Stickning: vad är "1 rm av omslaget + m på räts"?

by Lotta

Jag håller på att sticka en mössa och har svårt att förstå förklaringen till andra varvet.

Beskrivning av mönster:
Varv 1: 1 rm, gör ett omslag och lyft 1 m, upprepa v ut (= avigsidan)
Varv 2: 1 am, 1 rm av omslaget + 1 m på räts.

Jag förstår inte vad de menar med "1 rm av omslaget + m på räts."?

Det är "+m på räts" som jag hakar upp mig på ...

Och kommer då arbetet att öka med det dubbla vartannat varv?

Så tacksam för svar!

Lotta

En sorts halvpatent

"Billigt garn"-Anna svarar:

Aj, aj, aj. På din bild ser mössan hyfsat modern ut. Då borde du kunna mejla till ansvarig garnkrängare och säga "Öh! Det står knasigheter i er stickbeskrivning!"

Tro mig, de *vill* veta och kunna göra rättelser. Och förklara vad det egentligen borde stå. Förmodligen fattas ett par parenteser runt "på räts.", som i "(= rätsidan)".

Okej, till det konstiga varvet.

Mössan är tydligen stickad i en form av halvpatent. (En fylligare och "kortare" resårstickning. Och jo, det finns flera varianter, både på halvpatenten och helpatenten.)

Vad designern egentligen vill att du ska göra på andra varvet är *inte* att öka en massa maskor. Tvärtom. Du ska minska dem tillbaka till det ursprungliga antalet.

Så här, på varv två:

Sticka första maskan avigt.

De två nästa trådarna på vänsterstickan är en maska och ett omslag. Sticka dem tillsammans till en rät maska.

Alltså:

Sticka en avig maska. Sticka ihop nästa maska och omslaget rätt. Upprepa varvet ut.

Var det någorlunda mer begripligt?

Comments for Stickning: vad är "1 rm av omslaget + m på räts"?

Click here to add your own comments

Tack!
by: Lotta

Tack för en underbar sida och en underbar förklaring. Jag anade nästan att de skulle stickas ihop, men hade då trott att det skulle stå "tills". Jag är ännu en amatör på stickning, men det är ju så fantastiskt roligt.
Tack än en gång och Bamsekram på sig!
Här ska stickas mössa!
Lotta

Click here to add your own comments

Join in and write your own page! It's easy to do. How? Simply click here to return to Frågor & tips om billiga garner, stickning, virkning.