Stickmönster med får på

av Yvette
(Oxelösund)

Hej!
Var kan jag hitta stickmönster med får på? Det verkar helt hopplöst...
mvh Yvette

Här får du får att sticka!

"Billigt garn"-Anna funderar över varför så få hemstickade babytröjor i akryl är prydda med oljeborrtorn.

stickmönster med fårSå, har du testat biblioteket eller en lokal garnaffär i din jakt på stickmönster med får?

Just får och lamm är säkert det historiskt sett mest använda djurmotivet på stickade tröjor, möjligtvis slaget av renen. Och i de stora garnkatalogerna tycker jag mig se minst en ny stickbeskrivning varje år på babykoftor med får-bårder. Stickade i akryl. Hm. När kommer babytröjor med oljeraffinaderi-motiv?

Givetvis finns det en massa gratis mönsterdiagram med stickade får även på nätet. Men som du säkert har märkt är det lite knepigt att använda "får" som sökord. Du måste dra fram de kluriga sökmotorsknepen. Som att googla på engelska. (Fler söktricks, under "3. Låna något färdigritat".)

Här har du några ulliga exempel att sätta stickorna i:

Sockor med (b)ulliga får på skaften.

Mindre får, också motiv för stickade strumpor.

Mönsterdiagram på stort och snällt lamm, ursprungligen på en babytröja.

Babyfilt med räkne-får. (Jösses, vilken bebis kan du söva genom att uppmuntra ungen att räkna får?)

Mer strumpstickning med fårmotiv.

Babykofta med får på oket.

Mössa till vuxen med får (pdf) inspirerade av babykoftan ovan.

Stickdiagram över ett stort och stiligt får.

Fårmotiv i strukturstickning med ulliga muscher.

Ytterligare ett strukturstickat får (pdf), den här gången med bara räta och aviga maskor.

Fler får! I fair isle-stickning, från Järbo garn (barntröja med får på oket, pdf).

Och finns det någon mer klassisk — ja, jag är 70-talist — fårtröja än den som prinsessan Diana bar? Stickbeskrivningen är gratis, men skänk gärna pengar till Läkare utan gränser på webbplatsen.

Stickad babyfilt med får, broderade med maskstygn, från Lindas lantliga.

Ullcentrum kallar sina får för lamm, vilket gör det lättare att hitta stickbeskrivningen på får-mössan.

Fåret Shaun? De här vantarna med fårskallar är i alla fall väldigt lika.

Bloggaren Wool Free and Lovin' Knit tål inte ullgarn, men gillar ändå får. Hon bjuder på en stickbeskrivning på ett får-glasunderlägg, som du lika gärna kan använda som applikation på en tröja.

Någon som har fler får-stickmönster på lur?

Kommentarer till Stickmönster med får på

Klicka här för att kommentera

Risken med att räkna får
av: Pia

Min kusin som håller sig med får och mig med lönspunnet garn kan inte somna om hon räknar får vare sig i hagen eller sängen då detta tillstånd får henne att känna sig uppjagad och i behov av vallande bordercollie.