Sticka våffelmönster i enkel nätpatent

Sticka våffelmönster, fyra sorter:

Vill du sticka våffelmönster i nätpatent? Här är en beskrivning på en halvpatentstickningsvariant som du snabbt får kläm på.

Våffligt! Rutigt! Bubbligt!

Sticka våffelmönster i enkel nätpatent.Detta stickade våffelmönster i nät-halvpatent kan du fixa genom att på vartannat varv sticka i maskan under (den du egentligen skulle ha stickat), samtidigt som den maska som du skulle ha stickat repar upp sig. Just det momentet är inget vidare för håriga garn, som mohair.

Men våffelmönstret är å andra sidan väldigt enkelt att sticka. Ja, åtminstone vartannat varv.

Beskrivningen gäller fram-och-tillbaka-stickning på ett jämnt antal maskor. Och mönstret består av fyra varv. Eller egentligen två, eftersom varv 1 maskas på samma vis som varv 3, och varv 4 är likadant som varv 2, fast förskjutet en maska.

Kantmaskan kan du sticka på det sätt du föredrar. Om du inte kommer på något annat: sticka första och sista maskan rät på varje varv.

Så här stickar du våffelmönster i enkel nätpatent

Varv 1 (avigsidan): 1 kantmaska, sticka räta maskor varvet ut, avsluta med 1 kantmaska.

Varv 2 (rätsidan): 1 kantmaska.
* 1 rät maska, 1 rät maska i maskan under. *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Det enda nästan-krångliga med detta våffelmönster är "1 rät maska i maskan under". Det går till på detta vis:

Istället för att sticka nästa maska som vanligt siktar du in dig på den maska som sitter på varvet nedanför den. Kör in högerstickan i maskhålet (den har ett litet avigt tak över sig, se pilen på bilden), och fiska upp garnet för att forma en ny maska.

När den nya maskan har hamnat på högerstickan repar den gamla maskan upp sig, alltså den som satt över den du körde in stickan i. Det är meningen.

Konsten att sticka i maskan på varvet under.

Varv 3: Precis som varv 1. Alltså räta maskor.

Varv 4: 1 kantmaska.
* Sticka 1 rät maska i maskan nedanför, 1 rät maska. *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Upprepa varv 1 till fyra för att få våffelmönstret att växa fram.

Det ser till och med lite våffligt ut på avigsidan!

Stickat våffelmönster i enkel nätpatent, rätsida och avigsida

Våffelmönster i enkel nätpatent, på video

Föredrar du video? Kika då på denna amerikanska goding om "Bee stitch", som är precis samma sak. (I demonstrationen använder stickaren dock ett udda antal maskor.)

Fler sätt att sticka våffelmönster:

Enklaste våffelmönstret i "rät-ribbstickning"
Tyckte du att nätpatent var för krångligt? Det enklaste stickade våffelmönstret gör du med enbart räta och aviga maskor, strategist placerade.

Sticka våffelmönster i klassisk nätpatent
Eller tyckte du att halvpatentsversionen var för mesig? Satsa på riktig patentstickning i två versioner, för att få ett våffelmönster som ser dubbelt ut.

Tunisiskt våffelmönster/vriden nätpatent
Vill du ha det ännu lite klurigare, och kanske till och med en snygg baksida? Då ska du satsa på ett våffelmönster i vriden nätpatent!