Virka och sticka till cykeln — gratis beskrivningar

Restgarnsidéer

När gav du din cykel en kofta senast? Om du vill garnbomba din tvåhjulade vän finns det gott om gratis stick- och virkbeskrivningar för nästan varje del av din cykeltur. Vad sägs om sadelskydd, cykellåskoftor, ekerskydd och ...

Hemma har vi mer än dubbelt så många cyklar som familjemedlemmar. Och ändå har just jag ingen egen cykel.

Däremot är det ett säkert vårtecken att jag drar fram garn för att pimpa de cyklar vi har. Det upprör familjens största cykelentusiast; cykeln är förstås ett åretrunt-fordon, och inget som hör just våren till.

Du kan sticka eller virka ett sadelöverdrag till cykeln.

"Och?" tänker jag. "Inte ska väl cykeln frysa på vintern?"

Jaja. Här är min lista över favorit-gratismönster för den sorts stickgraffiti du kan begå på egna eller andras cyklar:

Sticka cykelsadelskydd till damsadel
Frisky Frogs sadelöverdrag är till en rejäl damsadel, och om du vill kan du dekorera den med ryaknutar för den håriga looken.

Sticka sadelskydd på halvfri hand
Stickat och vrickat började med att rita upp sin sadel på papper. Sedan blev det sticka av!

Virka cykelsadelöverdrag till bred sadel
Knasfia har virkat sadelskydd så att det står härliga till. Här bjuder hon på sitt grundmönster.

Virka sadelskydd (med eller utan mus) till något bred sadel (pdf)
Garngrossisten bjussar på en virkbeskrivning till en damigare sadel. Och dekorerar den med musöron och svans. Plats för ordvitsar om vad du har mellan benen, alltså. Fast du kan skippa musdelarna.

Virka sadelskydd till smalare sadel (pdf)
Garngrossisten har även en sadelmuff till en smalare sadel. Senast jag tittade på beskrivningen stod det lite fel på varv 4-18, men du som är en smart virkare kan förstås lista ut att det bara är att virka på.

Sticka ett smalare sadelskydd (eng)
Grovt självrandigt garn gör dig varm i själen och om rumpan i LionBrands design.

Sticka en sadelmuff
Svarta Fåret bjussar på en beskrivning på en enkel värmare till cyklande bakar.

Glesvirka ett sadelöverdrag (eng)
Pimpa din cykel! Detta glesvirkade sadelöverdrag är mer snyggt än funktionellt, och beskrivningen är lätt att anpassa till flera modeller på cykelsadlar.

Virka blommigt sadelskydd + blomma till ringklockan (tys, pdf)
Om du inte räds tyska beskrivningar och kan följa virkdiagram har du gott om möjligheter att pynta cykeln med blommor. Först ett blommigt sadelöverdrag (damsadel), sedan ett blommigt överdrag till ringklockan. Hm, dämpas inte plinget av blomman?

Gör ett cykelsadelskydd av virkade dukar (eng)
Har du ett överskott av virkade dukar hemma? (Om du inte har det: Snälla, gå till en loppis och rädda en knippe!) Då kan du virka ihop dem till ett välanpassat sadelöverdrag.

Virka en kofta till ditt cykellås (eng)
Är det något som skriker efter att bli pimpat är det förstås cykellåset! Och inte skulle väl någon ha hjärta att försöka såga av ett lås som har en randig kofta?

Sticka en kofta till cykelnyckeln (eng)
Om cykellåset har en kofta måste också nyckeln ha det. Så kombinationsdiagonsen fula nycklar och för många strumpgarnsrester har ett enkelt botemedel: stickade nyckelskydd!

Dessutom är det ett utmärkt tillfälle att öva på magic loop som metod för att sticka en yttepytte tub på en lång rundsticka (jag föredrar två rundstickor-metoden).

Sticka en cykelkorg (eng, pdf)
Min längtan efter vår-cykling är så stark att jag kan tänka mig att skaffa plastic canvas/plaststramalj för ge stadga åt en mosaikstickad cykelkorg. Fast inte riktigt så stark att jag faktiskt avser skaffa en cykel.

Virka ett kjolskydd (hol, pdf)
Ja, beskrivningen du får när du klickar på "Download" är på holländska. Nej, du behöver inte kunna holländska för att dechiffrera en holländsk virkbeskrivning. (Och du kan alltid låta dig inspireras, snarare än att låta en designer diktera maskorna.)

Det här är alltså en virkbeskrivning på ett ekerskydd eller kjolskydd, en sådan där mokafjång du spänner över bakhjulet på jonnen ("cykel" på stockholmska) för att kjolen inte ska sugas in i ekrarna.

Mm-mm. Synd att maken cyklar downhill. Och vägrar bära kjol.

Sticka och virka öronvärmare till cykelhjälmen (eng)
Om du cyklar när det är kyligare ute har du kanske märkt att det är svårt att kombinera hjälm och mössa. Lösningen: öronvärmare som du drar på hjälmspännena. Finns i både stickade och virkade versioner.

Sticka cykelvantar (eng)
Nå bromsarna utan att ta bort fingrarna från styret med dessa vantar, som är en märklig (men praktisk) mix av tumvantar och fingervantar. Trefingers-vantar.

Sticka handmuffar till cykelstyret (dan)
Eller kanske snarare en blandning av vantar och muffar, för du fäster dem på cykelstyret och kör in händerna i dem. Perfekt för vintercykling!