Torgvantar — Bort med fingrarna från mina vantar!

Restgarnsidéer - gratis mönster:

Gratis mönster och beskrivningar för dig som vill virka eller sticka torgvantar, halvvantar, muddar, pulsvärmare ... (En spretig samling av Anna-pannans bokmärkta virkbeskrivningar och stickbeskrivningar på fingerlösa vantar.)

Ja, alltså. Torgvantar. Det finns dåliga väder OCH dåliga kläder och sedan finns det plagg som motstår modets obevekliga darwinism för att de är in i bängen praktiska.

Torgvantar, stickade i återvunnen ull och filtadePärlpulsvärmare, någon? Nåja, just det är snarare något som med lagom jämna mellanrum utrotas från medvetandet och ändå lyckas kämpa sig tillbaka in i modeevolutionen.

Handledsmuddar, halvvantar, torgvantar, pulsvärmare, handledsvärmare — alla de där fingerlösa handpåläggar-plaggen är så underbara, eftersom de täcker området mellan storvanten och jackmudden, som alltid glipar och blir måltavla för snö.

Du kan ha dem långt efter snön smält bort, och vill du gå och sticka — eller gnaga på naglarna ned till roten — i vintervädret är de ett måste. Inomhus likaså, när lederna knirkar.

Tips! Tips! Tips! 

Med risk för att låta väldigt, väldigt vuxen: Hur varma är dina händer?

Om din virkning eller stickning eller något annat handarbete tycks tjorva och böka sig kan det mycket väl bero på att dina händer är för kalla. Och stela.

Jag svär! Det var i alla fall något nyttigt jag lärde mig i plugget — och inte från syslöjdsfröken, utan från min maskinskrivningslärare. Ja, tack. Så gammal är jag.

Värm upp dina händer innan du sätter igång, med lite handgymnastik — och använd ett par handledsvärmare eller halvvantar medan du håller på. Åtminstone om det är kallt inne hos dig.

Med uppvärmning går allting lättare, och det är mindre risk för värk.

Jo, jag vet, sååå vuxet. Och ändå sant.

Och bäst av allt: Det går knappt åt något garn alls!

Haha! Haha-ha! Förutom att du kan flistugga dig igenom restgarnskorgen kan du lugnt kosta på dig ett nystan ren alpacka, eller flera nystan Qualitas självrandiga strumpgarn.

Kickis svärmors muddar

Kicki har en schyst modell från svärmor, en sådan som är rätstickad på längden. (Ingen masktäthet angiven):

"Här är ytterligare en variant av muddar. Jag tycker dom ser ut som rånarluvor för händerna.

Lägg upp 50 maskor, sticka 56 varv räta maskor. Sticka 10 maskor, maska av 9 maskor och fortsätt sticka varvet ut. När du vänt och kommer tillbaka lägger du upp 9 maskor och fortätter sticka 12 varv till. Sy ihop. Om jag lyckats lista ut hur svärmor gjort ...

Det värmer i alla fall mina förslitna tumleder."

Hålet där du maskar av och sedan lägger upp är alltså hålet för tummen.

Och ja, det går förstås att sticka muddar till armar och händer på ett ännu enklare sätt. Varför krångla till det?

Gratis stickbeskrivningar och virkmönster till muddar och torgvantar

Gillar du ugglor? Virrkpannan har designat ett par virkade torgvantar med dessa kloka fåglar.

Året Runts stickade halvvantar har ett enkelt och stiligt spetsmönster.

De stickade muddarnaHildurs barnbarn saknar tumhål, men stoltserar med ett vackert och enkelt korgmönster.

Okej, Lego-älskare, här är ett par virkade torgvantar som heter duga!

Maria med svenska bloggen Junkstyle bjussar på enkla (som i lättvirkade) torgvantar.

Stickfrossas handledsmuddar stickar du på tvären, inklusive spetskanten.

Även något så enkelt som fingerlösa vantar kan vara en utmaning. Knitting and so ons modell (på engelska) stickas från tummen och ut och ner.

Sugen på att virka stjärnmaskor? I Chippzans mönster blir halvvantarna härligt tjocka!

Linda, bloggen Ulliga, gulliga, färgglada, har gjort ett stickat basmönster på torgvantar (till herrar), som du lätt anpassar till andra storlekar. Om du kollar din masktäthet, det vill säga. Gör du inte det, så ... tja, skyll dig själv. (Och jag menar det.)

Kråksparks halvvantar stoltserar med vriden resår, fläta och tumkilar. Och hon bjussar på stickbeskrivningen.

Är mormorsrutor- och ränder din grej? Då passar Järbo garns mormorsmuddar.

Ett par halvvantar är ett lagom projekt för att testa en (för dig) ny teknik. Prova virkad nålbindning i Ullcentrums muddar med hål för tummarna.

Ullcentrum har också en beskrivning på ett par rätstickade torgvantar med "mössa" för fingrarna och tummarna. Ett par nedfällbara vantar, alltså. Och de har en metod för att sticka rätstickning i rundstickning med enbart räta maskor.

Van stickare eller nybörjare? Socktrollet har basbeskrivning på halvvantar som passar båda.

Går det att kvastskaftsvirka ett par halvvantar? Självklart!

Korta och långa muddar, med och utan hand, använde soldaterna under första världskriget. Snyggt än idag, om du kan läsa amerikanska beskrivningar:
http://www.hjsstudio.com/redscarf.html

Ingenstans att lägga cashen och busskortet? Crystal Palace Yarns fingerlösa vantar med tumkil har dessutom en ficka som du knäpper med knapp:
http://www.straw.com/cpy/patterns2/m5-PocketMiitts.html

Garnkrängarna Carons sicksackvirkade fingerlösa vantar värmer inte bara handlederna utan hela armarna upp till och med armbågen.

Woolcraftings virkbeskrivning är egentligen virkade vantar, inte torgvantar ... men du kan välja att virka dem med fingar, halvlånga fingrar, eller fingar med slitsar i, så att du kan dra fram ett lämpligt finger ut i kylan för de där känsliga knappa-in-din-kod-på-bankomaten-jobben:
http://www.woolcrafting.com/crochet-gloves-pattern.html

Lucia Liljegrens stickade handledsmuddar är så enkla att även nybörjaren klarar av dem — och hon har ett strålande förslag på hur de kan användas i undervisningssyfte för den där förhatliga sticktekniken "avigmaska".

Punk! Rock'n'roll! Muscher! Okej, de här virkade varianterna är egentligen supermjukis, men namnet "Punk crochet wrist warmers" antyder åtminstone ambitionsnivån på designen:
http://www.moonarts.com/blog/free_patterns/pages/punk-crochet-print.htm

Ah, äntligen! Självrandigt strumpgarn! (Och jag som har ett så härligt upprepat på tork!) Den här stickade modellen har också en halv tumme, bra för dig med mus-hand:
http://www.soxie.com/wristers.html

Blommor på det? Leena, bloggen Virkade saker, har designat ett par virkade halvvantar med broderade blommor.

Katrin Bawah kallar sina slätstickade torgvantar för Camilla. Och så kallar hon "ökningsvarv" för "uttagningsvarv". Sådant gillar jag:
http://www.katrinbawah.se/beskrivning/camilla_vantebeskrivning.htm

Gillar du vampyrerna i Twilight? Sticka halvvantar inspirerade av dem Alice bär i film nr 2.

Bonnie Marie Burns "Voodoo" är redan en modern klassiker:
http://www.knitty.com/ISSUEwinter02/PATTvoodoo.html

De här halvvantarna gör du på stickmaskin — inklusive garnbollarna!

Gillad du den stickade sjalen Clapotis? Varför inte komplettera med ett par halvvantar med samma tappade-maskor-look:
http://filambulle.blogspot.com/2006/02/clapomitaines-in-english.html

Ribbat över handen, flätor på handleden, publicerat i Knitty, "Fetching" är namnet:
http://www.knitty.com/ISSUEsummer06/PATTfetching.html

Och när de är gjorde i en kill-vänlig variant (som i att bäraren har testiklar, inte att de lämpar sig för kittlings-attacker ... eller kanske lite av båda?) kallas "Fetching" för "Dashing". Det är kul att hitta på namn till sina stickskapelser:
http://www.knitty.com/ISSUEspring07/PATTdashing.html

Viktorianskt. Goth. Eller punkigt. Steampunk? Vickie Howell stickar handledsvärmare med volang i eget garn. Som i hennes eget märke. Det, du.

Knitting at Knoons stickade armvärmare är allt annat än diskreta — de har till och med fickor!
http://www.knittingatknoon.com/funkypatt.html

Okej, så du virkar en lapp och syr ihop med hål för tummen. Vad får du då? Halvvantar för killar, uppenbarligen:
http://www.crochetspot.com/fingerless-gloves-for-men/

Och om du stickar två lappar och syr ihop med hål för tummen i entrelac/näverstickning, vad får du då? Riktigt snygga handledsvärmare och en chans att träna på tekniken på något småttigt:
Halvvantar i entrelac/näverstickning (eng)

Sarah Bradberry har en mät-och-räkna-formel för skräddarsydda ... okej, skräddar-stickade, fingerlösa vantar:
Stickade torgvantar

Och för dig som vill ha pärlor på pulsen finns exempelvis sticka "muffedisser" med pärlor.

Textil hemslöjd bjuder på stickbeskrivningar till traditionella pärlmuddar.

Det gör även Fuzzy Noodles: rutor och stjärnor. (Båda via Internet Archive.)

Mer traditionellt än ett par norska pärlmuddar med norska stjärnor kan det inte bli: Pulsvante fra Dale i Sunnfjord

Och min absoluta favorit — rätstickade, långa pulsvärmare med picotkant i lyxgarn, på svenska och på Garnstudio:
Sticka pulsvärmare