ser bara ut som en skruvmakaron.

Och om du kan virka en stolpe eller en dubbelstolpe är det urlätt att sticka en trippelstolpe, för det är bara att göra tre omslag och sedan stolpa som vanligt.

(På amerikansk virk-engelska kallas maskan double triple crochet eller double treble crochet (dtr), och på brittisk virk-engelska triple treble crochet (trtr).)

För att virka en tredubbel stolpe börjar du med tre omslag runt virknålen.

Faktiskt är det beteckningen på denna stolpe, och de ännu längre stolparna, som orsakar störst problem. I alla fall om du råkar befinna dig bland besserwissrar. Och räknar högt, som jag gör. "En, två, tre. En, två, tre, fyr."

För när du säger att en tredubbel stolpe är en stolpe gånger tre utbrister alltid någon i sällskapet att "tredubbla" minsann är två upphöjt till tre, som är åtta (2 x 2 x 2), och så vidare, och att alla okunniga nötter till människor använder ordet "dubbla" fel, och att det är skamligt att ...

Tredubbel stolpe (trippelstolpe) steg för steg

Hur som helst, när du virkar en tredubbelstolpe gör du 3 omslag runt virknålen.

Det är det som är det tredubbla. Tregångrade.

("Man säger inte 'gångra'! Vart är samhället på väg?")

Och en fusk-tredubbelstolpe, varvets första, består av 5 luftmaskor (en fuskstolpe = 3 lm, en fusk-dubbelstolpe = 4 lm).

Sedan pillar du dit virknålen i nästa maska — eller som på bilden i luftmaske-ringen — och drar igenom garnet = 5 m på virknålen.

[Håva in garnet och dra det genom de två främre maskorna på virknålen] x 4.

De där hakparenteserna och "x 4" innebär att du ska göra grejsimojset mellan hakparenteserna fyra gånger. Två upphöjt till två gånger. Två gånger två gånger.

Om du nu har 1 m kvar på virknålen har du lyckats göra en tredubbel stolpe, och så kan andra bekymra sig om tvåpotensers plats i vardagligt tal.

Virka en tredubbel stolpe, trippelstolpe, steg för steg

Virka med video: tredst, 3-dst

Och fördelen med Garnstudio/Drops designs demonstrationsvideo är att den helt saknar ordmärkande och struntprat: