Tips på riktigt snabba babykoftor att sticka eller virka?

av Paulina
(Göteborg)

Hej! Jag söker tips på snabba och enkla babykoftor utan en massa sömmar och trams. Helt plötsligt ska hälften av mina vänner få små bebisar, så det är bara att grabba virknålen och stickorna.

Mvh Paulina

Pimpa babykoftor är snabbare än att sticka och virka

"Billigt garn"-Anna gillar bebisar och gratis mönster, men drar sig inte för ta genvägar när det gäller garnuppfostran:

Snabbstickad babytröja med raglanärmar
Ytterligare en fördel med babytröjor, förutom att de är snabbstickade: barnen kan ha dem tills de är större än små. (Barnet ifråga är numera i tonåren.)

Det är många som frågar mig efter snabba stickbeskrivningar och virkmönster till babykläder.

Och jag liksom, bara, typ: "Hallå? Bebbar är *små* människoliknande varelser! Alla babygrejer är snabba jämfört med herrtröjor och sofföverdrag och dubbelsängsöverkast i frivoliteter."

Men okej, det finns modeller som är mer snabb- och lättstickade eller -virkade än andra.

Absolut snabbast är att fuska lite lagom och inte skapa något från scratch, utan istället använda dina handarbets-skills till att pimpa något som är färdigstickat eller färdigvirkat.

Spring alltså till en loppis eller en secondhandbutik, fynda ett handgjort babyplagg och piffa sedan till den med en masksstygnsbroderad dödskalle, en virkad smiley eller lite i-snoddsfransar.

Att bara pyssla lite är också kärlek.

Sådant gör jag. Kanske för att jag har stickat och virkat till egna bebisar och därför vet i hur få bråkdelar av sekunder det där handjagade babyplagget faktiskt passar den lilla rackaren.

Annars röstar jag för ok- eller raglanmodeller när det gäller att sticka babykoftor, helst uppifrån-och-ned. Okej, inte bara när det gäller att sticka och virka till baby och småbarn. Jag är tokig i uppifrån-och-ned-tröjor för alla typer av människovarelser. Men vissa passar bättre på de där pussvänliga gulliganerna, som...

Frossa i gratismönster på snabba babykoftor

Femtimmarskoftan, också känd som "Baby Boy 5-Hour Sweater". Det är inte så genus-knussligt — den här gratis stickbeskrivningen skriker helt klart "bebis", snarare än "gosse" eller "tös". Kan du kirra den på fem timmar? Kanske. Själv skulle jag göra den sömlös, vilket sparar in minst en halvtimme.

Anna Braws femtimmarskofta är inte bara populär bland blivande föräldrar och far- och mor-föräldrar, utan också bland hjälpstickare. Alltså personer som stickar till välgörenhet.
Så det finns en lång, lång lista över andra versioner av den stickade babykoftan, inklusive västar och slipovrar. Alla minst lika snabbstickade.

Malin rekommenderar stickbeskrivningen Två trådändars lilla kofta. Knussligt räknat har den två virkade sömmar.

Snabbstickad och sofistikerad är den stickade babykoftan med V-formad sjalkrage, bibliotekariekoftan, på bloggen Stickoskapa.

Okej, det är två sömmar — men den lilla babykoftan stickar du i ett stycke. Stickbeskrivningen från Garnbutiken i Kilafors saknar uppgiven masktäthet, men har däremot en garnrekommendation.

Inte heller Systrarnas rätstickade omlottkofta ståtar med stickfasthet, men däremot har Järbo garn anvisningar till hur du kan ändra storlekarna och behålla proportionerna.

Vad sägs om en babykofta du stickar uppifrån och ned, med rätstickad kropp och slätstickade ärmar? Mums för snabbstickaren! Och det är Hemmets Veckotidning som bjussar på beskrivningen.

En medmaskare tipsar om två kvicka retro-koftor som är ... ahem ... lånade från gamla, svenska koftor: Fröken Elnas babykofta och den lättstickade babykoftan, rätstickad på tvären i ett stycke.

Om du stör dig på att den senare, klassiska koftan är skriven för ett gammalt utgånget garn finns det gott om nyskrivna alster i samma ådra, som Drops designs stickbeskrivning till rätstickad babykofta med matchande mössa.

Sticka huvtröja till baby uppifrån och ned med hjälp av Novitas gratisbeskrivning. Japp, du stickar koftan från huvan och nedåt, med bara en söm. Till själva luvan. Som kan utformas för att likna en katt. Ja, det är gullighet galore!

Stickmönster till klassisk sömlös, uppifrån-och-ned-raglankofta (eng) till baby.

Eller en nedifrån-och-upp-babykofta från Garnstudio.

Virkad variant på raglan-babykofta (eng), med korta ärmar.

Det tog Pysselkiisen sex timmar att virka en babykofta i ett stycke, på tvären. Och virkmönstret är översatt till svenska med tillåtelse från designern Cathy Wood.

Yle presenterar den numera klassiska sexkantskoftan eller hexagonkoftan på svenska.

Babykofta virkad i enbart stolpar, i ett stycke. Och Mest virkat kallar virkmönstret Estellekoftan efter prinsessan.

Drops designs kavajliknande kofta kan även virkas till gossebarn. Det gäller bara att placera knapparna rätt. Och tänka igenom kanten. Det är bara två lättvirkade sömmar i beskrivningen.

Virkmönster till babykofta (eng), långa ärmar och valfri huva, i tre storlekar. Enkel modell med sömmar.

Några andra snabbstickade modeller till baby är till exempel en babytröja med ett par sömmar ... och knappar på axlarna, och stickad i ett korthårigt pälsgarn blir den både snabbfixad och gosig. OBS! Kolla noga att garnet inte luddar. Luddande garn är en kvävningsrisk; det är sådant som kan få H&M att dra in hela partier av babykoftor i alpackablandningar.

Asymmetrisk, rätstickad babykofta (eng, pdf).

Eller en rätstickad kofta där du bara behöver bekymra dig om två små ärmsömmar? Fast enligt stickbeskrivningen från Hemmets Veckotidning behöver du också resårsticka hals- och framkanter.

Stickad babytröja, virkad hatt

Någon som har stickat eller virkat andra snabba modeller till baby?

Kommentarer till Tips på riktigt snabba babykoftor att sticka eller virka?

Klicka här för att kommentera

Sexkantskofta
av: Elin

Den här koftan är söt, och snabbvirkad! Hexagon-koftan (på engelska)

//Elin

Virkad raglankofta
av: Tjoddasmamma

Hej,
Den virkade raglankoftan var ju ursöt, finns det någonstans en bra lista på virktermer där man kan översätta från engelska till svenska? Det brukar inte vara svårt att lista ut men jag satt som en fågelholk när jag läste mönstret.
Mvh/Tjoddasmamma

Engelsk-svenska virkordlistor ...
av: "Billigt garn"-Anna

... hittar du länkar till här, plus knep som är betydligt smartsigare än just ordlistor över virktermer, sticktermer och förkortningar.

Mönster till 2 lättstickade babykoftor
av: Anonym

Hej ! Vill ni sticka enkla lättstickade babykoftor så finns dessa 2 enkla stickade babykoftor som ursprungligen kommer från häftet "Vi syr, vi stickar, vi virkar" utgiven ca 1940-1950, men har spridits vidare och blivit mycket populära.

Lättstickad babykofta

Fröken Elnas babykofta

Klicka här för att kommentera

Skriv din egen sida! Det är lätt. Hur? Klicka här för att gå tillbaka till Rekommendera en gratis beskrivning.