Antracitgrått garn, 2-trådig shetlandsull 12 härvor ca 420 g

Obs! Det här vackra garnet kan du inte längre fynda. Men du hittar minst lika fina garner som du kan använda till dina gratis virkmönster och stickbeskrivningar på länken nedan:

Bus-billigt garn, direkt från Annas gömmor

Har du hittat ett vackert, gratis virkmönster på nätet? Längtar du efter att sticka den där sjalen du såg på en stick-blogg?

Letar du efter ett vintervänligt varmt och ändå behagligt och lättarbetat garn? Prova det här antracitgrå garnet i 100 procent shetlandsull!

En sak du kommer att älska med det här garnet är den fantastiska färgen: antracitgrå, riktigt mörkgrå (mörkare än den är på min skärm), nästan så mörk grå att den är svart.

Garnet är tunt, och fluffigt. Jag har använt stickor 4 mm till det, och du kan använda mindre eller större doningar beroende på vilken effekt du är ute efter.

Nu har du hittat 12 härvor av olika mängd och längd av detta vintersköna garn, sammanlagt cirka 420 gram.

Hur långt det räcker? Tja, längre än du tror. (Bra tumregel: är garnet tunt behöver du mindre än du tror, är garnet tjockt behöver du betydligt mer än du vill erkänna.) Det borde räcka till en damtröja i storlek M.

Garnet är INTE superwashbehandlat och ska alltså handtvättas. Det har också kvar ullens alla behagliga egenskaper: värmer även när det är fuktigt, naturligt smutsavstötande, kan bli vattentätt med extra lanolinbehandling, värmer i kyla och svalkar i hetta. Och ja, det passar till de projekt som du vill sticka och sedan filta i maskin.

Hur kan ett så här läckert garn vara så billigt? Enkelt, kära virk- och stick-älskare, enkelt.

Sätt dig bekvämt framför datorn och ta ett djupt andetag. Du ska om bara någon sekund få lära dig tidernas sparknep för garnomaner, samma trick som hantverkare i generationer före oss använde sig av.

Det här antracitgrå shetlandsullgarnet är återvunnet.

Jajamensan, det är upprepat, nystat, härvat, tvättat med milt, milt handtvättmedel, torkat och nu färdigt att bli något underbart också i dina händer.

En lätt vågighet är allt som påminner om garnets tidigare liv. Och när du börjar att sticka, virka, väva eller pyssla med garnet upptäcker du att vågigheten försvinner -- kvar är bara ett skönt garn, pysselvänligare än det mesta du hittar i butik.

Vad ska du göra för vinterläckert i antracitgrå shetlandsull när du vinner budgivningen?

Obs! Det här vackra garnet kan du inte längre ropa hem till din virkning eller stickning. Men varje onsdag hittar du nya fynd på Tradera (eBay):

Anna Lundevall rensar ut sin garngömma. Yihaa!