Snabba, lätta, virkade dukar — gratis mönster

Gratis mönster till dina restgarn

Sugen på virkade dukar? Här hittar du gratis virkbeskrivningar på runda dukar som går snabbt att virka. För dessa virkmönster har en sak gemensamt: du virkar dem på 16 varv eller färre!

Snabba, virkade dukar - gratis mönster

Det är konstigt, med tanke på att jag stickar såväl hallmattor som rätstickade plädar. Ibland är jag nämligen inte speciellt mask-uthållig.

Jag älskar samspelet mellan stolpar och luftmaskor, men när det gäller just virkade dukar saknar jag den rätta tålamods-genen.

Det är inte så att jag är lat. Snarare ... professionell, alert och snabb. Jag vill att dukandet ska gå fort och kvickt! Särskilt som jag gärna använder loppisfyndade och färdigvirkade dukar i spännande projekt.

Därför letar jag ofta efter inspiration i virkmönster på dukar som går fort som en blinkning. En lång blinkning, men ändå. Och så virkar jag dukarna i grovt, återvunnet bomullsgarn. Eller strumpgarn. Eller tygremsor.

Här är min favoritlista över gratis virkbeskrivningar på dukar som du kirrar på ett kick. De består nämligen av 16 varv — eller färre!

6 varv:

Melinda på bloggen Kärlek med ord och foton (via Internet Archive) har komponerat en blomliknande duk på bara 6 varv. Och du kan följa virkbeskrivningen i både ord och bild. Nu står det inget i mönstret om att du ska virka smygmaskor fram till närmaste luftmaskebåge, men det gjorde jag i alla fall. Vilken rebell jag är!

Ursprungligen är det ett underlägg, men visst passar den stora blommanMitt lilla torp som en liten duk med tunnare garn och virknål.

7 varv:

"Detta är ett mönster där du kan använda vilket garn du vill." Eh, ja, om du behöver tillåtelse att tänka fritt får du alltså det i Garngrossistens virkmönster till en blomduk (pdf).

Roxstamps duk med utstickande spetsar passar till kaffekoppen, och får extra stuns med pärlor.

8 varv:

Duken på bloggen Bibbis blandning består av åtta varv, men bara om du räknar med de första luftmaskorna. I slutet pryds duken av picoter.

Allers virkmönster till den lilla duken med muscher och blomkant är egentligen tänkt som ett motiv. Alltså något som ska virkas ihop till en större duk. Men du kan ju alltid prova att virka en enda, innan du ger dig på att virka 121 stycken.

En liten duk eller en bordstablett? Det beror på vilket garn du väljer! Novita tycker att du ska använda deras trikågarn för att fixa tabletten.

Norska garntillverkaren Viking har svenska virkmönster på två små fina, runda dukar på bara åtta varv. Virkar du dem i originalgarnet och med en tunn, tunn virknål får du "pynttablett/underlägg" istället för dukar. Jaja. Spana in bilderna och se om du gillar dem, ladda sedan ned den svenska pdf-mönstersamlingen och titta på sidan 18 för beskrivningarna. De har nummer 1115-25 och 1115-26.

8—12 varv:

Vill du ha din runda duk small, medium eller large? I Garngrossistens virkmönster på virkade dukar med stadiga stolpbågar (pdf) kan du sluta att virka redan efter åtta varv. Eller tio. Eller tolv.

10 varv:

Bekki Bjarnolls runda duk har klar mormorsfeeling. Virkmönstret (via Internet Archive) är på lättbegriplig norska, och resultatet är klassiskt. Och jo, Internet Archive fångade inte in bilderna, men det är den duken som är 10-varvaren som syns på bilden överst på den här sidan.

En rund duk med spetskant kan du kalla tallriksunderlägg. Det gör Garnstudio/Drops Design.

11 varv:

Det går en trend i att virka mattor i trikågarn efter duk-mönster. Men på norska bloggen Mitt lille prosjekt får den virkade duken i trikågarn verkligen vara en virkad duk.

Nimm virkade en duk med sköna bågar på fri hand, och skrev som tur är ned virkbeskrivningen.

Eftersom originalet är virkat i mellangrovt garn och 5,5 mm-virknål kallas duken för bordstablett. Men TeeTee garns fylliga blomma blir också bra som en liten duk.

Sticka & virkas lilla mandala kan du använda som grytlapp också, om du kompletterar med en solid rundel som baksida.

"Duk, underlägg eller bara en liten prydnad." AnnikaLiteVirkning kallar sin skapelse för "Förväntan".

12 varv:

Har folk kakfat? På riktigt? Okej, jag käkar mina Ballerina direkt ur förpackningen, men Erica Laurells fina 12-varvare kallas just "kakduk". Du kan virka den i två färger. Eller en.

13 varv:

O, den här duken, även den från Garngrossisten ser ut som något min farmor skulle ha virkat: sirlig, blommig (pdf). I beskrivningen förekommer förkortningen "samv tre-dst", tre sammanvirkade dubbelstolpar, också känt som "tre dubbelstolpar tillsammans". En 3->1-minskning, alltså.

Kanten på duken eller glasunderlägget ser ut som vågor. Tycker jag. TeeTee garn beskriver sista varvet som "spetsiga hörn".

Alltså, varför mesa runt med virkgarn tunt som sytråd, och sådana där spinkiga virknålar, när du kan virka med tredubbelt garn och en rejäl doning? Marks & Kattens virkbeskrivning vänder sig till oss med begränsat tålamod.

14 varv:

Som en blandning mellan en blomma och en snöstjärna! Den här runda raringen kallar TeeTee garn för "spetsdekoration" i sin gratisbeskrivning. Det beror på att den är tänkt som en dekoration på en tovad sittdyna. Men den passar lika bra på egna ben! Eh, stolpar.

Stjärna! Picoter! (pdf) Den lilla duken från Garngrossisten är på 13 varv, 14 med avslutningsvarvet. Den större och trådigare versionen går loss på totalt 19 varv. Nog är den mindre snyggare?

15 varv:

Flerfärgat garn eller enfärgat, denna sirliga, virkade runda duk (pdf) med en blomma mitten blir riktigt maffig. I Garngrossistens originalversion är den virkad med 2 mm-virknål, och blir då 40 cm i diameter. Tänk dig då vad du kan åstadkomma med en 6 mm:are och passande garn!

Om du tycker att tårtpapperskrusidulliga dukar är för taniga, satsa på en modell som i huvudsak består av stolpvarv. Garnstudio/Drops design har designat två storlekar på sin glittriga duk, där du är klar med den mindre efter 15 varv.

16 varv:

En rund duk med hjärtan ser trevlig ut i alla färger, inklusive de julanpassade på Järbo garns blogg. (Se kommentarfältet för eventuella oklarheter i virkmönstret.)

CarinaCarinas virkning kan det där med dukar. Som den virkade duken som består av 16 varv — och som skulle se strålande ut även i trikågarn!

Virkade dukar måste våtspännas, blockas, för att se bra ut.