Torgvantar — Bort med fingrarna från mina vantar!

Restgarnsidéer - gratis mönster:

Gratis mönster och beskrivningar för dig som vill virka eller sticka torgvantar, halvvantar, vristvärmare, pulsvärmare ... (En spretig samling av Anna-pannans bokmärkta virkbeskrivningar och stickbeskrivningar på fingerlösa vantar.)

Ja, alltså. Torgvantar. Det finns dåliga väder OCH dåliga kläder och sedan finns det plagg som motstår modets obevekliga darwinism för att de är in i bängen praktiska.

Torgvantar, stickade i återvunnen ull och filtadePärlpulsvärmare, någon? Nåja, just det är snarare något som med lagom jämna mellanrum utrotas från medvetandet och ändå lyckas kämpa sig tillbaka in i modeevolutionen.

Vristvärmare, handledsmuddar, halvvantar, torgvantar, handledsvärmare — alla de där fingerlösa handpåläggar-plaggen är så underbara, eftersom de täcker området mellan storvanten och jackmudden, som alltid glipar och blir måltavla för snö.

Du kan ha dem långt efter snön smält bort, och vill du gå och sticka — eller gnaga på naglarna ned till roten — i vintervädret är de ett måste. Inomhus likaså, när lederna knirkar.

Tips! Tips! Tips! 

Med risk för att låta väldigt, väldigt vuxen: Hur varma är dina händer?

Om din virkning eller stickning eller något annat handarbete tycks tjorva och böka sig kan det mycket väl bero på att dina händer är för kalla. Och stela.

Jag svär! Det var i alla fall något nyttigt jag lärde mig i plugget — och inte från syslöjdsfröken, utan från min maskinskrivningslärare. Ja, tack. Så gammal är jag.

Värm upp dina händer innan du sätter igång, med lite handgymnastik — och använd ett par vristvärmare eller halvvantar medan du håller på. Åtminstone om det är kallt inne hos dig.

Med uppvärmning går allting lättare, och det är mindre risk för värk.

Jo, jag vet, sååå vuxet. Och ändå sant.

Och bäst av allt: Det går knappt åt något garn alls!

Haha! Haha-ha! Förutom att du kan flistugga dig igenom restgarnskorgen kan du lugnt kosta på dig ett nystan ren alpacka, eller flera nystan Qualitas självrandiga strumpgarn.

Kickis svärmors muddar

Kicki har en schyst modell från svärmor, en sådan som är rätstickad på längden. (Ingen masktäthet angiven):

"Här är ytterligare en variant av muddar. Jag tycker dom ser ut som rånarluvor för händerna.

Lägg upp 50 maskor, sticka 56 varv räta maskor. Sticka 10 maskor, maska av 9 maskor och fortsätt sticka varvet ut. När du vänt och kommer tillbaka lägger du upp 9 maskor och fortätter sticka 12 varv till. Sy ihop. Om jag lyckats lista ut hur svärmor gjort ...

Det värmer i alla fall mina förslitna tumleder."

Hålet där du maskar av och sedan lägger upp är alltså hålet för tummen.

Gratis stickbeskrivningar och virkmönster till muddar och torgvantar

Linda, bloggen Ulliga, gulliga, färgglada, har gjort ett stickat basmönster på torgvantar (till herrar), som du lätt anpassar till andra storlekar. Om du kollar din masktäthet, det vill säga. Gör du inte det, så ... tja, skyll dig själv. (Och jag menar det.)

Kråksparks halvvantar stoltserar med vriden resår, fläta och tumkilar. Och hon bjussar på stickbeskrivningen.

En riktigt goth-artad handleds- och vristvärmare är den amerikanska, patentstickade, med spetsvolanger. (Gå till texten "November, 1855, Warm Undersleeve", och klicka på de högupplösta bilderna. Bered dig på daterad stickengelska.)
http://www.uvm.edu/~hag/godey/fashion/work.html

Virkaholics virkade torgvantar (eller handledsvärmare) blir läckert ribbiga genom det vanliga, virkiga "resårknepet". Det vill säga att virka i bakre maskbågen istället för främre (eller båda). Tänk att något så enkelt kan bli så snyggt!
http://virkaholic.blogspot.com/2009/01/handledsvarmare-eller-pulsvarmare.html

Korta och långa muddar, med och utan hand, använde soldaterna under första världskriget. Snyggt än idag, om du kan läsa amerikanska beskrivningar:
http://www.hjsstudio.com/redscarf.html

Ingenstans att lägga cashen och busskortet? Crystal Palace Yarns fingerlösa vantar med tumkil har dessutom en ficka som du knäpper med knapp:
http://www.straw.com/cpy/patterns2/m5-PocketMiitts.html

Garnkrängarna Carons sicksackvirkade fingerlösa vantar värmer inte bara handlederna utan hela armarna upp till och med armbågen:
http://www.caron.com/projects/ss/SS8_arm_warmers.html

Den virkade vristvärmaren med dödskalle är mer snygg än praktisk (och du kan använda dödskallen som dekoration på annat):
http://crochet.about.com/library/weekly/aa102205.htm

Woolcraftings virkbeskrivning är egentligen virkade vantar, inte torgvantar ... men du kan välja att virka dem med fingar, halvlånga fingrar, eller fingar med slitsar i, så att du kan dra fram ett lämpligt finger ut i kylan för de där känsliga knappa-in-din-kod-på-bankomaten-jobben:
http://www.woolcrafting.com/crochet-gloves-pattern.html

Lucia Liljegrens stickade handledsmuddar är så enkla att även nybörjaren klarar av dem — och hon har ett strålande förslag på hur de kan användas i undervisningssyfte för den där förhatliga sticktekniken "avigmaska":
http://www.thedietdiary.com/blog/index.php?p=113

Punk! Rock'n'roll! Muscher! Okej, de här virkade varianterna är egentligen supermjukis, men namnet "Punk crochet wrist warmers" antyder åtminstone ambitionsnivån på designen:
http://www.moonarts.com/blog/free_patterns/pages/punk-crochet-print.htm

Ah, äntligen! Självrandigt strumpgarn! (Och jag som har ett så härligt upprepat på tork!) Den här stickade modellen har också en halv tumme, bra för dig med mus-hand:
http://www.soxie.com/wristers.html

Heléne Wallin har lagt ut sin stickbeskrivning på snabbstickade halvvantar på Stickas, Sveriges stickförenings, webbplats: 
http://www.sticka.org/_data/documents/monster/halvvante.pdf

Blommor på det? Leena, bloggen Virkade saker, har designat ett par virkade halvvantar med broderade blommor.

Katrin Bawah kallar sina slätstickade torgvantar för Camilla. Och så kallar hon "ökningsvarv" för "uttagningsvarv". Sådant gillar jag:
http://www.katrinbawah.se/beskrivning/camilla_vantebeskrivning.htm

Ingen rädder för flätor här ... Har du inte vågat dig på flätstickning förr är de här läckra "irländska" sakerna din — och händernas — påse:
"Irländska" torgvantar på amerikanska (pdf)

Lite mer avancerad flätstickning finns i Mean Girl Designs urläckra "Spooky cabled armwarmers":
http://home.comcast.net/~meangirl/spookycabledmitts.pdf

Gillar du vampyrerna i Twilight? Sticka halvvantar inspirerade av dem Alice bär i film nr 2:
http://blog.craftzine.com/archive/2009/09/alice_wrist_warmers.html

Bonnie Marie Burns "Voodoo" är redan en modern klassiker:
http://www.knitty.com/ISSUEwinter02/PATTvoodoo.html

Ytterligare en superlätt, slätstickad:
http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=10620.0

Dessa virkade armvärmare ser stickade ut, eftersom de är virkade i en form av reliefvirkning, med stolpar som du virkar med nedtag runt stolpen i varvet nedanför (framför eller bakom arbetet). Snyggt. Och inte alls så komplicerat som förkortningarna dcfp och dcbp får det att verka:
Virkade ärm-värmare

De här halvvantarna gör du på stickmaskin — inklusive garnbollarna!
http://www.bond-america.com/bondbuzz/bond_buzz_17.html

En stickad rock'n'roll-modell med valfri vantdel att vika över när du fryser för mycket om fingrarna:
http://www.stitch-witch.net/rockgloves.html

Gillad du den stickade sjalen Clapotis? Varför inte komplettera med ett par halvvantar med samma tappade-maskor-look:
http://filambulle.blogspot.com/2006/02/clapomitaines-in-english.html

Ribbat över handen, flätor på handleden, publicerat i Knitty, "Fetching" är namnet:
http://www.knitty.com/ISSUEsummer06/PATTfetching.html

Och när de är gjorde i en kill-vänlig variant (som i att bäraren har testiklar, inte att de lämpar sig för kittlings-attacker ... eller kanske lite av båda?) kallas "Fetching" för "Dashing". Det är kul att hitta på namn till sina stickskapelser:
http://www.knitty.com/ISSUEspring07/PATTdashing.html

De virkade torgvantarna Charleston ska skrynkla ihop sig över handlederna med flit:
http://www.naturallycaron.com/projects/charleston/charleston_1.html

Viktorianskt. Eller punkigt. Vickie Howell stickar handledsvärmare med volang i eget garn. Som i hennes eget märke. Det, du.
http://vickiehowell.blogspot.com/2006/08/purple-skein-augusts-free-pattern.html

Knitting at Knoons stickade modell är allt annat än diskreta — de har till och med fickor!
http://www.knittingatknoon.com/funkypatt.html

Okej, så du virkar en lapp och syr ihop med hål för tummen. Vad får du då? Halvvantar för killar, uppenbarligen:
http://www.crochetspot.com/fingerless-gloves-for-men/

Och om du stickar två lappar och syr ihop med hål för tummen i entrelac/näverstickning, vad får du då? Riktigt snygga handledsvärmare och en chans att träna på tekniken på något småttigt:
Halvvantar i entrelac/näverstickning (eng)

Sarah Bradberry har en mät-och-räkna-formel för skräddarsydda ... okej, skräddar-stickade, fingerlösa vantar:
Stickade torgvantar

Och för dig som vill ha pärlor på pulsen finns exempelvis...
Sticka halvvantar med pärlor (eng)
Sticka "muffedisser" med pärlor

och när det gäller mer traditionella pärlmuddar: Fuzzy Noodles rutor och stjärnor. (Båda via Internet Archive.)

Mer tradiotionellt än ett par norska pärlmuddar med norska stjärnor kan det inte bli: Pulsvante fra Dale i Sunnfjord

Och min absoluta favorit — rätstickade, långa pulsvärmare med picotkant i lyxgarn, på svenska och på Garnstudio:
Sticka pulsvärmare

Vad heter ditt rekommenderade gratismönster?