Sticka våffelmönster i "tunisisk" nätpatent

Sticka våffelmönster, 4 beskrivningar:

Vad sägs om att sticka våffelmönster som är lite ... vuxnare? "Tunisisk" nätpatent är en vriden och därmed lite pilligare patentstickning. Det är det värt. Här har du en beskrivning!

Jo, det finns kanske våffligare stickade våffelmönster än detta. Som av någon anledning kallades "tunisiskt" när jag för första gången fick syn på det i en handarbetstidning.

Tidningen var gammal. Jag var ung. Och jag tyckte att mönstret var skitgubbigt.

Idag ser jag mer detta våffelmönster som rustikt, vuxet, snudd på maskulint — gubbigt, alltså — och även snyggt på baksidan.

Sticka våffelmönster i 'tunisisk', vriden nätpatentstickning.

Det passar till såväl herrtröjor som disktrasor och koftor med öppna slag, och är inte helt fy skam till halsdukar heller.

Du stickar våffelmönstret i en vriden nätpatent-variant. Inte som i att den är helt tossig, utan att du gör vridna minskningar. Det vill säga att du stickar i bakre maskbågarna istället för i de främre.

Jo, det är lite pilligt. Men inte särskilt krångligt. Titta på bilderna och apa efter, så löser det sig.

Mönstret är beskrivet som fram-och-tillbaka-stickning på ett jämnt antal maskor. Och det består av fyra varv. Eller snarare två, som är förskjutna ett snäpp.

Kantmaskan stickar du som du vill. Om du inte vill något särskilt, dra till med att sticka den första och sista maskan rät på varje varv.

Beskrivning: tunisiskt våffelmönster i vriden nätpatent

Varv 1 (rätsidan): 1 kantmaska.
* 1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan), 1 rät maska. *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Ja, då börjar pillandet. Det där "1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan)" är det klassiska patentstickningslyftet som du gör i ett svep:

Medan du har garnet framför och över högerstickan (omslag) kör du in stickan i nästa maska som om du skulle sticka den avigt. Men det gör du inte. Utan du lyfter bara över den till högerstickan.

När du väl har stickat nästa maska ligger omslaget över den avigt lyfta maskan (vid pilen på bilden). Och det är precis som det ska vara.

Sticka våffelmönster: lyft 1 m avigt med omslag.

Varv 2 (avigsidan): 1 kantmaska.
* 1 rät maska, sticka omslaget och den lyfta maskan vridet rätt tillsammans. *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Pillerill nummer två. Du ska sticka ihop omslaget och den lyfta maskan, fast vridet. Alltså ska du sticka i de bakre maskbågarna, och inte i de främre.

Kör in högerstickan bakom vänsterstickan, i maskan och omslaget. Fiska upp garnet och sticka en rät maska genom de båda rackarna. Voilà! Du har stickat dem vridet rätt tillsammans!

Sticka våffelmönster: 2 m vridet rätt tillsammans.

Varv 3: 1 kantmaska.
* 1 rät maska, 1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan) *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Varv 4: 1 kantmaska. * sticka omslaget och den lyfta maskan vridet rätt tillsammans, 1 rät maska *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Upprepa varv 1 till 4 för att se detta fräsiga våffelmönster växa fram.

Fler beskrivningar på våffelmönster att sätta stickorna i:

Enklaste våffelmönstret i "rät-ribbstickning"
Avigt. Rätt. Mest rätt. Så stickar du det absolut enklaste våffelmönstret, ett sådant du kan sticka medan du är på bio. (Så länge du inte stickar i mörkt garn.)

Våffelmönster i enkel nätpatent
Nätpatentstickning ger de våffligaste mönstrena. Även det som är i halvpatent.

Våffelmönster i klassisk nätpatent
Lyft maskor! Eller sticka i maskan på varvet nedanför. Den klassiska nätpatenten ger det våffligaste, dubbla mönstret. Mm, det är nästan så att du sträcker dig efter sylten och grädden!