Hur kan jag sticka snabbare?

av Katri

Är lite av en nybörjare och söker därför lite tips och trix för att sticka snabbare.

Just nu använder jag stickor 7 med acrylgarn, rätstickning. Får konstant föra fram maskorna och de stickade bort på stickorna.

Beror det på att jag stickar hårt och använder plaststickor, funkar metallstickor bättre?

Eller finns det något trix (förutom mer rutin)?

Tack,

Katri

Så här stickar du snabbare — tror du att du stickar "för hårt"?

Sticka skönare så löser sig resten, hävdar "Billigt garn"-Anna

O, du har missuppfattat spelets regler! Det är inte den som stickar snabbast eller snyggast som vinner, utan den som ägnar sig åt mest ohämmad njutning.

Tänk inte att du måste hinna sticka färdigt sockan, mössan, babykoftan ... Tänk att du ska skapa en behaglig oas i ditt inre dit du kan dra dig tillbaka och vara ifred precis när du önskar, en maska i taget. Aaaah ...

Var var jag? Jo! Skön-stickar-tricks. För ju skönare du stickar, desto snabbare går det.

Stickar du "för hårt" eller "för löst"?

Det finns många som rackar ned på sin egen stickstil, helt i onödan. Innan du avfärdar dig själv med att du antingen stickar "för hårt" eller "för löst", har du testat med en annan storlek på stickorna?

Om du lider av problemet att din ... tröja, eller vad det nu är ... verkar bli en storlek XS när du följer anvisningarna för en large, eller tvärtom, handlar det snarare om att du har en annan masktäthet än den som designade modellen.

Det är helt naturligt. Stickning är handarbete. Vi har alla olika handstilar.

Laborera med större och mindre stickor i olika provlappar tills du får samma stickfasthet som designern.

Enligt alla garnbanderoller stickar jag "hårt" i förhållande till den storlek på stickor som står där; står det 3.5 mm kör jag med 5 mm istället.

Men jag stickar snabbt och skönt, och gråter därför inte över den saken.

Byt stickor, för det är du som är bossen

När det gäller stickorna ska du inte bara titta på storleken, utan också materialet.

Jäpp, plaststickor och lackade bambustickor är bra på att suga fast garn. Friktion! Därför passar plastdoningar bäst till slippriga, hala trådar, som bandgarn i viskos. Och till lös-stickare.

Metallstickor och snofsiga saker i ädelträ ger ett schystare glid. Och rundstickor minskar handledsrörelserna och belastningen i axlarna, plus fördelar garnet i maskorna bättre, så att de inte blir så vansinnigt spända i slutet av varvet.

Prova dig fram till vad som passar dig och dina garn bäst.

Titta också på spetsarna på stickorna. Hur långa är de? Om du stickar hårt, och inte tänker sticka något hålmönstrat, välj stickor som har ganska korta spetsar, eftersom ...

Spetsa inte till det, och släpp tyglarna

Att föra fram de ostickade och bort de stickade maskorna är obligatoriskt i handstickning. Maskor krälar inte av sig själva. Men om du måste kämpa dig svettig för att tjorva och lirka fram dem stickar du *för* hårt.

Jo, jag stickar också tajt, men jag matar fram maskorna utan ansträngning. Jag tänker inte ens på det, utan det är små mjuka knyck som sitter i tummar och fingrar.

Eftersom jag inte har sett dig sticka kan jag inte ge ett specifikt råd om din fingerföring. Men de här två prylarna brukar ligga bakom många meckiga maskor:

1. *Var* formar du maskorna när du stickar? På stickans spets, eller på dess "mage"?

Lösstickare lirar kanske fint med spetsarna, men för oss hårdhänta (och stencoola) stickare blir maskorna pyttepytte och ojämna. Använd spetsarna för att komma in i maskor och för att fiska upp garnet, men forma den nya maskan på den tjocka delen av stickan.

Då blir maskorna lagom spända och jämnstora. Och detta är förstås mer lättkirrat om stickorna har korta spetsar.

2. Hur spänt håller du garnet? Vissa virar det runt fingrar och tår och partnerns hals och jag vet inte vad. Det behövs sällan. Prova lösare tyglar.

Själv har jag garnet enbart mellan pek- och långfingret, och väldigt nära stickningen. Det gör rörelserna mindre ... och stickningen snabbare. Skönare, menar jag.

Värm upp händerna och dig själv

Stickning är ingen hastighetstävling, men väl en sport. Okej, okej: handarbete. Bete dig som ändå den atlet du är och skaka loss axlarna och sänk dem. Värm och mjuka fingrarna med lite handgympa och stretch innan du sätter igång att sticka. Kalla, stela fingrar och spända axlar är döden för både maskhastighet och njutning.

Sakta ned och slappna av

Sticka för hårt? Nej, så här stickar du snabbare

Okej, att ge tipset "sakta ned" när du vill sticka snabbare låter helt kokobello, men det är faktiskt det bästa du kan göra.

När det känns som att du brottas med stickningen, stanna upp ett tag, frys rörelsen och blunda.

Gör det som både science fiction-freaks och självhjälps-junkies kallar för "kroppsskanning".

Det vill säga: Känn efter i kroppen om den tycker att stickning är lite väl spännande. Hur mår fingrarna? Handlederna? Nacken? Ryggen? Axlarna? Musklerna i pannan och runt munnen?

Justera de muskler som behöver justeras. Sätt dig bekvämare, flytta stickningen närmare kroppen och slappna av så mycket som möjligt. Fortsätt sedan att sticka.

Det går mycket fortare att sticka när du är avslappnad.

Någon annan som har fler tips på hur du kan sticka skönare (och snabbare)?

Kommentarer till Hur kan jag sticka snabbare?

Klicka här för att kommentera

"Vrister"
av: Anonym

Öh, de "vridna vristerna" syns inte på bilden. Du menar säkert handleder! ;)

O, ja! Handleder :)
av: "Billigt garn"-Anna

Det har du rätt i. Var alldeles för svengelsk. Ändrar genast och slår mig för pannan med fötterna. Tack så mycket!