Sticka och virka till Baby Born (mönster till dockkläder)

av Wanda
(Landskrona, Sverige)

Blev helt förälskad i din sida! Tycker om att både sticka och virka, och har hållit på i många år.

Är däremot inte alls duktig på att räkna om mönster. Fattar nada!

Jag hittar inget stickat/virkat till Baby Born-dockan. Man kan säkert använda sig av babymönster ... om man nu kan räkna om mönstret, vilket den här gamla tanten inte kan.

Så skulle du kanske vilja hjälpa mig?

Jorå, men börja med gratis beskrivningar på dockkläder...

"Billigt garn"-Anna föreslår för ovanlighetens skull den lätta vägen istället för att försöka omvända folk till räknenissarnas sida:

Ah, att sticka/virka dockkläder är mumsigt. Låtsasbebisar klagar aldrig över att det killar och sticks, eller att halsen är för trång. Till skillnad från sina ägare är de inte så oförskämda att de växer ur tjocktröjan innan du stickat klart den. Dockor är alltså de ideala mottagarna för hemgjord mask-omsorg.
Stickad mössa till New Born Baby-docka, i återvunnet garn
Dockmössa stickad och filtad i återvunnet ullgarn, på tok för varm för en äkta bebis.

Tyvärr leker mina pluttar inte med dockor längre. Ja, sonen var ärligt talat aldrig riktigt nere med dockor, trots att jag försökte locka honom in i könsrollsspelet via en billig Barbie-ripoff när han gick på dagis. Förskolan, alltså.

Jag har alltså inga Baby Born-kläder att provmäta. Vilket du behöver för att kunna räkna om stick- och virkmönster som är konstruerade för riktiga baby-barn.

Det finns tyvärr ... eller turligt nog ... ingen "upphöjt i 2 delat med 3"-formel som ändrar storleken på ett stickat eller virkat plagg, utan du får mäta och kolla hur många centimeter som skiljer mellan beskrivningens modell och det du vill skapa. Och sedan räknar du ut vad det motsvarar i varv och maskor.

Matematik, det också mumsigt. Men hur gärna jag än vill leda ned fler människor i siffer-träsket är det faktiskt fullständigt onödigt och överkursigt (och alltså ett perfekt Anna-panna-pyssel).

Det finns gott om virk- och stickbeskrivningar på plagg till Baby Born och andra dockkläder, både gratis och att köpa. Börja med dem, så kan du räknenissa med större säkerhet senare.

(Mönster som passar till prematurbarn brukar dessutom passa direkt på babydockan, och vice versa.)

1. Gå till biblioteket och be att få (fjärr)låna till exempel Sticka dockkläder av Målfrid Gausel eller Sy och sticka dockkläder av Anita Gunnars.

(Målfrid Gausel har även en webbplats med beskrivningar till bland annat Baby Born. Om du prenumererar på hennes nyhetsbrev får gratis stickbeskrivningar.)

2. Ladda ned och labba med gratisbeskrivningar. Garnstudio har tusentals gratis stickmönster, men bara ett svenskt för Baby Born (långkofta, mössa, tossor och liten byxa).

Järbo garn bjuder på desto fler stickbeskrivningar till dockkläder (i storlekarna Baby Born och Skrållan):

Klänning, byxa, socka, hårband och kråskrage

Långbyxa, munktröja och toppluva

Babykofta, byxa, mössa, socka, haklapp och filt

Overall, mössa, strumpa, vante och halsduk

Garnbolaget Svarta Fåret har flera gratis stickbeskrivningar på dockkläder till Baby Born eller motsvarande bebisdockor. Och en till Skrållan. Du behöver starta ett konto för att ladda hem stickmönstren, men här hittar du till exempel pippitröjor, klänningar, mössor, byxor och strumpor.

Ebba på bloggen Dryas Octopetala har flera gratis virk- och stickbeskrivningar till dockkläder för Baby Born. På engelska och svenska, klänningar och byxor och hur fint som helst.

Slöjdläraren Jennie presenterar på sin blogg Jennie Olsson Knits virkbeskrivningar på kofta, mössa och byxor till Baby born.

"Stickgalen mormor" har knåpat ihop en beskrivning till en stickad Baby born-topp och trosa. Vill du sticka en klänning till dockan? Då visar Stickgalen mormor också hur du räknar ut en egen stickbeskrivning med ett stickrecept.

Allas förutsätter att dockan har en mamma. Därför bjuder de på en stickbeskrivning på en dockkofta med matchande flickkofta.

På bloggen Dammsamlare hittar du stickmönster på ett par långbyxor till dockan.

Också en minibebis i plast behöver småvarmt. Vad sägs om ett par stickade benvärmare och vantar?

Berith tipsade om den absoluta guldgruvan med gratis virk- och stickbeskrivningar på dockkläder som finns hos Sandnes garn. Och eftersom Sandnes är baserade i Norge är mönstren givetvis på norska.

Det gäller också Viking of Norway (tänka sig!), men de har faktiskt översatt flera stickbeskrivningar till svenska. Modellerna är anpassade till bebisar, såväl som prematurbebisar/Baby Born-dockor. Observera att bilderna på de fina baby- och dockkläderna är på webbsidan, medan själva stickmönstren finns i en pdf-fil. Detsamma gäller en tidigare Viking-katalog med stickade dockkläder.

Vågar du virka och sticka efter utländska beskrivningar? Om du är medlem i Ravelry (det är gratis), kan du lätt söka efter gratis stick- och virkbeskrivningar på kläder till babydockor.

Vill du sticka till en mindre babydocka än Baby Born? Gun-Britt har tydliga instruktioner (med video) till en 30 cm docka.

Någon som har fler tips på gratisbeskrivningar på dockkläder?

(Ja, jag vet att det cirkulerar inskannade exemplar av bland annat "Sticka och virka dockkläder till Skrållan, Barbie och Sindy" på nätet. Tipsa inte om dem. Det är givetvis piratkopior.)

Kommentarer till Sticka och virka till Baby Born (mönster till dockkläder)

Klicka här för att kommentera

Dockkläder
av: Berith Andersson

På Sandnes garns hemsida finns häften med gratismönster på dockkläder.

Handla garn billigt hos Adlibris.com

Fynda garnpaket på Adlibris
garnpaket

Virknålar
virknålar

Utbytbara rundstickor
rundstickor