Hur återvinner jag dubbelt garn?

Ibland har du riktig tur och upptäcker att tröjan du tänker återvinna garnet från är stickad av dubbelt garn, två trådar istället för en. Men hur ska du återvinna det? Genom att nysta upp det i separata nystan, eller i ett gemensamt?

Hoa undrade på Facebook: "Hur gör du med dubbelt garn? Återvinner du dubbelt också eller nystar du var för sig? Tips? Tycker det är svår att nysta tillbaka två trådar till varsitt nystan om man inte är två."

Hysta upp dina nystan!

"Billigt garn"-Anna nynnar nystvisor.

Ooo, jag är avslöjad! Självklart brukar jag nysta upp garntrådarna var för sig. Varför? Jo, i vanliga fall brukar jag nynna "Jag återvinner garn, det gör inte du, na-na-nana-na", men när jag upptäcker att tröjan eller något annat slaktplagg är stickat med två trådar skrålar jag "Jag återvinner *dubbelt* så mycket garn som du, na-na-nana-na".

Ja, i upphetsningen glömmer jag att två gånger noll är noll, men låt oss bortse från detta.

Oftast nystar jag upp garnet till två nystan innan jag härvar det. Och det inte bara för att få dubbelt så mycket, fast tunnare garn.

Nej, det blir också mindre bekymmer om det skulle vara så att de två trådarna har olika trådspänning, eller om en tråd skulle visa sig vara svagare än den andra. Vilket händer oftare än du tror. Vad gör de i stickfabrikerna, egentligen?

Dessutom tycker jag att nystning är överlägsen som meditationsform.

Om det är så att du tänker använda garnet dubbelt även i fortsättningen kan du absolut återvinna de två trådarna tillsammans. Men jag gillar valfriheten — sticka och virka med en tråd, två trådar, tre trådar? — nästan lika mycket som nystmeditationen.

Så här nystar du upp dubbelt garn

Och hur ska du nu bära dig åt?

Universum har gett många av oss två händer — använd dem! Jag gör helt enkelt så att jag repar upp en bit av garnet från tröjan och sedan nystar jag med båda händerna. Ett nystan i vänster hand, ett nystan i höger hand.

Nysta garn med båda händerna.

Dessutom har jag lite andra tossigheter för mig — sträcker ut armarna åt sidorna och nystar inåt, sträcker upp armarna och nystar nedåt. Jag inbillar mig att jag får lite armträning på det viset. Dessutom mår axlarna bättre.

När ... ja, *när*, inte om ... nystanen blir för stora för tvåhandsnystning går jag tillbaka till att bara nysta med ena handen. Då repar jag upp en kort bit, en, en och en halv meter, och nystar lite på ena nystanet, sedan lite på det andra.

Problem som kan uppstå under nystningen

Det gäller att inte riva upp för mycket garn i stöten, för då hinner det trassla till sig innan du har nystat det.

Dessutom kan det vara så att trådarna har tvinnats runt varandra under stickningen. Det upptäcker du genom att de två garnändarna knorvar ihop sig som ett krusat presentsnöre.

Det problemet kan du attackera på två sätt:
  • För hand: Håll ena nystanet och garnet stilla. Vira det andra nystanet runt garnänden du håller stilla, i motsatt riktning till tvinningen.
  • Med verktyg: Fäst båda garnändarna ihop med slaktplagget med ett kläm-gem eller en klädnypa. Låt plagget hänga fritt i luften medan du håller ett garnnystan i vardera hand. Gravitationen kommer att göra att plagget börjar snurra och det tvinnade tvinnar upp sig. Lägg ned plagget i knät när trådarna har tvinnat upp sig, och nysta vidare. Och ta givetvis bort klämman.

Klicka här för att kommentera

Skriv din egen sida! Det är lätt. Hur? Klicka här för att gå tillbaka till Frågor & tips om att återvinna garn.