Virka med plastpåsar (eller sticka med plastremsor): Se på din påse, den kan bli en ... påse

Sticka och virka UTAN garn:

Tips för dig som vill virka med remsor av plastpåsar ... eller sticka med dem. Radikal återvinning av plastpåsar, plastband och kanske till och med kassett- och videoband.

Sticka och virka av plastpåsar - gratis beskrivningar och mönster

Varför virka med plastremsor? Jo, om du har med dig en hemgjord shoppingkasse till mataffären, till exempel efter dessa gratisbeskrivningar ...

... drabbas du kanske inte av västvärldsåkomman "Hjälp, jag har fler plastpåsar än jag hinner använda till soporna!"

Virka med plastremsor, som videobandLyllo dig, i sådana fall.

Kanske har det haft effekt, det där med att fler länder och butikskedjor försöker sätta stopp för åtminstone denna källa till plast i naturen?

Men om det ändå finns för många plastpåsar i din absoluta närmiljö ger stickning och virkning och radikal återvinning lite andhämtning. Och bättre samvete. Varför då inte göra en kasse av kasserade kassar, för att slippa så många påsar i framtiden?

Liten varning: Många moderna plastkassar är konstruerade för att brytas ned av solljuset, så räkna inte med ett absolut hållbart pyssel.

Vad måste du mer tänka på?

Jo, du måste förstås klippa kassarna till remsor först. (Att slita dem i slamsor fungerar inget vidare.)

Och ett av de viktigaste tricken för dig som vill sticka och virka med plastremsor (de finns att köpa färdiga — inte återvunna plastkassar, alltså, utan hobbyremsor i plast) är att dutta på lite kroppstalk på stickorna eller virknålen. Det ger ett schyst glid.

Hur klipper jag påsarna till remsor?

Ett par bra bildkurser i påsklippning:

Flera textilkonstnärer och hobbyåtervinnare får plastremsor att sticka, virka och väva av genom att använda gamla kassettband och vhs-band , alltså magnetiska ljud- och filmbärare som var så populära på den tiden då det inte fanns mp3:er och torrent-sajter.

Tror du mig inte? Mohahaha! Konstnären Alyce Santoro väver och säljer tyg och kläder av kassettband, som fortfarande låter. Adrian Kershaw virkar skulpturer och skålar av videoband. Evelyn Roth virkade av tv-stationers gamla inspelningsrullar redan 1974.

Varning: Jo, gamla kassettband ser superläckra ut. Men pyssla för jösse namn inte med magnetband om du har kromallergi. Och även om du idag inte har någon form av allergiskt kontakteksem är det säkrast att undvika långvarig eller upprepad hudkontakt med bandspelarband, kromgarvat skinn, vissa textilfärger ...

Läs mer om möjliga miljö- och hälsorisker med kassettband.

Lovar du att vara försiktig och sunt förnuftig? Ja, i sådana fall kan du dra loss kassettbanden direkt från kassetten. Men om du ska använda videoband är det bättre att du skruvar loss plasthöljet först, och tar ut spolarna.

VHS-bandsgarn kan du också använda för att göra makramé och så punkigt perfekta blommor att det nästan känns vettigt att investera i en så kallad "Flower loom".

Stick- och virkmönster för plastpåsar och andra återvunna plastremsor

Du behöver förstås inga särskilda stickbeskrivningar eller virkmönster för plastremsor. Det är bara att fläska på med vilken beskrivning för en rar liten väska eller matta som helst — och plastgarnet ger prylen en betydligt mer rock'n'rollig look.

Eller nja, inte precis vilket mönster som helst: plast smälter och brinner lätt och vissa plastsorter lämpar sig inte för matförvaring. Eller långvarig hudkontakt.

Kläder är kul som idé, men inte i praktiken. Tänk efter var plasten platsar, okej?

Om du ändå vill kicka igång inspirationen genom att apa efter andra plastmaskare, spana in följande projekt:

Katarina visar hur du virkar en matta av plastpåsar och restgarn.

Greitzan har en beskrivning på en stickad väska av Systemet-påsar.

Virka en necessär av frys- och fruktpåsar, efter hemslöjdskonsulenten Annkristin Hults mönster.

Virka en tvålkopp, med eller utan dekorativ kant. Hemgjord bjuder på virkmönstret.

Vilken affär handlar du oftast i? Mestvirkat komponerade en virkad sminkväska av sina överblivna plastpåsar.

NezumiWorld virkar en sorts skålar av plastremsor.

Väskor av mormorsrutor, från återvunna plastpåsar i olika färger.

Snygg virkad bärkasse av videoband ... och bandgarn.

Stickbeskrivning till liten handväska i rätstickade plastpåseremsor.

Först sticka, sedan smälta ... Den här shoppingkassen blir het.

Dubbelt plastigt i denna väska: Utsida stickad av videoband, foder och handtag av ihopsmälta sopsäckar.

DIY Network ägnar sig huvudsakligen åt hård slöjd, men även de har en ytterst fräsk, stilig, lagom gigantisk rätstickad kasse i plastremsor från gamla plastpåsar. Design Erica Knight, minsann.

Vill du virka runda plastmattor? Då går det lika bra att använda de virkbeskrivningar som finns för mattor i tygremsor. Eller börja med en beskrivning för en rund grytlapp. Det är bara enkel geometri. Minns du pi från plugget? När du har kommit en bit på din rundel kan du skita i pi och köra en ännu enklare princip: öka oftare om mattan "skålar" sig, öka mer sällan om kanten bubblar och vågar sig. Och kom ihåg att talka virknålen.

Maria, Hildurs barnbarn, beskriver hur hon virkade en rund (åttkantig) matta av plastpåsar.

Eller att prova att virka en rund plastmatta i halvstolpar; det blir mer elastiskt. Och då blir det lättare att få både matteländet och matte-eländet att ligga slätt.

Virka en nätväska till vattenflaskan av de där tunna, slinkiga plastpåsarna. (De som brukar vara gratis i affären när du är för snål för att tjacka en "riktig" plastpåse.)

Är du en av dem som tycker att svettiga plastskor är det säkraste sommartecknet? Härligt! Virka sandaler av plastpåsar. Virkbeskrivning på Cut Out + Keep.

Och så ännu en virkbeskrivning från MyRecycledBags: en shoppingkasse med både handtag och axelremmar.

Virka en stadig tvättkorg, genom att använda plastpåsar både som garn och som inslag.

Att virka liggunderlag av plastpåsar har blivit ett populärt projekt för (amerikanska) välgörenhetsvirkare.

Följer du den här lätta virkbeskrivningen får du ett kvadratiskt armband (med runt hål för armen).

O, vad lätt det blir att skölja av dessa virkade bordstabletter och glasunderlägg! Men sätt för jösse namn inga varma tallrikar eller glas på dem.

Creative Jewish Moms virkade korg liknar en blomma, och blir lika snygg i vanligt garn. Eller i tygremsor.

...

Det du strax läser är egentligen inte återvinning, bara garnporrig användning av hushållsplast. Jag menar, för att vara riktig återvinning måste prylen ha använts till något annat innan. Och tja, det jag tänker föreslå nu skulle bli väl ofräscht i begagnad form.

Håll i dig. Kom närmare. Måste viska så att ingen opysslig människa hör och hojtar om madrasserad cell.

Är du beredd? Okej. Snyggast resultat blir det med remsvirkning och -stickning av sopsäckar, den svarta, lite prassligare sorten som finns i billighetshyllorna i vanliga eller "Allt för en tia"- affärer. När du använder plastremsor från sådana sopsäckar får du glittrig, nästan metallisk glans som är så ... umpf!

Tala inte om var du hört det.

Har du en fråga eller ett tips om att virka med plastremsor eller att sticka med plastpåsar?

Fler gratisbeskrivningar som Billigt-garn.net:s läsare rekommenderar

Hitta ännu fler gratis beskrivningar med hjälp av Billigt-garn.net:s flitiga mönster-surfare:

Stickade blommor eller stjärnor ... av plast! 
Stickade blommor! Eller stjärnor? Snöflingor? Hur som helst har girlangen av dessa piffigheter varit en (1) gammal plastpåse. Om det är blommor, stjärnor …

Klicka här för att skriva din egen sida