Sticka och virka till Baby Born (mönster till dockkläder)

av Wanda
(Landskrona, Sverige)

Blev helt förälskad i din sida! Tycker om att både sticka och virka, och har hållit på i många år.

Är däremot inte alls duktig på att räkna om mönster. Fattar nada!

Jag hittar inget stickat/virkat till Baby Born-dockan. Man kan säkert använda sig av babymönster ... om man nu kan räkna om mönstret, vilket den här gamla tanten inte kan.

Så skulle du kanske vilja hjälpa mig?

Jorå, men börja med gratis beskrivningar på dockkläder...

"Billigt garn"-Anna föreslår för ovanlighetens skull den lätta vägen istället för att försöka omvända folk till räknenissarnas sida:

Ah, att sticka/virka dockkläder är mumsigt. Låtsasbebisar klagar aldrig över att det killar och sticks, eller att halsen är för trång. Till skillnad från sina ägare är de inte så oförskämda att de växer ur tjocktröjan innan du stickat klart den. Dockor är alltså de ideala mottagarna för hemgjord mask-omsorg.
Stickad mössa till New Born Baby-docka, i återvunnet garn
Dockmössa stickad och filtad i återvunnet ullgarn, på tok för varm för en äkta bebis.

Tyvärr leker mina pluttar inte med dockor längre. Ja, sonen var ärligt talat aldrig riktigt nere med dockor, trots att jag försökte locka honom in i könsrollsspelet via en billig Barbie-ripoff när han gick på dagis. Förskolan, alltså.

Jag har alltså inga Baby Born-kläder att provmäta. Vilket du behöver för att kunna räkna om stick- och virkmönster som är konstruerade för riktiga baby-barn.

Det finns tyvärr ... eller turligt nog ... ingen "upphöjt i 2 delat med 3"-formel som ändrar storleken på ett stickat eller virkat plagg, utan du får mäta och kolla hur många centimeter som skiljer mellan beskrivningens modell och det du vill skapa. Och sedan räknar du ut vad det motsvarar i varv och maskor.

Matematik, det också mumsigt. Men hur gärna jag än vill leda ned fler människor i siffer-träsket är det faktiskt fullständigt onödigt och överkursigt (och alltså ett perfekt Anna-panna-pyssel).

Det finns gott om virk- och stickbeskrivningar på plagg till Baby Born och andra dockkläder, både gratis och att köpa. Börja med dem, så kan du räknenissa med större säkerhet senare.

(Mönster som passar till prematurbarn brukar dessutom passa direkt på babydockan, och vice versa.)

1. Gå till biblioteket och be att få (fjärr)låna till exempel Sticka dockkläder av Målfrid Gausel eller Sy och sticka dockkläder av Anita Gunnars.

(Målfrid Gausel har även en webbplats med beskrivningar till bland annat Baby Born. Om du prenumererar på hennes nyhetsbrev får du en gratis stickbeskrivning.)

2. Ladda ned och labba med gratisbeskrivningar. Garnstudio har tusentals gratis stickmönster, men bara ett svenskt för Baby Born (långkofta, mössa, tossor och liten byxa).

Järbo garn bjuder på desto fler stickbeskrivningar till dockor (i storlekarna Baby Born och Skrållan):

Klänning, byxa, socka, hårband och kråskrage (pdf)

Långbyxa, munktröja och toppluva (pdf)

Babykofta, byxa, mössa, socka, haklapp och filt (pdf)

Overall, mössa, strumpa, vante och halsduk (pdf)

Ebba på bloggen Dryas Octopetala har flera gratis virk- och stickbeskrivningar till dockkläder för Baby Born. På engelska och svenska, klänningar och byxor och hur fint som helst.

Slöjdläraren Jennie presenterar på sin blogg Jennie Olsson Knits virkbeskrivningar på kofta, mössa och byxor till Baby born.

"Stickgalen mormor" har knåpat ihop en beskrivning till en stickad Baby born-topp och trosa. Vill du sticka en klänning till dockan? Då visar Stickgalen mormor också hur du räknar ut en egen stickbeskrivning med ett stickrecept.

Hemmets Journal förutsätter att dockan har en mamma. Därför bjuder de på en stickbeskrivning på en dockkofta med matchande flickkofta.

På bloggen Dammsamlare hittar du stickmönster på ett par långbyxor till dockan.

Också en minibebis i plast behöver småvarmt. Vad sägs om ett par stickade benvärmare och vantar?

I storlekarna 40 och 50 cm hittar du en virkad dockklänning i design av Erica Laurell.

Berith tipsade om den absoluta guldgruva över gratis virk- och stickbeskrivningar på dockkläder som finns hos Sandnes garn. Och eftersom Sandnes är baserade i Norge är mönstren givetvis på norska.

Det gäller också Viking of Norway (tänka sig!), men de har faktiskt översatt ett par stickbeskrivningar till svenska. Modellerna är anpassade till stora bebisar, såväl som prematurbebisar/Baby Born-dockor. Observera att bilderna på de fina baby- och dockkläderna är på webbsidan, medan själva stickmönstrena finns i en pdf-fil.

Vågar du virka på amerikanska hittar du ett gäng gratisbeskrivningar här:

Crochet pattern central

Baby Born motsvarar ungefär 16"-dockorna. American Girl och 18-tumsraringarna är egentligen lite för stora — som Skrållan. Fast jag har aldrig hört en bebisdocka gnälla över att overallen sladdrar i rumpan.

Och om du vill kombinera amerikanska med enkel mask-matematik, varför inte testa att sticka en raglankofta eller -kappa efter The Magpie Knitters formel? (Du kan storleksanpassa den till vilken docka eller vilket tvåarmat kramdjur som helst.)

Någon som har fler tips på gratisbeskrivningar på dockkläder?

Kommentarer till Sticka och virka till Baby Born (mönster till dockkläder)

Klicka här för att kommentera

Dockkläder
av: Berith Andersson

På Sandnes garns hemsida finns häften med gratismönster på dockkläder.