Tygremsor: Gratis beskrivningar för dig som vill sticka och virka av gamla T-tröjor och slitna lakan

Sticka, virka UTAN garn

Vill du fixa något nytt av dina gamla paltor? Slit sönder dem till tygremsor! Här hittar du gratis stickbeskrivningar och virkbeskrivningar på dåndimpigt tjusiga plagg och prylar, som gör att du helt ärligt kan säga "Jaså, den här gamla trasan?"

Gratis beskrivningar för att virka och sticka med tygremsorWohoo! Har du en pinsam tischa i garderoben? Eller kanske ett dussin gamla boybands-t-tröjor? För att inte tala om de där lakanen vars mystiska, stela fläckar inte drar bort uppmärksamheten från de slitna partierna (som avslöjar att du har tillbringat på tok för lång tid i sängen)?

Lugn, lugn. Du kan återvinna dina rysliga textilier till pysselvänligt garn. Som bandgarn. Fast mer funky. Och ekologiskt. Dubbel-eko. Eko-eko.

Och för dig som är frestad att köpa färdiga tyg-garn vill jag bara citera bloggen Stickaoskapa:

"Trasor och trikåremsor av t-shirts och andra plagg och tyger är enbart ett ekologiskt val om man faktiskt återanvänder tyg och inte köper nytt".

Förutom att du behöver en massa lump ... väldigt massa ... behöver du även en grov virknål (minst 7 mm, upp till 15, 20) och tjocka stickor, beroende på hur grova tygremsor du klipper eller river.

Är du en av dem som är frustrerad över att det inte tycks gå att köpa tjockt garn till dina 20 mm-stickor? Grattis! Med gamla T-shirts kan du göra eget, toksnyggt garn.

... och om du behöver fördjupa dig i teknikaliteterna innan du frossar i stick- och virkidéerna, kila först över till

Men nu ...

Gratismönster för tyg- och trikåremsor (och trikågarn)

Sticka med tygremsor - gratis beskrivningar

Mattor är väl det mest basic du kan sticka och virka av trikå- och tygremsor. Du kan virka den traditionellt rund eller oval eller rektangulär, eller ännu hellre, prova finska Yles läckra trasmatta "stenlagd gång" (på svenska) med små raggiga, ihopsydda rundlar.

Riktigt snygg och stilig, nästan lite väl slösaktigt vacker för ändamålet, är Cocoknits gratis stickbeskrivning till en badrumsmatta, med fläta, mosstickning och fransiga fransar. Eller denna stora, stickade matta (som blev mer lättstickad med handgjord rundsticka).

CocoKnits har också en gratisbeskrivning på en halvcirkelformad, stickad matta, som är urkul att sticka!

När jag stickade vår hallmatta av gamla påslakan valde jag dominostickning, men det går förstås lika bra med ihopsydda längder av mosstickning.

Stoff och stil, som vill att du använder deras trikågarn, bjussar på stickbeskrivningen på en liten matta i björnbärsmönster.

Och glöm inte den klassiska ... en virkad rund matta av gamla lakan, eller min version av rund T-tröje-matta.

Ett annat sätt att virka en rund matta är att använda tygremsorna som inslag, och virka runt dem med vanligt garn.

Klassisk, men en modern twist, är Yarnfreaks virkade matta som liknar en virkad duk. Den danska beskrivningen är till köpe-trikågarn, men det fungerar lika bra med återvunna remsor. Förstås.

Ewas stjärnformade, virkade matta fungerar även när det inte är jul, liksom Bautawitchs hjärtematta.

En hjärtematta av lakan kan du också virka, med hjälp av YouTube-videor.

Om mattor känns för trista, varför inte virka en björnskinnsfäll som är snäll?

En korg är också poppis. (Väv)garnfirman Lankava tycker att du ska virka en garnkorg av deras garn. Tyggarn, alltså. Trikågarn. Du vet.

Lankava bjussar också på virkmönstret till en blom-formad korg. Det använde jag för att virka en korg av gamla jeans.

Craft Leftovers kombinerar ullgarn och tygremsor (plus annat smått och gott och textiligt du kan tänkas ha) till en filtad korg i sin virkbeskrivning (pdf)

Annica ledsnade på alla udda strumpor, klippte dem spiral — och virkade en korg av dem. Genial (och tidskrävande) återvinning! I Annicas virkbeskrivning ingår även en smart metod för hälarna. Klipp bort dem, bara.

Novita vill gärna att du använder deras trikågarn. Men deras förvaringskorg av stora mormorsrutor blir lika bra med "garn" klippt av lakan eller tröjor.

Väskor. T-tröjor klippta i remsor blir utmärkt, lagom elastiskt garn (som på interwebben går under beteckningen "tarn", T-shirt yarn). Knitting about bjuder på både en klipp-kurs och en stickbeskrivning på en väska.

Craft Passion har designat en helt underskön väska, virkad med öglemaskor i trikåremsor, och komplett med blixtlås och en massa små praktiska fickor. (Okej, just fickorna och fodret måste du sy dit, så det är inte ren virkning.)

Även Järbo garn, som förstås vill att du ska köpa just deras trikågarn, bjuder på en virkbeskrivning på en väska (pdf).

Virka en jeansväska. Jo, för att väskan inte ska bli alltför tung är det bra med jeansskjortor eller tunna stretchjeans och jeggings.

Tror du att tyg-garn blir klumpigt? Det behöver det inte bli! Spana in Bautawitchs virkade partyväska.

Grytlapp galore. En annan klassiker att virka av mattrasor är grytlappar. En grytlapp virkad av sönderrivna lakan blir alldeles lagom tjock för att faktiskt fylla den funktion den är tänkt för. Alltså att isolera från värme. Inte att se piffig ut vid spisen. Och vill du ha ännu mer värmeisolering, virka en grytvante. Eller sticka en grytvante, för den delen.

Virka till bilen. Vad är det som avgör om en grytvante är en grytvante eller en tvättvante för biltvätt? Kanske fodringen. Den här varianten virkar du i krokodilmaskor och T-tröjegarn.

Grytunderlägg. Och vi ska inte glömma pannlappens kusin. Stjernfalls virkade grytunderlägg av mattrasor består av bara fyra varv! Virka dessa sköna och blommigt håliga grytunderlägg fort som bara attan!

Duk. Vad kallas ett stort grytunderlägg? En duk, så klart! Gratis och norsk beskrivning på en virkad duk av trikågarn, med matchande glasunderlägg. Och Creative Jewish Mom stickade en löpare av påslakan och örngott. Novita kallar sin virkade duk för tablett. Och det kanske är ett bättre namn och användningsområde.

Tehuva. Att tygremsor i bomull isolerar mot värmen gör också att de håller värmen, närmare bestämt på ditt te. Stoff och stil har en gratis stickbeskrivning på en stickad tehuva. Som förstås är tänkt för deras trikågarn.

Sitt på sk*iten. Ska bara grytorna få något skönt att sitta på? Nädå, sticka en kvadratisk stolsdyna av tygremsor. Eller virka ett runt överdrag till pallen. Eller varför inte virka runda sittunderlägg med handtag?

Och Lankava (igen!) tänker på utomhusstolar sommartid och tycker att du kan kroka en solstolsmatta.

Vill du sitta ännu skönare? Gör som BautaWitch och sticka eller virka en sittpuff, och fyll den med extratäcken. En stickad sittpuff av lakan har även Kattjakten gjort.

Eller kanske räcker det med en stickad och virkad lakanskudde i soffan? Greitzan klurade ut en.

Haklapp. My Recycled Bags har geniala beskrivningar för både plastremsor och trikåremsor. Här en för en läcker haklapp till babyn.

Och sjalar, verkligen? Jorå. Det går alldeles utmärkt. Leta bara upp ett enkelt hålmönster och sticka loss. Inspireras av Stephanie Japels sjal. Eller den enklare axelvärmaren i eboken "T Things", där du också hittar en stickbeskrivning på en mössa i trikågarn. (Gratis för gratismedlemmar hos Craftsy.)

Sticka en tröja av gamla T-tröjor. Jo, den är hålig och därmed inte så knäckande för axlarna att bära.

Bling-bling? Bien sûr! Även smycken kan du påta och pilla fram av tygremsor. En luftmaskvirkad remsa med hängen blir ett snajdigt halsband. Och trikåremsor från en T-tröja kan du fingervirka ett armband av. Du kan också återbruka dubbelt genom att använda botten på en läskburk och en gammal T-tröja för att pyssla ihop ett armband. Ett par varv slätstickning med T-shirtgarn ger ett stiligt armband, som du kan matcha med ett stickat halsband.

Vill håret ha sitt? Av gamla nylonstrumpbyxor kan du sticka nästan outslitliga hårsnoddar.

Blommande trasor? Av sönderrivna lakan och tischor kan du även virka blomkrukeamplar eller överdrag till krukorna.

Tras-igt till djuren. Av tygremsor kan du virka en katt-koja eller ett mus-hus.

Tofflor. Om du vill vitsa om trasiga skor passar det finfint med trikåremsetofflor (lätt beskrivning på spanska + video).

Mobilfodral. Av gamla nylonstrumpor kan du inte bara sticka nya sockor, utan också ett fodral till mobiltelefonen.