Sticka med två färger - maskor för stora/små

av Pyggis
(Kalmar)

Nu har jag i fyra dagar haft fullt krig med stickor och garn och vi är inte ense!

Jag ska sticka en tröja med så kallade snöflingor på med två färger i slätstickning med helt vanliga stickor.

Problemet eller problemen är att antingen så blir maskorna så små att de inte syns, eller stora som elefantöron och så får jag hål.

Hur jag än försöker sno garnet med varje maska eller varannan eller var tredje maska så fungerar det inte. Jag ger snart upp, vilket inte är likt mig alls. Jag är i vanliga fall envis som en get.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig innan jag kastar allt i soporna?

Fixa till masktätheten i fair isle-stickning

"Billigt garn"-Anna konstaterar att det finns tre sätt att lösa så gott som alla stickproblem: provlappar, blockning och YouTube-filmer.

Så, så, ta det lugnt. Låt inte din stickning köra med dig, utan visa vem som är boss!

Lägg ifrån dig stickningen. Den kan gott ligga och dumma sig för sig själv ett tag.

"Sno garnet", säger du. Du stickar väl fair isle-stickning, vanlig tvåfärgsstickning där den ena tråden följer med på baksidan, va?

Då är det där med krånglande "flotteringar" eller "flottörer" ett mycket vanligt problem. Alltså trådarna på baksidan, garnändarna som du för tillfället inte stickar med. De vill antingen dra till sig för tajt, och då får du yttepytte maskor och bubbligt tyg. Eller så är de alldeles för långa, så att maskorna växer och fingrar och mindre husdjur fastnar i trådarna.

(Av vad jag kan se av stickbeskrivningen från Järbo garn finns det partier med bakgrundsfärg i fem maskor, och det kan vara tillräckligt för att orsaka huvudvärk och panikkänslor.)

Lösningen på detta klassiska trassel är att disciplinera din stickfasthet genom lite, lite träning. Du kan nämligen inte ha exakt samma stickstil när du stickar med två färger som när du stickar med en.

När ska du göra provlappar? Alltid

Låt stickningen ligga där den ligger, och ta istället fram lite extra garn och stickor för att testa att sticka två snöstjärnor på en provlapp.

Sticka alltid provlappar när det är något som är knepigt eller ovant eller svårbegripligt med dina maskor. Det är bättre att träna och misslyckas i mindre skala än att messa till hela live-stickningen.

Det första du ska träna på är att mata fram stickade maskor ordentligt på högerstickan innan du byter färg, och inte låta stickningen knöla ihop sig. Som i den här filmen från Garnstudio/Drops design (där de faktiskt stickar en sorts snöstjärnor!).

Notera särskilt tillfället där demostickaren justerar garnslamsan i efterhand när hon har stickat en första maska i en ny färg. Det är inte fusk, utan smart:

Prova en annan garnfattning

I Garnstudio-instruktionen håller stickaren både bakgrundsfärgen och mönsterfärgen över vänster pekfinger.

För att hålla reda på mönster- och bakgrundsfärg kan du dessutom hålla garnändarna med hjälp av "krysset".

Många andra tycker att det är enklare och mindre trassligt att använda två garnledarfingrar, som pekfinger och långfinger.

Och andra håller garnen i två händer, en kombination av "vanlig" stickning och stickning med ... kast.

Här är en demonstration med tvåhandsfattning (på engelska), från rätsidan:

Och så här fungerar det med aviga maskor:

För långa trådar på baksidan

Den tredje delen i serien handlar om hur du fångar in på tok för långa bakomliggande garnändar medan du stickar:

Sticka med tre färger

Att sticka med tre färger är precis som att sticka med två. Förutom att du har en tråd till:

Blockning löser det som provlappar inte fixar

Du låter väl stickningen ligga kvar och skämmas?

När din provlapp är stickad, tvätta den, spänn ut den och låt den torka. Det som kallas för att "blocka" på stick-svengelska.

De problem som inte provlappar löser brukar nämligen fixa sig alldeles utmärkt efter tvätten. Och det inkluderar ojämna maskor i fair isle-stickning.

Om du är nöjd med din provlapp kan din stickning få komma fram ur skamvrån. Annars stickar du en provlapp till.

Någon som har andra knep för jämnare maskor i tvåfärgsstickning?

Kommentarer till Sticka med två färger - maskor för stora/små

Klicka här för att kommentera

Ett tips
av: rubbad

Jag som stickar med en färg i varje hand, alltså "kastar" jag med höger hand och stickar som vanligt med vänster. Har läst tipset att låta bakgrundsfärgen vara i vänsterhanden och kontrastfärgen i höger hand. Tydligen blir ofta "kastade" maskor lite större och lösare, och alltså poppar de ut tydligare från bakgrunden.

Ett tips till
av: rubbad

Jo, mitt andra tips! ÖVNING! Det första jag stickade i fair isle var inte mycket att hänga i julaträdet, det tar ett gäng maskor innan man får in flytet helt enkelt.