Tubsockor stickade i patentstickning

av "Billigt garn"-Anna

Tänk att patentstickning är tillräckligt elastiskt för tubsockor!

Tänk att patentstickning är tillräckligt elastiskt för tubsockor!

Tänk att patentstickning är tillräckligt elastiskt för tubsockor! Eftersom patentstickning i två färger *ser* avancerat ut stickade jag dem mest där jag fick tillfälle att skryta om mina skills. Det lila lammull/akrylgarnet kom från en barntröja. Och det grå ull/lingarnet kom från en herrtröja.

Tubsockor i patentstickning är så genialt att jag önskar att jag hade kommit på det själv. Men det har jag förstås inte. Nej, jag såg en bild och tänkte: "Självklart!"

Vilket det också var. Och så väl strumporna passade! Precis lika bra som spiralstrumpor och liknande utan häl.

Med "bra" menar jag "dåligt", för strumpor kräver häl för att sitta riktigt snyggt.

Patentstickningen gör sockorna ljuvligt tjocka och mulliga, trots att de är stickade i tunt, tunt garn, tunnare än vanligt strumpgarn.

Det är skönt.

Och med "skönt" menar jag "omöjligt att ha i skor", för räfflorna från patentstickningen känns tydligt på mina prinsessan på ärten-fötter om jag gör något annat än inomhus-lufsar.

För att göra stickningen riktigt behaglig, betydligt behagligare än att ränna runt i räfflade strumpor, valde jag patentstickning i två färger. Det är nämligen mycket enklare än vanlig helpatent i rundstickning.

I enfärgad, rundstickad patent kan det vara lite klurigt att hålla reda på om du är inne på det räta eller aviga varvet, vilka maskor du ska lyfta och vilka du ska sticka ihop. Men i två färger är det solklart. Att det ser svårare ut för ett otränat öga gör det bara mycket roligare att ta upp stickningen för att skrytsticka lite på fiket.

Allt jag gjorde var att inleda strumporna med en rund tå i grått, och sedan stickade jag två-färgspatent tills orken tog slut. Då avslutade jag med en enkel 1x1-resår och en elastisk avmaskning.

Du kan förstås sticka strumporna från mudden och nedåt till tån istället. Utgå bara från en vanlig strumpbeskrivning och ersätt allt krångel mellan tån och toppresåren med patentstickning, så är du hemma.

Så här rundstickar du patentstickning i två färger

Om du behärskar vanlig patentstickning blir det en enkel match att fixa till patent i rundstickning och i två färger.

Beskrivningen är för ett jämnt antal maskor, där färg 1 syns mer på rätsidan, färg 2 dominerar på avigsidan. Fast tjusningen med tvåfärgspatent är att båda sidorna är snygga och att du får ett vändbart plagg.

Uppstartsvarv (färg 1): * sticka 1 rät maska, 1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan) *, upprepa *-* varvet ut. Låt garnet hänga på baksidan av arbetet.

Varv 1 (färg 2): * 1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan), sticka omslaget avigt tillsammans med följande maska *, upprepa *-*. Låt garnet hänga på framsidan av arbetet.

Varv 2 (färg 1): * sticka omslaget rätt tillsammans med följande maska, 1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan) *, upprepa *-* varvet ut. Låt garnet hänga på baksidan av arbetet.

Upprepa varv 1 och 2 för tvåfärgspatenten.

Purl Soho har en utmärkt bild-instruktion, med lite annorlunda start.

Och här är en YouTube-rulle som demonstrerar rundstickad patent i två färger — men haka inte runt garnändarna vid färgbytet. Om du gör det får du en tydlig avigsida.

Vilket garn, och vad var garnets tidigare liv?

Det grå garnet levde sitt liv som en herrtröja av märket Weekday. Och det märkliga med det är att det är en ull/lin-blandning. Det borde alltså vara alldeles utmärkt som strumpgarn, men det får vardagligt slitage avgöra.

Det lila är också det ett blandgarn som är strumplämpligt: lammull och akryl. Det kom från en stickad barntröja.

Vem har designat? (Du, en webbplats, ur en bok ...?)

Det är ett eget hopkok av en rundad tå för tå upp-sockor, patentstickning och resår. Buslätt.

Garnkostnad?

Baserat på vikten på strumporna bör de ha kostat cirka 7 kronor. Det är inte illa pinkat för ett par myssockor.

Klicka här för att kommentera

Skriv din egen sida! Det är lätt. Hur? Klicka här för att gå tillbaka till Galleri: Visa vad du stickat eller virkat i återvunnet garn.