Sticka bubbelmönster (småknottrigt)

av "Billigt garn"-Anna

A-M undrade hur en fallmaska skulle stickas. Bakom denna udda stickterm dolde sig ett klassiskt strukturmönster: ett litet bulligt bubbelmönster, eller sjömansmönster. Och här får du lära dig hur du stickar det, på nästan normal svenska.

Hm. Kallas det bubbelmönster, sjömansmönster, knottror eller något helt annat? Nåja, snyggt är det i alla fall.

Sticka bubbelmönster - provlapp och beskrivning

Men det är inte skönheten som är stickmönstrets USP, som det heter i marknadsföringssammanhang. Nej, säljargumentet för strukturmönster som bildar luftfickor är att det du stickar blir extra varmt, vilket är mask-mumsmums till tröjor, mössor, benvärmare, plädar och annat praktiskt bärbart.

Om du struntar i märkliga sticktermer som "länkar" och "fallmaska" — som det stod i A-M:s stickbeskrivning — är det också rätt lättstickat. Faktiskt. Jag skojar inte.

På köpet får du möjlighet att sticka stickningen där du kanske aldrig stuckit den förut, långt under bältet.

Så här stickar du (just detta) bubbelmönster

Grunden till det småbubbliga strukturmönstret är slätstickning. Japp, simpel slätstickning. På ett jämnt antal maskor. Plus kantmaskor.

Du stickar udda varv avigt, och jämna varv räta. Och om du rundstickar är alla varv räta, tjihoo!

Vid vart fjärde varv (ett rätt varv) skapar du bubblorna, genom att omväxlande sticka en rät maska och en maska som drar ihop de tre föregående varven.

Och det är då du får sänka din sticka till en betydligt lägre nivå än vanligt.

Varv 1-3: slätstickning, där de udda varven är aviga.

Varv 4: (kantmaska) * Sticka 1 rät maska. Sticka inte nästa maska, utan tjoffa in högerstickan i den tredje maskan nedanför den du borde ha stickat. (Bild 1 och 2).

Pilla loss maskan som du i vanliga fall skulle ha stickat, och låt den repa upp sig. Dra lite i stickningen, om garnet kärvar sig.

Låt de tre trådarna från de upprepade varven ligga ovanpå högerstickan. (Bild 3)

Sticka ihop de tre trådarna och maskan på högerstickan, genom att köra in vänsterstickan i samma maska som högerstickan sitter inkörd i, och sticka en rät maska. (Bild 4) *

Sticka i tredje maskan nedanför för att dra åt bubblorna.

Och jo, som det heter på stickiska, upprepa *-* varvet ut. Fram till sista maskan, som är en kantmaska.

Varv 5-7: Slätstickning. De udda varven ska vara aviga. (Förbaskat tjatigt, det här med stickning.)

Varv 8: Förskjut knottermönstret ett snäpp. Det vill säga ...

(Kantmaska) * Sticka den varvihopdragande maskan (sticka i tredje maskan nedanför, och så vidare), sticka 1 rät maska *, upprepa *-* varvet ut till kantmaskan.

Och sedan upprepar du förstås också de 8 varven. Tills du tröttnar. Eller tills din stickning är färdig. Vad helst som kommer först.

Och du, det här strukturmönstret används också i kommersiellt stickade plagg. Spana in den här fabriksstickade bomullströjan som jag snubblade över på en loppis:

Maskinstickad tröja i tunt bomullsgarn i sjömansmönster