Tubhalsduk: Gratis stickbeskrivningar och virkmönster på tubsjalar, snurrhalsdukar, fuskpolo, kragar, halsvärmare och andra ändlösa halsdukar

Fler restgarnsidéer och gratis mönster

Tubhalsduk, snurrsjal, evighetssjal ... oavsett vad du kallar dem är de där halsdukarna utan lösa ändar ett perfekt projekt för dina restgarn. Särskilt när du vill sticka och virka av dina udda nystan av lyxgarn. Här hittar du gratismönster i massor!

"Mamma, kan inte du sticka ... du vet ... en sådan där halsduk till mig?"

Sticka en tubhalduk, beskrivning på en 'smog' Tubsjalen som min dotter snodde

Jo, tack. Jag vet precis. Evighetssjalen. Tubsjalar. En snood (fast det betecknar egentligen ett hårnät, inte en sjal). En halsvärmare eller krage. Till och med en fuskpolo (fast det är å andra sidan en halv polokrage, en som inte är vikt). En halsduk utan irriterande ändar som måste knytas och vridas och dras upp ur snömodden och loss från rumpan på den där knölen som satte sig bredvid dig på bussen, trots att det fanns hur många lediga platser som helst.

Jag vet. En tub som kan bäras ett eller två, eller till och med tre, varv runt nacken är perfekt i ett klimat där det känns som att vintern vässar tänderna mot din hals nio månader om året.

Sedan kräver plagget knappt något garn. Bara ett eller två nystan av ditt lyxigaste, ljuvaste garn. Den där läckra härvan du inte kunde motstå i garnaffären (den var spunnen av ett kvinnokollektiv i Sydamerika, jag svär!). De där bollarna som obegripligt nog blev över när du stickat klart pläden till svärmor.

Inte heller kräver det värst mycket till beskrivning eller intrikata instruktioner. Istället kan du få full fräs för din kreativitet, och använda tubhalsduken som en provlapp i giganto-format för att träna olika former av strukturer och mönster:

  • Sticka eller virka en tub, bred nog till ett eller två varv runt halsen.
  • Sticka eller virka en halsduk eller rektangel, sy ihop till en tub.

Färdigt.

Jaså? Vill du ha tydligare anvisningar än så? Snälla ... Släpp loss! Men okej då. Fast bara om du lovar att låta dig inspireras snarare än domderas av följande läckra länkar, framskakade från da interwebs.

Anna-pannans egna tubiga halsdukar:

Sticka en "smog" för två varv
Min absoluta favorit-tubhalsduk är den jag har icke-designat själv: Smoggen, huvan som blir en sjal som blir en poncho. I björnbärsmönster på bautastickor är den tillräckligt töjig för att bli en två varvs-snurrsjal. Min smog i Multi Mohair (bilden ovan) snodde förstås dottern så fort jag visade den.

Sticka eller virka en "Harry" för ett varv
Harry-mössan är ännu en icke-design från garnåtervinnaren på Tvätterskevägen. Den fungerar lika bra som tubhalsduk ... det gäller bara att lätta på snodden som snörper till toppen!

Fler gratisbeskrivningar på stickade tubhalsdukar:

Järbo garn: Fyra stickade snurrsjalar (pdf)
Järbo garn bjuckar på fyra stycken snurrhalsdukar i en och samma stickbeskrivning. Två slätstickade, en med flätor och en med viggmönster.

Sticka Tony Irvings tubsjal
Enkelt mönster med tappade omslag, designad av Let's Dance-jury-kändisen.

Johan stickar: rund halsduk
I Johans stickbeskrivning växlar du mellan resårstickning och mosstickning. Snyggt, och inte bara i alpackagarn.

Resårstickade halskragar
Som sagt, en tubhalsduk är inte svårare än att du stickar en tub. Här i resårstickning, och i design av Katrina.

Halsvärmare/hårband (eng/pdf)
O ja, en liten lagom halsvärmare där det mesta av tyget är runt halsen. Eller håret. För Rewind Knits + Crochets modell fungerar lika bra som stort och stiligt pannband.

Spetsstickad halsvärmare i vågmönster
Garnstudio/Drops design har förstås generande många gratismönster på storpolo, kragar, halsvärmare ... men det här är en favorit, som passar nästan året om.

Skapa och inredas tubsjal
Gratis stickbeskrivning på en rätstickad tubhalsduk som kan snurras i två varv runt halsen ... av bara ett nystan lyxigt garn.

Stickbeskrivning: Ullcentrums tubhalsduk
I Ullcentrums tubhalsduk får du träna på stickmönstret "hank och stör" eller "ta hank, lägg hank, sticka hank och maska". Det är både old school och snyggt.

Resårstickad halsduk i tubform
"Mitt lyckliga lantliv" bjuder på en enkel stickbeskrivning till en resårstickad snurrhalsduk.

Sticka vriden Moebius-tubsjal
By Caloweena beskriver — ytterst kortfattat — hur du stickar en Möbius-sjal ... men hon länkar också till en pedagogisk film. Det hänger på uppläggningen, sedan är det bara att sticka på.

Snurrhalsduk i spetsstickning
"Kinesiska lyktor" kallas det vackra spetsmönstret i Rosa tulpans stickbeskrivning på en snurrsjal som räcker två varv runt halsen.

Patentstickad krage
Stor och härlig krage som är mer axelvärmare eller miniponcho än halsduk. Patentstickningen gör den extra varm och gosig. Stickbeskrivning på bloggen "Le ... och världen ler mot dig". Bara en sådan sak.

Sticka tvådelad krage med muscher (eng)
Så smart och snyggt ... och svårhanterat. Yarn about yarns stickade krage eller halsduk är tvåfärgad och tvådelad: en del har muscher, den andra små slitsar där muscherna ska titta ut. Jäklar så pilligt. Och jösses, så snajsigt. Gratis stickbeskrivning från Yarn about Yarn.

Botanical Cowl: hålmönstrad tubsjal (eng)
Ytterligare ett enkelt strukturmönster som ger piff och pow! till de mest diskreta garn.

Dubbelstickad tubhalsduk
Knappmakerskans tubhalsduk är en tub gånger två. Först stickar du ett rör genom dubbelstickning i en färg (när du rundstickar i fram och tillbaka-stickning) och sedan syr du ihop den tuben till en tub. Smart! Och snabbt på grova stickor.

Vårlätt halskrage
Går det att bära tubhalsdukar på våren och sommaren? Det är klart att det gör! Kakibloggen bjuder på en stickbeskrivning på en rundstickad variant med ribb på tvären.

Ilsefins patentstickade halsvärmare
... demonstrerar två saker. 1. Att patentstickning är lätt men garnslukande. 2. Att du gör en tubhalsduk genom att sticka en (kortare) halsduk som du syr ihop i ändarna. Vilket skulle bevisas.

Stor, fiskbensmönstrad tubsjal (eng)
Okej, fiskbensmönstret är kanske inte så nybörjarvänligt ... men det är däremot The Purl Bees tydliga bildkurs, så visst vågar du sticka den här snurrhalsduken.

"Rundhalsduk" i entrelac
Näverstickning eller entrelac är en sådan där stickteknik som ser svår ut, men som givetvis inte alls är det. När du väl tränat ett tag. Ett bra förstaprojekt är Ullcentrums tubhalsduk.

Snedknäppt tubhalsduk
"Där tålamodet tar slut är halsduken färdig" är den fyndiga rubriken på Made by Weras tubhalsduk, som du stickar snett — helt automatiskt, genom strukturmönstret.

Rundstickad halsduk med spiralmönster (eng)
Enkelt men intrikat strukturmönster som bildar spiraler runt kragen.

Gratis virkbeskrivningar på tubhalsdukar:

Gaffelvirkad tubhalsduk
Gaffelvirkning blir synnerligen snyggt i tubsjalsformat, även när de "gafflade" remsorna bara är ihopvirkade med luft- och fastmaskor som i Ullcentrums tubsjal.

Luftig men grovvirkad krage
Garnstudio/Drop designs virkade snurrhalsduk består av fyra till fem blomrutor som virkas ihop till en cirkel ... på virknål 7.

Virkad tubkrage - rena stolpfesten (eng)
Beskrivning på en mycket enkel virkad tubhalsduk kan bli så snygg. Virkmönstret är bara varv av stolpar av olika längd, alltså: ett varv fastmaskor, ett varv halvstolpar, ett varv stolpar, ett varv dubbelstolpar (fast inte i den ordningen) ...

Virbeskrivning på snurrhalsduk med grov virknål (eng)
Det är inte bara tjockleken på garnet och virknålen som gör JJCrochets tubhalsduk så läcker - den har också ett fiskbensmönster av halvstolpar.

Vårlätt halsvärmare i kärleksknutar
Visst går det att ha snurrsjal mitt i sommaren, vilket bevisas av Drops designs virkbeskrivning på en fjäderlätt halsvärmare.

Virkad Möbius-sjal (eng)
Virka en halsduk, vrid ena kortänden ett halvt varv, sy ihop. Där har du beskrivningen på en virkad Mobius-tubhalsduk. Och just det, dubbelstolpar. Svårt är det inte. Men stiligt. Och fluff-luftigt i rätt sorts garn. Virkbeskrivning från Creative Diaspora.

Virka en krage-huva-mössa (eng)
Här ser du hur flexibel en "Harry-mössa" kan vara! Den här tubhalsduken som blir en huva som blir en mössa, med hjälp av en snodd, virkar du i smygmaskvirkning (stor virknål, avslappnade maskor).

Tubhalsduk: Har du ett gratismönster att rekommendera?

Vill du rekommendera en gratis virk- eller stickbeskrivning på tubhalsdukar, snurrhalsdukar, storpolo? En länk till en webbsida som inte redan finns med på listan?

Rekommendera den till Billigt-garn.net:s läsare!

Tala om vad modellen kallas, vilken länk det är, och varför du gillar beskrivningen. (Kanske har du till och med stickat och virkat den själv?)

Vad heter ditt rekommenderade gratismönster på tubhalsduk?

Fler beskrivningar på tubhalsdukar som Billigt-garn.net:s läsare rekommenderar

Hitta ännu fler gratis stickbeskrivningar och virkbeskrivningar på tubhalsdukar med hjälp av Billigt-garn.net:s flitiga surfare:

Tubsjal i kvastskaftsvirkning 
(OBS! Bättre än en beskrivning: lär dig att kvastskaftsvirka genom en videokurs.) Att inte fler sitter och kvastskaftsvirkar hela kvällarna …

Spetstickad sjal eller löskrage 
Min åtta i påfågelmönster tillbringade sin första vinter som sjal, innan den syddes ihop kortsida mot kortsida och blev ännu bättre som åtta. Det spetsstickade …

Click here to write your own.