Sticka en basker uppifrån och ned — buslätt beskrivning!

Restgarnsidéer

Sticka en basker med en gratis beskrivning. Finns det någon mer flexibel variant av en mössa än en basker? Den här runda mössan stickar du enkelt uppifrån och ned, och anpassar efter storleken på ditt huvud. Och din look.

Sticka en basker uppifrån och ned - gratis stickbeskrivning

Vilken mössa är mer flexibel än en basker? Ett enkelt ryck i luvan och du förvandlar din look från barsk till bohemisk! Och inte mosar mössan sönder din frisyr heller.

Om du stickar en basker på mitt vis kan du dessutom använda vilket garn du vill, för du behöver inte bekymra dig om petitesser som masktäthet. Nej, du stickar bara på i rundstickning, uppifrån och ned, tills baskern sitter som en smäck.

Och du kan välja mellan en enkel eller en dubbel resårkant, beroende på hur mycket garn du har och vilket utseende du föredrar. Den dubbla resårkanten är något mer genomarbetad. Men inte mycket.

Det här behöver du för att sticka en basker

  • Ett skönt, okliigt garn. Det går finfint med restgarn, för en basker kräver inte så mycket. (Jag använde dubbelt garn i återvunnen ull/lin.)
  • Något att sticka runt med, i en grovlek som passar dig och garnet. Alltså en lång rundsticka för magic loop, två rundstickor eller strumpstickor. Att använda två rundstickor är en fördel, för då kan du enklare prova baskern under arbetets gång.

Sticka en basker, steg för steg

Steg 1: Lägg upp fyra maskor och sticka en i-snodd, cirka 2 cm lång. Det är den stickade baskerns "knopp".

Sticka en basker, steg 1: sticka en i-snodd, 4 maskor bred.

Steg 2: Nu ska du dubbla antalet maskor, från fyra till åtta: * sticka 1 m, öka 1 m *, upprepa *-*, samtidigt som du fördelar de nu 8 maskorna på rundstickor, magic loop eller strumpstickor.

Sticka 1 varv utan ökningar.

Dubbla antalet maskor genom att sticka 1 maska, öka 1 maska.

Steg 3: * Sticka 1 m, öka 1 maska *, upprepa *-* varvet ut. (16 m).

Sticka 1 varv utan ökningar.

* Sticka 2 m, öka 1 m *, upprepa *-* varvet ut. (24 m). Sticka 1 varv utan ökningar.

Fortsätt att på samma sätt öka 8 gånger på vartannat varv, med en maska mer mellan varje ökning.

I början är det bra att sätta en maskmarkör mellan varje parti, men snart kommer du att kunna se var ökningarna ska hamna, eftersom det växer fram ett spiralmönster.

Öka 8 maskor på vartannat varv.

Steg 4: Du har nu en framväxande rund plätt. Hur stor ska den vara? Du kan använda följande riktmått för diametern, alltså måttet tvärsöver:

  • small: 25,5 cm
  • medium: 28 cm
  • large: 30,5 cm.

Sticka tills baskern är 25-30 cm i diameter.

Steg 5: Sticka utan ökningar i cirka 5 centimeter.

Sticka en basker, steg 5: sticka i 5 cm utan ökningar.

Steg 6: Minska hälften av maskorna genom att sticka ihop alla maskor två och två varvet ut. OBS! Kontrollera att du kan dra baskern på ditt huvud. Om inte, repa upp sista varvet och gör färre minskningar.

Sticka ihop alla maskor två och två.

Steg 7: Dags för baskerns resår! Växla till en till två storlekar mindre stickor och sticka 2x2-resår (2 räta, 2 aviga) ett par varv. Om baskern verkar för stor — testa! — minska ett par maskor på nästa varv.

Börja sticka resåren på baskern, 2 räta, 2 aviga maskor.

Eftersom min basker kändes lite stor stickade jag ihop vissa 2 am-partier till 1 avig maska.

Du kan minska nästan osynligt i resåren om du har stickat baskern för stor.

Nu kan du välja bland två sorters resårkanter på baskern, enkel eller dubbel.

Version 1: sticka en basker med enkel resår

Steg 8: Fortsätt att sticka resårstickning i 5 cm. Maska av elastiskt — annars kommer du inte att få på dig den.

Maska av resåren elastiskt när den är 5 cm lång. Tvätta och blocka!

Version 2: sticka en basker med dubbel resårkant

Steg 8: Fortsätt att sticka resårstickning i 10 cm (kanten ska dubbelvikas).

Sticka en basker, version 2: sticka resåren i 10 cm.

Steg 9: När resåren mäter 10 cm behöver du inte maska av. Nä, sy bara fast maskorna på sista varvet, med kaststygn, med de aviga taken på varvet före resåren.

Sy fast de sista maskorna på det sista varvet före resåren.

Sista steget: Fäst trådarna. Tvätta och våtspänn! (Du kan stoppa in en tallrik i baskern för att den ska få den rätta, runda formen.)

Färdigstickad basker

Galleri: Visa vad du stickat eller virkat i återvunnet garn!

Har du återvunnit garn och sedan stickat eller virkat något nytt av garnet? Visa upp ditt projekt!