Tips på riktigt snabba babykoftor att sticka eller virka?

by Paulina
(Göteborg)

Hej! Jag söker tips på snabba och enkla babykoftor utan en massa sömmar och trams. Helt plötsligt ska hälften av mina vänner få små bebisar, så det är bara att grabba virknålen och stickorna.

Mvh Paulina

Pimpa är snabbare än att sticka och virka

"Billigt garn"-Anna gillar bebisar men drar sig inte för ta genvägar när det gäller garnuppfostran:

Snabbstickad babytröja
Ytterligare en fördel med babytröjor, förutom att de är snabbstickade: barnen kan ha dem tills de är större än små.
Det är många som frågar mig efter snabba stickbeskrivningar och virkmönster till babykläder. Och jag liksom, bara, typ: "Hallå? Bebbar är *små* människoliknande varelser! Alla babygrejer är snabba jämfört med herrtröjor och sofföverdrag och dubbelsängsöverkast i frivoliteter."

Men okej, det finns modeller som är mer snabb- och lättstickade eller -virkade än andra.

Absolut snabbast är att fuska lite lagom och inte skapa något från scratch, utan istället använda dina handarbets-skills till att pimpa något som är färdigstickat eller färdigvirkat. Spring alltså till en loppis eller en secondhandbutik, fynda ett handgjort babyplagg och piffa sedan till den med en masksstygnsbroderad dödskalle, en virkad smiley eller lite i-snoddsfransar.

Sådant gör jag. Kanske för att jag har stickat och virkat till egna bebisar och därför vet i hur få bråkdelar av sekunder det där handjagade babyplagget faktiskt passar den lilla rackaren.

Annars röstar jag för ok- eller raglanmodeller när det gäller att sticka babykoftor, helst uppifrån-och-ned. Okej, inte bara när det gäller att sticka och virka till baby och småbarn. Jag är tokig i uppifrån-och-ned-tröjor för alla typer av människovarelser. Men vissa passar bättre på de där pussvänliga gulliganerna, som...

Femtimmarskoftan, också känd som "Baby Boy 5-Hour Sweater". Det är inte så genus-knussligt - den här gratis stickbeskrivningen skriker helt klart "bebis", snarare än "gosse" eller "tös". Kan du kirra den på fem timmar? Kanske. Själv skulle jag göra den sömlös, vilket sparar in minst en halvtimme.

Stickmönster till klassisk sömlös, uppifrån-och-ned-raglankofta till baby.

Eller en nedifrån-och-upp-babykofta från Garnstudio.

Virkad variant på raglan-babykofta, med korta ärmar.

Virkpia har en beskrivning på omlottkofta, virkad uppifrån och ned, och med korta eller långa ärmar. Den är så kvick i vändningarna att du hinner virka en matchande mössa också.

Virkmönster till babykofta, raglan, långa ärmar ... och uppifrån och ned. Men gör inte halsringningen så smal. Babynackar är mulliga.

Några andra snabbstickade modeller till baby är till exempel en babytröja med ett par sömmar ... och knappar på axlarna, och stickad i ett korthårigt pälsgarn blir den både snabbfixad och gosig. OBS! Kolla noga att garnet inte luddar. Luddande garn är en kvävningsrisk; det är sådant som kan få H&M att dra in hela partier av babykoftor i alpackablandningar.

Asymmetrisk, rätstickad babykofta.

Någon som har stickat eller virkat andra snabba modeller till baby?

Comments for Tips på riktigt snabba babykoftor att sticka eller virka?

Click here to add your own comments

Sexkantskofta
by: Anonymous

Den här koftan är söt, och snabbvirkad! http://needleworkersroom.blogspot.com/2008/07/hexagon-sweater-revisited.html

//Elin

Virkad raglankofta
by: Tjoddasmamma

Hej,
Den virkade raglankoftan var ju ursöt, finns det någonstans en bra lista på virktermer där man kan översätta från engelska till svenska? Det brukar inte vara svårt att lista ut men jag satt som en fågelholk när jag läste mönstret.
Mvh/Tjoddasmamma

Engelsk-svenska virkordlistor ...
by: "Billigt garn"-Anna

... hittar du länkar till här, plus knep som är betydligt smartsigare än just ordlistor:

http://www.billigt-garn.net/virktermer-p-engelska-till-svenska.html

sticka baby-kläder
by: Anonymous

Riktigt söta baby-kläder kan du hitta på www.urbanwool.se som alla är enkla att sticka. Sedan har ju ockspå ericalaurell.se mycket söta baby-kläder man kan sticka. Annars hittar man det mesta på drops..

Click here to add your own comments

Join in and write your own page! It's easy to do. How? Simply click here to return to Frågor & tips om billiga garner, stickning, virkning.