Vad betyder "innanför 1 kantm i var sida"?

av Anna K
(Uddevalla)

Jag är helt ny på stickning och har hittat ett mönster som damen i garnaffären sa var ett bra nybörjarmönster. Men jag fastnade direkt ...

Det står att jag, efter att jag lagt upp maskorna, ska sticka resår 2 rm, 2 am innanför 1 kantm i var sida (1:a v = avigan) i 3 cm. Vad innebär detta?

Vill så gärna komma igång...

Kantmaska: allt du behöver veta (och lite överkurs)

Var är maskan? Där är maskan! "Billigt garn"-Anna pekar ut kantmaskans position.

Ah, den mytomspunna kantmaskan! Den enda maskan inom stickkonsten som faktiskt är kantig.

Nä. Skojar bara.

"Kantm" är helt enkelt de maskor som sitter längst ute på kanten. I ditt fall, eftersom din stickbeskrivning pratar om en (1) kantmaska, handlar det om den första och sista maskan på varje varv. Det skulle också kunna ha varit de två, fem eller tio yttersta maskorna, beroende på vad du stickar.

Kantmaska: första och sista maskan stickad avigt.

Den lilla provlappen ovan har en kantmaska i varje sida. En längst till höger, en längst till vänster.

Nu vet jag inte exakt vad det är du stickar, så jag valde att sticka den första och sista maskan avigt på varje varv. Det är ett av väldigt många sätt att knöka till dessa "kantm" eller "km".

Alltså, du stickar första maskan avig (kantmaska), stickar resten av maskorna enligt beskrivning (2 räta, 2 aviga), fram till sista maskan. För den är också en kantmaska, så den stickar du avigt.

Då har du stickat 2 rm, 2 am (och så vidare) innanför en kantmaska i var sida.

Märkvärdigare än så är det inte.

Du kan sluta läsa nu.

Börja sticka.

Gosa med garnen.

Är du kvar? Finemang! För det finns lite mer att tissla och tassla om. Kantmaskor är anmärkningsvärda. De har ett särskilt och ärofyllt uppdrag.

"Kantm", "km", vad ska det vara bra för?

Kantmaskor stickar du eftersom de fyller flera viktiga funktioner, förutom att hålla sig på sin kant:

Strama upp kanterna

Maskor beter sig ibland som det politiska landskapet. Det vill säga att i de extrema höger- och vänsterkanterna bubblar det ut betydligt mer än mittfåran. Och för att få de yttre maskorna lika hyfsade som den stora maskmassan i mitten av stickningen stickar du kantmaskor för att få en jämn och fast ... kant.

Agera sömsmån

Om du ska sy ihop stickade stycken, som när du snor ihop en mössa av en rektangel, eller fäster ett tröjbakstycke mot ett framstycke, behöver du förutom en jämn kant oftast också en sömsmån.

I stickning kan det räcka med en maska. Då är det en fördel om den där sömsmånsrackaren är extra synlig — annars är det svårt att pricka rätt när du syr ihop. Eller "monterar", som det heter på stickiska.

Du kan också behöva ett slags sömsmån när du jobbar sömlöst, som när du ska börja sticka en ny del direkt på en färdigstickad bit och då plockar upp maskor från eller innanför kanten.

Eh ... var ditt mönster ett nybörjarmönster? Då kan du glömma plockandet så länge.

Snygga till kanterna

Vissa kanter ska inte alls sys ihop, utan måste se snajdiga ut precis som de är. Som kanterna på en halsduk. Eller på en kofta.

Sådana kantmaskor ska vara betydligt mer flådiga. Det kan till exempel vara en kedjekant eller en i-snoddskant. Eller ett helt knippe maskor i rätstickning eller mosstickning för att få styrsel på en slätstickad pryl. (Slätstickning krullar sig annars.)

Jaja, orka! Hur stickar jag den där "kantm"?

Hm. Har du läst så här långt förstår du säkert att den kan se ut lite hipp som happ. Fast mer hipp än happ.

Ofta står det i stickbeskrivningen vilken sorts maskor designern tycker att du ska sticka, till exempel "lyft sista maskan avigt med garnet framför, sticka första maskan rät".

Så det kan du göra. Eller så kan du strunta i vad som står och göra som du vill. Det är ett fritt stickland.

Du stickar vanligtvis kantmaskor på ett lite annorlunda sätt jämfört med resten av stickningen, men sedan hänger valet av maska på vilket uppdrag den får och vilken stickstil du har.

Men kom igen! Vilka kantmaskor stickar du?

Lilla jag? O, massvis av masktyper. Och varje år lär jag mig ett par nya. Men oftast växlar jag mellan två sorter om jag stickar något som ska sys ihop. Vilket jag sällan gör; jag föredrar att sticka sömlöst.

1. Sticka första och sista maskan avigt, precis som på provlappen ovan. Det är till utseendet samma sak som att sticka första och sista maskan rät. Och det är i sin tur det absolut enklaste sättet att sticka kantmaskor, som i den här demonstrationen:

2. En kedjekant för rätstickade stycken, eller för något som ska se snyggt ut alldeles på egen hand. (Eller när du ska plocka upp maskor längs en hällapp vid strumpstickning.)

I rätstickning lyfter jag första maskan avigt. Det är allt. Övriga strukturmönster? Sticka sista maskan rät, lyft första maskan avigt.

Du kan också knåpa ihop en kedjekant genom att sticka sista maskan på varvet avigt, och sedan lyfta den första maskan (som om du skulle sticka den) rät:

Någon som har andra favoriter när det gäller kantmaskor?

Kommentarer till Vad betyder "innanför 1 kantm i var sida"?

Klicka här för att kommentera

Kantmaskor
av: Anna

Tack för ett tydligt, roligt och inspirerande svar! Stickar en tröja så i detta fall ska den sys ihop.

Tack.
av: Ulrika

UNDERBART skrivet. 😃 Tack, du förgyllde en så normalt lite trist faktatext till något jag aldrig kommer att glömma.