Nätkasse — gratis mönster: Sticka eller virka en enkel och klimatsmart påse i restgarn

Restgarnsidéer

Vill du plastbanta med en nätkasse för att skippa butikens shoppingkassar och sladdriga grönsaks- och fruktpåsar? Nätkassar stickar och virkar du enkelt av restgarn! Här hittar du gratis beskrivningar till nätiga påsar och väskor, stora som små, stickade som virkade.

Sticka eller virka en nätkasse (eller flera) efter gratis mönster!

Å, vad det är underbart att kunna säga "Nej, jag gör dem hellre själv" när personen i kassan frågar om det ska vara en liten plastpåse också.

Inte nog med att den klassiska nätkassen torde vara betydligt mer miljösmart än såväl en plastpåse som en nyproducerad tygkasse — särskilt om du använder återvunnet garn — den är även snabbvirkad med simpla luftmaskor eller kvick-stickad med omslag och stora stickor. Och det går knappt åt något garn alls! Fram med de udda restnystanen!

Dessutom är nätpåsarna sanslöst praktiska. Nätkassarnas elastiska nät gör påsarna rymliga, samtidigt som de går att knöla ihop till små bollar i fickan eller handväskan.

Små nät med handtag och snodd kan du använda istället för grönsaks- och fruktpåsarna i matbutikerna, eller för att förvara småsaker i köket och sovrummet.

Stora nätkassar kan du använda som shoppingpåsar och matkassar, som billiga strandväskor och luftiga gympåsar, till förvaring av leksaker och garnnystan och ... jo, som "värdinnegåva" och konsumtionsprotest istället för en flaska vin eller blomma när du är bortbjuden.

Och de riktigt superduperstora nätkassarna kan vi gemensamt använda för att samla ihop de sorgliga spillrorna i, när konsumtionssamhället väl har kollapsat in i sig självt.

Är du övertygad nätkasse-entusiast? Leta fram stickorna, virknålen och dina tåliga, gärna tunna restgarn (bomull, lin, syntet) och välj vilket gratismönster du ska börja med. Ja, "börja med", för nätkassar kan du inte få nog av.

Vill du sticka en nätkasse? Här är massor av gratis stickbeskrivningar!

Beskrivningar till stickad nätkasse

Sticka kasse i räta maskor på grova stickor
Den här påsen är genial! Ahem, glömde visst att verka ödmjuk. Jag menar givetvis att det är riktigt smart att använda rätstickning på grova, grova stickor för att sticka ett töjbart nät. Och eftersom det är jag själv, eder inte så blygsamma Billigt garn-redaktör, som står för beskrivningen passar den till nästan vilket garn som helst.

Sticka en fruktkasse à la Garnomera
O, vad det är roligt att tappa maskor med flit! Och det är precis vad du gör om du följer beskrivningen till Garnomeras nätkasse, som Järbo garn har publicerat. Och du får givetvis själv avgöra om du vill sticka en liten fruktkasse eller en stor nätpåse.

Sticka en fruktpåse (pdf)
I Barbro Wilhelmssons mönster till en nätpåse till frukten jobbar du med dubbla omslag. Och så börjar du sömlöst från botten och jobbar dig upp.

Sticka en "viktlös" nätkasse
En ytterst liten nackdel med stickade eller virkade nätkassar till frukt och grönsaker är att de väger mer än de sladdriga plastpåsarna. Vilket påverkar slutpriset på lösviktsgrönt, om du väljer att väga påsen också. Julia Tarsha, SimplyNotable, tycker att hennes stickade nätkasse väger så lite att hon valt att kalla den Weightless Produce Bag. Stickbeskrivningen är översatt till svenska av Jonna Boström.

Sticka frukt-nätpåsar uppifrån och ned
Leena, Mummolee, designade en egen variant av en nätkasse till frukt efter att ha testat såväl Garnomeras kasse som Weightless Produce Bag. Resultatet? En lätt påse som du stickar uppifrån och ned, och vars nätkropp består av räta maskor och dubbla omslag (där du släpper det ena).

Sticka nätkasse med korta eller långa handtag
Ett nät rundstickat enligt det enkla receptet "2 m tills, omslag" blir töjigt och snyggt. Ännu snyggare blir din nätkasse om du rundstickar ett smalt handtag (eller två) och syr in det i en kanal, såsom Emmas dagar beskriver.

Sticka stor, rymlig nätkasse
Japp, att tappa maskor med flit är ett sätt få de maskor som är kvar att bli större och nätigare. Och att Novitas stickade nätkasse är lite större än en fruktpåse är lätt att ana utan att tjuvkika på bilden: innan du släpper varannan maska stickar du 30 varv om 240 maskor.

Strandväska eller nätkasse med kvadratisk botten
Ett elastiskt hålmönster i ett elastiskt garn, det blir ... en mycket rymlig nätkasse. I Chippzans stickbeskrivning ingår även ett smart sätt att göra handtag: ett knippe garnlängder.

Stickad nätkasse med stjärna i botten
Dödergöks nätkasse stickar du uppifrån och ned, och avmaskar i en vacker stjärnform. Rymlig och snabbstickad!

Armsticka en nätkasse (eng)
Wohoo, en nätkasse som bara är åtta maskor bred! Ja, det är meningen att du ska använda mångdubbelt garn, med dina armar som stickor, i den ädla konsten "armstickning". Som du förstår är nätet så pass grovmaskigt att det inte passar att fylla med småcitrus och jästpaket utan att något trillar ur. Men snabbt går det!

Sticka och virka nätväska med långa handtag
Garnstudio/Drops designs gratisbeskrivning låter dig kombinera det bästa av två världar: en väska med stadig virkad botten och rejäla axelband/handtag, och en elastisk stickad nätkropp.

Tänker du virka en nätkasse, nätpåse, nätväska? Här är massor av gratis mönster!

Mönster till virkade nätkassar

Busig nätkasse i vilket garn du vill
Tänk att jag hela tiden måste tramsa till det! Just det, om du virkar en nätkasse på Billigt garn-vis skruvar du till den normala nätkassen genom att virka luftmaskbågar i vändningar istället för i spiral. Och så börjar du med en mormorsruta! Givetvis kan du virka den i vilka restgarn du vill, så länge de pallar rycket och trycket.

Virka nätkasse med stjärna
Kerstin, PinkGreen, bjuder på en beskrivning till en nätkasse som har en enkel och snygg stjärna i botten. Men framför allt är det själva nätkassen som är praktisk. "Dessa kassar har jag burit matvaror, våta badkläder, nyfångad fisk (!) och mycket annat i."

Virka Helenas nätkasse med blom-botten
Rejäl och blommig, kan det bli bättre? Pysselofix (Helenas) nätkasse har långa handtag, alltså axelband, och dragsnodd, och börjar med en sex-bladig blomma i botten. Om du vill virka en ännu rymligare väska kan du istället göra sju blomblad.

Virka en frukt- eller grönsakspåse
Om du kan virka luftmaskor och fastmaskor kan du definitivt virka en nätkasse till frukt och grönsaker. Annars bjuder Handelsgården för säkerhets skull även på en liten virkskola till sitt virkmönster.

Nätkasse på Helt virkads vis
Inte den töjigaste sortens påse, men däremot en stilig väska till såväl shopping som stranden. När du följer Helt virkads beskrivning virkar du en nätig rektangel som du dubbelviker innan du virkar ihop den i sidorna.

Virka liten påse till flaska eller ... lök?
Små nätkassar är perfekta för vattenflaskor, eftersom nätet ger bättre grepp. Men Novitas fint virkade påse är egentligen inte tänkt att vara ett flasknät, utan en påse för lök. "Härligt nostalgisk", tydligen.

Virka nät-strandväska med japansk blomma
Bautawitchs nätkasse är rejäl, eftersom den är designad för trikågarn. Men det går lika bra att virka den i tunt garn, eller i gamla Ikea-kassar klippta till plastgarn.

Virkade kassar i olika storlekar
Allt från bärkasse till lavendelpåse! Du kan styra storleken på nätpåsarna inte bara genom att välja tunt eller tjockt garn, utan också genom att virka fler eller färre luftmaskor i bågarna. Systrar å Sånts mamma står för modellen.

Virka nätpåse efter video
Å, vilken hjälte Pernilla Einarsson är! Bland alla sköna virkvideor hon har lagt upp på YouTube finns även två som beskriver hur du kan virka nätiga kassar eller påsar, till frukt eller annat.

Virka klassisk, randig nätkasse
Okej, okej, du kan givetvis välja att virka Hobbiis nätkasse enfärgad, men att göra den randig eller flerfärgad är ett sätt att skruva till den klassiska nätkasse-looken.

Nätkasse med knytband och handtag
Stor shoppingkasse eller liten fruktpåse? Camillas livsstil bjuder på en virkbeskrivning som du "kan variera i oändlighet". Dessutom har du valet mellan handtag, knytband eller båda två.

Virka fruktkasse med korsade handtag
Till den runda botten på Stickus & Virkus nätkasse virkar du stolpgrupper, och handtagen är korsade. Och i fotografierna till mönstret får du följa hela proceduren på vänsterhäntas sätt.

Nätkasse med pärlor
Å, underbart! Om du förutom restgarn har ett gäng stora pärlor liggande kan du följa Greitzans beskrivning till en töjig nätkasse. Eller ... du kan givetvis följa beskrivningen och skippa pärlorna. Men nog blir den simpla, virkade påsen så mycket härligare med lite bling-bling?

Virka ett bollnät (pdf)
Om du virkar en nätkasse att bära dina bollar i kallas det givetvis "bollnät". Slöjd i Väst bjuder på ett enkelt gratismönster.

Virka en påse till ditt garnnystan
Om du går och står och stickar eller virkar är det smart att ha en garnslunga över handleden. Alltså en liten nätpåse där ditt garnnystan kan sitta och titta ut över världen, utan att kunna rymma ut på köksgolvet eller bland benen på dina medpassagerare på bussen. Och javisst, du kan virka en större nätkasse efter samma beskrivning.

~*~

Har du stickat eller virkat en nätkasse som inte står på listan? Tipsa om din favoritbeskrivning!