Sticka med en tråd, två trådar. Vad menas?

av Anne-Marie
(Tyresö)

Vad menas med att man ska sticka med en tråd i stickningen och sedan längre fram med två trådar?

Jag har precis börjat med ett mönster på ett linne i Cotton Viscose. Mönstret heter 100-34 på Drops Design.

Sticka med en, två, flera trådar

Språket sprakar! Det gör också gör det själv-tjockt garn, konstaterar "Billigt garn"-Anna.

Så du har precis börjat sticka och har redan tappat tråden?

* fnittrar hysteriskt *

Nej, förlåt. Jag har nog druckit lite för mycket kaffe.

När Garnstudio/Drops Design ber dig att sticka med en tråd syftar de inte på sytråd.

Inte heller alla de trådarna som bygger upp garnet, och som brukar synas i beteckningar som "4-trådigt ullgarn".

Nej, du ska så klart sticka linnet i garn, närmare bestämt den del av garnet som sticker ut från garnnystanet.

Och den garnänden, tåten, tampen, slamsan, strängen, långa rackaren, brukar också kallas för "tråd". Fast det är garn.

När du börjar sticka linnet lever garnet ett normalt singelliv i högsta välmåga, men när det är dags för det mosstickade bröstpartiet bjuds garnet in på en parmiddag. Var ska den hitta en lämplig partner? Hos ett annat garnnystan!

Först stickar du alltså som vanligt med enkelt garn, en "tråd" av garnet från ett garnnystan. Sedan byter du stickor och stickar med dubbelt garn, två trådar, en garnände vardera från två nystan.

På bilden nedan stickar jag med två trådar, en från ett ludet, svart garn, en från en glansig linblandning.

Sticka med två trådar

Fast du ska förstås använda två garnändar av samma sorts garn.

Eftersom du stickar med dubbelt garn i det mosstickade partiet blir det stickade tjockare, och det är därför du också måste byta stickor.

Och du behöver inte stanna vid att bjuda in garnen på parmiddag. Nä, du kan ha rena orgien! Sticka med tre, fem, femton, tusen trådar! Det är ett sätt att göra tjockare garn av tunna.