Virka påskpynt?

av Ullice

Min farmor virkade små, söta saker att ha i påskriset. Utan mönster tyvärr — och jag hittar inte något mönster. Det vore trevligt med hjälp på till exempel små hattar, grytlappar, väskor/korgar med mera.

/ Ulrika Ullice

Virkbeskrivningar på pyntigt och påskigt (plus lite stickat och annan garnkonst)

"Billigt garn"-Anna vaskar fram gratis mönster på påskpynt att hänga riset och att värma äggen med:

Va? Hittar du verkligen inga mönster på virkade påskprylar på webben?

Mitt problem är det motsatta: jag är inte så förtjust i pynt och prydnader. Men nästan det enda som dyker upp i mina Google Alerts (där du prenumererar på Google-sökningar) är stick- och virkbeskrivningar på saker du hänger i ris och gran och det lilla hålet i mobilskalet.

Nåja. Jag har påskpysslat. Och jag fortsätter. Även i vuxen ålder. Men då filtar jag garnstumpar till ägg, utan att vare sig virka eller sticka.

Filtat påskägg

Filta snygga ägg av garnrester av ull, ullgarn.

Och så har jag förstås virkat ägg utan beskrivning, på fri hand med stolpar, halvstoplar och fastmaskor huller om buller. Och inte vilket påskpynts-ägg som helst, utan ett stekt:

Virka ett stekt ägg på fri hand. Påskpynt?

Men, men, jag trots allt bokmärkt några sköna virkbeskrivningar på påskpynt (+ ett par stickbeskrivningar och andra garnkonster):

Påskhare och påskägg i ett!
Hur genialt är inte Novitas virkmönster? Det är en påskhare. Som är äggformad. Och som du kan kan hänga i påskriset.

Virkade påskkärringar till riset (pdf)
Briljanta är även Kinna Textils virkade och äggiga påskgummor med huckle, som du kan komplettera med en kvast gjord av en grillpinne plus björkris.

Påskpynt av garnbollar
Gillar du att göra garnbollar? Då kan du förvandla dem till påskharar och påskkycklingar med hjälp av pappmallar från Søstrene Grene. (Men du behöver inte deras pompom-plastmoj.)

Små kycklingar i glada färger
Ewa, på bloggen Tygochgarn, har komponerat underbara små påskkycklingar, som dessutom ser ännu bättre ut om du gör dem i olika färger. Perfekt till riset! Eller som bordsdekoration.

Virka Pollivers påskhattar
Virkbeskrivning på små virkade hattar som du hänger i påskriset.

Virkade äggvärmartuppar
Äggvärmare är förstås inget påskpynt du hänger i riset, men det är väldigt påskigt. De här lite gammeldags ... förlåt, klassiska tupparna virkar du efter ett mönster som är fritt översatt från finska till svenska, på bloggen Kära nån.

Virkade påskliljor till påskriset
Garnstudio/Drops design har många virkmönster som är fixerade vid den vårliga högtiden. (De hade till och med en påskkalender, som en julkalender. Fast med pyssel. Och påsk.) Och det krävs inte många långa fredagar för att virka dessa påskliljor. Du behöver heller inte använda alpackagarn, utan kan ta ett mindre luddigt garn. Du knyter sedan bara fast de färdigvirkade blommorna i riset.

Virkade påskägg
Mer påsk än ägg blir det liksom inte. I en av Garnstudio/Drops designs varianter virkar du dem i ett snyggt sicksackmönster.

Virka kyckling i äggskal
Två påskpynt i ett, liksom! En gullig liten kyckling som sitter kvar i sitt skal tillverkar du efter Hemmets Veckotidnings virkmönster.

Stickade äggvärmare med virkad ros
Äggvärmarna från 101 idéer är stickade med virkad kant och virkad dekorros.

Filtade påskkycklingar
Okej, inte enbart virkade, utan även stickade. Och framför allt filtade. Garnstudio bjuder på en riktigt kitschig variant på påskpynt till riset.

Filtade, platta harar eller kaniner blir finfina påskpynt, och du rätstickar dem innan du valkar dem i tvättmaskinen. Beskrivning från Creativ Company.

Virkade påskkorgar
Inte särskilt användbara —; men däremot en prydnad för den som vill smaka på riset, eftersom du får plats med ett eller annat litet chokladägg. Gratis mönster från Garnstudio, det också.

Bloggen Textilfröken visar har en beskrivning på de enklaste av virkade påskpynt: björkhängen. (Sådana där virkade korkskruvar.)

På bloggen Steen i stugan är påskkycklingarna inte "hen" utan definitivt han och hon, med rara virkade hattar.

Stickade påskkycklingar
Inte heller dessa söta kycklingar för risupphängning är helvirkade, utan stickade. Väldigt lättstickade.

Filtade panelhönor
Kammen och benen virkar du, kroppen är stickad. Och sedan måste du filtar. Och rycka och dra, för frigående filtning är inget vidare. Beskrivning från Ariadne Garn & Kuriosa.

Påskhare + ägg + korg + ...
Med Icakurirens gratis mönster kan du virka det mesta du pyntar med under påsken.

Britts virkade påskägg
De här äggen behöver du inte stoppa med vadd. Däremot behöver du leta upp eller köpa styrolitägg, för det virkade sitter på äggen som en kofta. Eller kroppsstrumpa, snarare.

Stärkta virkade påskägg
Blomsterverkstads virkade påskägg stoppar du med en vattenballong, eftersom du ska stärka dem med sockerlösning.

Fler kycklingar! Denna gång lite mer avancerade, amigurumistajl, beskrivna av Skapligt enkelt.

@WallAngela på Twitter delade med sig av det mycket snabbvirkade påskrispyntet "två cirklar = en kyckling". Det vill säga virka en liten rundel (huvud), en större (kropp) i gult garn. Sy ihop och virka på en näbb. Häpp!

Theo Sundh, författare till "Virkat för män", har gjort en sådan två rundels-kyckling. Beskrivningen hittar du på TV4:s Nyhetsmorgon.

Roliga amigurumikycklingar har även Hemmets Veckotidning en gratisbeskrivning till.

Virka äggkorgar till påskriset
I de här virkade äggkorgarna kan du faktiskt lägga ägg. Bara en sådan sak. Virkmönstret finns på Järbo Garns blogg.

Virka påskhare med godisägg (pdf)
Okej, Järbo Garns påskhare och godisägg är alldeles för stora för att hänga i riset, men de blir väldigt dekorativa nedanför.

Virka en påskkärring
Vad riset och påskbordet behöver är förstås en påskkärring. Mönstret kommer från Steen i stugan.

Sticka en påskhöna till vinet
Om du med "pynt" menar något att piffa till lådvinet med kan du sticka en påshållare i form av en påskhöna (eller påsktupp?) efter Sandnes Garns beskrivning. Den är på norska. Om du absolut vill klä upp vinpåsen, men hellre vill följa en svensk beskrivning, ta en titt på den virkade vinhönan från Drops.

Någon som har fler länkar till virkat påskpynt? Eller stickat?

Klicka här för att kommentera

Skriv din egen sida! Det är lätt. Hur? Klicka här för att gå tillbaka till Rekommendera en gratis beskrivning.