Tygremsor: Gratis beskrivningar för dig som vill sticka och virka av gamla T-tröjor och slitna lakan (trikågarn, mattrasor)

Sticka, virka UTAN garn

Vill du fixa något nytt av dina gamla paltor? Slit sönder dem till tygremsor! Här hittar du gratis stickbeskrivningar och virkbeskrivningar på dåndimpigt tjusiga plagg och prylar, som gör att du helt ärligt kan säga "Jaså, den här gamla trasan?"

Gratis beskrivningar för att virka och sticka med tygremsor, matt-trasor och trikågarn, t-shirt-garnWohoo! Har du en pinsam tischa i garderoben? Eller kanske ett dussin gamla boybands-t-tröjor? För att inte tala om de där lakanen vars mystiska, stela fläckar inte drar bort uppmärksamheten från de slitna partierna (som avslöjar att du har tillbringat på tok för lång tid i sängen)?

Lugn, lugn. Du kan återvinna dina rysliga textilier till pysselvänligt garn. Som bandgarn. Fast mer funky. Och ekologiskt. Dubbel-eko. Eko-eko.

Och för dig som är frestad att köpa färdiga tyg-garn vill jag bara citera bloggen Stickaoskapa:

"Trasor och trikåremsor av t-shirts och andra plagg och tyger är enbart ett ekologiskt val om man faktiskt återanvänder tyg och inte köper nytt".

Förutom att du behöver en massa lump ... väldigt massa ... behöver du även en grov virknål (minst 7 mm, upp till 15, 20) och tjocka stickor, beroende på hur grova tygremsor du klipper eller river.

Är du en av dem som är frustrerad över att det inte tycks gå att köpa tjockt garn till dina 20 mm-stickor? Grattis! Med gamla T-shirts kan du göra eget, toksnyggt garn.

... och om du behöver fördjupa dig i teknikaliteterna innan du frossar i stick- och virkidéerna, kila först över till

Men nu ...

Gratismönster för tyg- och trikåremsor (och trikågarn plus mattrasor)

Sticka med tygremsor - gratis beskrivningar

Sticka och virka mattor

Mattor är väl det mest basic du kan sticka och virka av trikå- och tygremsor. Du kan virka den traditionellt rund eller oval eller rektangulär, eller ännu hellre, prova finska Yles läckra trasmatta "stenlagd gång" (på svenska) med små raggiga, ihopsydda rundlar.

Är det en finmatta eller en badrumsmatta? Liten är den i alla fall. Mattan av trikåtrasor i Hemmets Veckotidning är slätstickad med en rätstickad kant.

Riktigt snygg och stilig, nästan lite väl slösaktigt vacker för ändamålet, är CocoKnits gratis stickbeskrivning till en badrumsmatta, med fläta, mosstickning och fransiga fransar. Eller denna stora, stickade matta (som blev mer lättstickad med handgjord rundsticka).

CocoKnits har också en gratisbeskrivning på en halvcirkelformad, stickad matta, som är urkul att sticka!

Sticka en matta av gamla lakan. Ja, matt-trasor. Det fungerar med trikågarn också!

När jag stickade vår hallmatta av gamla påslakan valde jag dominostickning, men det går förstås lika bra med ihopsydda längder av mosstickning.

Stoff och stil, som vill att du använder deras trikågarn, bjussar på stickbeskrivningen på en liten matta i björnbärsmönster.

Kan du inte bestämma dig huruvida du ska sticka eller virka en matta? Kombinera båda teknikerna! I Bimas beskrivning mixar du virkade och stickade kvadrater av mattrasor. Inramade med stickade remsor blir fyrkanterna en rektangulär matta.

Och glöm inte den klassiska ... en virkad rund matta av gamla lakan, eller min version av rund T-tröje-matta.

Ett annat sätt att virka en rund matta är att använda tygremsorna som inslag, och virka runt dem med vanligt garn.

Också danska Flair har en version av en rund matta av T-tröjor, där tischorna bara kikar fram mellan virkgarnsmaskorna.

Klassisk, men en modern twist, är Yarnfreaks virkade matta som liknar en virkad duk. Den danska beskrivningen är till köpe-trikågarn, men det fungerar lika bra med återvunna remsor. Förstås.

Ewas stjärnformade, virkade matta fungerar även när det inte är jul, liksom Bautawitchs hjärtematta.

Egentligen är TeeTee garns runda, stickade matta tänkt att utföras i dubbelt garn. Men det är så mycket roligare att göra eget tjockt garn av gamla lakan!

En hjärtematta av lakan kan du också virka, med hjälp av YouTube-videor.

Om mattor känns för trista, varför inte virka en björnskinnsfäll som är snäll?

Gratis mönster till korgar

Virka en korg av mattrasor av jeans - gratis mönster

En korg är också poppis. (Väv)garnfirman Lankava tycker att du ska virka en garnkorg av deras garn. Tyggarn, alltså. Trikågarn. Du vet.

Lankava bjussar också på virkmönstret till en blom-formad korg. Det använde jag för att virka en korg av gamla jeans.

Craft Leftovers kombinerar ullgarn och tygremsor (plus annat smått och gott och textiligt du kan tänkas ha) till en filtad korg i sin virkbeskrivning (pdf)

Annica ledsnade på alla udda strumpor, klippte dem spiral — och virkade en korg av dem. Genial (och tidskrävande) återvinning! I Annicas virkbeskrivning ingår även en smart metod för hälarna. Klipp bort dem, bara.

Novita vill gärna att du använder deras trikågarn. Men deras förvaringskorg av stora mormorsrutor blir lika bra med "garn" klippt av lakan eller tröjor.

Den stickade korgen av trikågarn verkar inte särskilt stabil. Men det kan du givetvis inte förvänta dig av något stickat. Eller påtat. För stickbeskrivningen är ursprungligen skriven för påtring eller Quick Knit.

Garnsligts korg med handtag kan du virka av mattrasor. I originalet är de 1,5 cm breda.

Tycker du att det är för tjorvigt att virka med tygremsor och en tjock virknål? Använd mattrasor eller trikågarn som inslag till korgen, och virka runt med vanligt garn och normal storlek på virknålen.

Bär gamla kläder igen — som väskor

Väskor. T-tröjor klippta i remsor blir utmärkt, lagom elastiskt garn (som på interwebben går under beteckningen "tarn", T-shirt yarn). Dukes and Duchesses bjuder på både en klipp-kurs och en stickbeskrivning på en väska eller shoppingkasse.

Craft Passion har designat en helt underskön väska, virkad med öglemaskor i trikåremsor, och komplett med blixtlås och en massa små praktiska fickor. (Okej, just fickorna och fodret måste du sy dit, så det är inte ren virkning.)

Även Järbo garn, som förstås vill att du ska köpa just deras trikågarn, bjuder på en virkbeskrivning på en väska (pdf).

Virka en jeansväska. Jo, för att väskan inte ska bli alltför tung är det bra med jeansskjortor eller tunna stretchjeans och jeggings.

Tror du att tyg-garn blir klumpigt? Det behöver det inte bli! Spana in Bautawitchs virkade partyväska.

Fler beskrivningar till plagg och prylar av mattrasor

Grytlapp galore. En annan klassiker att virka av mattrasor är grytlappar. En grytlapp virkad av sönderrivna lakan blir alldeles lagom tjock för att faktiskt fylla den funktion den är tänkt för. Alltså att isolera från värme. Inte att se piffig ut vid spisen.

Katarinas stickade grytlapp fixar du lätt av lakansväv.

Och vill du ha ännu mer värmeisolering, virka en grytvante. Eller sticka en grytvante, för den delen.

Filtar och plädar. Att sticka eller armsticka en pläd av fleecefiltar har blivit galet poppis. Särskilt med tanke på att personer går iväg och köper *nya* filtar att klippa sönder. Jaja. Du kan också sticka en plad eller en filt i tunt trikågarn. Och så tunna stickor som 20 mm. Ahem.

Virka till bilen. Vad är det som avgör om en grytvante är en grytvante eller en tvättvante för biltvätt? Kanske fodringen. Den här varianten virkar du i krokodilmaskor och T-tröjegarn.

Grytunderlägg. Och vi ska inte glömma pannlappens kusin. Stjernfalls virkade grytunderlägg av mattrasor består av bara fyra varv! Virka dessa sköna och blommigt håliga grytunderlägg fort som bara attan!

Duk. Vad kallas ett stort grytunderlägg? En duk, så klart! Gratis och norsk beskrivning på en virkad duk av trikågarn, med matchande glasunderlägg. Och Creative Jewish Mom stickade en löpare av påslakan och örngott. Novita kallar sin virkade duk för tablett. Och det kanske är ett bättre namn och användningsområde.

TeeTee garn har också ett eget trikågarn. Och följdaktligen ett gäng gratisbeskrivningar att marknadsföra det med. Som denna virkade duk eller bordstablett.

Tehuva. Att tygremsor i bomull isolerar mot värmen gör också att de håller värmen, närmare bestämt på ditt te. Stoff och stil har en gratis stickbeskrivning på en stickad tehuva. Som förstås är tänkt för deras trikågarn.

Sitt på sk*iten. Ska bara grytorna få något skönt att sitta på? Nädå, sticka en kvadratisk stolsdyna av tygremsor. Eller virka ett runt överdrag till pallen. Eller varför inte virka runda sittunderlägg med handtag?

Och Lankava (igen!) tänker på utomhusstolar sommartid och tycker att du kan kroka en solstolsmatta.

Vill du sitta ännu skönare? Gör som Bautawitch och sticka eller virka en sittpuff, och fyll den med extratäcken. En stickad sittpuff av lakan har även Kattjakten gjort.

Eller kanske räcker det med en stickad och virkad lakanskudde i soffan? Greitzan klurade ut en.

Haklapp. My Recycled Bags har geniala beskrivningar för både plastremsor och trikåremsor. Här en för en läcker haklapp till babyn.

Och sjalar, verkligen? Jorå. Det går alldeles utmärkt. Leta bara upp ett enkelt hålmönster och sticka loss. Inspireras av Stephanie Japels sjal.

Eller den enklare axelvärmaren i eboken "T Things", där du också hittar en stickbeskrivning på en mössa i trikågarn. (Gratis för gratismedlemmar hos Craftsy.)

En luftig tubhalsduk kan du också få om du väljer att armsticka av mattrasor, precis som Åsa.Li.

Sticka en tröja av gamla T-tröjor. Jo, den är hålig och därmed inte så knäckande för axlarna att bära.

Och ännu lättare blir det om du skippar ärmarna. Japp, du kan sticka en väst av remsor, och det är Rosa Katten som kläckt den fina idén.

Bling-bling? Bien sûr! Även smycken kan du påta och pilla fram av tygremsor. En luftmaskvirkad remsa med hängen blir ett snajdigt halsband. Och trikåremsor från en T-tröja kan du fingervirka ett armband av. Du kan också återbruka dubbelt genom att använda botten på en läskburk och en gammal T-tröja för att pyssla ihop ett armband. Ett par varv slätstickning med T-shirtgarn ger ett stiligt armband, som du kan matcha med ett stickat halsband.

Vill håret ha sitt? Av gamla nylonstrumpbyxor kan du sticka nästan outslitliga hårsnoddar.

Blommande trasor? Av sönderrivna lakan och tischor kan du även virka blomkrukeamplar eller överdrag till krukorna.

Tras-igt till djuren. Av tygremsor kan du virka en katt-koja eller ett mus-hus.

Tofflor. Om du vill vitsa om trasiga skor passar det finfint med trikåremsetofflor (lätt beskrivning på spanska + video).

Och babytossorna virkade av trikåremsor är så bedårande! Maria syr bjussar på virkmönstret.

Mobilfodral. Av gamla nylonstrumpor kan du inte bara sticka nya sockor, utan också ett fodral till mobiltelefonen.

Stickade och virkade mattor av gamla t-tröjor och lakan. (Efter gratis beskrivningar)