Sticka raggsockor och strumpor på två stickor?

av Mormor

Jag ska försöka lära ut, men jag har inte mönster på raggisar på två stickor.

Damen vill överraska sin man. Kan du hjälpa mej? Jag vill lära henne.

Stickbeskrivningar till strumpor på två stickor ... och mer nybörjarvänliga metoder

"Billigt garn"-Anna listar gratismönster och propagerar för andra strumpstickningsmetoder:

Jag antar att du är ute efter fram och tillbaka-stickade strumpor, sockor med söm, och inte raggsockor som rundstickas på två rundstickor.

Synd.

Du ska strax få ett par utvalda länkar till beskrivningar på två stickors-strumpor, men först måste jag vara riktigt motvalls och säga:

Om jag hade förmånen att hålla en nybörjare i handen medan hon lärde sig att sticka sockor skulle jag slita de raka stickorna ur hennes nävar och gå direkt på de mer smidiga metoderna.

Det vill säga rundstickning. Smidig stickning utan krångliga och skavande sömmar, utan en överdriven mängd avigmaskor och kantmaskor.

Fast inte med strumpstickor. Strumpstickor kan vara aggressivt ovilliga att samarbeta, och den femte stickan har dessutom en otäck tendens att rymma sin väg när den bäst behövs.

Nej, jag stickar sockor på rundstickor, och alltid två strumpor på en gång, för att också slippa det förhatliga "second sock syndrome" — att du inte mäktar med att maska den andra strumpan i paret.

Så hur gör du det, då? Jo ...

Genom att sticka strumpor med "magic loop", rundstickning med en enda lång rundsticka.

Själv föredrar jag att sticka sockor på två rundstickor. (Och från tårna och till skaftet, så att jag kan prova dem medan jag stickar.)

Sticka raggsockor på två stickor. Rundstickor.

På YouTube finns en utmärkt videokurs på engelska i konsten med 2-rundstickors-stickning. Och en hyfsad snabbdemonstration har även Garnstudio.

Fördelar med strumpor stickade på två stickor

Okej, om damen ifråga nu absolut vill sticka makens raggsockor fram och tillbaka på två raka stickor så finns det trots allt en fördel med den sortens strumpor.

(Nackdelen är framför allt sömmarna. De är plågsamma för fötterna och för den stackare som försöker att sy dem lagom jämnt och osynligt.)

Två stickors-strumpors övertag är att du kan sticka undersidan av sockan i ett tjockare garn för att minska risken för hål. Skulle ändå hälen eller tån nötas ut kan du sticka en ny undersida och sy fast istället för att stoppa strumporna.

På strumporna nedan — stickade fram och tillbaka på en (1) rundsticka, två samtidigt — är hela sulan stickad i ett tjockare garn.

Strumpor stickade fram och tillbaka på 2 stickor - egentligen en enda rundsticka

Gratis mönster, sockor på två stickor

Äntligen! Här är en liten lista över strumpor som du stickar fram och tillbaka på två stickor och sedan syr ihop, såväl raggiga sockor som tunnare strumpor. (För snabbast storleksanpassning, spana in en basbeskrivning på vanliga rundstickade raggsockor i den masktäthet damen tänker sticka strumporna i. Låna maskantalet och fotlängden till lämplig herrstorlek ur den beskrivningen.)

Sockor på två stickor — lätt och rätt
Jorå, det är väl rätt nybörjarvänligt — och smart! — att utnytta rätstickningens töjbarhet. Som Novita som toppar de rätstickade raggsockorna med resår. Annars är det bara "vanliga" maskor. Som jag kallade det när jag var liten. (Till skillnad från "ovanliga" = aviga maskor.)

Ribbstickade raggsockor på två stickor
Hemmets journals stickbeskrivning är i barn- och damstorlekar, och du tricksar till hälen genom att växla stickstorlek i resårstickningen. Med grövre garn och stickor får du större strumpor. Så klart. Och för att riktigt anpassa dem till en vuxen, manlig mottagare är det nog säkrast att skippa de virkade blommorna. Eller inte.

Strumpgarns-strumpor på två stickor
har Hemmets Journal också en beskrivning på, i flera storlekar, och med två sidsömmar.

Rätstickade restgarnssockor
Soilis restgarnsblogg finns en beskrivning på rätstickade raggsockor, som du kan anpassa storleken på genom att lägga till fler maskor.

Raggsockor med bandhäl och kil
Hälarna kommer du inte undan, även om du stickar på två stickor. (Eller jo, om du stickar spiralstrumpor ...). Här är en traditionell variant med bandhäl och kil, och beskrivningen kommer från Soili igen. Återigen, lägg till maskor för att öka storleken.

Sidledes-strumpor och -sockor
Drops design/Garnstudio har flera varianter av strumpor rätstickade på tvären. Och givetvis på två stickor. Sömmen är under foten. Hu.

Sockor slätstickade på tvären
Spännande modell! Novita satsar på förkortade varv/vändvarv för att få till häl och tå.

Tvåfärgade strumpor med söm på ovansidan
TeeTee garn kommer undan den obekvämaste sömmen genom att placera den på ovansidan av foten. (Exempel: klotter-strumpor.)

Sockor stickade på snedden
Nu snackar vi en liten utmaning! Garnstudio/Drops design har också en modell på rätstickade strumpor som stickas på diagonalen! Och jo, det kan vara knepigt att begripa hur de hänger ihop, men det finns videogenomgång, plus en separat video om hur du syr ihop den lustiga biten till en strumpa.

Sockor på "vanliga" stickor
För mig är rundstickor det normala, men jag förstår precis vad Fru P menar när hon talar om "vanliga stickor". Och beskrivningen hon har fått från sin farmor påminner mycket om de första strumporna jag stickade fram och tillbaka. De har en söm på baksidan av resåren och på sidan av strumpfoten.

Sticka sockor med snörning, inte söm
O, det här ser ut som gamla tiders bäddsockor! Nemiras sockor stickar du fram och tillbaka på två stickor, sedan snör du ihop dem på översidan av foten. Och nej, du kanske inte gärna har dem i skor. Men vem vill frysa om fossingarna inomhus?

Bildkurs! Sticka strumpor på två stickor (eng)
De här sockorna består bara av en lång remsa, med minskningar och ökningar på lämpliga ställen, som du syr ihop i sidorna. Men framför allt består stickbeskrivningen av en väldigt pedagogisk steg-för-steg-anvisning i bild. Med anvisningar om hur du anpassar maskorna till andra fötter.

Snabbstickade raggsockor på två stickor (eng)
Snabba att sticka, men mycket att sy. Det är smartare att köra förkortade varv vid häl och tå, men i den här gratisbeskrivningen från Bev's Country Cottage syr du istället. Där också.

Klassiska strumpor med söm (eng)
Tycker du att det är svårt att hänga med i beskrivningar på sockor stickade på två stickor? PurlSohos stickmönster är visserligen på engelska, men bildserien är väldigt tydlig.

Strumpor på två stickor från Knitty (eng)
Här är häl och tå stickade i förkortade varv (vändvarv) och dessutom är undersidan av foten stickad med en extra sytråd för hållbarhetens skull. Smart.

Videokurs om 2-stickors-sockor
Bara en söm vid sidan och en vid tån. Nästan smidigt! Strumpan är demonstrerad i strumpgarn, men samma princip gäller för raggsocksgarn. Det är bara maskorna och måtten som skiljer.

Någon som har fler tips på stickbeskrivningar till sockor och strumpor stickade fram och tillbaka på två stickor?

Klicka här för att kommentera

Skriv din egen sida! Det är lätt. Hur? Klicka här för att gå tillbaka till Rekommendera en gratis beskrivning.