Sticka och virka bikini — gratis mönster och beskrivningar

Restgarnsidéer

Vill du sticka eller virka bikini? Bara en topp eller kanske också en matchande underdel? Det finns gott om gratis mönster, och en del modeller är till och med riktigt bärbara. Andra kräver mer mod än maskor, om vi säger så.

Sticka och virka bikini - gratis mönster och beskrivningar

"Virka bikini? Det går väl bara att om man är ..." sa min vän I, och kikade ned på mig när jag förklarade att jag skulle ägna en vecka åt sitta på stranden och virka och sticka så många bikinis som möjligt.

Hon sa det inte rätt ut, men vi är båda fullständigt överens om att jag stod sist i kön när brösten delades ut.

Så jag försökte förklara att det där med att sticka eller virka en egen bikini inte handlar om huruvida du har meloner eller persikohalvor till tissar. Det är inget du badar i. Nu för tiden. Och även om du bara solar i dem gör de förstås ett uselt jobb att hålla pryttlarna på plats.

Det handlar om en tutt-täckare, ingen bysthållare.

Och nu snackar vi bara bikinitopparna, överdelarna. Underdelarna ... ja, de kräver helvaxning av underredet om det inte ska se ut som om du stickat trosorna i pälsgarn.

Nej, en stickad och virkad bikini handlar om skaparglädje och glädje över Skapelsen, det ljuvliga i att visa upp både maskor och den mänskliga kroppen. Ett mer diskret sätt att sola topless. Liksom.

Är vi överens om det? Bra. Om du vill ratta restgarns-dekor till pattarna har jag rotat fram flera ljuvliga gratisbeskrivningar. (Och sorterat bort en del mönster till skämshögen.) Men först ...

Vill du sticka eller virka en bikini? Här är massor av gratis mönster och beskrivningar!

Sticka och virka bikini — vad behöver jag?

  • Du behöver förstås lite tid, med betoning på "lite". Jag hann med fyra bikiniöverdelar på en vecka, och då var det knytbanden som tog riktigt lång tid. Själva trekanterna går hur fort som helst.
  • Sköna, tunna garn. Bikiniöverdelar och -trosor går alldeles utmärkt att mickla fram med restgarn.

    Vadå, vilken sorts garn? Ah, förr i tiden stickade man alltid baddräkter i baddräktsgarn. Det vill säga ull. När den tvådelade badkostymen för kvinnor väl lanserades i mitten av 1900-talet var de första modellerna i cellull, alltså viskos.

    Om du bara tänker sola i bikinin spelar det egentligen ingen särskild roll vilket garn du väljer. För javisst, du blir väldigt svettig i akryl, men när svetten rinner har du säkert solat för länge i alla fall.

    Ska det vara en stickad eller virkad bikini som är lite mer praktisk? Då kan du satsa på sådant material som finns i moderna baddräkter, som nylon (polyamid) och lycra (elastan). Alltså material som inte drar åt sig någon fukt, och som är elastiskt. Men du kan glömma att du hittar garn som är lika bra som dagens baddräktstyg, eftersom de är framtagna för att klara såväl klor som saltvatten.

    Skönast för lättsamt solbruk är bomull och bomullsblandningar. Det finns köpegarn där bomullen är piffad med elastantråd, och det är topp. Bomull saggar annars gärna sig åt sidorna.

    Mina bikiniöverdelar stickade och virkade jag i rester av återvunnet garn i bomull och bomull/akryl.
  • Extra bystbehag. Beroende på vilken bikinimodell du väljer kan du behöva resårband, foder (till exempel en gammal trekantsbikini i baddräktstyg eller en avlagd behå) och riktiga knäppen. Att bara använda i-snoddar eller luftmaskeremsor leder lätt till ... nip-slip.

Stickbeskrivningar till små, soliga toppar (och underdelar)

Sticka en bikini efter gratis mönster. Det här är stickbeskrivningen Anna.
Stickad bikini, Anna

Trekantsbikini med stadga (eng)
Min absoluta favoritmodell på en stickad bikiniöverdel heter precis som jag: Anna. I beskrivningen ingår att du fäster ett resårband bakom knytbandet under trianglarna, och det är tutt-toppen. På Knitty hittar du också Rachel som är en matchande soltopp av halterneckmodell.

Sticka en bandå-soltopp
Nu innehåller Greitzans stickmönster på en soltopp i bandå-modell visserligen ingen masktäthet, men tar du bara ditt eget bröstmått borde du kunna klura ut hur du ska sticka denna snygging i just ditt garnval.

Slätsticka bikini med shorts
Ah, så skönt! Om du bär din stickade bikiniöverdel tillsammans med ett par shorts behöver du inte tänka på att raka en snygg bikinilinje. Dessutom kan du ha trosor under. Det tackar vi för, Drops design. Mönstret blir lika snyggt randigt som enfärgat.

Stickad hel bikini med virkad kant (eng)
Den här bikinin, med både överdel och underdel, kombinerar stickat med virkat. Det blir snyggt! Eftersom den bara har enkla knytband ska du titta på kupstorleken när du väljer storleken att sticka i mönstret. Tänk small, medium och large när det gäller lökarna, inte resten av kroppshyddan.

Avslöjande spetsunderkläder (eng)
Stickmagasinet Knitty kör en mix av sedesamt och kinky i denna spetsstickade kreation. Egentligen är beskrivningen på toppen och underdelen tänkta som behå och trosor, men visst fungerar den på stranden. Om du fodrar den. Eller låter bli.

Stickad nöd-bikini (eng, video)
Snabbstickad bikini i dubbelt garn, speciellt framtagen för de tillfällen där du plötsligt upptäcker att du dansar med naken överkropp, enligt Threadbangers video. Stickbeskrivningen är superenkel, men du får förstås ersätta siffrorna med dina egna mått. Det vill säga ditt antal maskor/cm gånger bredden på brösten, och ditt antal varv/cm gånger höjden från bröstbasen till bröstvårtorna. Skrev jag just "bröstvårtor" utan att skämmas? Jajamensan!

Sticka kupor uppifrån och ned (eng, video)
Om du börjar att sticka dina bikini-trekanter uppifrån och ned kan du lätt anpassa storleken på kuporna. Och därmed ignorera det maskantal som anges i den här videobeskrivningen. Sluta bara med ökningarna när triangeln är lagom bred, följ sedan del två av stickmönstret.

Sticka bikini med ficka (eng)
Kan en stickad bikiniöverdel vara praktisk? Javisst, om du förser den med en ficka eller liten extra väska. Ursprungligen är fickan tänkt för en kondom, men även andra små prylar får plats, som en liten nyckel. Och i den lilla väskan eller portmonnän kan du ha kreditkort.

Sticka en bralette
Är det en mjukis-behå eller en soltopp? Ja. Majas Manufakturs snygga överdel för de kvinnliga behagen stickar du lätt på tvären, i en storlek (kupor A—C).

Sticka barn-bikini
Om den stickade, rosa bikiniöverdelen med tillhörande trosa, för 2- till 6-åringar, hade sålts i butik hade diskussionen rasat i sociala medier: Ska vi verkligen tvinga in våra kids i sådana könsfixerade utstyrslar? Men om du stickar den själv, efter Greitzans stickbeskrivning, är det förmodligen på order av barnet som vill ha den. Och då är det okej. Okej?

Sticka en 80-talsmodell (pdf)
Ja, jösses. Ska det verkligen vara 1980-tal att bära en stickad bikini? Kuporna är intressanta, och har dubbla knytband upptill. Och givetvis en matchande trosa. När jag följde mönstret till överdelen stämde inte diagrammet med Järbo Garns skrivna beskrivning. Men det fungerade ändå; jag har mer hjärna än lökar.

Sticka en bikini efter mönster från Järbo garn.
En stickad goding från Järbo Garn

Virka bikini med gratismönster

Virka en bikini av mormorsrutor, gratis mönster.
Mormorsrutor? Kör vilka rutor du vill, följ resten av Drops designs ... design.

Virka bikini av tre mormorsrutor
Mormorsrutor? Jag har närt en traditionalist vid min barm! För att inte råka ut för pinsamheter följde jag Drops designs beskrivning fast gjorde farmorsrutor istället. Alltså fyllda mormorsrutor. Det blir lika bra det. Gör vilka rutor du känner för! Och istället för att matcha toppen med en trosa kan du sticka en kjol. Då räcker det med att raka vaderna.

Garnbollens virkade bikini
Garnbollen kallar sitt virkmönster helt modest för "sommarens snyggaste bikini". Allvarligt: den är ruggigt läcker. Och enkel. Hittar du bara ett melerat garn plus lite kontrasterade är strandtillvaron räddad.

Piffa till din badbikini med virkat
Känns det för övermaga att strutta runt med virkade strutar på tuttarna? Ta en vanlig bikiniöverdel i baddräktstyg och piffa bara till den med virkade detaljer enligt Syjuntas beskrivning.

Tittvänlig bikiniöverdel
Tycker du att andras blickar liksom dras ned från ditt ansikte till en plats under halsen? Det kan bero på att du bär en bikini som du har virkat efter MyDIY:s gratisbeskrivning. Där pryds trekanterna nämligen av små ananaser mitt på.

Virkad bandå-bikini i sicksackmönster
Å wow! Här kan du verkligen gå loss med restgarner! MyDIY har komponerat en bandåbikini i mängder av färger och snyggt sicksack- eller viggmönster.

Virkad crop-top med hålmönster
Även Liten virktant (Frida) har designat en snygg crop-top, där hålmönstret dyker upp under lökarna.

Trekantsbikini med hotpants (dan)
Nu gillar jag den virkade looken, rent allmänt. Men är det inte lite ironiskt att kalla ett par virkade tant-trosor för "hotpants"? Virkmönstret är på lättbegriplig danska.

Bikintopp med shorts (nor)
Också Sandnes garn satsar på hotpants, fast i shortsmodell och med en lite mer genomarbetad — genomvirkad? — trekantsbikini med ros-dekoration.

Festival-festlig bikini (eng)
Det bästa med den här beskrivningen på en virkad variant? Den är skriven för återvunnet garn! Och så är den mer ett recept, en mix av en annat mönster och en mer hippiebetonad dekorkant.

Virkad vintage-badutstyrsel (pdf)
Nästan en sedesam bikini. Nästan. Det här virkmönstret, Rosemarie, kommer ur boken "Stickat och virkat — vintage på svenska".

Virka triangelbikini (eng, video)
Superenkel modell på själva tutt-täckarna, som du virkar medan du följer en video från Crochet Geek. Börja från mitten och arbeta dig utåt, med vilket garn du vill, tills trianglarna är såpass stora som dina brön behöver. Lägg sedan till knytband.

Virka bikini i bandå-modell efter egna mått (eng, video)
Genialt enkel modell, för dig som bara vill ha lagom täckning framtill. Allt du behöver virka är en rektangel i ribbad virkning, med fasta maskor i bakre maskbågen. Beskrivningen följer du buslätt på video.

Virka bikinitopp från kvadrat till kupa (eng, video)
Börja med att mäta en perfekt sittande behå. (Ha! Eh, ursäkta mig.) Virka sedan en kvadrat i halvstolpar, där sidan mäter hälften av kupmåttet. Fortsätt virka halvstolpar över två sidor av kvadraten, med tre halvstolpar i enbart första hörnet ... Kupa! Japp, det är väldigt lätt, och det är bara att följa videon. Sedan får du lägga till knytband.

Virka bikiniöverdel i mormorsstil med ... stringtrosa (eng, video)
Med "mormorsstil" menar jag inte att den är särskilt lämpat till mormödrar, utan att den liknar en mormorsruta i sin stolpiga uppbyggnad. För bikinitoppen börjar du med en magisk ring och arbetar dig ut till en lagom kupig triangel. Som knytband kan du sticka i-snoddar. Om du vill kan du virka en matchande string-nederdel, även den på video.

Virka bikini i krokodilmaskor (eng, video)
Om du virkar din bikini i krokodilmaskor ger du dina tissar lite extra volym. Vilket är bra för oss som fick höra "två utplattade blåbär på en skärbräda" i skolgympans dusch. Och om du inte har virkat krokodilmaskor förut demonsterar videon det tydligt. Bikinin är lätt att anpassa till din egen storlek, blåbär eller inte.

Virka en tittut-bikini med blommor (eng, pdf)
Om du bara tittar på själva virkmönstret från Adriafil kan du inte riktigt föreställa dig hur avslöjande bikinitoppen är. Ta istället en titt på bilden av modellen Agnese.

Enkelt virkade bikinikupor + bikinitrosa (eng, pdf)
Den här bikinimodellen täcker. För ovanlighetens skull, när det gäller italienska Adriafils många mönster. Vi snackar fastmaskor, okej? Stadiga fastmaskor i tunt garn och med spinkig virknål. För att bikinin Filippa ska bli extra piffig kan du lägga till en picotkant.

Virka bikini efter italienskt mönster. På engelska. Och buslätt.
Bara knytbanden och picoterna kvar! Sedan är Filippa färdigvirkad.