Virkade tofflor?

av Lena Falk
(Jämtland)

Jag vill ha en ENKLA beskrivningar på fina virkade tofflor, i dam-, barn- och herrstorlekar.

Hur hittar jag det, helst gratis? Jag har letat men inte funnit något bra!

Mvh Lena//en nybörjare

Enkelt är lätt, fint är svårare

"Billigt garn"-Anna ser svårigheter i att uppnå skönhet i de nedre regionerna:

Det finns många beskrivningar på enkla virkade tofflor eller tossor på nätet, så jag antar att problemet är att de också ska vara "fina".

Hm. Kan tofflor verkligen vara snygga? Vi snackar ju inte Sex in the City-pumps, precis. Räcker det inte med att de är varma och bekväma?

Och det som är fint på kvinnliga damer brukar inte vara det på manliga herrar. Och bebisar är en helt annan gullegull-genre.

Den absolut enklaste virkade (eller stickade) tofflan behöver du inte ens ett mönster till. Men den passar lika bra — eller illa — på män, kvinnor och barn.

Så här gör du:

Virka en lapp som är lika lång som mottagarens fot, och så pass bred att kanterna möts när du viker den över fotbladet.

Vik lappen dubbel, rynka ihop ena kortänden (tån), kasta sömmen vid andra kortsidan (hälen) + sömmen över själva foten. Toffla!

Virka tofflor eller tossor, enkel virkbeskrivning, virkmönster

Virkar du den i ullgarn kan du göra den lite större än foten och sedan filta den i tvättmaskinen. Det blir grymt. Kanske inte fin-fint, men åtminstone toffel-fint.

Enkla virkade tofflor, i återvunnet lovikkagarn

Två lappar (virkade i återvunnet lovikkagarn). Två tofflor. Två varma fötter. Hur enkelt och snabbfixat som helst.

Här är några andra idéer och virkbeskrivningar på enkla tofflor och tossor:

Sunnas virkade tofflor

Bildkurs på virkade barntofflor

Randiga eller enfärgade tofflor, som du virkar i en fotdel plus en överdel — utan att sy ihop. Beskrivningen kommer från Frida (Made in Hägn).

Husmorsskolan har en lössläppt virkbeskrivning på ett par innetofflor.

Engelskspråkiga Crochet Spot gör en liknande variant (fast med maskantal angivna). Alltså ett mycket enkelt toffelmönster som du anpassar till mottagarens fot. Och till "manlig" respektive "kvinnlig" stil.

Ett riktigt fint — på riktigt-fint, för tjejigt för mig-fint — toffelmönster är den virkade versionen av "French slippers". Det är en köpebeskrivning, som finns via Ravelry.

Någon som har andra förslag på virkade tofflor och tossor som är enkla, fina och passar olika åldrar och kön?

Kommentarer till Virkade tofflor?

Klicka här för att kommentera

Söta och enkla ballerinaskor!
av: Maria (Mullsjö)

Mary Janes/Ballerina-inneskor

Hittades först här: http://crochetamigurumi.blogg.se/

Men fick nu gå igenom en annan blogg.

english translation
av: Anonymous

is there an english translation for this pattern anywhere?
What language is this ???

Thank you

Easy crochet slippers
av: "Billigt garn"-Anna

Hi! It's in Swedish, but don't use Google Translate (Transmogrifier?) unless you want a surreal experience.

The "pattern" is so easy it's hardly worthy of translation. Really, the picture says it all.

But okay: Crochet a rectangle (measurements: length of the foot x circumference of foot). Fold the crocheted rectangle in half, lengthwise.

Stitch one short end of the folded rectangle (heel). Gather the toe (weave in and out with yarn at the other end, pull), stitch the upper part of the rectangle, from the toe towards the heel. Leave enough space unseamed - the foot opening must of course fit your foot.

And the slipper is done! Repeat for second foot.