Exempel på hur du fyndar beskrivningar: Modesticka med Drops Design no 50, sticktidning

Lär dig fynda billiga garn:

Obs! Den här rara sticktidningen är redan såld. Om du vill fynda fler gamla beskrivningar, ta en titt på aktuella nätauktioner. eller en secondhandbutik som Myrorna. Eller ännu hellre, spara dina pengar och gå till Billigt-garn.net-sidan som är späckad med gratis stickbeskrivningar och virkbeskrivningar, inklusive Drops Design/Garnstudio

Modesticka med Drops Design no 50, sticktidning Tja, den här sticktidningen hade några år på nacken redan när jag sålde den på Tradera, så jättemodernt är det inte. Men det hinner kanske bli modernt igen när du är väl är färdig  ... 

I just den här Drops design/Garnstudio-tidningen finns följande dammodeller:

-> Kofta i Muskat med struktur i diagonaler
-> Tröja i Cotton Frisé med V-hals
-> Kofta i Silke med ränder och fickor
-> Kofta i Silke med blommor och rutor
-> Kofta i Tunn Chenille med pärlstruktur och slätstickning
-> Tröja i Cotton Chenille med breda och smala ränder
-> Tröja i Cotton Chenille med långa resårer
-> Kofta i Silke-tweed
-> Tröja med rätstickade ränder i Cotton Viscose
-> Kofta i Silke-Tweed med rutor
-> Kofta i Muskat Soft med hålmönster
-> Väst i Muskat Soft med struktur
-> Kofta i Silke-Tweed och Cotton Viscose
-> Kofta i Silke-Tweed med blixtlås
-> Kofta i Safran med blommor
-> Kofta i Muskat med korta ärmar och ränder
-> Väst i melerad Cotton Chenille
-> Kofta i Silke med moss-stickning, krage och blixtlås
-> Tröja i Muskat med ränder
-> Tröja i Muskat soft med prickar
-> Tröja i Muskat Soft-Denim med struktur och sprund i sidan i dam- och herr-storlekar
-> Kofta i Muskat Soft med struktur, ränder och fickor.
-> Randig tröja i Muskat Soft och Muskat med ribbstickat
-> Tröja i Muskat med flätor

Puh. Över tjugo snygga och väldesignade stickmodeller, alltså, i Garnstudios populära garner (finns i garnbutiker över hela landet eller per postorder), och det är lätt att hitta ersättningsgarner; stickfastheterna är mycket "normala".

När jag sålde den på nätauktion var den något sliten och medtagen, bland annat veck i hörnen. Jag köpt den begagnad för en femma i en secondhandbutik och sålde med vinst. (Vid den tidpunkten kändes ett par tior som rena jackpotten.)

Så, är det lönt att försöka köpa sådana här beskrivnings-samlingar på nätauktioner eller i secondhand-butiker, istället för att ladda ned gratis stickbeskrivningar och virkmönster på nätet?

Nja. Njae. Jag har köpt på mig tok för mycket mönster-tidskrifter och -samlingar genom åren, och har blivit betydligt kräsnare. Även när det handlar om så små summor som en femma eller två. 

För att en handarbetstidning ska vara värd så mycket som fem kronor för mig måste den innehålla minst två beskrivningar jag vill apa efter eller lära mig ifrån ... och det händer väldigt sällan. Jag lägger hellre ned pengarna på garn, för min nuvarande monster-mönstersamling är så gigantisk att jag inte ens ids öppna flyttkartongerna (ja, pluralis) för att bläddra igenom den.

Jag håller mig till beskrivningar på hårddiskar och mina "formel"-böcker. Då kan jag designa vad jag vill, när jag vill.