Lovikkavantar: Var hittar jag gratis stickbeskrivningar?

Restgarnsidéer:

Vantar i lovikkagarn är riktiga klassiker. Snabbstickade. Sköna. Och det bästa stället att titta efter ett gratis mönster på är faktiskt din bibliotekshylla (Qcc eller Qcca). Eller att fråga en äldre släkting, som säkerligen fick en vantversion inpiskad i plugget.

Lovikkavantar stickade efter gratis beskrivning, i äkta lovikkgarn från Järbo garnMen självklart finns det också avarter och varianter på nätet, för dig som har tumme med nedladdningar.

Googlar du på den korrekta stavningen (istället för lovika, lovvika ...) hittar du exempelvis ...

Och för dig som vill spara garnstålar: Det viktigaste är faktiskt inte att du använder äkta lovikkagarn.

Aj! Nej, sluta slåss!

Ja, ska du sticka alldeles vråläkta lovikkavantar måste du förstås använda just lovikkagarn och inget annat. (Det är väl förresten både form- och varumärkesskyddat?)

Men om du bara är förtjust i lovikka-looken och tumvantarnas överlägsna snöbollskrigsfördelar kan du lugnt skippa lovikkahärvorna för något billigare.

Huvudsaken är att du stickar en ganska kompakt vante, som du sedan ruggar upp med en styv borste (nagelborste funkar finfint) eller ett par dunsar i torktumlaren.

Om du har ett tunnare ullgarn — som INTE är superwashbehandlat — kan du sticka med två trådar och få en minst lika bra snöbollsvante.

Ull har nämligen den kluriga egenskapen att den värmer även när den är fuktig. 

En variant på lovikkavantar stickade i återvunnet garn.Uj, det lät snuskigt. Men det är sant. Även blöt ull värmer, till skillnad från våta akrylvantar och plaskiga fuskläderhandskar.

Om du vill återvinna lovikkagarn, slakta då tröjor, västar eller sjalar. (Tumvantarna på bilden var från början en begagnad poncho.)

Garnet du får från second hand-vantar räcker inte långt. Ett par vuxenvantar kan möjligtvis bli till ett par pyttiga barnvantar, men ullen i riktiga lovikkavantar brukar vara så ruggad att det knappt blir några användbara stumpar.

Återvinna garn? Ja, självklart. Du har väl inte kommit till Billigt-garn.net utan att ha genomgått kursen i tröjslaktning? Den är obligatorisk.

Vad heter ditt rekommenderade gratismönster?