Sticka våffelmönster i klassisk nätpatent — två enkla beskrivningar

Stickade våffelmönster, 4 sorter:

Sticka våffelmönster som ser dubbelt ut i klassisk nätpatentstickning. Här får du två enkla beskrivningar — välj den version som passar dig och garnet bäst!

Sticka våffelmönster i nätpatent-stickning, beskrivning.Finns det något våffligare sätt att sticka våffelmönster än den klassiska nätpatenten? Tror inte det.

Och det är en riktigt fras-fluffig våffla; det stickade ser ut att ligga i två skikt, och det är nästan lika pösigt och härligt som patentstickning.

Precis som i vanlig patentstickning fixar du masklyftet antingen genom att sticka i maskan på varvet nedanför, eller genom att göra "omslag, lyft en maska avigt". Resultatet ser likadant ut, men det kan skilja en liten, liten aning i masktäthet.

Vill du sticka våffelmönster i håriga garn, eller något som består av en massa otvinnade trådar? Satsa då på omslags-metoden — det passar garnet bättre.

Beskrivningarna är nedplitade för fram-och-tillbaka-stickning på ett jämnt antal maskor. Och mönstret består av fyra varv som du upprepar (eller egentligen två — de förskjuts bara ett snäpp) plus ett uppstartsvarv som du bara stickar en gång.

Sticka kantmaskan som du vill. Om du till exempel vill sticka första och sista maskan rät på varje varv fungerar det alldeles utmärkt.

Sticka nätpatent med omslag:

Uppstartsvarvet (avigsidan): 1 kantmaska.
* 1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan), 1 rät maska*
Upprepa från * till * varvet ut fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Det där "1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan)" är det klassiska patentstickningslyftet. Det är skrivet som två olika maskor, men du utför egentligen momentet i en och samma rörelse:

Dra fram garnet, under och upp över högerstickan (så att den ligger på framsidan, liksom), som när du gör ett omslag. Stoppa sedan in högerstickan i nästa maska på vänsterstickan, som om du skulle sticka den avigt. Lyft över maskan på högerstickan.

Nu har du ett omslag plus en lyft maska på högerstickan, och när du har stickat nästa maska kommer omslaget att ligga lite bakom och över den lyfta maskan (vid pilen på bilden). Precis så ska det se ut. Och det där patentlyftandet går snabbt som attan redan efter andra försöket.

Patentstickning: så här stickar du omslag, lyft 1 m avigt

Varv 1 (rätsidan): 1 kantmaska.
* 2 räta maskor, lyft omslaget avigt med garnet bakom *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Okej, på rätsidesvarven får du ha koll på dina maskor och omslag. För du ska sticka 1 maska, sedan den där maskan som liksom ligger och gosar med omslaget. Du måste säkert pilla fram maskan lite grann.

Sticka våffelmönster: sticka 2 rm + 1 omslag.

Och omslaget? Jo, det ska du lyfta avigt. På vanligt vis, inte patentstickningsvis. Alltså, låt garnet ligga på baksidan av stickningen, förlåt: arbetet. Kör in stickan i omslaget som om du skulle sticka den avigt. Lyft över den på högerstickan.

Lyft omslaget avigt med tråden bakom. Ett av stickningens mysterium.

Varv 2 (avigsidan): 1 kantmaska.
* sticka omslaget rätt tillsammans med följande maska, 1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan) *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Nu känner du igen dig från vanlig patentstickning, va? Sticka ihop omslaget med maskan som omslaget ligger över till en rät maska.

Patentstickning: sticka ihop omslag och maska.

Varv 3: 1 kantmaska, 1 rät maska.
* lyft omslaget avigt med garnet bakom, 2 räta maskor *
upprepa från * till * fram till sista omslaget och de två sista maskorna, avsluta med att lyfta omslaget avigt med garnet bakom, 1 rät maska, 1 kantmaska.

Varv 4: 1 kantmaska. * 1 omslag, lyft 1 maska avigt (omslaget ska stanna på stickan), sticka omslaget rätt tillsammans med följande maska *
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Och upprepa varv 1 till 4 för detta finfina våffelmönster. Eller, prova på ...

Nätpatent genom att sticka i maskan under:

Uppstartsvarv (avigsidan): 1 kantmaska, sticka räta maskor varvet ut, avsluta med 1 kantmaska.

Varv 1 (rätsidan): 1 kantmaska.
* 1 rät maska, 1 rät maska i maskan under*
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Ja, det där med att sticka 1 rät maska i maskan under är det som är lite halvkrångligt med detta stickmönster.

Det går alltså till så att du säger "tji fick du!" till nästa ostickade maska, och istället kör in högerstickan i maskan som sitter på varvet under den. När stickan väl sitter där, under det lilla aviga taket, håvar du upp garnet och formar en rät maska. Maskan som du fnös "tji" åt repar upp sig och lägger sig som en masktråd över den nu stickade maskan på högerstickan.

Sticka 1 rm i maskan under - patentstickning.

Varv 2 (avigsidan): 1 kantmaska.
* sticka ihop den långa masktråden med maskan på stickan, 1 rät maska*
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Hm. Just det. Det finns ännu en liten småkrånglig pryl med detta nätpatent-våffelmönster. Nämligen att sticka ihop den långa masktråden med maskan på stickan.

Den där maskan som du lät bli att sticka när du istället stickade i maskan under ska du nämligen plocka upp nu. Pilla upp den — och just den, inte det aviga taket på maskan bakom — på stickan och sticka den rätt tillsammans med maskan på vänsterstickan.

Sticka ihop masktråden med maskan - patentstickning och våffelmönster

Varv 3: 1 kantmaska.
* 1 rät maska i maskan under, 1 rät maska*
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Varv 4: 1 kantmaska.
* 1 rät maska, sticka ihop den långa masktråden med maskan på stickan*
Upprepa från * till * fram till sista maskan, avsluta med 1 kantmaska.

Och så upprepar du varv 1 till 4 tills du är nöjd med det stickade våffelmönstret.

Klassisk nätpatent, video-beskrivning

Var det svårt att hänga med på den sista varianten? Min absoluta favoritrulle på YouTube om "Honeycomb brioche" (som är den amerikanska beteckningen) är den som följer. Säger bara: "Knit deeper."

Fler stickade våffelmönster:

Enklaste våffelmönstret i "rät-ribbstickning"
Tycker du att patentstickning är urk? Satsa istället på vanliga räta och aviga maskor.

Våffelmönster i enkel nätpatent
Jo, det finns enklare nätpatentvarianter också. Och mindre bubbliga.

Tunisiskt våffelmönster/vriden nätpatent
Varför heter det patentstickning? Vet inte. Varför kallas detta stickade våffelmönster för "tunisiskt"? Ingen aning. Men det är snyggt, även på baksidan.