Stickmönster: väst utan sömmar

av Elena
(Greece)

Jag vill sticka en väst med rundstickor utan sömmar, gärna i ett tjockare garn. Men hittar inget mönster nånstans. Är det någon som har?

Tack
Elena

Välj och vraka bland västmönster

"Billigt garn"-Anna anser att det bästa sättet att fajtas med sömmar är att ignorera dem:

Men ... har du hittat en stickbeskrivning på en väst med sömmar som du gillar, då? En med separata framstycken och bakstycke?

Det är lätt att lyfta sömmarnas slaveri från dina axlar ... eller kanske inte från axlarna. Där behöver du oftast sy ihop, om du inte gör en trenålsavmaskning. (Ihopstickning och avmaskning på samma gång.)

Jag stickar alltid på rundsticka, och sällan med sömmar, oavsett vad som står i beskrivningen.

Du behöver bara resonera så här — om du stickar västen nedifrån och upp, i ett stycke upp till ärmhålen:

Lägg upp det ena framstyckets maskor, minus en kantmaska (den som är närmast sömmen som du tänker utplåna), pilla dit en maskmarkör, lägg upp bakstyckets maskor, minus två kantmaskor (de skulle vara på ytterkanterna av bakstycket, om du hade sytt ihop västen), pilla dit en maskmarkör, lägg upp det andra framstyckets maskor, minus en kantmaska (alltså egentligen den som skulle ha kommit först).

Det vill säga: Lägg upp för framstycken och bakstycke på samma gång, minus de kantmaskor som skulle ha varit sömsmån. (Och kom ihåg att dra ifrån dessa skippade maskor när du följer resten av stickbeskrivningen.)

Sticka väst utan sömmar, förvandla din stickbeskrivning

De röda strecken på diagrammet ovan motsvarar alltså maskor som du helt enkelt mörsar. Väck med dem!

Alla kantmaskor ska förstås inte bort. De nakna ytterkanter som finns kvar, framkanterna och ärmhålen och halsöppningen, måste ha kvar sina. Synd och skam och fulfestival vore det annars.

Sticka sömlös väst, räkna om ditt stickmönster

Maskmarkörer vid de ställen där sömmarna skulle ha suttit är inte bara smart utan nödvändigt att ha, eftersom du nu måste att följa fram- och bakstyckenas beskrivningar parallellt.

Och det kan förstås låta som något fullständigt nytt och fasaväckande.

Men det är det inte. De flesta stickbeskrivningar är av arten "avmaska för ärmhål vid samma höjd och på samma sätt som på bakstycket" , "sticka lika, men åt motsatt håll", "följ efter den där taxin". Det är betydligt mindre hjärncellskrävande att sticka alla stycken på en och samma gång.

Hitta gratis stickbeskrivningar på sömlösa västar

Hitta gratis stickmönster på RavelryJaja. Om det där lät som en mycket invecklad enkelhet finns det ett ymnighetshorn av färdig-sömlösa stickbeskrivningar på västar. Ja, jag talar om Ravelry, den beroendeframkallande webbplatsen som av någon märklig anledning inte tas upp i varningsartiklarna om sociala mediers fasor och fallgropar.

(Jag har försökt att begränsa min Ravelry-tid till max 45 minuter i veckan, men det är en så frestande förströelse.)

En snabb sökning på "vest" och "seamless" och "free" gav ... väldigt många alternativ, även sådant som jag inte kallar "väst" utan snarare slipover och kortärmade cardigans. Och du kan förstås finslipa sökningarna genom att välja fler kriterier, som din masktäthet.

Ännu fler väst-stickmönster, i ett stycke

Om du har karaktärsstyrka nog att motstå Ravelry är det ändå en baggis att hitta gratisbeskrivningar på västar utan sömmar, för tunnare och tjockare garn.

Till exempel dessa:

SweaterBabe är expert på att designa sömlöst och kvinnligt i tjockare garn, som den spetsstickade västen Talia, publicerad i nättidningen Knitty. Storlekarna löper från XS till XXXL. Stickfasthet: 16 m x 22 v = 10 cm.

Väst — eller kanske snarare kortärmad kofta — med ok i patentstickning, stickad på rundsticka nedifrån och upp. Stickmönster från Garnstudio/Drops design i storlekarna S-XXXL. Masktäthet: 15 m x 19 v i slätstickning = 10 cm.

Stickbeskrivning på väst med v-ringning eller rund hals (pdf), slätstickad i ett stycke upp till ärmhålen och i storlekarna S-XL. Angiven stickfasthet: 19 m x 27 v = 10 cm.

Västen med spetsstickade kanter (pdf) från Coats är av det somriga, svepande slaget, men stickas i så gott som ett stycke från nederkanten. Storlekar: S-XL. Masktäthet: 20 m x 29 v i slätstickning = 10 cm. Stylingförslag enligt bilden: brett bälte.

Via Icakuriren kommer Marks & Kattens stickmönster på en väst som beskrivs som ett linne och som knäpps med åtta knappar. Så jag skulle kalla det en väst. Fast tajt. Så kanske välja en större storlek bland XS-XL? Masktäthet: 26 m och 37 v = 10 cm.

Nu tänker jag tjata om att västar i min värld inte har ärm. Men det har Järbo garns raglanstickade "väst" i mosstickning och med flätor (pdf). Stickfasthet: 16 m och 28 v i mosstickning = 10 cm. Storlekar: XS-XXL.

Rätstickad och så gott som sömlös är Garnstudios korta väst i tjockt garn, i storlekarna S-XXXL. Om den är för kort är det förstås bara att sticka nederdelen i ett gäng varv till. Masktäthet: 7 m x 14 v i rätstickning = 10 cm.

"Emma pysslar och bakar" har en skiss och beskrivning på en busenkel stickad väst "med 'fluff' fram". Det är bara en rektangel med ärmhål, där framstyckena faller ned som på en sjalkofta. Stickfasthet: vilken som helst. Storlek: anpassningsbar.

Sådant gillar jag ännu mer än att sätta sömmar ur spel.

Kommentarer till Stickmönster: väst utan sömmar

Klicka här för att kommentera

Tack!
av: Elena

Tack Anna för alla förslag på mönster till sömlös väst!!

Naturligtvis kan man göra om mönster med sömmar till utan, men om du inte hade sagt det så hade jag ALDRIG tänkt på det.

Dessa engelska sidor på mönster måste man plugga vad som är vad och jag stickar som jag sjunger, hellre än bra, så jag nöjer mig med de svenska beskrivningarna.

Tack för en supersida där man kan hitta allt.

Må så gott
Elena